بازدید 10749
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

خودکفایی و تحقق بهره‌وری بالا در تولید کالاهای اساسی با اصلاح یارانه کالاهای اساسی

خودکفایی کالا‌های اساسی و امنیت غذایی، یکی از دغدغه‌های جدی مقام‌معظم رهبری است که در صورت وجود نظام ارز چندنرخی و سرکوب تولید داخل به هیچ وجه محقق نخواهد شد؛ اما با اصلاح نظام یارانه و قیمت خرید تضمینی محصولات پیش بینی می‌شود که مجدد به خودکفایی محصولات استراتژیک و بهره‌وری بالا در تولید کالا‌های اساسی دست خواهیم یافت.
کد خبر: ۱۱۲۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 29 May 2022

خودکفایی و تحقق بهره‌وری بالا در تولید کالاهای اساسی با اصلاح یارانه کالاهای اساسی

مرضیه یاسی؛ حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم بر خلاف دفعات قبلی که ارز چندنرخی حذف می‌شد، همراه با اختصاص یارانه به مردم به منظور حمایت از معیشت آنان بوده است؛ اما شیوه اجرا نیز بسیار مهم است. تجربه چندین اصلاح یارانه کالا‌های اساسی و تجربه هدفمندی یارانه‌های انرژی به خوبی در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

تابناک اقتصادی:با توجه به چندین تجربه گذشته، اثرگذاری یارانه نقدی در افزایش مطلوبیت، کاهش فاصله طبقاتی و بهبود رفاه مردم موفقیت‌آمیزتر از مدل‌های کوپنی است که از بزرگترین ضعف‌های آن، می‌توان به کیفیت پایین کالا‌های اساسی درون کالابرگ، سلب قدرت اختیار و انتخاب کالا‌های اساسی ارزان‌قیمت برای مردم، وابستگی دوباره به واردات و بازگشت صحنه‌هایی نظیر صف خرید کالا یا فروش کالا‌های کوپنی در جلوی فروشگاه‌ها اشاره کرد که سازوکار کالابرگ نسبت به یارانه نقدی نه تنها مزیتی ایجاد نمی‌کند، بلکه مشکلات آن نیز بیشتر است و تنها امکان خرید کالا‌های کالابرگی در فروشگاه‌های بزرگ وجود دارد و سبب ایجاد انحصاری دیگر در این بین نیز خواهد شد.
 
رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به ضرورت حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی اظهار کرد: اعتقاد ما بر آن است که اصلاح بزرگ اقتصادی به سبب رانت و فساد ارز ترجیحی باید صورت گیرد، اما از طرف دیگر به سبب نگاه رهبر انقلاب بر معیشت قشرهای مختلف، باید تدابیری اندیشیده شود تا این اصلاح بزرگ اقتصادی و انتقال یارانه ارزی کالا‌های اساسی به انتهای زنجیره، منجر به کوچک شدن سفره مردم نشود.

وی افزود: افراد سودجو و دلالان با تشکیل شرکت‌های صوری نفع چندبرابری از تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا‌های اساسی می‌بردند و تولید در بخش کشاورزی در زمینه کالا‌های اساسی با واردات از طریق ارز ارزان قیمت ۴۲۰۰ تومانی شدیدا سرکوب شده بود که با وجود این، حذف ارز ترجیحی لازمه اقتصاد کشور است.

نوروزی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی یکی از دلایل واردات بی رویه کالاست، بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی، کالا متناسب با نیاز کشور وارد می‌شود و دیگر شاهد تقاضای کاذب برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و بازصادرات یا قاچاق معکوس نخواهیم بود و اقتصاد به تعادل بازخواهد گشت.
 

واردات بی رویه به دلیل رانت و فساد ارز ترجیحی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تاثیر ارز ترجیحی بر معیشت مردم گفت: از زمانی که ارز ترجیحی به اقلام اساسی اختصاص یافت، واردات کالا به سبب رانت و فساد ارز ترجیحی بی رویه صورت می‌گرفت که این امر کاهش انگیزه کشاورزان به تولید را به همراه داشت که باید خیلی سال پیش جلوی این امر گرفته می‌شد.
 
وی با تاکید بر حذف تدریجی یا یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد بیان کرد: با توجه به ریخت و پاش‌های فراوان و منفعت طلبی حاصل از تخصیص یارانه به واردات، حذف ارز ترجیحی و اصلاح اقتصادی امری ضروری است، اما به شرطی که فشاری بر آحاد جامعه وارد نشود و همه منابع و عواید حاصل از این اصلاح اقتصادی به مردم بازگردد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طی سال‌های اخیر مردم بواسطه تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی در اقتصاد ایجاد شد که افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان یا ۱۰ تا ۵۷ درصدی حقوق کارگران سنخیتی با تورم ندارد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص یارانه به واردات کالا‌های اساسی منجر به از بین رفتن خودکفایی کالا‌های اساسی شده است، بیان کرد: خودکفایی کالا‌های اساسی و امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های جدی مقام‌معظم رهبری است که در صورت وجود نظام ارز چندنرخی و سرکوب تولید داخل به هیچ وجه محقق نخواهد شد، اما با اصلاح نظام یارانه و قیمت خرید تضمینی محصولات پیش بینی می‌شود که مجدد به خودکفایی محصولات استراتژیک و بهره‌وری بالا در تولید کالا‌های اساسی دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به اینکه سالانه ارز قابل توجهی بواسطه واردات بی رویه کالا هدر می‌رفت، تصریح کرد: سالانه ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالا اختصاص می‌یافت که اصلاح نظام‌ یارانه با هدف ایجاد اشتغال مولد و رونق کسب و کار صورت گرفته است.

با دلار ۴۲۰۰، توزیع یارانه‌ها عادلانه نبود

 
میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد مشکلاتی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کشور به وجود آورد، تصریح کرد: این سیاست مضرات زیادی داشت و بستری برای رانت، سوءاستفاده و انحصارطلبی عده‌ای خاص فراهم کرد. به طور کلی، هر کسی که به ارز ترجیحی دست پیدا می‌کرد، در واقع یک امتیاز برایش محسوب می‌شد. بعضی افراد از این ارز به درستی بهره می‌بردند و در راستای منافع عموم از آن استفاده می‌کردند؛ اما برخی از آن برای منافع شخصی خودشان سود می‌بردند و کشور را با مشکلاتی روبرو کردند. دومین مشکل سیاست ارز ترجیحی این بود که در این روش توزیع یارانه‌ها عادلانه نبود. این یارانه در اختیار دلالان و سودجویان قرار می‌گرفت و آن طور که شایسته بود منافعش به عموم مردم نمی‌رسید. در واقع تنها بخش کمی از یارانه‌ها به جامعه‌ی هدف اصابت می‌کرد و بخش زیادی از آن هدر می‌رفت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که برخی اقلام با حمایت‌های دولتی و ارز ترجیحی به صورت ارزان عرضه می‌شد، مدیریت مصرف در کشور وجود نداشت و استفاده از برخی کالا‌ها به شدت افزایش یافته بود. در این روش، هدررفت منابع بسیار بود و قاچاق بیش از اندازه‌ای را هم در کشور داشتیم.

 

می‌توانیم گره‌های کور پیش روی اقتصاد را برداریم 

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها نیز در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه در آخر زنجیره به مردم باعث می‌شود که هم یارانه حذف نشود و اساس کار اعطای یارانه به مردم پا بر جا بماند و هم مشکلات ارز ترجیحی را از بین ببریم. با طرح جدید دولت در زمینه‌ی هدفمندی یارانه‌ها می‌توانیم گره‌های کور پیش روی اقتصاد را برداریم و با عادلانه‌تر کردن تخصیص یارانه‌ها به حل و فصل مشکلات فعلی کمک کنیم. با اعطای یارانه در پایان زنجیره‌ی توزیع به شکل یارانه نقدی، در واقع ما شرایط سودجویی عده‌ای خاص را از بین می‌بریم و یارانه به جامعه‌ی هدف داده می‌شود. مزیت دیگر این است که یارانه به خود مردم تعلق می‌گیرد و مصرف کنندگان با توجه به میزان مصرفی که دارند از آن بهره مند می‌شوند. این نوع اعطای یارانه به مردم، می‌تواند به عنوان تضمینی در زمینه‌ی اعتماد سازی دولت برای مردم عمل کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۳
۴۳ سال خودکفایی و بالندگی رو دیدیم این فیلم جدید دولت رییسی هم روش
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
همه چیر گران گردیید رسوندین به قیمت جهانی حقوق 10 درصد ریاد گردیید خدا ازتون نگذره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
چند بار اعلام خودكفايي مي كنيد؟
دفعه بعد با چه بهانه ای قراره اصلاح بشه ؟!!!
هنوز بی خیرید اما حدس می زنم امسال بلاخره متوجه شوید بحران آب چقدر جدی است. امسال بلاخره متوجه می شوید در تمام این سالها «اولویت نخست» می بایست آب می بود نه امثال «سلام فرمانده» و حصارکشی اطراف فلان قبرستان مسئله دار و عراق و سوریه و یمن و ...!
امریکایی ها فهمیدند جنگ شما اقتصاد و قحطی ست و با شما از همین در رودررو شدند اما شما ندیدید... اصلا نگران نباشید بلاخره امساال می بینید... فرمودید سوریه عمق استراتژیک تان است؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
موافقم اما در كنار مثال هات انتاليا كنسرت تتلو دبي رفتن شمال و جوج را هم بيار . عدال باش و منصف اگر نه اون مثال ها را هم نگو
تمام افزایش فیمت ها تا کنون برای خودکفایی و تولید اشتغال و ساخت کارخانه ها و ..... بوده ولی وضعیت هیشه بدتر از قبل شده باز هم همان شعارها و همان بهانه ها
این داستانها حرفها چهل چند ساله داره زده میشود دیگر خریدار ندارد خودتان هم خبر میزنید باور ندارید دولت کسری بودجه دارد چاره ای دیگری نداشت پول ندارد کوتاه خیال ندارد بیاد در مقابل آمریکا زورش به مردم میاد همه هم این را در دورترین نقاط ایران می‌دانند و می‌فهمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
کدوم خودکفایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینقدر قیمت ها را بالا بردند که مردم دیگه قدرت خرید ندارند و سرانه مصرف خانوارها به شدت کاهش داشته و این باعث شده یه مقداری اقلام مثل مرغ و تخم مرغ روی دستشون بمونه و حالا ظرف دو هفته می گن به خودکفایی رسیدیم و درفکر صادرات هستیم. ؟؟؟؟؟؟؟کدوم کشور بدبختی حاضره این تولیدات هورمونی ما را قبول کنه؟ عراق و افغانستان هم سیب زمینی های ما را برگشت زدند
چه کسی گفته باپول بی ارزش یارانه که هرروزبی ارزش ترهم میشودمیتوان اجناس باکیفیت عالی خریدوباکوپن مثلاً گوشت گوسفندی گوشت گندیده میدهند ویا کوپن شیر وماست گاوی شیرشتریادرازگوش میدهند کنترل آن ساده است ترابخدا اینقدربشعورمردم کم لطفی نشودوقتی جنس نداریدبدهیدپول کاغذی بی ارزش ندهیدکه دل تعداداندکی افرادسطحی نگروغیرعاقبت اندیش راشادکنید جنس بدهیدحتی کم بدهید بازهم خوبست این درست واخلاقی ودرشان ومقام دولت مانیست تجربه کوپن زمان جنگ رااکثراداریم که برای هرنیازی چون گوشت ومرغ وبرنج وغیره حتی صابون وقالیچه وامثالهم کوپن میدادند ونیازمعیشتی مردم راافتخار امیزمرتفع میکردند ترسم این نظرکه عین واقعیت است منتشرنشود ولی به عواقب تصمیمات خلق الساعه بایدبیشتراندیشید هرچندنیت خیرباشد ولی نتیجه مهم است
مقصر یارانه ها نیست مقصر افکار مدیران و مسئولین است که کشور را دلارزده کرده اند که باعث واردات بی رویه کالاهای اساسی و ایجاد رانت شده است و اگر همین یارانه که مصرف ارز ۴۲۰۰ می شود و در جیب واردکنندگان رانت خوار می شود با ساز و کار درستی در جیب کشاورز و تولید کننده می رفت چنین وضعی بوجود نمی آمد
ما فقط در شعار خوب عمل می کنیم چه در مقدسات و چه در اقتصاد
اما در عمل عکس آن اتفاق می افتد
اساس و علت مشکلات هم در این است که افرادی که باید سکان مدیریت را در دست بگیرند در حاشیه و افرادی در سکان مدیریت قرار دارند که نه تنها پختگی لازم را ندارند بلکه از خداترسی و درستکاری فقط ظاهر آنرا یدک می کشند و در باطن خیری در آنها وجود ندارد
ای کاش سیستمی وجود داشت که باطن آنها را تشخیص می داد تا مردم بفهمند چه چیزی در درون آنها می گذرد آنوقت متوجه می شدند که هم و غم اصلی آنها پست و مقام و امتیاز است
به مخلیه نمایندگان نمیرسد که از دولت سؤال کند: ما که زمان احمدی نژاد جشن خودکفایی گندم نگرفتیم، مگر چه مقدار از آرد وارداتی است؟ چرا به یکباره باید قیمت آنرا چند برابر کنند؟ کالایی استراتژیک که باعث گرانی زنجیره‌ای بقیه اقلام میشود! اساساً چرا دولتهای پس از نقلاب در منجلاب تورم گیر افتاده‌اند و چاره حل هر مشکلی را درگران کردن می‌بینند؟ چرا بفکر نابودی چرخه اقتصاد نمی‌افتد؟ مگر میشود زمانی که قیمت کالایی صبح و بعداز ظهر متفاوت است، به تولید فکر کرد؟؟ تورم فقط باعث رکود میشود!!
تحقق بهره وری بالا با این کارها به دست نمیاد اگه میومد هر کشوری میتونست این کار رو بکنه
الان‌ یارانه کالاهای‌ اساسی را اصلاح‌ فرمودید‌ یعنی‌ مثلا‌ ؟!!!!!
به یک عده ای قلیل نفری ۴۰۰ هزار دادید و ماها هم داریم‌ روغن نباتی کیلویی ۱۰۰ هزار میخریم‌ و برنج‌ و گوشت و مرغ هم قربونش بر م و ...... بله دیگه هستیم دور هم ملت مقاوم‌ و رئیس جمهور‌ ترشمزه‌ و آقایون هم حقوق نجومی‌ و .... فرجام بی برجام‌ و ..... ما همه خوشحالیم
تاوقتی که دنبال تحقیق توسعه نبلشید پیسرفتی حاصل نمیشه
من تا آلان نمی دونستم که این یارانه ها چقدر در قیمت کالاها موثر بوده است؟! که به محض آنکه از روی چند قلم کالا برداشته شد همه چیز بطور نجومی بالا رفت
و من فهمیدم که هر کس می گوید یارانه ها باعث رانت و در در آن دزدی می شد غلط می گوید! و گرنه چه دلیلی دارد که قیمت بسیاری از کالاها با قطع یارانه ای که در جای خودش خرج نمی شود بالا برود
کم کم باید خودمان را باید برای زندگی روستا نشینی آماده کنیم و تا قیمت زمین در روستاها بالا نرفته سریع اقدام کنیم
مثل قدیم گندم و نخود و عدس و ... خودمان بکاریم و خودمان آرد و خودمان نان بپزیم
مهمتر از همه از این زندگی شهری آلوده و پرترافیک که عامل بسیاری از بیماری ها است نجات میابیم و در هزینه های درمان ما هم بسیار موثر است
اگر قرار باشد دولت از جیب مردم دزدی کند و با پول آن به مردم یارانه نقدی پرداخت کند همان بهتر که انجام ندهد یارانه وقتی به نفع قشر ضعیف است که حاصل درآمد درست باشد هر چند که یارانه باید در زیرساخت های کشور خرج شود که بطور غیر مستقیم همه نیازمندان را در بربگیرد و کسی از قلم نیفتد و در واقع اولویت اول زیرساخت های خدمانی هستند و اشتغال آفرینی و ...
و همین مثال در معنویت مردم هم مصداق دارد و اگر قرار باشد که از جیب مردم دزدی شود و خرج معنویت مردم شود نه تنها موثر بلکه نتیجه عکس خواهد داشت
برای هدف مندی یارانه ها رو هم همین کلمات رو می گفتن
الان هم دوباره همین ها رو می گن
فقط فقر اومد سر سفره مردم
آقا من با 6 میلیون حقوق کارگرم زنم مریضه 3 تا بچه دارم یارانمو قطع کردن به کی بگم ،فقط امیدوارم خود امیرالمومنین حقمو ازتون بگیره.
بیشتر طنز بود تا جدی
اقای محترم، شما خودت میگی کارگر هستی و دارای درامد پایین. چرا ۳ فرزند آوردی که مشکلاتت چند برابر بشه.....طرف توی سویس با اونهمه خدمات و امکانات رفاهی در نهایت ۲ بچه میاره
اگر خودکفایی ، تولید باکیفیت و قیمت مناسب می خواهیم باید با ارز تک نرخی، افزایش تولید، حذف انحصار در واردات و صادرات و حذف قوانین دست و پا گیر به سمت شکوفایی اقتصادی حرکت کنیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر