بازدید 5243

بیانیه سخنگوی مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه

دکتر حسینی ایجی سخنگوی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص طرح اصلاح قانون استفاده بعضی دستگاه ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 15 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز وکلای قوه قضاییه، متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

طی روزهای اخیر اخبار مربوط به بررسی طرح موسوم به اصلاح قانون استفاده بعضی دستگاه ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، التهابات و نگرانی هایی را برای جامعه وکالت و دستگاه قضایی کشور ایجاد نموده، طرحی که به موجب آن کلیه شرکت ها، بنگاه ها و موسسات خصوصی نیز می توانند جهت طرح، دفاع و تعقیب دعاوی خود در مراجع قضایی به جای وکیل دادگستری از نماینده حقوقی استفاده نمایند.

ایرادات این طرح بر هیچ یک از وکلا، قضات و حقوقدانان پوشیده نیست. مداخله در فرآیند دادرسی بدون هرگونه سنجش علمی و عمومی و طی دوره های آموزشی وکارآموزی در سایه عدم نظارت مراجع انتظامی، موجب فساد، تنزل سطح خدمات حقوقی، اطاله دادرسی، نقض حقوق شهروندان و آسیب جدی بر پیکره نظام قضائی کشور خواهد شد. موارد مذکور و ده ها دلیل دیگر، همه و همه مواردی است که نادرستی این طرح را آشکار ساخته و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان نهاد ملی ارائه کننده خدمات حقوقی در کشور، به صراحت مخالفت قاطع خود را با این طرح اعلام می دارد و اما چند نکته:

اولاً به محض وصول طرح موصوف و ارجاع به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نماینده مرکز در جلسه کمیسیون حاضر و مستدلاً مراتب مخالفت مرکز با طرح مذکور را اعلام نموده و بدیهی است که بر همین موضع استوار بوده و به نحو علمی و منطقی آن را دنبال خواهد نمود.

ثانیاً با عنایت به عدم توجه نسبت به نظریات کارشناسی ارائه شده توسط مرکز و سایر مخالفین حاضر در جلسه و تصویب کلیات طرح مذکور در کمیسیون مذکور، با اعتقاد بر آنکه با وجود مخالفت نسبت به کلیات طرح موصوف، حضور در جلسه کمیته تخصصی به منظور بررسی جزئیات طرح، سیاستی دو گانه و غیرمنطقی است، مرکز تصمیم بر آن گرفت تا بر خلاف کانون از حضور در جلسه کمیته تخصصی به تاریخ 22 خردادماه 1401 خودداری نماید.

ثالثاً مرکز با بهره مندی از تمام ظرفیت نخبگانی، تنظیم گری و تصمیم سازی خود تلاش می‌نماید تا از طریق گفتمان علمی و منطقی ابعاد این طرح را تشریح و مضرات نهفته در زوایای تاریک آن را تنویر نماید تا به دور از هیجانات صنفی و مناقشات نادرست از تصویب چنین طرحی جلوگیری شود.

رابعاً انتظار می رود کلیه وکلا و حقوقدانان در هر مقام و منصبی که هستند، جنجال آفرینی و هیجان سازی های مضر را کنار گذاشته و آنچنان که شایسته پاسداران عدالت است ظرفیت های علمی و اجتماعی خود را به کار بسته و با هم افزایی به مثابه مشاوری امین و کارشناسی متعهد برای قوه مقننه، مضرات این طرح را به نحو علمی تشریح و تنویر نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل