بازدید 24544

توقیف رسمی فیلم «برادران لیلا» / فیلم همچنان در اروپا اکران می‌شود!

شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که قرار نیست حضور‌های بین المللی این فیلم در جشنواره‌ها و اکران اروپایی این فیلم ـ که به یک پخش کننده واگذار شده ـ متوقف شود و این توقیف عملاً کارایی‌اش در مرز‌های ایران خواهد بود. از قضا احتمالاً اعلام رسمی توقیف فیلم، منجر به حساسیت پخش کننده‌های بین المللی و جشنواره‌ها برای نمایش این فیلم خواهد شد. باید صبر کرد و دید، واکنش مسئولان سینمایی به این رویکرد چه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۲۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲ 20 June 2022

با وجود اینکه سازمان سینمایی اعلام کرد، پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیه‌کننده و کارگردان آن صادر نمی‌شود، شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که برنامه اکران بین المللی این فیلم در جریان است و این فیلم مطابق با برنامه ریزی در اروپا اکران خواهد شد.

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی و با نقش آفرینی سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، جزو گران ترین تولید چند سال اخیر سینما، برای نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه منتقدین را به دست آورد. این حضور اما با حواشی فراوانی همراه بود. علاوه بر اظهارنظرهای برخی عوامل فیلم از جمله پیمان معادی درباره شرایط اقتصادی در ایران که سرنوشت فیلم «چیزهایی که می‌کُشی» به تهیه‌کنندگی او که در مسیر تولید بود را در هاله‌ای از ابهام فرو برده، رفتار نوید محمدزاده و فرشته حسینی در فرش قرمز نیز چالش برانگیز بوده است.

با این حال چالش اصلی، حضور این فیلم در جشنواره کن پیش از دریافت پروانه نمایش است و تداوم این اتفاق با نمایش این فیلم در جشنواره مونیخ است؛ اتفاقی که واکنش‌های علنی متولیان سازمان سینمایی را نیز در پی داشت. چندی پیش هیاتی در سازمان سینمایی برای تعیین تکلیف این فیلم، به تماشای آن پرداخت و تهیه کنندگان نیز علنی درخواست کردند یا پروانه فیلم صادر و یا رسماً اعلام شود که فیلم توقیف است. این درخواست چندان مرسوم نیست و تهیه کنندگان سعی می‌کنند با ریش سفیدی فیلم را برهانند.

روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی روز یکشنبه 29 خرداد با بیان این مطلب که عملکرد مجموعه دست‌اندرکاران فیلم برادران لیلا به گونه‌ای بود که متاسفانه این فیلم در دام حاشیه‌های خودساخته زیادی افتاد به نحوی که ارگان‌های دیگر که وظایفی فراسازمانی داشتند نیز بناچار وارد ماجرا شده و تصمیمات سختی درباره آن گرفتند، خاطرنشان کرد: «اکنون دیگر اکران فیلم برادران لیلا در اختیار سازمان سینمایی نیست و امیدوارم تلاش تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران فیلم برای بازگرداندن آن به مسیر طبیعی اکران با موفقیت همراه باشد! طبیعتاً سازمان سینمایی نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد برای حل مشکل این فیلم استفاده خواهد کرد.»

اکنون اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیه‌ای رسماً اعلام کرد: «فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و برخلاف آئین نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی که طبق (ماده پنج آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها) و علیرغم تاکید مسئولین سازمان سینمایی مبنی بر ضرورت تبعیت از قوانین و مقررات، به جشنواره کن ارسال شده بود. معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی نمایند.

با همکاری تهیه‌کنندگان، فیلم برادران لیلا در سازمان سینمایی بازبینی و در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد، تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد. به رغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچ گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش درآمد.

چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند. از این روی، فیلم برادران لیلا به تاسی از اصل"قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری"و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنواره های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده برغم تعهدات صورت گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم پذیرش اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.»

بدین ترتیب این فیلم شانس اکران را نخواهد داشت و برآورد‌های برخی درباره اینکه برادران لیلا گزینه معرفی به جوایز اسکار به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ خواهد بود نیز به کل باطل شد؛ هرچند اگر این فیلم اکران می‌شد نیز همچون دیگر فیلم‌های اجتماعی، شانس چندانی برای فروش بالا نداشت و در اوضاع کنونی سینمای ایران، ظاهراً فقط کمدی‌ها شانس فروش بالا را دارند.

با این حال شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که قرار نیست حضور‌های بین المللی این فیلم در جشنواره‌ها و اکران اروپایی این فیلم که به یک پخش کننده واگذار شده، متوقف شود و این توقیف، عملاً کارایی‌اش در مرز‌های ایران خواهد بود. از قضا احتمالاً اعلام رسمی توقیف فیلم، منجر به حساسیت پخش کننده‌های بین المللی و جشنواره‌ها برای نمایش این فیلم خواهد شد. باید صبر کرد و دید واکنش مسئولان سینمایی به این رویکرد چه خواهد بود؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۰
خدا وکیلی فهمیدید چه خبره شهر هزار کلانتر.
وقتی بدون مجوز نمایش، فیلم نمایش در خارج نمایش داده‌ می‌شود خوب همین می‌شود. قانون قانونه.
پروانه نمایش و این چیزا بهانست. شماها از مردم متنفرین و هرکاری میکنین حال مردم بد بشه.
توقيف رسمي فيلم برادران ليلا
------
زماني هم بود كه فيلم « سنتوري » داريوش مهر جويي را توقيف كردند اما همه جا مثل نقل و نبات پخش بود !! و وقتي كه كه بعدها مجوز آن را دادند براي خيلي از دوستداران هنر هفتم قديمي شده بود !! و نيز زماني هم كه فيلم مارمولك در سينماها تازه اكران شده بود ، خيلي ها در منزل مشغول تماشاي آن بودند !
چه جوري ؟ ... گويا عده اي رفته بودند ، از روي پرده سينما ضبط كرده و در تيراژ خيلي وسيع پخش نموده بودند ! توبه ... استغفر الله ! ... برخي دست به چه كارها كه نمي زنند ! ... مگه نه ؟!
چرا عده ای با تصمیم های احمقانه شان برای این کشور هزینه تراشی می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثلا با توقیف مردم فیلمو نمیبینند؟ قوانین عصر حجری از آدمهای غارنشین.
چرا عوامل فیلم دادگاهی و به زندان نمی افتند
با این کار بینندگانش در سراسر دنیا بیشتر شده و ایرانیها هم بیشتر مشتاق دیدنش خواهند شد .
عقل هم چیز خوبی است
سازمان سینمایی باید دست از سیاسی کاری بردارد دیگر نمی شود اندیشه را خفه کرد. سازمان سینمایی تو بیجا کردی که اول پروانه ساخت صادر کردی؟
از اول این داستان تا آخرش نمونه یکی از اتفاقات رقم خورده در کشور کهن ایرانست سوء مدیریت +عدم شفاف سازی+سازمانهای متعدد موازی هم و بدون اشتراک با هم که موازی کاری دارند (حیف و میل بیت المال) و اما نتیجه آین اعمال: وضع خراب معیشت و دیانت و بهداشت قشر متوسط و ضعیف جامعه که صدایشان به هیچ کس نمیرسد شاید اگر به عنوان مسامنی مهاجر در خارج صدا بلند میکردیم فریاد رسی پیدا میشد یا از قوانینش متنفع میشدیم
دخالت ارکان حکومتی در عرصه هنر را متوقف کنید.
آنوقت می گویند ایران آزادترین کشور دنیا است
ساشا سبحانی ها هر کاری دوست دارند می کنند بدو حتی یک مواخذه آنوقت یک هنر پیشه همسرش را بوسیده آسمان به زمین آمده
ا... اکبر از اینهمه دورویی
هیچیمون شبیه هیچ‌جای دنیا نیست! یه مدل من در آوردی جدید معرفی کردیم
اگر قراره همه از شما با این بیسوادی مجوز بگیرند که میشه سریالهای مسخره تلویزیون ... اخه تا کی میخواهید همه را خفه کنید ...
بخیل اند. متاسفانه فقط بخیل ایرانی ها هستند.
جرا به همه چیز اینقدر فکر میکنید ؟ اگر نتیجه داشت الان بهترین کشور و با اخلاقترین بودیم خوب راهتون اشتباه ول کنید کتاب و موسیقی و قیلم و هنرو .... خیلی چیزهای دیگر را . برای موسیقی و کتاب و فیلم که مجوز نیاز نیست تعچب نکنید واقعا مجوز نمیخواد خود ملت بجز مسولین ماشالله تحصیل کرده اند
توقیف در ایران به فروش در خارج رونق میده.
واقعا پس از 43 سال لجبازی کودکانه با اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و اموزش و پرورش و اقتصاد و علوم اجتماعی و انسانی وو و

توسط مسولان اداره کشور و دیدن نتایج بسیار اسفبار و فلاکتبار ان و از دست رفتن سرمایه های انسانی و مالی و معنوی و ریختن ابروی

فرهیختگان و اهل هنر و علم و سیاست و ووووو

تا کی مسولان میخواهند دست از لجاجت های کودکانه و پر هزینه خود بردارند ؟

آیا واقعا نمی بینند و نمیفهمند که حریف مردم و جریان بسیار تند و پر قدرت سیل آسای علوم و تاریخ و هنر و سیاست و وووو در عصر

دنیای بدون مرز اطلاعات و شبکه های مجازی فراگیر نمیباشند

و فقط خودشان را خسته تر و بی اعتبار تر و بدنام تر میکنند و با از دست دادن دوستان کم تعداد و اکثرا ریا کار و فرصت طلب بی هنر اطراف خود و ازدیاد منتقدان صدیق و دشمنان داخلی و خارجی خود ، که زمانی دوستدار انها بوده اند میشوند

و باعث فراری دادن نخبگان کشور در تمام زمینه های به کشورهای بیگانه میشوند و بس !!!!!!!
مگه خودمختارن که هنوز به پخششون ادامه میدن؟ یه نفر نیس این دولیبریتی های بی سواد رو جم کنه؟
عقده گشایی......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار