بازدید 6198

تشدید مشکلات برقی ایتالیا با آغاز جنگ اوکراین؛ دلیل افزایش ۵۵ درصدی تعرفه برق در ایتالیا چه بود؟

ایتالیا از جمله کشورهای قاره اروپاست که در حوزه تأمین انرژی به‌ویژه انرژی برق با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و دولتمردان این کشور به تازگی ناگزیر شده‌اند برای مدیریت بهتر صنعت برق، تعرفه‌ها را به میزان چشمگیری افزایش دهند.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸ 28 May 2022
تشدید مشکلات برقی ایتالیا با آغاز جنگ اوکراین؛ دلیل افزایش ۵۵ درصدی تعرفه برق در ایتالیا چه بود؟
رضا رحیمی- ایتالیا از جمله کشورهای قاره اروپاست که در حوزه تأمین انرژی به‌ویژه انرژی برق با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و دولتمردان این کشور به تازگی ناگزیر شده‌اند برای مدیریت بهتر صنعت برق، تعرفه‌ها را به میزان چشمگیری افزایش دهند.
 
به گزارش «تابناک»، کشور ایتالیا علی‌رغم اینکه در حوزه تولید و تأمین انرژی گاز با مشکلات جدی رو به روست، اما بر اساس آمار و ارقام مستند با تولید 173 تراوات ساعت برق به صورت سالانه از طریق انرژی گاز، ششمین کشور جهان است که سهم بیشتری از میزان تولید برق را از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌کند.
 
در سال جدید میلادی و همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین که برای بسیاری از کشورهای اروپایی چالش های جدی در حوزه تأمین انرژی گاز ایجاد کرد، ایتالیایی ها نیز در تأمین انرژی گاز و نیز تولید انرژی برق دچار مشکل شدند.
 
در این میان مشکل تأمین انرژی برای ایتالیایی‌ها به مراتب بیشتر است، زیرا علاوه بر اینکه سهم زیادی از تولید برق این کشور از طریق گاز وارداتی است، همچنین 15 درصد از برق این کشور از خارج تأمین می‌شود و پس از کشور برزیل، دومین کشوری است که بیشترین برق وارداتی را به خود اختصاص داده است.
 
در عین حال مجموعه محدودیت ها و مشکلاتی مسئولان صنعت برق ایتالیا را ناگزیر کرد در اوایل سال جاری میلادی اعلام کنند در راستای سیاست های اصلاحی ناچارند نسبت به افزایش بیش از دو برابری قیمت برق اقدام کنند.
 
بررسی ها نشان می دهد که ابتدا قرار بود تعرفه های برق در ایتالیا 131 درصد و تعرفه های گاز نیز بیش از 90 درصد در سال جاری افزایش یابد؛ اقدامی که بسیاری از منتقدین عقیده داشتند جمع زیادی از خانواده ها و شرکت ها را در پرداخت هزینه ها با مشکل رو به رو خواهد کرد و به طور کلی سطح رفاه شهروندان و نیز اقتصاد این کشور را با چالش های جدی رو به می کند.
 
در نهایت مسئولان بخش انرژی ایتالیا تصمیم گرفتند تا در سال جدید بهای برق و گاز  را به ترتیب 55 درصد و 41.7 درصد افزایش دهند؛ اتفاقی که سبب شده تا قیمت هر کیلووات برق در ایتالیا به بیش از 33 سنت (نزدیک به 10 هزار تومان) برسد.
 
مشکل بزرگی که دلیل اصلی رخ دادن آن، وابستگی شدید ایتالیا و بسیاری از دیگر همسایگان اروپایی این کشور در حوزه تأمین انرژی گاز به منابع گاز خارجی است و بحران انرژی توزیع کننده‌های ایتالیایی گاز را مجبور کرد تا قراردادهای خود را با مشتریان متوقف کنند.
 
به صورت مشخص یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق، جنگ روسیه و اوکراین است که علاوه بر ایتالیا بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی را نیز با چنین چالشی رو به رو کرده است.
 
با اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های ایتالیایی، دولت این کشور تلاش فراوانی انجام داده تا تأثیر این افزایش قیمت بر مصرف کنندگان نهایی چندان محسوس نباشد، اما از ابتدای سال جاری میلادی شهرداری‌های فراوانی در این کشور ناچار شدند تا برق جاذبه‌های گردشگری را قطع کنند و نیز بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در معرض ورشکستگی قرار گرفتند.  
 
افزایش تعرفه‌های برق و گاز برای بسیاری از شهروندان ایتالیایی به ویژه اقشار کم‌درآمد شرایط دشواری را رقم زده است و همین موضوع سبب شد تا دولت تلاش کند تا با تخفیف‌های جدیدی که تحت عنوان پاداش اجتماعی برق و گاز مطرح شده است، حمایت ویژه‌ای از خانوارهای کم‌مصرف را در دستور کار خود قرار دهد و نیز علاوه بر آموزش صحیح نحوه استفاده از بسته‌های انرژی به شهروندان، اقدام به ترویج راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی کند.
 
بررسی‌ها نشان می دهد که این اقدام در واقع بخشی از یک بسته گسترده تر به ارزش 4.4 میلیارد یورویی است که ایتالیایی‌ها برای مهار اثرات اقتصادی جنگ بر کشورشان در نظر گرفته‌اند و در آن علاوه بر اعمال تخفیف برای خانواده های کم مصرف همچنین در زمینه سوخت نیز تسهیلاتی را در اختیار شهروندان خود قرار خواهند داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان