بازدید 55318
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۸ خرداد

با تغییر وزرا مشکلات حل می‌شود؟ /عبور از وضع بی‌دولتی/پیامد‌ها و انتظارات استعفای وزیر رفاه

خداحافظی تلخ پرستاران با کرونا! پایان رؤیای ۲۲ ساله راه‌اندازی بزرگ ترین کریدور جهان، راهکار‌های عبور از بن‌بست مذاکرات برجام، خبر وزارت اطلاعات از بازداشت رابط دو جاسوس فرانسوی، سقوط بازار سهام آمریکا، تقدیر مراجع از رئیس عدلیه، احتمال ورود بیشتر نفت ایران به بازار بدون توافق هسته‌ای و بــازار اجــاره بهـــا در هـرج و مـرج، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۹ 18 June 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز شنبه ۲۸ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که سرایت فرار مالیاتی به اصناف خرد، بسته ویژه دولت برای کنترل بازار اجاره، تحریم دیپلماسی با «دیپلماسی تحریم»! و نفس‌های آخر صنعت دارو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


با تغییر وزرا مشکلات حل می‌شود؟

آلبرت بغزیان طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان با تغییر وزرا مشکلات حل می‌شود، نوشت: بعد از بروز مشکلات جدی در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و رفاهی کشور، سرانجام دولت سیزدهم به صرافت تغییر در کابینه افتاد تا به‌زعم خود کمی از بار فشار نارضایتی‌های عمومی بکاهد. در این مسیر حجت عبدالملکی وزیر کار دولت، نخستین چهره‌ای بود که از قطار کابینه سیزدهم پیاده شد و ردای وزارت را از تن خارج کرد. در ادامه مسیر نیز زمزمه‌هایی از تغییر در وزارت صمت و برخی دیگر از وزارتخانه‌های اقتصادی شنیده می‌شود. اما باید دید با چنین تغییرات شکلی (و نه ماهوی) مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل خواهد شد؟ آیا تغییر عبدالملکی و فاطمی‌امین و جایگزینی آن‌ها با چهره‌ای، چون زاهدی‌وفا و... می‌تواند مشکلات عدیده مردم در حوزه گرانی‌ها، افزایش بیکاری، گسترش فقر، رشد نقدینگی و... را پوشش دهد؟

بدون تردید پاسخ این پرسش‌ها، منفی است. مشکل اقتصاد ایران، انتخاب فلان وزیر یا جایگزینی او با یک چهره دیگر نیست، وزرای کابینه، افرادی هستند که ابتدا توسط رییس‌جمهوری انتخاب شده، بر اساس روابط سیاسی خاص از مجلس رای اعتمادی کسب می‌کنند و نهایتا راهبرد کلانی که در تار و پود حوزه مدیریت و حاکمیت کشور ریشه دوانده را دنبال می‌کنند. مشکلات اقتصاد ایران، ریشه‌های دیگری دارد که تا وقتی این ریشه‌ها مورد توجه قرار نگرفته و اصلاح نشوند، «در» برای اقتصاد ایران بر همان «پاشنه» سابق می‌چرخد. مشکل اقتصاد ایران در شرایط فعلی، انقطاع از اقتصاد بین‌المللی و بریدن از مناسبات جهانی است. مشکل اقتصاد ایران، کاسبان تحریم و فساد زایدالوصفی است که ریشه دوانده است. مشکل اقتصاد ایران عدم پیوستن به fatf است. مساله خیلی هم پیچیده نیست، تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود و صادرات نفتی آغاز و ارز آن وارد کشور نشود، نمی‌توان توقع رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌های خارجی، ثبات در بازار ارز و... را متصور شد. فرقی هم ندارد وزرای کابینه، عبدالملکی و فاطمی‌امین و... باشند یا زاهدی‌وفا و... مشکل جای دیگری است. تصور کنید، در مسابقات فرمول یک، برای لوئیس همیلتون یک ماشین درب و داغان و بدون شتاب با موتور قدیمی تدارک دیده شود. حتی اگر او را در خط نخست مسابقات فرمول ۱ قرار دهند، حتی لوئیس همیلتون قهرمان ۷ دوره فرمول ۱ نیز نخواهد توانست، عملکرد مناسبی از خود به جای بگذارد. برای قهرمانی در مسابقات، همیلتون و هر چهره دیگری نیازمند ابزار مناسب است. تغییر راننده بدون توجه به استانداردسازی خودرو، فایده‌ای نخواهد داشت.

واکنش دولت سیزدهم در تغییر وزرا از همین دست موضوعات است. تغییر وزیر، بدون ابزار مناسب در شرایط تحریمی، گرهی از هزار توی مشکلات کشور باز نخواهد کرد. مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شده، معضل رشد نرخ ارز است. اتفاقا اگر قرار بود، اصلاحی در کابینه صورت بگیرد، معتقدم بهتر بود این تغییر در بانک مرکزی صورت می‌گرفت که عملکرد بسیار نامطلوبی از خود به جای گذاشته است. در شرایطی که کارشناسان از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند، بهتر است دولت بروکراسی خرید و فروش نرخ ارز را تسهیل کند، باز هم آنقدر دست نگه داشتند تا نرخ ارز رکورد‌های بالای ۳۳ هزار تومانی را ثبت کرد، بعد واکنش صورت دهند. این در حالی است زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، قیمت انواع محصولات و کالا‌ها نیز بالا می‌کشند. حتی بعد از کاهش مقطعی نرخ دلار نیز، قیمت اقلام مصرفی و خدمات کاهش پیدا نمی‌کنند، چراکه برای تعدیل قیمت‌ها بازار به ثبات مستمر نیاز دارد. بنابراین مبتنی بر اصل چسبندگی قیمت‌ها، نرخ اقلام مصرفی خود را با دلار ۳۳ هزار تومانی هماهنگ می‌کنند و قیمت‌ها نیز پایین نخواهند آمد. این‌گونه است که اشتباهاتی که در نظام تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت وجود دارد، طول و عرض معیشت خانواده‌ها را به هم می‌دوزد.

آیند و روند فلان وزیر نیز تغییری در این مناسبات ایجاد نمی‌کند. بنابراین مهم‌تر از تغییر وزرا، معتقدم، دولت باید نگاه خود را نسبت به مسائل راهبردی و اقتصادی تغییر دهد. دولت باید قبول کند که تحریم‌ها در اقتصاد و معیشت مردم نقش اصلی را بازی می‌کند. انکار این واقعیت کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند، بلکه اوضاع را آشفته‌تر می‌سازد. وقتی دولت قبول کرد که تحریم‌ها، ریشه مشکلات است، تلاش برای پایان دادن آن‌ها را نیز آغاز می‌کند. در این صورت است که حداقل می‌توان امید داشت که سیستم، زخم را شناسایی کرده است، اما متاسفانه دولت بر انکار، اصرار دارد و تلاش می‌کند نقش تحریم‌ها را ناچیز جلوه دهد. با چنین نگاهی نمی‌توان توقع حل ساختاری مشکلات را داشت. نه امروز و نه فردا....

 

پیامد‌ها و انتظارات استعفای وزیر رفاه

نبی اله عشقی ثانی تحلیلگر مسائل اجتماعی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان پیامد‌ها و انتظارات استعفای وزیر رفاه نوشت: عبدالملکی بعد از حدود ۱۰ ماه وزارت بر وزارتخانه‌ای که بعد از انقلاب با ترکیب وزارت کار، سازمان بهزیستی، سازمان بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده بود و بیشتر وظیفه سیاستگذاری و هماهنگی را داشت، استعفا داد و اعلام کرد که به منظور هماهنگی دولت استعفا می‌دهد. اکنون باید منتظر هماهنگی بیشتر دولت بود، همچنین کارکنان سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در انتظار تغییر امروز و فردای مدیرانشان هستند. رئیس‌جمهور محترم چند ماه قبل در جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی دستوراتی برای کاهش فقر، حذف فاصله طبقاتی و بهبود وضعیت معیشت مردم داد و اعلام کرد راهکار اصلی برای رفع فقر، اصلاح شاخص‌ها و زیرساخت‌ها برای رسیدن به عدالت اجتماعی است و اضافه نمود که توزیع عادلانه ظرفیت‌ها و امکانات کشور برای رسیدن به «عدالت اجتماعی پایدار» ضروری است و بستر‌های فقر و بی‌عدالتی باید اصلاح شود و درخواست کردند که برنامه‌ای عاجل و فوری برای رفع فقر مطلق ارائه شود و یاد‌آور شدند که هیچ برنامه‌ای در دولت سیزدهم نباید باعث ایجاد و تشدید فشار اقتصادی بر آحاد جامعه شود. اینجانب در همان زمان در یادداشتی در روزنامه «آرمان‌ملی» نوشتم دستورات و اظهارات رئیس‌جمهور محترم در جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی وقتی تبدیل به طرح و برنامه عملیاتی شود ارزشمند است تا مردم از ثمرات و نتایج آن برخوردار شوند، در غیر این صورت فقط در سوابق شورای عالی باقی خواهد ماند.

اکنون چند ماه از آن زمان سپری شده است، وزیر مربوطه قبل از آنکه بتواند برای عملیاتی کردن آن نظرات کاری انجام بدهد، استعفا کرد در حالی که مردم در انتظار نتایج جلسه شورای عالی هستند، مسئولیتی که اکنون اجرایش با وزیر جدیدی است که خواهد آمد، امید است در برنامه‌ای که وزیر جدید به مجلس ارائه خواهد داد، مورد عنایت قرار گیرد. حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح توزیع کالابرگ و پرداخت یارانه معیشتی متأسفانه پیآمد‌هایی همراه داشته است زیرا علاوه بر چند قلم کالایی که دولت خود با افزایش آن موافقت کرده بود باعث افزایش کالا‌های زیادی شد که در آغاز تصور نمی‌شد. سوال دیگری که در اذهان مردم مطرح است و وزارت رفاه هم در آن ذی‌مدخل است این است که چرا د‌ولت افزایش ۳۸ درصدی برای حقوق بگیران مشمول قانون تامین اجتماعی که منبع آن را معمولا دستگاه‌های دولتی پرداخت نمی‌کنند پیش بینی کرده است ولی برای کارکنان دولت که منابع آن را خودش تامین می‌کند، فقط افزایش ۱۰ درصدی منظور کرده است؟ دلیل این تفاوت چیست؟ با توجه به مسئولیت‌ها و وظایف شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و ضرورت‌های هماهنگی در تصمیمات دولت و گذشت زمان کافی، انتظار می‌رود برای روشن شدن اذهان در مورد چگونگی عملیاتی شدن دستورات رئیس‌جمهور در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و دیگر مواردی که یادآور گردید، توضیحات لازم ارائه شود.

 

عبور از وضع بی‌دولتی

کمیل نقی پور سردبیر روزنامه دولتی ایران با عنوان عبور از وضع بی‌دولتی نوشت: امروز سالگرد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. انتخاباتی که رئیس وقت قوه قضائیه را در جایگاه رئیس قوه مجریه نشاند. سالگرد انتخابات بهانه مناسبی است که به این سؤال پاسخ داده شود چه شد که مردم، آیت‌الله رئیسی را به عنوان رئیس جمهور منتخب خود برگزیدند؟


این سؤال یک پاسخ سه وجهی دارد یا به بیان دیگر باید برای پاسخ به آن به سه سؤال زیر پاسخ داد:
سؤال اول آنکه عملکرد دولت روحانی و مدل مواجهه او با مردم و مسائل کشور چگونه بود؟ سؤال دیگر عملکرد آیت‌الله رئیسی در دستگاه قضا و مدل مواجهه او با مردم و مسائل مربوط به حوزه قضا چگونه بود؟ و در پایان، در سال ۱۴۰۰، چه گفتمان و رویکردی در کشور حاکم بود و مردم انتظار چه رویکردی را می‌کشیدند؟
پاسخ به سه سؤال بالا درک مناسبی از چرایی پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دست می‌دهد. برای همین نیاز است به سال ۹۲ یعنی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بازگردیم. حسن روحانی پدیده انتخابات آن سال به حساب می‌آمد؛ کسی که به عنوان یار پوششی اکبر هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات حاضر شده بود، پس از رد صلاحیت او، پا در کارزار انتخاباتی سال ۹۲ گذاشت. خردادماه گرم سال ۱۳۹۲، اما پرخاطره‌ترین ماه زندگی این سیاستمدار ۶۵ ساله آن زمان بود؛ خردادی که در واپسین روز‌های آن، روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد و این‌گونه شخصی که حضورش در انتخابات به عنوان «یارپوششی» بود، کلید ساختمان پاستور را در دست گرفت. اما آنچه از یک کاندیدای غیرجدی، یک رئیس‌جمهور ساخت، اظهارات، شعار‌ها و وعده‌های حسن روحانی بود. حسن روحانی زمانی پا در عرصه انتخابات گذاشت که دلار ۳ هزار تومانی سر و صدای زیادی در مطبوعات و بازار به راه انداخته بود، سکه با افزایش چند ده هزار تومانی نسبت به سال ۹۱ به کمی بیشتر از یک میلیون تومان رسیده بود و همین موضوع یک نقطه ضعف جدی برای دولت دهم و حتی جریان اصولگرایی به حساب می‌آمد. از سویی نزاع میان رئیس‌جمهور و رئیس مجلس وقت و... وضع آشفته‌ای را در عرصه سیاسی به بار آورده بود که بر نوسانات اقتصادی نیز بی‌تأثیر نبود. مذاکرات هسته‌ای ایران و کشور‌های ۱+۵ مانند ۱۰ سال گذشته بدون آنکه به توافق جامعی ختم شود، همچنان ادامه داشت. حسن روحانی دقیقاً دست خود را بر نبض همین موضوعات گذاشت. به عنوان مثال وی در نطق‌های انتخاباتی‌اش با انتقاد از سیاست‌های هسته‌ای کشور این سیاست‌ها را منجر به وارد آمدن فشار‌های اقتصادی بر مردم عنوان و این اظهارنظر را مطرح کرد که همزمان با چرخ سانتریفیوژ‌ها باید چرخ کارخانه‌ها نیز بچرخد. او وعده داد بزودی با کشور‌های غربی به یک توافق هسته‌ای دست می‌یابد که در نتیجه آن تمام تحریم‌های اقتصادی و غیراقتصادی برداشته می‌شود. او وعده داد ۱۰۰ روزه مشکلات و معضلات اقتصادی را برطرف و در ماه‌های اول معضل اشتغال را حل می‌کند! یا اینکه آنچنان مردم را از درآمد سرشار می‌کند که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند. شعار‌ها و وعده‌هایی که بیانگر آن بود که در آینده کوتاه‌مدت زندگی ایرانیان متحول می‌شود. فیلم تبلیغاتی خوب، بهره‌گیری از فرصت مناظرات تلویزیونی و بهره‌گیری از برخی گروه‌های مرجع مثل بازیگران و ورزشکاران در نهایت او را به ریاست‌جمهوری رساند. اما آنچه که روحانی در ۸ سال دولتمداری خود رقم زد با آنچه که مردم با تمام وجود خود حس کردند، فاصله نجومی داشت. نه‌تن‌ها برخلاف شعار‌های او مشکلات کشور حل نشد، بلکه به شکل غیرقابل باور و تصاعدی به مشکلات کشور افزوده شد.


در سال‌های پایانی دولت روحانی و در انباشت مشکلات پیش آمده، فارغ از تورم بالای کالا‌های اساسی، مردم برای خرید این دست از کالا‌ها ساعت‌ها در صف منتظر می‌ماندند. کمبود دارو شکل بی‌سابقه‌ای به خود گرفته بود، حتی مردم برای تهیه سرم در ساعت‌های پایانی شب نیز باید در صف می‌ایستادند. ۸ سال در زمینه مسکن اقدامی صورت نگرفته بود، همین امر موجب شد اوضاع مسکن و اجاره‌بها به شکل تصاعدی هر سال بدتر از سال گذشته بشود. بیکاری بهتر نشده بود. تورم در تاریخ ایران رکورد زد و قیمت خانه در ایران هم مانند تورم رکورددار شد. مردم همانند زمان ریاست‌جمهوری هاشمی برای خرید خودرو باید حواله می‌خریدند و همه این اوضاع و احوال در شرایطی بود که دولت پاسخگوی مردم نبود. بر همه این‌ها فاجعه مدیریتی آبان ماه ۹۸ و مرگ و میر روزانه ۷۰۰ نفر بر اثر بی‌توجهی دولت وقت به واردات واکسن را باید اضافه کرد.


اوضاعی که حسن روحانی رقم زده بود باعث شد که از اقدامات او به عنوان مین‌گذاری یا از شرایط کشور به عنوان وضعیت هزار «مین» یاد کنند. طبیعتاً با این شرایط رئیس جمهور بعد از او کار دشواری در سروسامان دادن به اوضاع کشور داشت بویژه آنکه حل برخی مسائل و مشکلات نیاز به اقدامات اصلاحی ریشه‌ای داشتند که نتایج آن در ماه‌های اول و چه بسا سال اول و دوم دولت بعد هم قابل لمس نبود.


میراث حسن روحانی در سیاست خارجی نیز دست کمی از اوضاع و احوال اقتصادی نداشت. گشایش اوضاع کشور پس از توافق هسته‌ای سرابی بیش نبود، روحانی به رغم آنکه صنعت هسته‌ای را تعطیل کرد و به یک برنامه کوچک شده هسته‌ای تن داد، اما گسترده‌ترین تحریم‌ها در تاریخ علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآمد. دولتی که کشور را به امید دستیابی به توافق هسته‌ای و حل مشکلات اقتصادی در نتیجه بستن با کدخدا تعطیل کرده بود، در سه سال پایانی دولتش عملاً قوه اجرایی کشور تعطیل شده بود، مسأله بی‌آبی که قرار بود با توافق هسته‌ای سامان یابد، با درک ناصیح از مسأله به چالش دیگری برای دولت او و میراث شوم دیگری برای دولت بعد از او تبدیل شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۵۶
با تغییر وزیر هیچ مشگلی حل نمیشه،حتی با تغییر رئیس جمهور هم تغییری ایجاد نخواهد شد،دلیلش هم اینکه اینها کاره ای نیستند،تصمیم جای دیگر گرفته میشه و خط فکری آن جای دیگر هم قابل عوض کردن نیست متاسفانه!! در نتیجه شاید روزی تغییر بنیادین در نتیجه عملکرد صدرصد غلط اقایان بصورت قهری ایجاد شود! البته که این شیوه ضررش بیشتر از منفعتش هست اما وقتی همه راه ها بسته شود چاره ای جز از ان نیست!
از سطر سطر مقاله روزنامه ایران بی انصافی بلکه چیزی بیش از بی انصافی می بارد!
فقدان صداقت..فقدان انصاف....!
از نوع مطالبی که جهان نیوز منتشر می کند معلوم می شود به جناح اصلاح طلب گرایش دارد وگاهی به میخ می زند گاهی به نعل
اگر جستجویی کنید (حتی در سایتهایی که انتقاد از فساد اقتصادی از زانتخواری تا مافیایی ها و از تورم تا تحریم منویسند)، سالهاست افرادی به وجود فساد آموزشی (مدرک گرایی یعنی با نفوذ مافیایی یا اشتباهات درک از سطح باسوادی جامعه برای احراز هر استخدام دولتی مدرک دیپلم و بالاتر گذاشتند حتی برای مشاغل ساده مثل آبدارچی! و و مدرک فروشی که در ظاهر قانونی و طی مراحل صوری) در ایران انتقاد شده است وآن را ام الفساد سایر مفاسد اداری کشور میدانندچرا که فساد در سیستم کشورداری ناشی خطای انسانی در قانون گذاری و تصمیم سازی تا اجرا و نظارت است، مثلا اشتباه مهلک مجوز دادن به مراکز خصوصی آموزشی با امتیاز برگزاری آزمون و نمره دادم و حتی اعطای مدرک مهارتی تا مدرک تحصیلی، در نهایت مدرک فروشی انجامیده است.
راه حل این، خیلی دشوار نیست، کافی است امتیاز برگزاری آزمون و دادن نمره و مدرک از این مراکز خصوصی گرفت، و فقط این مراکز به امر آموزش به پردازند، آزمونها و تستها کاملا حضوری و به صورت مجمتع با آزمونگرها و ناظران مستقل از این مرکز باشد. یک حمایت جدی از نخبگان فرهنگی و رسانه ای و عموم ملت دلسوز و وطن دوست میخواهد.
بله.... اگر دولت و مجلسی نداشتیم اولا این همه هزینه برای آقایان نشده بود و بودجه شون به فنا نرفته بود .... این همه هزینه خرج سفرهای رئیسی نشده بود و هزینه سفر های لشکری باند وزارت خارجه به فلانجا و باند وزارت کار به فلانجا و سفرهای سالانه مجلسی ها به سواحل قناری نشده بود ....دوما از شر این همه قوانین بی خود که مخصوصا از اول امسال به اوج خود رسیده و اقتصاد کشور رو به فنا داده و جیب مردم را خالی کرده خلاص بودیم
طنز روزنامه ایران
انگار رئیسی در انتخابات پیروز شد.۱۰درصد رای دادند
در این دو ماه بع اندازه تمام دوران انقلاب تورم و بدبختی دیده ایم
برحام موهبتی بود باعث شد چند سال نفس راحتی بکشیم و تند روهای امثال شما کار شکنی کردند
وزیر رفاه کاره ای نبود عروسک دست میرکاظمی و رئیس جمهور بود اورا کنار زدند تا اهداف به مقصد برسد ولی اینطور نیست قانون باید اجرا شود
حتی با تغییر نخست وزیر هم هیچ چیزی حل نمی شه مشکل اساسی است و اساسی باید حل بشه
تابناک شما مثل اینکه رییس دولت تماشاچی رو منتخب مردم می دونی ! با رای بیست درصد مردم انتخاب‌شده !
هم باید وزیر تغییر کند و هم فرآیندی که منجر به ایجاد سیستم فشل اداری کشور شده و قوانین مضحکی که در راستای باند گروه ها هست
با تغییر وزرا مشکلات حل می‌شود؟ هرگز.
فقط زماني مشكلات حل خواهد شد كه به تغيير فكر كنيد و اعتقاد به تغيير داشته باشيد در غير اينصورت فردي برود و فردي ديگر بيايد و راه همان باشد و تفكر همان. هيچ اتفاق جديدي نخواهد افتاد اما اگر رويكرد عوض شود، و راهها باز شود، حل مشكلات به يقين تبديل خواهد شد.
نمی دانم در دولت بی تدبیر روحانی این سایت‌ها کجا بودند ؟چرا آن‌وقت‌ها از دولت بی تدبیر که پول مملکت را سنگ پا و لیف و...وارد
کشور می کردند اشکال نمی گرفتند ؟؟ حالا دولت می خواهد گند کاری قبلی را درست کند همه کارشناس شدند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
فعلا که جنابعالی کارشناس شده ای همین جناحگرایی مردم را بیچاره کردلطفاطوردیگری فکرکنید
وزیر بی کفایت حذف شده است مشکل بازنشستگان تامین اجتماعی که حل نشده است.
سلام ، چون متاسفانه دولت در سال قبل در دو مرحله و بی رویه حقوق کارمندان خود را اضافه کرده بود که رقم هنگفتی هم می‌شد بالطبع امسال می‌بایست حقوق را ۱۰ درصد اعلام می‌کرد، حداقل حقوق کارمند دولت و یک کارگران را (که البته این کارگرها دارای مدرک لیسانس یا دیپلم هم میباشداگر حقوق آنها را با هم مقایسه کنی متوجه میشوی که دولت در سال قبل چقدر برای کارکنان خودش ولخرجی کرده است و می‌بایست امسال ۱۰ درصد اعلام کند
اما با توجه به گرانیها باز هم به هردو گروه کارمند کارگر و بازنشسته ها همه در فشار گرانی قرار دارند ، بامید روزی که بار گرانی همه ایرانیان با روش‌های مدبرانه برداشته شود، آمین .
آقای علی اکبری فقط اجاره ها گران شده ؟دارو گران نشده؟ مصالح (سیمان رنگ شیشه کابل آجر و ...)،برنج و.....هزاران قلم کالای دیگر در انفجار گران نشده لطفا بیش از این با اعتماد قبلی مردم به روحانیت بازی نکید با حرف ها ی یکطرف اعتماد مردم .....کم می شود.....
روزنامه اعتماد هر چه که لازم بود را‌ نوشته. این که رییس جمهور فرمان بدهد ۸ تا هواپیما بسازند فقط برای عده ای خوش باور قابل قبول است وگرنه نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری نمی تواند با قطع ارتباط با خارج مشکلات را حل کند.
تنها با تغییر نحوه مدیریت حل میشود
وقتی مسئله ای را بدرستی درک کنی قطعاً راه حل مسئله را هم بدرستی خواهی یافت!
مشکل اقتصاد کشور به خدا شما غرب زده ها هستید.. مگه سی دوسال کشور دست شماها نبود مگه زبان دنیارا بلد نبودید نتیجه اش چی شد با برجام کجارسیدیم که اف ای تی را هم بپذیریم.. برجام کل اقتصاد کشور را گرو گرفته از زمانی که برجام آمد وضع اقتصاد بهم ریخت تحریم‌ها هم بیشتر شد.. شماه خوب میدونید با اف ای ت و برجام وغیره نمیشه اقتصاد درست کرد منتها فقط به خاطر کسب رای مردم دارید به مملکت ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
صبر کن از این به بعد که افتاد دست شما شرقگدا ها درست میشه. سالی که نکوست از بهارش پیداست.
سلام
بله واقعا حل میشه
چون الان همه مسیولین از منصب هاشون دارن سواستفاده میکنن
مخصوصا در اردستان که فقط آشنا بازیه
آقای رییس‌جمهور
اردستان ،حق یک زن بدون سرپرست با مستمری مادرم دارم زندگی میکنم
اینها یعنی فرزندان صاحبخانه ام که فوت شده. چطوری فقط یکیشون رفته حکم تخلیه گرفته فوری
درصورتیکه ،تا معلوم نشه بدهکار هستم به من یانه ؟
کار اردستانی یک روزه ولی شکایت منو هنوز نخوندن
عوض شدن و خط و نشون کشیدن برای پارتی بازی کردن حتما انجام بدید
دستورساخت هواپیمای مسافری باظرفیت ۷۲سرنشین!یاابوالفضل!!
بعدازدستورمش ابرام برای ساخت هشت هواپیمای مسافری سهام بویینگ وایرباس پنجاه درصدسقوط کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
معلوم بود از اولش:))
آقای رئیس جمهور با تغییر وزیر بی سواد قانون گریز چیزی عوض نمیشه باید به قانون ومردم فکر کرد که چی داره بارشون میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
تمام مشکلات کشور بدلیل بی اعتنایی به قوانین است
با تغيير وزرا مشكل حل مي شود !
----------
حكايت كرده اند كه زني با زن هاي همسايه به زيارت رفتند ، آن زن شوهرش را به دست عروسان سپرد تا به او در آماده كردن اطعمه و اشربه و شستن البسه رسيدگي كنند ! ظهر اول يكي از عروسان براي پدر شوهر دمپختك برد ! شب هنگام هم عروس دومي براي او دلمه آورد ! پدر شوهر با گاز زدن دلمه اولي گفت :
-- اين همان غذاي طهر است ، با اين تفاوت كه اينبار چادر ي به خود پيچيده است و آمده ! و گرنه در اصل توفيري با ناهار ظهر نميكند !!
حالا از اين حكايت بامزه ويا بي مزه و يا كم مزه نتيجه مي گيريم كه با رفتن وزرا مشكلي حل نخواهد شد ، مگر اين كه طرز تفكر عوض شود ، تخصص و يا تخصص بيشتري در كار آيد و يا نقشه راه عوض شود و و افكار بكري انديشه شود !! البته چيز هاي مهم ديگر !!
باتغییر وزرا هیچ نقطه مثبتی دیده نمی‌شود چون تیم اقتصادی و کارشناسی ناتوان است در مورد بازنشستگان دولت آبروی برای نظام باقی نگذاشت...
بقیه عمر دولت هم به تعویض وزیر و معاون می‌گذرد و هیچ مشکلی از مردم حل نمی‌شود!
طرف به امید کدخدا وبرجام قول ورود 200 هواپیما را داده بود.البته بوئینگ هم جزوشون بود!
برجام که امضاءَشد اون قدر هواپیماتحویل گرفتیم که برای آشیانه هایشان زمین کم آوردیم!!
البته باید به وزرای دولت قبلی هم دست مریزاد گفت با سواد وتخصص شون که باعث رشد در تمامی زمینه های اقتصادی وسیاسی واجتماعی وفرهنگی شدن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
لیاقت امثال تو همان عبدالملکی است
افزایش ناچیز وده درصدی ویا همان صفر درصدی حقوق بازنشستگان کشوری یعنی شکست دولت رییسی در حکومت داری و نارضایتی عموم مردو
مابازنشستگان تامین اجتماعی 57درصدنخواستیم پیش کش خودتان همان38درصدبا5150هزارتومان راکه مسعولان محترم تامین اجتماعی دردستورالعمل نوشتندووزیرکارامضاکردند ومجلس شورای اسلامی موافقت کردندرا خواستاریم ازخشم خدابترسیدوحق این قشرزحمتکش ودرآمدزارابدهید ممنون
واقعا کار روزنامه ایران سخته ها. چهار سال همه کارهای یک نفر رو تایید می کنه تو چهار سال بعدی اون رو می کوبه بعدی رو تایید می کنه
همون هواپیمای آنتونوف که نامش را ایران ۱۴۰ گذاشتن و روسیه آشغال ترین هواپیما رو به گران ترین قیمت تاریخ هوانوردی به ما انداخت و هر بار که پرواز کرد سالم به زمین ننشست و کلی آدم کشت را حالا این کلاس پنجم ادعا می کنه دوباره وارد ناوگان هوایی می کنه کلا در هشت ماه گندکاری که بار آورد معادل ۴۳ سال گندکاری بود.
هرکسی نمیتونه کمکی به این مملکت بکنه خودش مثل مرد کنار بکشه از رئیس جمهور گرفته تا یک مدیر ساده، با احساسات مردم بازی نکنن که نه تنها این دنیا بلکه آن دنیا هم باید جوابگو باشند که تو که نمی توانستی چرا مسئولیت قبول کردی
بانک مرکزی با افزایش حقوق 50 درصدی بانک ها در سال 1401 موافقت نمود در حالی که حقوق بازنشستگان بانک ها 10 درصد افزایش پیدا نمود .
اقای رییس جمهور عزیز وزیز صمت و رباست سازمان برنامه و بودجته نه بدرد دولت نه بدرد مردم نمیخورند تغییرشان بدهید اینها به مردم هم ظلم میکنند و کشور را به عقب می برند و همه چیز به نفع سرمایه دا ان میشود
نبی الله عشقی، عشقی مطلب نوشته در آرمان ملی.... افزایش حقوق پیش بینی شده بازنشستگان تامین اجتماعی توسط دولت وتو شد و به سطح کارکنان بازنشسته دولت یعنی ده درصد کاهش یافت...قبل از نوشتن زحمت یک سرچ کوچک در خبرها را نمی‌کشند چرا؟!
جناب سردبیر روزی نامه ایران در تحلیل خود این نکته را که آرای باطله ی انتخابات رییسی نفر چندم بود را از یاد برده.... مردمی که در انتخابات شرکت نکردن در دوره های قبل امثال روحانی را بخاطر دور کردن خطر این قوم از سر مملکت انتخاب میکردم که دیگه تصمیم گرفتن این زحمت را نکشند تا احمدی نژاد دیگری ظهورکند
باید وزیر صنعت معدن هم اسعغا دمد نتونسته قیمت ها کنترل کنه
یه قرعه کشی رو نتونستن انجام بدن چی مینیویسی برا خودت . فقط دروغ مشکل با تغیر وزیر جک میگی از کلمه وزیر هم استفاده نکن یه حیبتی داره اسمش بگو مسعولان اطراف ریس جمهوری هم که نیستیم باقیشم خودت یه کاری کن من حال ندارم
وزیرهای باکفایت وباسوا د در کابینه بیاورید نه یک عده بی سواد ومتعصف وکار خراب کن
وجدانا همه اینها رو که گفتی روحانی رقم زده بود
جناب رییسی دراین مدت جز تورم گرانی درمدت که رییس جمهور شدی نقاط قوتی ندیدیم به نظرم استعفا بدی بسپاری به اهلش من اشتباه کردم به شما رای دادم فریب حرفات شدم صدرحمت به اقا روحانی
مملکت داری دکان داری نیست که هرکسی رییس جمهور شد بخواهد با روش خود آنرا اداره کند برنامه های چند ساله طرح میشود باید در راستای برنامه حرکت شود کشوری مثل ایران که غنی از منابع طبیعی ودارای اقلیم خاص است نباید بدلیل بی توحهی دولتمردان دجار بحرانهای اقتصادی وطبیعی گردد مدیریت منابع باید از پبش تدوین وبرای اجرا له دولتها ابااغ گردد تا دولتها در این راستا اقدام کنند هر سه ماهه باید پیشرفت طرحها باز بینی گردد تا انحرافات آن از خط اولیه بررسی گردد نه اینکه اجازه داد بعد از 8سال تازه متوجه ضرر وزیان وارده شده شد واز دولتهای قبلی انتقادکرد.انتقاد چه فایده ای دارد .طرحهای زیر بنایی باید تدوین وابلاغ شود ودولتها موظف به اجرای آن شوند .نمونه اش عدم مدبریت آب که در زمان بارش نه تنها هدر میرودبلکه خسارت هم ایجاد میکند بجای برجسازی بعضی که ازمنابع بانکها استفاده میکنند این منابع باید درصنایع زیر بنایی سرمایه گذاری گردددراین صورت هم اشتغال پایدار ایجاد میشود هم سرمایه ها به چرخه تولید برمیگردد .عده ای با اخلال در بازارها کلی ضرر وزیان به مردم مبزنند بعد آنها را دستگیر میکنند چه فایده ای به حال مردم که ضررخورده اند داردباید ضرر وزیانها جامعه جبران شود وگرنه این نوع برخوردها بیشتر به شو میماند تا اقدام مناسب .درخبرها بود که سلطان سکه اعدام شد ولی نتیجه اش چه شد آیا سکه ارزان شد مردم عادی از گرانیها ذله شده اند تا اعتراضها به طوفان تبدیل نشده باید چاره اندیشی کرد که سونامی اعتراضات تر وخشک را باهم ازبین میبرد از نظر کارشناسان باید استفاده کرد وهرگونه بی لیاقتی وسوداگری داخلی را نباید به گردن تحریمها انداخت
وزیر صمت و ریاست سازمان برنامه و بودجه حقوق نجومی برکنار شوند به دولت و مردم عزیز کمک میشود ضمنا در دولت گذشته ریاست جمهوری و بعضی از وزارت خانه ها خودشان را ستادی می گفتند ودر سال دوبارافزایش حقوق داشتند ظلم بزرگی بود مجلس انقلابی باید وارد شوددراین کنارو اقدام کند
وقتی نیت رئیسی نسبت به خدمت مردم پاک نباشد صرفا گول زدن باشد چند بار وزیر عوض کنه چه فایده
روزنامه وزین ایران ننوشته که سالگرد بی‌رونق‌ترین انتخابات ریاست جمهوری هست؟ و نپرسیده چرا اون انتخابات اونقدر بی‌رمق بود؟
دولتی که ضامن اجرای قانون در کشور است با هیات خود برخلاف قانون حق بازنشستگان راپایمال کرده است باید از مردم عذرخواهی کند واستعفا بدهد
سلام باوربفرمایید تادربرجام توافقی صورت نگیردان هم زیرکانه وfatf حل وفل نشودد اقتصاد ایران فقط به نفع صرافان ودلالان وملک واملاک داران میباشد.یعنی یک عده انگاربرای آنها کاری میکنندکه برجامی حل وفصل نشوپرونده اش هم به سازمان ملل وشورای امنیت برودتا انها یک دلارشان بشود ۱۰۰۰ دلاربقیه مردم هم به جهنم !باورکنید امیدی برای مردم نمانده ازخودتان پرسیده ایدچرا دراین مملکت که همه چیز طبق قانون ملی است .قوانین وامتیازها به گونه ای میدهند که یک عده ازپول بیت المال به عنوان کارافرین خون کارگروکارمند بیچاره رامیخورند و خودشان رامالک حساب میکنند.یعنی ارباب ورعیتی درشکل جدیدومدرن
بیچاره ریسی که در دام بی اطلاعی خودش افتاد
تیم جراحان اقتصادی را به خانه بفرستید. با این تیم تیغ به دست فاتحه جنازه اقتصاد را باید خواند. رئیسی هم که انگار منفعلانه دنبال میکند. آقای رئیسی اگر اقتصاد پایدار بود نیازی نبود شما ساعت به ساعت از وضعیت معیشت مردم خبردار شوی. همین گفته شما نشانده بی ثباتی اقتصاد و قیمتهاست.
فقط دستور ساخت ۸ هواپیمای ابرام آرتیست رو داشته باشید....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل