بازدید 3900
۱

لاهوتی: دولت از جراحی اقتصادی ضرر می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: درآمد دولت از حذف ارز ترجیحی ثابت می‌ماند، اما به واسطه افزایش قیمت‌ها تعهد بالاتری را در قالب کالابرگ باید در حق مردم ادا کند.
کد خبر: ۱۱۲۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴ 24 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، دولت با اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ وارد فاز جراحی اقتصادی شد، اما منتقدان نظر دیگری دارند و می‌گویند «تن‌ها هدف این طرح جبران کسری بودجه دولت بود».

مهرداد لاهوتی درباره کسب درآمد دولت از حذف ارز ترجیحی گفت: قبول ندارم که این کار برای جبران کسری بودجه دولت است، چون نه تنها دولت از این اقدام درآمدی کسب نمی‌کند بلکه باید هزینه هم بدهد. در واقع دولت با انتشار کالابرگ یک تعهدی را برای سال‌های آینده می‌پذیرد تا اجناس را با قیمت ثابت به دست مردم برساند، حال آنکه قیمت واقعی کالا‌ها رو به افزایش است.

وی افزود: هم اکنون دولت به اندازه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد کالابرگی می‌خواهد به مردم بدهد، در صورتی که تقریبا همین مقدار از محل آزادسازی قیمت‌ها به دست می‌آورد بنابراین وقتی سال آینده قیمت کالا‌ها افزایش پیدا کند، درآمد دولت از حذف ارز ترجیحی ثابت می‌ماند، اما به واسطه افزایش قیمت‌ها تعهد بالاتری را در قالب کالابرگ باید در حق مردم ادا کند.

این فعال سیاسی اعتدالگرا کالابرگ را یارانه‌ای غیرقابل حذف خواند و اظهار کرد: در واقع این یک ضرر است تا آنکه منفعتی برای دولت باشد. اتفاقا اگر دولت آقای رئیسی همان روش دولت آقای روحانی را جلو می‌برد، بهتر نتیجه می‌گرفت، چون لازم نبود در قالب کالابرگ تعهدی به مردم بدهد.

وی ادامه داد: دولت قبل کالا‌های مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ را به ۲۵ قلم کالا محدود و به تدریج آن اقلام را از لیست خارج کرد، به طوری که تنها ۷ قلم کالا در لیست دریافت ارز ترجیحی باقی مانده بودند. حذف تدریجی ۱۸ قلم کالا از لیست ارز ترجیحی موجب شد که جامعه متوجه این اتفاق نشود، به عنوان مثال وقتی گوشت از این فهرست کنار گذاشته شد من شخص در مجلس نگران بودم، حال آنکه گوشت حذف شد و اتفاقی هم در جامعه نیفتاد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: هم اکنون دولت اعتقاد دارد که فقط قیمت ۴ قلم کالا افزایش یافته است در صورتی که این طور نیست. همه کالا‌ها بدون استثنا افزایش پیدا کردند بنابراین این میزان یارانه پرداختی به مردم نمی‌تواند گرانی ناشی از حذف ارز ترجیحی را پوشش دهد. ضمن آنکه کم کم دولت دارد موضوع حذف برخی از دهک‌ها را از لیست شمول یارانه بررسی می‌کند، حال آنکه در همین مرحله نخست نیز اشکالاتی را در نوع دهک بندی افراد شاهد بودیم مثلا یک کارگری که یک خانه و یک پراید داشت نیز در دهک دهم یعنی جز قشر پردرآمد جامعه تعریف شد.
وی افزود: نکته مهم دیگر آن است نباید این روز‌ها از تولیدکننده غافل شد، چون افزایش یکباره قیمت‌ها در کوتاه مدت یک کاهشی در مصرف را به وجود می‌آورد که باید برای مدیریت مازاد تولید فکری کرد، چون دولت به تنهایی قدرت خرید مازاد تولید را ندارد. پیشنهاد داریم اگر تولید داخل نیاز کشور را تأمین کرد و مازاد محصولات امکان صادرات داشته باشند.

لاهوتی با بیان اینکه دولت باید برای تقویت سرمایه در گردش تولید برنامه داشته باشد، اظهار کرد: گرچه آقای میرکاظمی معاون رئیس جمهور صحبت از تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش تولید کرد، اما این رقم خیلی کم است و حداقل باید ۵ برابر آن را به بخش تولید داد تا بتوان این داستان را مدیریت کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
منظور همان سلاخی اقتصادی است!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان