بازدید 80125

پیامی که ایران با توقیف قاطعانه کشتی‌های یونانی به جهان مخابره کرد، چه بود؟

در سالیان گذشته، برخی کشور‌ها با تبعیت از آمریکا و غرب، اقداماتی علیه منافع و کشتی‌های ایران در سواحل و آب‌های بین المللی انجام داده اند که در تمامی موارد با واکنش قاطع ایران مواجه شده است. آخرین موردی که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم، توقیف نفتکش ایران از سوی دولت یونان و واکنش مقتدرانه و فوری ایران به این اقدام غیرقانونی بوده است.  
کد خبر: ۱۱۲۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷ 31 May 2022

پیامی که ایران با توقیف قاطعانه کشتی های یونانی به جهان مخابره کرد چه بود؟

بین الملل تابناک/ مصطفی نجفی: در سالیان گذشته، برخی کشور‌ها با تبعیت از آمریکا و غرب، اقداماتی علیه منافع و کشتی‌های ایران در سواحل و آب‌های بین المللی انجام داده اند که در تمامی موارد با واکنش قاطع ایران مواجه شده است. آخرین موردی که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم، توقیف نفتکش ایران از سوی دولت یونان و واکنش مقتدرانه و فوری ایران به این اقدام غیرقانونی بوده است.

سی ام فروردین ماه سال‌جاری (۱۴۰۱) گارد ساحلی یونان از توقیف یک نفتکش روسی ۱۱۵ هزار تنی به نام پگاس که به نام «لانا» تغییر کرده، با ۱۹ خدمه در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» این کشور خبر داد و مقامات یونانی هم این اقدام را در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین اعلام کردند.

آنگونه که سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابق قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و ‌درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته‌اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهند.»

پس از آن بود که چهارشنبه چهارم خرداد ماه، خبر احضار کاردار یونان به وزارت امور خارجه ایران منتشر شد. رئیس اداره مدیترانه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار کاردار یونان ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور به خاطر نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا را غیر قابل پذیرش و‌ محکوم خواند و تصریح کرد: تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف کنندگان غیرقانونی است.

ببینید

جمعه شب ششم خرداد ماه نیز اخباری منتشر شد، از این‌که ایران اقدام به توقیف دو کشتی یونانی در پاسخ به اقدام دولت یونان کرده است. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.

وزارت امور خارجه یونان هم اعلام نمود، اعتراض خود را به ایران برای توقیف دو نفتکش منتقل کرده است. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه یونان، دو خدمه از یکی از نفتکش‌ها یونانی بوده و هفت خدمه از نفتکش دوم تابعیت یونانی داشته‌اند. وزارت امور خارجه یونان پس از این حادثه، به شهروندان این کشور برای سفر به ایران هشدار داد و از ایران خواست تا فورا این دو نفتکش و خدمه آن را آزاد کنند.

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله جدید خود عنوان کرد که توقیف این کشتی‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران، پیامی قوی به یونان و آمریکا و همه کشورهای متحد اروپا بود؛ به این معنی که هرگونه تجاوز به منافع ایران در آب‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی و در داخل یا خارج از قلمرو این کشور پاسخی مستقیم و فوری به همراه خواهد داشت.

در ادامه این مقاله آمده است، ایران در سال ۲۰۱۹ در واکنش به توقیف یک نفتکش ایرانی توسط قایق‌های نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل الطارق که عازم سوریه بود، دو نفتکش انگلیسی را توقیف کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز قایق‌های نیروی دریایی ایران یک کشتی متعلق به کشور کره جنوبی که با پیروی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ۷ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را مسدود کرده است، توقیف نمود. علاوه بر آن ایران، همواره به انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تحرک مشکوک و یا تجاوز علیه منافع ایران در آب‌های منطقه هشدار داده و به همین دلیل تاکنون هیچ نفتکش ایرانی مورد هجوم اسرائیل قرار نگرفته است.

در همین رابطه، «محمد قیصری» کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: پس از آنکه دولت یونان یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران (ظاهرا مالکیت کشتی متعلق به یک شرکت روسی و محموله بار آن متعلق به ایران بوده است) را در سواحل یونان توقیف و محموله نفتی آن را با هماهنگی و احتمالا درخواست یا دستور ایالات متحده آمریکا توقیف کرد، نیروی دریایی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی نیز در اقدامی متقابل دو نفتکش غول پیکر یونانی را در آبهای خلیج فارس توقیف کرد. البته جمهوری اسلامی ایران پیش از این از طریق کانال‌های دیپلماتیک مراتب اعتراض خود و برحذر داشتن یونان از چنین اقداماتی را ابلاغ کرده بود؛ چنانکه چهارشنبه گذشته کاردار این کشور (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد که ظاهرا موضوع با کم توجهی طرف یونانی مواجه شده یا ایران پاسخ لازم را دریافت نکرد. بنابر این آنچه از ظاهر امر بر می‌آید این است که تذکرات دیپلماتیک و یادآوری سابقه و پیشینه حسنه روابط دوجانبه با هدف بر کنار ماندن یونان از دست زدن به چنین اقدامات خصمانه ای، احتمالا در طول هفته گذشته نتیجه بخش نبوده و همین امر موجب شده است که راهی برای ایران جز اقدام متقابل نماند و احتمالا همین امر منجر به توقیف دو نفتکش بزرگ یونانی با قابلیت حمل نزدیک به دو میلیون بشکه نفت توسط ایران شد.

وی افزود: اینکه یونان با چه قصد و نیتی دست به توقیف کشتی تحت پرچم ایران زده، اهمیت چندانی ندارد و در این زمینه تحلیل ها و گمانه زنی های فراوان و عمدتا متناقضی نیز در رسانه های بین المللی منتشر شده است. اما آنچه مهم است این  که این اقدام یونان، به ویژه پس از تحویل محموله آن به ایالات متحده امریکا، عموما در قالب استراتژی و در راستای راهبرد آمریکا و برخی دولت های غربی مبنی بر فشار مضاعف بر ایران فهم شده که بر خلاف تجربه روابط دیرینه و حسنه دو کشور و انتظارات متقابل بوده است.

قیصری ادامه داد: موضوعی که موجب حیرت و تعجب بسیاری از کارشناسان و حتی افکار عمومی یونانی‌ها به ویژه پس از اقدام متقابل و قاطع ایران مبنی بر توقیف نفتکش های یونانی شد و در رسانه های این کشور نیز انعکاس یافت، این بود که اساسا چرا و با چه انگیزه و هدفی دولت یونان دست به توقیف کشتی ایرانی و تحویل آن به آمریکا و ایجاد یک بحران بی ثمر و خودساخته زده که پیامدهای آن (توقیف نفتکش‌های یونانی و احتمال توقیف‌ها و اقدامات بیشتر علیه منافع یونان در خلیج فارس) مستقیم متوجه یونان و روابط حسنه میان دو کشور شده است؛ موضوعی که البته موجب تعجب اینجانب و بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران حوزه مسائل بین المللی نیز بوده است، به ویژه اینکه اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط، پیش از ماجرای یونان و در موارد مشابهی همچون توقیف کشتی کره جنوبی و نفتکش انگلیسی استناایمپرو در خلیج فارس در مقابل اقدام انگلیسی‌ها مبنی بر توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل الطارق و اقدامات خصمانه دولت کره (در حالی که هم انگلستان و هم کره از ظرفیت و توان بین المللی به مراتب بیشتر و برتری از یونان برخوردارند)، آزموده شده و دولت جمهوری اسلامی ایران این پیام راهبردی را به جهان مخابره کرده بود که هرگونه رویکرد خصمانه در این زمینه با اقدام متقابل و قاطع ایران مواجه خواهد شد، به ویژه در حوزه خلیج فارس و دریای عمان که ایران از اشراف اطلاعاتی و عملیاتی و برتری استراتژیک و ژئوپلتیک قابلی برخوردار است.

تاثیر بر امنیت عرضه و انتقال انرژی

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: پیامد این موضوع، سوای تاثیر مستقیم آن بر روابط حسنه و دیرپای دو کشور که هم اکنون در بیانیه های وزارت خارجه دو کشور مبنی بر محکومیت اقدام طرف مقابل و طرح آن ذیل موضوع غیردوستانه راهزنی دریایی، می تواند نامحسوس بر بازار انرژی به ویژه در این شرایط حساس بین المللی تاثیرگذار باشد ـ هرچند دو نفت‌کش توقیف شده یونانی به نام «دلتا پوزایدون» و «پرادنت واریر »، با طولی حدود ۲۷۴ متر در زمره سوپرتانکرهای انتقال نفت به شمار می روند و محموله توقیفی آنها که حدود ۱.۸ میلیون بشکه نفت است، مقدار قابل توجهی است ـ اما این میزان نفت در کل مبادلات نفتی منطقه خلیج فارس و بازار انرژی در این منطقه، وزن زیادی در تغییر معادلات قیمت نفت ندارد. با وجود این و با توجه رشد صعود قیمت نفت، تداوم چنین اتفاقاتی می‌تواند به دلیل خدشه‌دار کردن امنیت عرضه انرژی از طرفی و افزایش هزینه بیمه کشتیرانی به دلیل افزایش ریسک، در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده بهای انرژی شود.

گرهی که با دست باز می‌شود، نباید با دندان باز کرد

قیصری در ادامه افزود: ضرب المثلی در زبان فارسی هست که می گوید: گرهی را که با دست باز می شود، نباید با دندان باز کرد. با توجه به تعداد قابل توجه کشتی‌های تجاری و نفتکش یونانی در منطقه خلیج فارس، احتمالاً یونان از ترس آسیب‌های احتمالی (توقیف یا سایر اقدامات) درصدد ارجاع موضوع به مجامع بین‌المللی برآید؛ اما تجربه حوادث مشابه قبلی در این زمینه (همچون ماجرای کشتی استناایمپرو و نفت کش کره ای) و پیش‌دستی یونانی ها در دست‌زدن به چنین اقدامی (توقیف کشتی ایرانی) از طرفی و برتری ایران در منطقه خلیج فارس و آسیب‌پذیری یونان به جهت وجود سایر کشتی‌های یونانی در منطقه از طرف دیگر، یونان را وادار به پرهیز از تنش‌های رودررو با ایران یا دست کم تشدید تنش خواهد کرد. همچنانکه به تجربه درخواهد یافت که مسیر حل احتمالی چنین بحران‌هایی، نه از طریق مجامع بین‌المللی، بلکه از طریق کانال‌های دیپلماتیک و مساعی سیاسی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۰۰
فقط قانون جنگل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
یونان کشتی دولتی ایران را به دستور آمریکا گرفته شما رفتید کشتی شرکت خصوصی یونانی مال اموال شخص غیر دولت را جای اون برداشتید این قانون مال کجاست؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ناشناس 12:56
خیلی دلت خوشه ها -
کمی از دنیای خیالیت بیا بیرون و دنیای واقعی رو ببین
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
بعضیا نمی‌دونم چرا فقط دنبال سیاه نماییند.بابا یکم عادل باشین.اونجایی که اشتباه صورت گرفته بگین.اونجایی هم که کار خوبی صورت میگیره بگین.یکم منصف باشین.یکم حب و بغضتون رو کنار بذارین
سالهاست که رزمایشهای موشکی برگزار می کنیم با پیام صلح و دوستی قطعا پیام اقدام اخیر نیز , صلح و دوستی بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
شرم بر ترسوهایی که شعار صلح طلبی میدهند و از اقدامات امریکایی دفاع می کنند
مستر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
آقای صلح طلب آدرس منزلتو بده کل دارایی تو بدزدم
بعد اگه تونستی بیا با شعار های زیبا و
:) گولیت اموالت روپس بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
انتظار داشتی ایران چیکار کنه... بگه خوب کردی نفت مارو پیچوندی؟
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
دنیای امروز یعنی صلح با موشک ،،،،،واقعیت اینه عزیزم
اصلا اینقدر قاطعید ، دلار روز به روز داره اروزنتر میشه قاطعهای مقتدر ، فرمانده . دست بردار نیستید نه ؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
دلار اونی بالا برد که هشت سال مذاکره کرد این دولت هم میتونه هشت سال مذاکره کنه بلکه نفت خودمون رو با منت بهمون پس بدهند اون موقع که روبان بنفش میبستید باید فکر دلار رو میکردید نه حالا جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود!
مهدیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
پیام این بود که الان دیگه دلار رو گرون کنین به همین بهونه !!!!
با همین پیام‌های قاطعانتون مملکتو به این روز انداختین. تو رو خدا انقدر پیام‌های قاطعانه به دنیا ندید فقط دارید ملت رو نابود میکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
شما بودبد ومالت به غارت می رفت چه می کردی؟التماس به مراجعی که هیچکدام پاسخگو نیستند؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
آدرس بدید بیام سراغ اموالتون. ظاهرا شما خیلی باحالید جلو چشمت اموالتو ببریم خوشحال هم میشی و حتماً میگی حلاله داداش.
یک آبادانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
آقای ناشناس 12:34 یک سوال ازت دارم، آیا اگر کسی از دیوار خونت بالا رفت تو هم از دیوار خونش بالا میری (ولو طرف پارتیش قاضی شهر باشه)؟؟

ضمنا مگه اونها معلم ما هستن که باید به روش خودشون جواب بدیم؟
اگر چنینه و کارشون الگوی ماست، پس چرا باشون دشمنیم و می گیم کارشون غلطه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
آخ كه چقدر چندش آور است اين نوع پيامهاي ذليلانه!
حتما مي بايست به دزد اموالمان لبخند مي زديم تا خاطر كدخدا مكدر نشود و جنابعالي به خاطر اخم ارباب حلقه ها نابود نشويد!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ما بودیم طوری عمل میکردیم که کسی جرات و توان غارت نداشته باشه نه اینکه هر روز به شیوه های مختلف غارتت کنن و تو هم مدام پیام قطعانه بدی. حالا با این پیام های قاطعنتون چقدر از اموال مملکت رو برگردوندید؟ مجموع چیزی رو که در تمام این سالها و دهه ها به باد دادید رو با چیزی که به دست آوردید مقایسه کنید بعد معنی قاطعانه رو میفهمید.
غیر از پر کردن جیب کاسبان داخلی تحریم و کشورهای ذینفع هیچ کار دیگه ای نکردید. همین اطراف ما بخاطر همین اقدامات قاطعانه، عربستان با روزانه یک میلیارد دلار در آمد نفتی، ترکیه با میلیاردها دلار درآمد توریسم، قطر، روسیه، چین و ... دارن بالاترین بهره رو میبرن بعد امثال شما دلتون به دو تا نفتکش خوشه و حس قاطعیت دارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
امان از دست این جماعت ساندیس خوره
ناشناس
| Cyprus |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ناشناس
مگه عمان نفت نمیفروشه؟ مگه قطر مگه کویت نفت نمیفروشه، همین عراق جنگ زده نفت نمیفروشه؟ چرا کشتی های اون ها رو غارت نمی کنن؟ میدونی ریال کویت چنده مهندس؟ 989000حرف مفت نزن بشر
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
مثل اینکه قدرت ایران خیلی ها رو ترسونده - ایول به سپاه
میخواهین پماد سوختگی بدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
پاسخ به 12:47 - جناب امیرخان کسی از اینکه اموالشو ببرن خوشحال نمیشه و الان هم ما از اقدام آمریکا و یونان خوشحال نیستیم. ولی موضوع اینه که راهش این نیست. این راه ما رو بیشتر در موضع ضعف قرار میده و اونها رو بیشتر تقویت میکنه و اقدامشون رو موجه نشون میده. شما باید مولفه‌های صحیح قدرت رو به کار بگیری از جمله تعامل سیاسی، کارآمدی اقتصادی، مقبولیت داخلی و بین‌المللی، سرمایه اجتماعی و ... در این صورت اولاً کسی به خودش اجازه دست درازی به اموال شما رو نمیده و در مرحله بعد اگر هم چنین جسارتی بکنه شما میتونی به بهترین وجه باهاش برخورد کنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
جواب هاو توجیه های این اصلاح طلب ها را می خونیم واقعا خنده مان می گیره
این ها تو یک دنیای فانتزی و متوهمانه هستند
اون هم نه دنیا فعلی دنیا 15 سال پیش و تجارت بین الملل و دموکراسی امریکایی فراگیر
این طرز تفکر دقیقا شبیه رواحنی برای همیشه کشور را به فنا میده
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
با وجود اینکه اصلا دلش خوشی از سیاست های مسئولین ندارم اما خوشم اومد که کشتی های یونانی رو توقفیف کردین. تو این دنیا که زور حرف اول و اخر رو می زنه باید مثل خودشون رفتار کرد.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
اگه یه زمانی ماشینتو یا مالتو دزدیدن عکس العملت چیه میگی نوش جونشون
پیام مثل همیشه واضح و روشن: عدم حل مشکلاتمون با دنیا و در نتیجه بدبختر شدن مردم ایران!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
هر وقت ایران یه کار درست انجام میده یه مشت ترسو که دهن بین شبکه های خارجی هستن میان پیام میزارن
ایول به سپاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
از ترس نمیری... یعنی قراره اموال کشورمون رو غارت کنن و ما کار نکنیم؟؟؟ کی اینقدر بی غیرت شدید؟

مشکلات زیاده... گرونی فراوونه ولی قرار نیست چون گرونی هست وقتی نفت کش مارو غارت میکنن وایسیم و
نگاه کنیم... سازمانهای بین الملیی هم هیچ کار ی نمیکنن
بی آبرویی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
بی آبرویی جلوی یانکی ها؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
چقدر حقیر و ترسو هستین شماها - ایول به سپاه
خدارو شکر کنین که آزادی بیان دارین و میتونین انتقاد کنین
پیام قاطعانه به جهان مشکلات مردم ایران را زیاد می کند. به هیچ جای جهان هم برنمی خورد. لطفا از این سیاست های تنش زا دست بردارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
متاسفم از اينهمه ترس ...
چرا‌ کاری می کنیم‌ که آنها کشتی ما را بگیرند تا ما هم در یک اقدام غیر قانونی‌ قهرمان با زی در بیاریم‌ و کشتی آنها را بگیریم و ..... دور باطل تسلسل‌ !!!!
اینهم شد دیپلماسی‌ ؟!
این چه سیاستی که دنیا را با ما دشمن بکنید‌ بعد‌ ادای قهرمانان‌ را در بیاری‌ که بله ما خیلی شجاع هستیم‌ ؟!
قرار نیست ما قداره بند دنیا بشیم‌ !
چطور‌ فرزندان‌ کوروش کبیر‌ نمی توانند‌ با دنیا تعامل بکنند‌ تا سودش به ملت برسد‌ .
پیام قاطعانه این بود که نفتکش امریکایی هم توقیف می کردید. همان زمان که نفتکش مان را دزدیدند در زمان ترامپ
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
یکی از نفت کش ها بارش مال آمریکا بوده!
کار بسیار درستی انجام شده هر کی میتونه بیاد اونها رو بگیره
اگر با این کارها چیزی درست میشد الان باید ایران اقتصاد اول جهان شده بود چون هیچ کشوری اندازه ایران از این دست کارها انجام نداده
یک نمونه از این نوع اقدامات که بعدا برای ایران هزینه بیشتری نداشته نام ببرید
سر کشتی کره ای یادتون رفته چطور تو اندونزی کشتی مارو توقیف کردند و نهایتا مجبور به ازادی کشتی شدید یک دلار هم از دارایی مسدود شده تان ازاد نشد برعکس جریمه هم پرداخت کردید
بسیاری از این بلاهایی که الان بصورت تحریم و ... بر سرمون میاد نتیجه همین اقدامات بقول شما قاطعانه است که تهش باعث سقوط بیش از پیش جایگاه و اقتصاد ایران در جهانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ترس هم حدي داره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
الان که به لطف شجاعت های شما شجاعان وضعمون اینه
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
تركيه خيلى بيشتر از ما از اين كارها كرده و موفق هم هست
جمع کن بابا
پاسخ ها
دایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
مخالف کار دولت ام ولی از سپاه ممنونم
یک آبروریزیه بیفایده و بلکه مضر اضافه شد به بقیه شاهکارهای نوابغ و مدیران ایرانی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
فکر کنم شما هم یه کم جیره و مواجب از اون ور دریافت میکنید
دمشون گرم
مگر گره ای هم گذاشتید که با دست باز شود؟
تمام گره ها کور شدند با نوع برخورد مدیران ایرانی با مشکلات بین المللی
بحران رو بوجود اوردید خودتون بعد خودتون هم راه حل ارائه دادید و بدترش کردید
خودتون غرق در دلارهای نفتی حاصل از دور زدن تحریم و جابجایی پولهای شبه ناک و کاسب تحریم و مردم هم تاوان همون تحریمها رو دارن میدن
چون اگر تحریم نباشه و شفاف باشه و پولها بحسابهای رسمی دولت بیاد دیگه دلالان و رانت خواران دستشون کوتاه میشه پس بهترین مدل رفتاری همین ایجاد بحران با دنیاست که هیچوقت روابط عادی نشه
تا زمانیکه پول نفت نفتکش به سرقت برده را نداده نفتکشش را آزاد نفرمایید تا درس عبرتی برای بقیه شود .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
پول را بدهند تا چه اتفاقی بیفته. پول نفت را ما کجا خرج می کنیم؟ ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
خطاب به غربگدای بالا به تو ربطی نداره کجا خرج میشه میخوان بدن اصلا به ارتش های فرا منطقه ایمون
زمان بزن دررو تمام شده یکی بزنی ده تا می خوری
اینهایی که از بازداشت کشتیهای یونانی ناراحت هستند چرا یونان را که اول دست به توقیف زده محکوم نمی کنند آخه شما کی هستید اگر مال خودت را هم ببرن اینچنین زبونانه برخورد می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
چرت نگو ،، کی گفته که نفت ایران مال ملت ایران است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
یونان کشتی دولتی ایران را قانونی به دستور آمریکا توقیف کرده چی بگه بگه نمیکنم؟ ایران اومده کشتی با ممالکیت شرکت خصوصی یونانی رو توقیف کرده اینا چه ربطی بهم داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
اگر ربطی نداشت دولت یونان الان چرا زبانش درازه؟ بره همون نماینده شرکت بیاد جلو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
12:58
یه جفنگی میشنوی از یه جا هی تکرار میکنی... عمو جون تو نگران مال یونانیها نباش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
نفت که مال مردم نیست
میخوان ببرن میخوان نبرن
بنظرم وقتی دشمنان کمرهمت به نابودی مابسته اندمانیزسریعا بایدموجودیت وهستی امان رابه خطربیندازیم اگرمن جای دولت بودم وقتی میبینم اجازه نمیدهند نفتمان رابفروش برسانیم تنگه هرمزرامیبستم واجازه عبورهیچ کشتی رانمیدادم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
میتونید ۳۰ ثانیه تنگه هرمز رو ببندید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
اگر لازم باشه سی سال هم می تونیم ببندیم.
بابا مخصوصا اینکارارو میکنن که ما عکس عمل نشون بدیم و برامون داستان درست کنن
ولی کلا کار خوبی کردیم باید کشتی هاشونم برا خودمون کنیم و نفراتشونم بیاریم خوزستان کار کنن با اعمال شاقه توی شرجی و گرما و گرو غبار آب شور و پر از گل ولای خوزستان رو بخورن
نفتی که یونانی ها دزدیدند در مقابل پولی که کره ای ها گروگان گرفته اند رقم ناچیزی است.هرچند که باید به یونان درس عبرت می دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
تو که اطلاعاتت کامله خب یه عدد و رقمی هم میدادی/
کره هفت میلیارد دلار بلوکه کرده که اتفاقا تو کشورش اختلاس هم شده
یونان کمتر از یک میلیارد دلار (یک میلیون و دویست هزار بشکه ضرب در حدود 70 یا هشتاد دلار کن) خواهی دید که جهل چنان کورت کرده که یه محاسبه ساده ریاضی هم نمیتونی انجام بدی
زنده باد شیرمردان سپاه و ارتش مقتدر ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ساعت ۱۵ فکر کنم شما هم نیاز داری دوباره کلاس XDفارسی رو مرور کنی
پیامی که ایران با این کشتی ربایی ها به جهان می دهد این است که یک کشور گروگانگیر است. یونان کشتی متعلق به روسیه را در آبهای سرزمینی خودش مطابق تحریم های لازم الاجرای اتحادیه اروپا (که یونان هم یکی از اعضای آن است) توقیف کرد ولی سپاه دو کشتی با مالکیت خصوصی در آبهای بین المللی را با تهدید اسلحه به ایران آورد. اگر نویسنده این مقاله سفارشی تفاوت یک توقیف قانونمند و یک تصرف خلاف قانون را درک نمی کند مشکل خودش است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
البته ظاهراً شما کامنت دهنده سفارشی هستی. وقتی به کشتی کشورت حمله میکنن فرقی نداره که مالکیتش مال کدوم شرکت و کدوم بخش هست... اونقدر برای نوکری امریکا حریص هستید که حتی وقتی اموال کشورتون رو هم غارت میکنه برای دزدی شون یه دلیل میتراشید....
کشتی روسی بوده فقط نفتش مال ایران بوده اون رو هم میشه با توقیف نفت این نفتکش ها جبران کرد بدون تنش
اونایی که از ترس و یا حسودی دارن میسوزن بیان بهشون پماد بدم -
فعلا که بی بی سی فارسی و بقیه معاندان ماتم گرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
امثال بی بی سی فارسی خودشون رو عصبی نشون میدن تا تو فکر کنی کارت صحیحه و به همین راهی که به نفع صاحبان اونهاست ادامه بدی. کمی درایت هم بد نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ای سلطان درایت... ای تدبیر... شما بفرمایید وقتی نفت کش کشورت رو غارت کردن تصمیم مدبرانه چیه... ؟

قبل از حرف زدن 15 ثانیه فکر کن... هیچ مرجع قانونی در دنیا جلوی امریکا نمی ایسته.. امریکا فقط زور رو میفهمه
شکر خدا، کشور بدون توجه به مزخرفات یک عده ترسو در داخل کشور به راه پر اقتدار خودش ادامه میده.
پاسخ ها
نامدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
بله چه اقتداری ،اصلا قلبم گرفت ،مهندس معلومه به اون بالاها وصلی که اقتدار رو حس میکنی ما که فقط داره دهنمون آسفالت میشه
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ساندیس ساعت چند توزیع میشه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ساعت 14:27
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
داریم اثرات این راه پر اقتدار رو با گوشت و پوستمون لمس میکنیم
هر روز وضعمون داره بهتر از دیروز میشه
چین و روسیه هم با اون ابرقدرتیشون از این کارها نمی کنن! چون میدونین این کارها روابط و تعامل و دادو ستدشون با بقیه کشورها را به خطر میندازه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
بعضی ها حرف های میزنن که کاش از دشمنانه ما باشن چون اینقدر ساده لوحی اگر از دوستان باشه که وامصیبتا هست .
اول یونان کشتی ما را توقیف کرده میخواستین چکار کنیم ؟! نکنه انتظار داشتین با گفتگو آزادش کنیم !
آخه کی تویه دنیایه الان به گفتگو اهمیت میده
من خودم منتقده خیلی از ندانم کاری ها هستم اما این مورد حق با ماست
با همین فرمون برید جلو
صرفا خدمت اون دسته افرادی که ذوق زده شدنن وکاراینهارو شجاعانه وتلافی میدونند عرض کنم شماها اگه به فکر منفعت کشور وتلافی کردن واقتدارگرا بودید اول یه سر به جامعه خودمون میزدید واینهمه منفعت مردم که تو داخل کشور داره چپاول میشه زورتون بهشون نمیرسه ومثل اب خوردن دستشون تو سفره مردمه میگرفتید بعدشم کشورهای دیگه وقتی میبینند کشور انقدر بی درو پیکره وهرکسی میاد میدزده ومبیره وهیچ بازخواستی وهیچ تنبیهی اتفاق نمیوفته معلومه که هر کشوری بخودش اجازه میده اینکارارو بکنه اول خودتونو درست کنید بعد دنبال ایراد گرفتن از دیگران باشید
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
نشد دیگه . مشت در برابر مشت . اومدن نفت دیدیدن اینم اقدام متقابل . یونان غلط کرد دزدی دریایی کرد .ضمنا عجیبه که اینطور طرف کشور دزد رو میگیریم !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
مزخرف... هر چیزی در جای خودش.... در کشور ظلم و بی عدالتی هست درست ولی قرار نیست چون در کشور ظلم هست نفت کش مارو غارت کنن
احسنت
سلام ودرود به سپاه مقتدر خدا پشت وپناهتون باشه مرگ بر منافقین ومزدوران ترسو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
درود بر سپاه که هر روز برکات جانفشانیهاشون رو تو زندگیمون داریم حس میکنیم
دست مریزاد
سلام فرمانده
از هر اقدامی در جهت منافع ملی حمایت می کنیم .
احسن به دلاور مردان سپاه....
مطمنا هم نفت ما را می برند .و هم خسارت این را از اموال توقیف شده ایران در کشورهای دیگر را از ایران می گیرند
اگر اونها خسارت از ایران نگیرند کار ایران ستودنی است
ولی اونها براحتی از ایران خسارت می گیرند
کاردرست همینه.بقول ارسطوپایتخت:زدی ضربتی، ضربتی نوش کن. فقط تورا به شرفتون مواظب ترکیه ورییس جمهور اردوغان باشید و طالبان
چه فایده روز به روز وضعمان بدترشده اگه پول به مردم برسه خوبه
پیامش چی بود؟ یه چیزی مثل بقیه پیام ها. الان ۴۳ ساله که هی پیام می فرستیم.
پیامش چی بود؟ یه چیزی مثل بقیه پیام ها. الان ۴۳ ساله که هی پیام می فرستیم.
بنظرم امریکاییها پیش بینی می کردند که شما این اقدام متقابل راانجام می دهیدباتوجه به گزارش اژانس وخواست فرانسه والمان درازادسازی کشتیها انها دنبال فضاسازی برای محکومیت ایران درجلسه حکام اژانس هسته ای هستندتوصیه می کنم باترفندی کشتی هاازادوبه بیانیه اکتفاکنیدواگرتاثیرنداشت بعدازجلسه حکام به بازداشت کشتی هااقدام کنید
سلام و درود خدا بر شما دلاوران سپاه و ارتش
کارتون فوق‌العاده بود ناز نفستون
اقتدار وعرت ایران باید همیشه این چنین باشد آفرین بر نیروهای پر صلابت دریایی ایران زمین
درود برپاسدارن غیور ایران زمین باقدرت باید جواب دادمگرآنهازبان سیاست می فهمند فقط قدرت نظامی لازم است
تکلیف پولهای بلوکه شده در کره چه شد؟ خیلی دوست دارم گوشمالی بهشون بدیم...



اما پیامی مهم که کشورها باید درک کنند باید این باشه که خودشون را ملعبه دست قدرت‌ها نکنند وگرنه با عواقبش روبرو خواهند شد...

ما که بی رودربایستی داریم هزینه‌های اعمال استکباری قدرت‌ها را می‌پردازیم، پس خوبه که آنها هم به این درک برسند که خودشان هم دچار هزینه‌های خود خواسته خواهند شد...
درود بر سپاهیان غیور دمتون گرم دلیرمردان بزرگ
البته جمهوری ایلامی ایران پیش از این از طریق کانال‌های دیپلماتیک مراتب اعتراض خود و برهذر داشتن یونان از چنین اقداماتی را ابلاغ کرده بود
غلط تایپی و دیکته ای دارید
درودبرشیرمردان‌سپاه‌.مرگ‌برامریکاواین‌نوکرانش‌که‌حرف‌دلسردی‌میزنند.
یکم پا فراترازدستوراسلام نهادیماگرمسلمانیداسلام میگه یک سیلی خوردی توهم یک سیلی بزن نمونه اش لنتقام ازابن ملجم...حالاایران هم یک کشتی توقیف می کردکفایت می کرد..مثلا کاناده یک سیلی به ایران زده وازخاوری دزدحمایت کرده وتحویلش نمی دیده اینجا خب وقتی نه دادگاه بین المللی جواب می ده ونه پلیس اینترپل وکانادا..اینجا لازمه ایران دندونی نشان بده ولااقل یک کشتی کاندا روتوقیف کنه درقبال تحویل خاوری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی