بازدید 13194

آیا محمد بن سلمان و جو بایدن گروکشی می‌کنند؟

درحالی که اختلاف آمریکا و عربستان با هم تشدید شده اما دو طرف نمی توانند یکدیگر را نادیده بگریند که برخی منافع آن ها در گرو هم دیگر می‌باشد.
کد خبر: ۱۱۲۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲ 24 May 2022


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، این روزها برای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بسیار مهم است، زیرا «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پدرش پس از یک هفته بستری شدن در بیمارستان به خانه بازگشت و در همین راستا اخباری مبنی بر پادشاهی قریب الوقوع وی منتشر می‌شود.

به گزارش الخلیج الجدید، اخبار و گمانه زنی‌ها تنها به روند جانشینی در عربستان محدود نمی شود، بلکه گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ممکن است ماه آینده برای دیدار با ولیعهد سعودی به عربستان سفر کند و این درحالی است‌که او در انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود عربستان سعودی را به یک کشور «منزوی» تبدیل و مسئولان قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی را مجازات کند.

محمد بن سلمان قبل از سفر به ابوظبی برای تسلیت به « محمد بن زاید» رئیس امارات، منتظر بود تا پدر 86 ساله‌اش از بیمارستان بازگردد. وی در سفر به ابوظبی از تشکیل هیئت خود برای تثبیت سلطه خود بر خاندان حاکم سعودی استفاده کرد و به نظر می‌رسد که او می خواست این پیام را به کل جامعه بین المللی - به ویژه بایدن - برساند که عربستان را هر طور که شده تحت کنترل خود دارد.

این هیئت متشکل از نمایندگان شاخه‌های مختلف خاندان آل سعود از جمله شاهزاده «عبدالعزیز بن احمد» پسر ارشد شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر ملک سلمان بود که وی در زندان به سر می برد. با وجود اینکه عبدالعزیز بن احمد هیچ سمت رسمی ندارد، اما در رسانه‌های عربستان هنگام صحبت هیئت همراه «بن سلمان»، نام وی به چشم می‌خورد.

پدرش شاهزاده احمد بن عبدالعزیز یکی از 3 عضو شورای بیعت بود که از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی در سال 2017 حمایت نکردند و این شورا توسط «ملک عبدالله» در سال 2009 برای تعیین ولیعهدی تأسیس شد.

بن سلمان شاهزاده احمد و «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی را بازداشت کرده، دو مردی که او آنها را تا حدی به دلیل محبوبیتشان نزد مقامات آمریکایی مهمترین رقبای خود می‌داند. احمد بن عبدالعزیز در سال 2020 دستگیر شد اما هرگز متهم نشد، در حالی که بن نایف به فساد متهم شد. احمد در سال 2018 از لندن به عربستان بازگشت. وی یکی از معترضان به جنگ یمن بود.

گنجاندن عبدالعزیز در هیئت ابوظبی با سیاست بن سلمان از زمان صعود وی در سال 2015 مطابقت دارد که شامل انتصاب بستگان جوانتر افراد بازداشت شده است.

بن سلمان تلاش خواهد کرد تا مردم خود را متقاعد کند که بایدن را مجبور به بازدید از ریاض برای تضمین امنیت عربستان در ازای افزایش تولید نفت کرده است. ولیعهد سعودی نه تنها درخواست‌های آمریکا برای کمک به کاهش قیمت نفت و کمک به اروپا برای کاهش وابستگی خود به نفت روسیه را رد کرد، بلکه از دریافت تماس تلفنی بایدن نیز خودداری کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا بایدن درباره او دچار فهم اشتباه شده است، گفت: به سادگی، البته من اهمیتی نمی‌دهم.ما حق نداریم در آمریکا برای شما امر و نهی کنیم؛ همین طور برعکس آنها نیز حق ندارند در امور داخلی ما دخالت کنند.

«محمد خالد آل یحیی» یکی از اعضای مهمان در موسسه هادسن و سردبیر سابق العربیه انگلیسی متعلق به عربستان سعودی، با لحنی کمتر متضاد، اعلام کرد که عربستان سعودی متاسف است که آمریکا « نظم نوین جهانی» که در دهه‌های گذشته ایجاد شده را رهبری می‌کند.

الیحیی به نقل از یک مقام ارشد سعودی گفت: «بهترین متحدی که عربستان می‌تواند داشته باشد، آمریکا است اما به شرط اینکه قابل اعتماد باشد ، بنابراین ضعف و سردرگمی آمریکا نه تنها برای خودش بلکه برای ما نیز تهدیدی جدی است».

ایالات متحده نشان داده است که تمرکز خود را از خاورمیانه به آسیا تغییر می‌دهد، اگرچه حضور نظامی قابل توجه خود را از خاورمیانه پس نگرفته است و کشورهای حوزه خاورمیانه متوجه شده‌اند که آمریکا تضمینی برای امنیت آن‌ها در منطقه نیست.

پرونده جمال خاشقجی

چندین مقام ارشد ایالات متحده، از جمله «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، سال گذشته در سفر به عربستان با ولیعهد ملاقات کردند و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز با ولیعهد سعودی تماس گرفت.

بر اساس گزارش‌های مختلف پس از آنکه سالیوان موضوع ترور وحشیانه جمال خاشقجی را مطرح کرد، محمد بن سلمان بر سر او فریاد کشید. ولیعهد عربستان به سالیوان گفت که هرگز نمی‌خواهد مجددا درباره این موضوع صحبت کند. او همچنین تاکید کرد که آمریکا باید درخواستش برای افزایش تولید نفت را فراموش کند.

با این حال، منافع بین ایالات متحده و عربستان سعودی متقابل است. در حالی که بایدن به نفت عربستان سعودی نیاز دارد، عربستان سعودی نیز به ایالات متحده به عنوان ضامن امنیت خود نیاز دارد.

بن سلمان می داند که جای دیگری برای رفتن وجود ندارد، روسیه خود را از معادله خارج کرده و چین نه می‌تواند و نه می‌خواهد به این زودی جایگزین ایالات متحده شود.

برنامه‌های سفر بایدن به ریاض در داخل آمریکا مورد انتقاد قرار می‌گیرد و منتقدان معتقدند ارتباط با «بن سلمان» ارزش‌های مورد علاقه آمریکا را تضعیف می‌کند و واشنگتن باید عقلانی و اساسی عمل کند.

واشنگتن پست، که خاشقجی ستون نویس آن بود در سرمقاله‌ای اشاره کرد :«اگر بایدن دوباره با عربستان سعودی تعامل کند ، تضاد بین اصول ادعایی آمریکا و سیاست آمریکا شدید و غیرقابل انکار خواهد بود».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار