بازدید 129982
با نودمین روز حمله روسیه به اوکراین

اعزام کشتی جنگی انگلیس به بندر اودسا اوکراین / هشدار وزیر دفاع روسیه درباره دستیابی اوکراین به سلاح هسته ای/ طرح جالب کسینجر برای برای خاتمه جنگ اوکراین؛ زمین در ازای صلح

نودمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 24 May 2022

طرح جالب کسینجر برای برای خاتمه جنگ اوکراین؛ زمین در ازای صلح 

بین الملل تابناک: نودمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اعزام کشتی جنگی انگلیس به بندر اودسا اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۸:۰۳

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش کرد که کشتی‌های جنگی بریتانیا احتمالاً برای محافظت از کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین و شکستن محاصره بنادر دریای سیاه به منطقه «اودسا» ارسال خواهد شد.

طبق این گزارش،‌ انگلیس در حال هماهنگی با متحدان ناتو خود بر روی طرحی بالقوه برای ارسال کشتی‌های جنگی به بندر «اودسا» در دریای سیاه برای اسکورت کشتی‌های صادرکننده غلات اوکراینی است.

طبق این گزارش، « گابریلوس لندزبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی روز گذشته (دوشنبه) گفت که با «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس درباره ایجاد یک «دالان حفاظتی» از اودسا صحبت کرده است.

وی ادامه داد که «ائتلاف مشتاقان» متشکل از کشورهای ناتو و سایر کشورهای متکی به غلات مانند مصر، ممکن است مایل باشند منابع نظامی را برای تقویت حفاظت از کشتی‌های اوکراین و جلوگیری از کمبود گسترده مواد غذایی ارائه دهند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شده است که طرح انگلیس و ناتو شامل پاکسازی مناطق اطراف بندر جنوبی از مین‌های روسیه است و سپس از کشتی‌های باری حامل محصولات حیاتی اوکراین در مقابل کشتی‌های جنگی روسیه حفاظت می‌کنند.

طبق آن چه در این گزارش آمده است، انگلیس و شرکای ناتو این کشور قصد دارند به بهانه حفاظت از کشتی‌های باری حامل غلات اوکراین، موشک‌های دوربردی را در دریای سیاه مستقر کنند و می‌گویند که قصد دارند تلاش‌های روسیه برای تخریب دالان‌های حفاظتی را مهار کنند.

طبق این گزارش اوکراین و روسیه با هم یک سوم گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان جهان را تأمین می‌کنند و این در حالی است که روسیه بزرگترین تأمین کننده کود جهان است که هم‌اکنون قیمت آن افزایش یافته است.

طبق این گزارش، اوکراین به همراه متحدان غربی، روسیه را به مسدود کردن بنادر اوکراین متهم می‌کنند و بر این باورند که این اقدامات روسیه، اخلال در صادرات این مواد غذایی مقرون به صرفه، کمبود مواد غذایی و ناآرامی سیاسی در کشورهای آفریقا، غرب آسیا و شرق آسیا را به همراه دارد.

انگلیس و کشورهای ناتو در حالی طرح ارسال کشتی‌های جنگی به دریای سیاه را در سر می‌پرورانند که اوکراین مدت‌هاست به دنبال تسلیحات پیشرفته همچون پدافند هوایی، موشک‌های ضدکشتی و موشک‌های دوربرد برای مقابله با روسیه است.

هشدار وزیر دفاع روسیه درباره دستیابی اوکراین به سلاح هسته ای
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۷:۵۹

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) از احتمال تولید تسلیحات اتمی توسط دولت اوکراین خبر داد.

شویگو طی سخنرانی در جمع وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، باوجود فشار و حمایت غرب از اوکراین، طبق برنامه‌ریزی‌ها تا محقق شدن اهداف آن، ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره ملاحظات ارتش روسیه درخصوص غیرنظامیان در مناطق درگیری توضیح داد: «ما عامدانه سرعت پیشروی نیروهای مسلح خود در اوکراین را کاهش می‌دهیم تا به مردم غیرنظامی فرصت خروج بدهیم».

وزیر دفاع روسیه درباره ارسال روزانه تسلیحات توسط کشورهای اروپایی و آمریکا به اوکراین اظهار داشت: «غرب از ترس شکست نیروهای اوکراینی، بلافاصله [از زمان آغاز عملیات] ارائه سلاح‌های مرگبار به اوکراین را سازماندهی کرد».

بر اساس این گزارش، شویگو همچنین هشدار داد خطر تولید سلاح اتمی توسط رژیم کی‌یف و ساخت موشک‌های دارای قابلیت حمل این سلاح‌ها، واقعی است.

به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین گفت که اوضاع امنیتی در شرق اروپا که حوزه سازمان پیمان امنیت جمعی است، به شکل محسوسی وخیم‌تر شده و کشورهای غربی به هشدارهای روسیه درخصوص عدم گسترش ناتو به سمت شرق اروپا بی‌توجهی می‌کنند.

وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه ناتو، اوکراین را به کشوری متخاصم با روسیه و ابزار فشار بر مسکو تبدیل کرده، اظهار داشت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی به مرزهای ما نزدیک شد و پتانسیل جنگی خود را چندین برابر افزایش داد. تلاش‌ها برای پیوستن اوکراین به ناتو، استقرار زیرساخت‌های نظامی ائتلاف در خاک این کشور تشدید شد و [اوکراین] به یک کشور متخاصم با ما تبدیل شد».

شویگو یادآور شد که شبکه‌ای متشکل از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی برای تحقیقات نظامی آمریکا در خاک اوکراین تشکیل شده و مستندات اینکه تحقیقات به صورت مخفیانه و بر خلاف تعهدات بین‌المللی انجام شده است، وجود دارد.

وبگاه شبکه «ریانووستی» به نقل از وی نوشت: «در مجاورت مرزهای ما، اجزای سلاح‌های بیولوژیکی ایجاد شده است، روش‌هایی برای بی‌ثبات کردن وضعیت اپیدمیولوژیک در دستور کار [اوکراین و آمریکا] است».

این مقام نظامی ارشد روس ادامه داد: «ایالات متحده مسیری را برای برچیدن کامل ساختار فعلی امنیت بین‌المللی تعیین کرده و آن را با استقرار سامانه‌های موشکی و تولید موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد تشدید می‌کند».

شویگو درباره اقدامات غرب علیه سازمان پیمان امنیت جمعی نیز گفت: «کشورهای غربی در حال انجام کار هدفمند برای تضعیف روابط متحدانه بین کشورهای سازمان هستند. ما می‌دانیم که چه فشاری بر متحدان ما اعمال می‌شود. تهدیدهای پنهان، باج خواهی، دسیسه‌چینی از جمله ترفندهایی است که استفاده می‌شود. همه این‌ها ما را ملزم به اتحاد بیشتر، فعال‌تر و شفاف‌تر می‌کند. روسیه به ارائه کمک‌های لازم به متحدان خود در خنثی کردن تهدیدهای نوظهور و دفاع از حاکمیت ادامه خواهد داد».

به نوشته ریانووستی، وی با بیان اینکه غرب از به رسمیت شناختن حقایق شکنجه شدن پرسنل نظامی روسیه در اوکراین خودداری می‌کند، افزود: «کشورهای به اصطلاح متمدن نه تنها وجود نئونازیسم در اوکراین را انکار می‌کنند، بلکه با افتخار از نمایندگان واحدهای نازی که در جنایات خونین دخیل بودند نیز میزبانی می‌کنند».

انگلیس: شدت عملیات روسیه در دونباس افزایش یافته است
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۳:۲۲

طبق آخرین ارزیابی وزارت دفاع انگلیس از تحولات در اوکراین، روسیه شدت عملیات خود را در دونباس افزایش داده است.

 وزارت دفاع انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد افزود که روسیه به دنبال محاصره سورودونسک، لیشانسک و روبیژن است و در حال حاضر محورهای شمالی و جنوبی این عملیات با محدوده ۲۵ کیلومتر از قلمرو تحت تصرف اوکراین جدا شده است.

در این بیانیه با اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی آمده است؛ اما روسیه به برخی موفقیت های محلی دست یافته که بخشی از آن به دلیل تمرکز یگان‌های توپخانه است.

وزارت دفاع انگلیس عنوان کرد: تصرف منطقه سورودونتسک توسط روسیه، کل استان لوهانسک را تحت اشغال روسیه قرار می دهد و در حالی که این عملیات تلاش اصلی روسیه است، اما تنها بخشی از کارزار تصرف دونباس بشمار می‌رود.

طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، اگر خط مقدم دونباس بیشتر به سمت غرب حرکت کند، خطوط ارتباطی روسیه گسترش خواهد یافت و احتمالاً نیروهای آن را با مشکلات تدارکات لجستیک بیشتری مواجه خواهد کرد.

درخواست چهار کشور اروپایی برای استفاده از دارایی های روسیه برای بازسازی اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۳:۲۱

چهار کشور لیتوانی، اسلواکی، لتونی و استونی بر اساس متن یک نامه مشترک تهیه شده از سوی آنها خواستار مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه توسط اتحادیه اروپا به جهت تامین بودجه بازسازی اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در تاریخ سوم مه، اوکراین برآورد کرد به میزان حدود ۶۰۰ میلیارد دلار پول برای بازسازی ویرانی‌های ناشی از حمله روسیه به این کشور نیاز دارد. اما در نامه این چهار کشور عنوان شد، با توجه به اینکه جنگ هنوز در جریان است، احتمالاً این مبلغ به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

در این نامه که قرار است روز سه شنبه به وزرای دارایی اتحادیه اروپا ارائه شود، آمده است: بخش قابل توجهی از هزینه‌های بازسازی اوکراین، از جمله غرامت به قربانیان تجاوز نظامی روسیه، باید توسط روسیه پوشش داده شود.

در این نامه که توسط رویترز مشاهده شده است، همچنین از بلوک ۲۷ کشوری اتحادیه اروپا درخواست شده تا شروع به تدارک تحریم هایی جدید علیه مسکو کند.

این چهار کشور در این نامه تصریح کردند: در نهایت، اگر روسیه تجاوز نظامی به اوکراین را متوقف نکند، به هیچ وجه نباید روابطی اقتصادی بین اتحادیه اروپا و روسیه باقی بماند و اطمینان حاصل شود که هیچ یک از منابع مالی، محصولات یا خدمات ما به ماشین جنگی روسیه کمک نمی کند.

این چهار کشور خاطرنشان کردند که اتحادیه اروپا و کشورهای همفکر با آن تا کنون دارایی هایی متعلق به افراد و نهادهای روسی و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی آن را مسدود کرده‌اند.

آنها اظهار کردند: اکنون ما باید راه‌هایی قانونی را برای استفاده حداکثری از این منابع به عنوان یک منبع تامین بودجه و اعتبار - هم از بابت هزینه‌های مربوط به تلاش‌های مستمر اوکراین برای مقاومت در برابر حمله روسیه و هم برای بازسازی آن کشور پس از جنگ شناسایی کنیم.

آنها تصریح کردند: مصادره دارایی های دولتی مانند ذخایر بانک مرکزی یا اموال شرکت های دولتی ارتباط و تأثیر مستقیمی در این زمینه به همراه دارد.

اتحادیه اروپا تاکنون حدود ۳۰ میلیارد یورو از دارایی های الیگارش ها و نهادهای روسیه و بلاروس را مسدود کرده است.

این چهار کشور بیان داشتند: در مواردی که راه‌های قانونی برای مصادره دارایی‌ها شناسایی نشود، باید از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده شده و آنها را تنها زمانی آزاد کرد که روسیه به اوکراین از بابت تمام خسارات ایجاد شده غرامت دهد.

مجهز شدن اوکراین به موشک‌های ضدکشتی هارپون
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۳:۲۰

دانمارک اعلام کرد که موشک‌های ضدکشتی «هارپون» را به اوکراین ارسال می‌کند. این اولین مورد از ارسال تسلیحات آمریکایی دوربرد به کی‌یف است که در راه‌اندازی بنادر اوکراین و ادامه صادرات غلات، به این کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌اوکراین مدت‌هاست به دنبال تسلیحات پیشرفته‌ بیشتر از جمله پدافند هوایی، موشک‌های ضدکشتی و راکت‌هایی با برد بیشتر بوده، اما تا کنون اغلب کمک‌های دریافتی کی‌یف سامانه‌های کوتاه‌برد مانند تسلیحات ضدتانک جاولین بوده است.

موشک‌های هارپون - که در شرکت بوئینگ ساخته می‌شوند - این قابلیت را دارند که نیروی دریایی روسیه را از بنادر اوکراین در دریای سیاه عقب رانده و موجب از سر گرفتن صادرات غلات و دیگر محصولات کشاورزی از اوکراین شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از اعلام آمادگی دانمارک برای ارسال موشک‌های هارپون و پرتاب‌کننده آن خبر داد.

رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که آمریکا در تلاش است تا انتقال سلاح‌هایی با قابلیت‌ ضدکشتی و برد بالای ۱۰۰ کیلومتر را به اوکراین تسهیل کند، چرا که بنادر این کشور با کشتی‌ها و مین‌های روسیه مسدود شده است.

چند تن از مقامات آمریکا گفته‌اند که تعداد موشک‌های ضدکشتی «نپتون» اوکراین کم است و موشک‌های هارپون به کی‌یف اجازه می‌دهد تا کشتی‌های روس را عقب رانده و عملیات مین‌زدایی در دریا را آغاز کند.

انتقاد بی سابقه دوترته از پوتین
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۳:۱۹

دوترته به شدت از پوتین بابت "کشتار غیرنظامیان بیگناه" در اوکراین انتقاد کرد و گفت: درحالیکه به هر دوی ما برچسب "قاتل" می‌زنند، اما من مجرمان را می‌کشم نه کودکان و سالخوردگان را!

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری در حال کناره گیری فیلیپین که ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را علنی دوست و معبود خود می‌داند، برای نخستین بار به اظهارنظر درباره حمله روسیه به اوکراین پرداخت و به شدت در سخنرانی امروز (سه شنبه) خود از پوتین انتقاد کرد و او را مقصر این جنگ سه ماهه دانست که باعث افزایش قیمت نفت شده که بسیاری از کشورها از جمله فیلیپین نیز با آن مشکل دارند.

دوترته ضمن تاکید بر اینکه رئیس جمهوری روسیه را محکوم نمی‌کند، با برچسب زدن پوتین به حمله به عنوان "عملیات نظامی ویژه" مخالفت کرد و گفت، این واقعا یک جنگ تمام عیار علیه "یک کشور مستقل" است.

رئیس جمهوری فیلیپین در نشست تلویزیونی خود با مقام‌های کابینه گفت: بسیار می‌گویند که پوتین و من هر دو قاتل هستیم. من مدت‌هاست که گفته‌ام افرادی را می‌کشم. اما این افراد،‌ مجرمان هستند نه کودکان و افراد سالخورده. ما در دو جهت متفاوت هستیم.

دوترته که ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی از سمتش کناره گیری می‌کند بابت سرکوب وحشیانه علیه مواد مخدر در کشور که باعث مرگ ۶۰۰۰ مظنون شد، در مظان اتهام قرار دارد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این تعداد خیلی بیشتر است که شامل کودکان نیز می‌شود و در جریان کارزار مقابله با مواد مخدر در این سال‌های ریاست جمهوری دوترته، کشته شدند.

کارزار کشتار گسترده غیرمنتظره قاچاقچیان مواد مخدر در فیلیپین به دستور دوترته با هجمه گسترده‌ای از سوی دادگاه کیفری بین‌الملل و مطرح شدن ارتکاب جرایم علیه بشریت روبرو شده است.

بیش از یک هفته پس از محاصره اوکراین توسط نیروهای روسیه، فیلیپین به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه رای مثبت داد.

دوترته همچنین با "دوست" خواندن پوتین به روسیه تاکید کرد تا بمباران اوکراین و مناطق مسکونی این کشور را متوقف کرده و به غیرنظامیان بیگناه اجازه دهد تا به صورت ایمن از اوکراین خارج شوند.

وی هم‌چنین گفت که اگر جنگ در اوکراین ادامه یابد و باعث بی ثباتی جهانی شود، به شدت بابت ثبات تامین نفت برای فیلیپین نگران است.

تاسیس پایگاه نظامی روسیه در منطقه خرسون اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۳:۱۹

خبرگزاری رسمی روسیه از قول یکی از مقام‌ها امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که دولت منطقه‌ای خرسون اوکراین که توسط روسیه منصوب شده به زودی رسما از مسکو می‌خواهد تا یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، روسیه در فوریه سال جاری میلادی به اوکراین حمله کرد و بخش‌هایی از خرسون را که در مجاورت کریمه است، گرفت و در نهایت مسوول جدیدی را در آنجا منصوب کرد و روبل روسیه، پول رایج این منطقه تعیین شده است.

"کریل استرموسوف"، معاون رئیس دولت منطقه‌ای مدنی-نظامی خرسون گفت: باید یک پایگاه نظامی روسی در منطقه ایجاد شود. ما این را درخواست می‌کنیم و این چیزی است که تمامی مردم منطقه می‌خواهند. این پایگاه ضروری است و ضامن امنیت برای منطقه و ساکنانش است.

اوکراین دستور بازداشت «ویکتور یانوکوویچ» را صادر کرد
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۳:۱۸

دادگاهی در اوکراین به صورت غیابی دستور بازداشت رئیس‌جمهوری سابق این کشور به اتهام خیانت را صادر کرد. ویکتور یانوکوویچ با تمدید اجاره تاسیسات دریایی به روسیه در کریمه در سال ۲۰۱۰ موافقت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرارداد مذکور که با «معاهده خارکیف» شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۰ به دست «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری وقت اوکراین امضا شد، به روسیه اجازه داد تا ناوگان دریای سیاه خود را در بندر سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه نگه دارد.

یانوکوویچ که در پی اعتراضات گسترده ۲۰۱۴ اوکراین به روسیه گریخت، تا به همینجا به جرم خیانت، به صورت غیابی به ۱۳ سال حبس محکوم شده است. این حکم ۱۳ ساله به دلیل درخواست اعزام ارتش و نیروی پلیس از روسیه برای برقراری نظم در اوکراین در سال ۲۰۱۴ صادر شد.

یانوکوویچ که تاکنون همه اتهامات علیه خود را تکذیب کرده، هنوز به این دستور بازداشت واکنشی نشان نداده است.

دفتر دادستان کل اوکراین اعلام کرد که یک دادگاه در کی‌یف در روز دوشنبه دستور بازداشت یانوکوویچ را صادر کرده است، چرا که پیمان خارکیف با تسهیل افزایش تعداد نیروهای روسیه در اوکراین، زمینه‌ساز الحاق کریمه در ۲۰۱۴ شد.

در بیانیه این دفتر آمده است، اقدامات یانوکوویچ قانون اساسی اوکراین را نقض کرده و با «کمک به یک کشور خارجی» موجب آسیب رسیدن به «حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت قوای دفاعی و امنیت کشوری و اقتصادی اوکراین» شده است.

طرح جالب کسینجر برای برای خاتمه جنگ اوکراین؛ زمین در ازای صلح 

وزیر خارجه اسبق آمریکا در داووس با بیان اینکه غرب باید از تلاش برای وارد آوردن شکست ویرانگر به روسیه دست بکشد، به اوکراین پیشنهاد داد تا امتیاز ارضی بدهد تا توافق صلح برقرار شود.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، هنری کیسینجر ۹۸ ساله که سابقا وزیر خارجه ایالات متحده بود، دوشنبه در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که "اوکراین باید پیش از آنکه تغییرات و تنش‌های فاحش ایجاد شود که نتوان به سادگی بر آنها غلبه کرد، مذاکرات را آغاز کند."

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی در کنفرانس مذکور گفت: به لحاظ ایده‌آل، نقطه تعیین‌کننده و حدفاصل باید بازگشت به وضعیت پیشین باشد. دنبال کردن جنگ فراتر از آن مرحله، درباره آزادسازی اوکراین نخواهد بود، بلکه به معنای جنگ جدیدی علیه خود روسیه است.

صحبت‌های کیسینجر در شرایطی مطرح شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی خود برای گشایش نشست این هفته داووس در سوئیس گفت که اگر اجازه داده شود تا حمله روسیه به کشورش همینطور بی‌پاسخ بماند، بار دیگر "نیروی بی‌رحم" بر جهان حاکمیت خواهد کرد.

او به نمایندگان حاضر گفت که اگر به پوتین اجازه داده شود در جنگ پیروز شود، نشست آنها بیهوده خواهد شد، زیرا او "علاقه‌ای به افکار ما ندارد و نیرو و زور بی‌رحم و وحشیانه حرف نمی‌زند، بلکه می‌کُشد."

اما کیسینجر گفت که برای غرب "مرگبار" خواهد بود که در "حال و هوای همین لحظه" غرق شود و موقعیت قدرت روسیه در اروپا را به دست فراموشی بسپارد.

براساس گزارش دیلی تلگراف، او با این توضیح که روسیه برای بیش از چهار قرن "بخش اساسی اروپا" بوده، تاکید کرد رهبران اروپایی نباید "از روابط بلندمدت غافل شوند" چون در غیر این صورت خطر قرار دادن روسیه در یک اتحاد دائمی با چین را ایجاد می‌کنند.

کیسینجر همچنین گفت: امیدوارم که اوکراینی‌ها، شجاعتی را که به نمایش گذاشته‌اند، با خِرد همراه کنند.

در جریان نشست چهار روزه داووس که از یکشنبه آغاز به کار کرده است، روسیه حاضر نیست و انتظار می‌رود اوکراین بر کل مطالب مورد بحث، سایه بیفکند.

در جریان بحث‌ و گفت‌وگوهای دوشنبه، معاون صدراعظم آلمان با لحنی تند مجارستان و برخی از کشورهای "منفعل" در بحث تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه را سرزنش کرد. او گفت: ما شاهد بدترین وضعیت اروپا هستیم.

کمیته مجلس نمایندگان آمریکا: خواهان تغییر رژیم در مسکو نیستیم

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده طی سخنانی در جلسه شورای روابط خارجی این کشور گفت که آمریکا نباید خواهان "تغییر رژیم" در مسکو باشد، بلکه باید به تمامیت ارضی روسیه احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آدام اسمیت، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: «تنها چیزی که ما خواستار آن نیستیم، "تغییر رژیم" در مسکو است؛ سیاست تغییر رژیم کار درستی نیست. آمریکا می‌داند که روسیه یک کشور است پس در نتیجه مرزها و حاکمیت خود را دارد. ما باید اطمینان خاطر دهیم که قصد تهدید و یا تغییر رژیم را نداریم.»

در ماه آوریل، پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانش گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نباید در "راس قدرت" باقی بماند، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده قصد "تغییر رژیم" در مسکو را ندارد.

ممانعت برخی کشورهای اروپایی از فرایند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

علی‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا و ژست حمایتی آمریکا و متحدانش از این امر، اما گفته می‌شود برخی از کشورهای اروپایی مانع پیشرفت این فرایند هستند.

«یاکوب کوموچ» رئیس میز سیاست بین‌الملل در دفتر رئیس‌جمهور لهستان بامداد سه‌شنبه افشا کرد که چند کشور غربی از انتخاب اوکراین به عنوان کاندید عضویت در اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کنند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کوموچ توضیح داد که «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان اما در مجمع اقتصادی داووس برای اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین لابی خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های دودا در داووس اظهار داشت: «آنچه بر گفتگوهای مختلف پشت پرده حاکم خواهد شد، موضوع اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین است».

این مقام لهستانی تصریح کرد: «ما به‌عنوان لهستان، تمام اروپای مرکزی و شرقی، معتقدیم بر مقاومت چند کشور غربی [در برابر کاندیداتوری اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا] ،که ما آن را بی‌اساس می‌دانیم، غلبه خواهیم کرد. تاکید می‌کنم اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین، نه عضویت در اتحادیه اروپا، بلکه فقط وضعیت نامزدی، برای کسی هزینه ندارد».

به نوشته ریانووستی، کوموچ ادامه داد: «ثروتمندترین کشورهای اروپا دلیلی برای ترس از اوکراین ندارند. چرا لهستان از اوکراین نمی‌ترسد، اما باید از کشورهایی که بسیار ثروتمندتر از لهستان هستند بترسد؟»

پیش از این وزارت خارجه فرانسه گزارش داده بود که درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در سطح سران کشورها و دولت‌ها در شورای اروپا در ماه ژوئن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

برنامه روسیه برای تولید 50 موشک اتمی جدید

کرملین خبر داد، زرادخانه اتمی روسیه بزودی دارای ۵۰ موشک جدید خواهد بود و پیمان آتلانتیک شمالی " ناتو" این موشک ها را "شیطان-۲" نامیده و آن را نوعی تهید هسته ای احتمالی علیه غرب می داند.

به گزارش تارنمای نشریه آمریکایی نیویورک پست، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی دولتی روسیه معروف به روسکوسموس یکشنبه اعلام کرد که مراحل آماده سازی موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای Sarmat-۲ به زودی به پایان خواهد رسید. این موشک ها به ارتفاع یک ساختمان ۱۴ طبقه هستند.

روگوزین گفت: "من پیشنهاد می کنم متجاوزان با ما مودبانه تر صحبت کنند. "

او همچنین ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که حفره‌ای به عمق ۸ متر و قطر ۲۰ متر را نشان می‌دهد که توسط موشک سرمت-۲ در محدوده آزمایش موشکی کورا در منطقه کامچاتکا روسیه ایجاد شده است.

روگوزین گفت: این موشک بی شک قوی‌ترین موشک هسته‌ای جهان خواهد بود.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز سرمت ۲ در ماه گذشته، پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این موشک که در روسیه به طور رسمی با نام RS-۲۸ Sarmat شناخته می‌شود، هیچ رقیبی ندارد و دشمنان روسیه را وادار می‌کند قبل از تهدید کردن، دو بار فکر کنند.

رئیس جمهور روسیه همچنین هشدار داد که موشک سرمت ۲ "قادر است بر تمام ابزارهای مدرن دفاع ضد موشکی غلبه کند. "

روگوزین که آژانس او ‌بر ساختمان کارخانه موشک سرمت-۲ نظارت دارد، آزمایش این "ابر سلاح" را به کنایه "هدیه به ناتو" توصیف کرد.

بنا به گزارش نیویورک پست، سرمت-۲ اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و برد تخمینی بین ۶۲۰۰ تا ۱۱۸۰۰ مایل دارد که به سردمداران کرملین اجازه می دهد این موشک را در هر نقطه از جهان پرتاب کنند. اگرچه پنتاگون پیش تر تهدید این موشک اتمی جدید برای آمریکا و متحدانش در ناتو را کم اهمیت جلوه داده بود.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۴۲
اگر برای روز مبادای حمله امریکا، ملت ایران را قربانی پوتین کردید باید بگویم کار بسیار عبثی کردید چون تبدیل ایران به باتلاق امریکایی ها یکی از آرزوها و آمال پوتین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
درود بر انگلیس
سیاستمدار یعنی کیسینجر! یعنی بر ای هر مشکلی سیاست ورزیدن و راه پیدا کردن مه مثل کشور ما که سیاستمداری بعنی مرغ روی یک پا ایستاده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
اقا جان کسنجر قبل هر چیزی به نجات اسرائیل فکر می کند و فرمول هایش برای نجات اسرائیل است ...او می خواهد این رویه را رسمیت ببخشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
اره حتما ایران هم در جنگ با نسخه ی جناب کسینجر باید خوزستان رو تقدیم عراق می کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
از کیسه خلیفه بخشیدن آسان است . راست می گوید پیشنهاد بدهد در ازای صلح آلاسکا را به روسها برگردانند .
اینهمه مرگ و ویرانی در اوکراین بخاطر حمایت بایدن از پیوستن اوکراین به ناتو اتفاق افتاد تمام روئسای جمهوری قبلی آمریکا برای جلوگیری از چنین جنگی تقاضای اوکراین را برای پیوستن به ناتو را رد کرده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
یعنی پوتین که حمله کرده مقصر نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
دقیقا اما مقصر اصلی دبقک یهودی زلنسکی بود
me
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
روسيه به اوکراين حمله کرده = بازنده اوکراين و مردمش هستند.
آمريکا و اروپا به اوکراين کمک مي کنند که بجنگه = بازنده اوکراين و مردمش هستند
فقط به فکر منافع خودشون هستند.
اصلا فرض کنيم پوتين وحشيه
چرا حضرات ديپلماسي آمريکا و اروپا قاطعانه از مذاکره اوکراين و روسيه حمايت نمي کنند؟
روسیه باخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
بازنده اصلي مردم اوكراين هستند و بعد از آن كشورهاي اروپايي، برنده اصلي هم دولت آمريكاست!
از ام نترس که های و هوی دارد از آن بترس که سر به تو دارد
دنیا یا باید امتیازات لازم را به روسیه بدهد و جنگ را متوقف کند یا با جهانی دچار هرج و مرج و قحطی و گرسنگی و نا امنی کنار بیاید راه حل دومی وجود ندارد
حرفهای کسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا یکبار دیگر ثابت کرد چیزی که در غرب وجود ندارد سیاستمدار عاقل است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
بله چون سیاستمدارای عاقل همه در شرق در خاورمیانه و بخصوص کشور ما تشریف دارند
یادتون نرفته باشه که کیسینجر جمهوری خواست
موشک های هارپونی که ایران از آمریکا خریده بود همه نیروی دریایی عراق را در جنگ از بین برد حالا این موشک ها دمار از روزگار کشتی های روسی در می آورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
یادش یه خیر
روسیه و پوتین نقش یک جاهل گردن کلفت و بی ادب و باجگیر دنیا را بازی

میکند و با ایجاد وحشت و تهدبد اتمی ، قصد دارد تا از دنیا باجگیری کند

ولی کور خوانده است و جهان به کلی تغییر کرده و حتما روسیه و پوتین جاسوس باجگیر را مجارات و تنبیه سختی خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
يك ليوان آب خنك بخور شايد كمي ارام شوي!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
خوبی دادا
بیخیال
یه مسافرت برو حال و هوات عوض شه
از تيتر شما متعجبم !!!
" طرح جالب کسینجر برای برای خاتمه جنگ اوکراین؛ زمین در ازای صلح "

اين پيشنهاد با قرارداد تركمنچاي چه فرقي داره؟ كجاش جالبه از نظر شما؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
از این جهت جالبه که نتیجه وابستگی به غرب رو نشون میده
محور و مبنای سخنان کیسینجر، نظریه برخورد تمدن های هانتینگتون است حالا که شوروی سوسیالیستی دیگر وجود ندارد وایت-سوپرمیسی های غربی ترجیح می دهند روسیه نژاد سفید، متحد آنان باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
خدا شفا بده
یه جورایی همون ترکمانچای رو می خوان به اوکراین تحمیل کنند.
کسینجر پیر شده الزایمر گرفته اوکراین کریمه را هم داد پوتین رفتار هیتلر را در پیش گرفته المان هم اوایل استانهای المانی نشین کشورهای همسایه را میخواست بعد به کل اروپا قانع نمیشد اتفاقا به المان هم امتیازات ارضی داده شد ولی توسعه طلبی و دیوانگی دیکتاتورها پایانی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
کریمه که مال خوده روسیه بود چند سالی با تمام مردم روس بدستور رییس جمهور اوکراینی شوروی سابق به اوکراین داده شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
کسینجر با وجود سن بالا عاقل تر از همه رهبران نادان غرب است که دنیا را به آتش میکشند
نه تنها که عضو ناتو نشد نصف اوکراین هم داد رفت اینه نتیجه ورود دلقک به دنیای سیاست
هیچ امتیازی به دیکتاتور پوتین نباید داده شود و گرنه جهان با خطر هرج و مرج مواجه می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
پوتین خودش امتیاز میده مشکل ما دیکتاتور بزرگ جانی آمریکاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
بشین و ببین
جهان دیگه عوض شد
دیگه قواعد سابق از بین رفت
ایمن برای غرب زده ها دردناکه ولی حقیقته
هیچ کشوری نمی تواند کشور دیگر را اشغال یابگیرد روسیه هم در اشتبا است اگر هم گرفت پوتین اوراین را بعد مرگ او باز پس داده می شود بدون حتی یک فشنگ کاملا پوتین دیوانه شده و فرد به خود مغروری شده است و پایان کار او به یک سال هم نمی کشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
هدف روسيه اشغال اوكراين نيست بلكه هدف ايجاد يك منطقه حائل بين ناتو و روسيه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
اگه فکر میکنی چیزی رو که یک نفر گرفت نفر بعدی پس میده سخت در اشتباهی
نصف اوکراین رفت
بنزین و گندم گرون میشه
و اروپا و آمریکا در یک نرمش قهرمانانه با روسیه صلح میکنن و ماجرا تمام میشه
البته برای خالی نماندن عریضه تحریم ها را حفظ می کنند ولی بخشی از خاک اکراین به روسیه ضمیمه می شود
این جنگ راه حل کوتاه مدت ندارد. چند سال به طول خواهد انجامید. کمبود مواد غذایی جهان را به تنگ خواهد آورد و در انتها محصول این فرآیند پیچیده از رنگ دودی که از زیر خاکستر اوکراین برمیاید معلوم می شود.
اکراین مجبور است با روسیه کنار بیاید و امتیاز بدهد. روسیه ایران و ونزوئلا نیست که جنگ هشت سال طول بکشد و برای دنیا مهم نباشد ببینید شش ماه نشده جنگ شده دنیا داره دچار قحطی مواد غذایی می شه تورم حتی در کشورهای پیشرفته رکورد پنجااه ساله رو زده به دلیل رشد در قیمتهای نفت و گاز و .... آمریکا نقشه داشت که روسیه رو درگیر جنگ فرسایشی کنه ولی هزینه بالایی که کل کشورهای دنیا دارن پرداخت می کنند باعث شده که حتی متحدان قدیمی مثل اسراییل و عربستان پشت آمریکا رو خالی کرده و عملا از روسیه حمایت کنند. اکراین بازنده اصلی این جنگ بود.
روسیه تا جنوب اکراین رو نگیره و به مولداوی و رومانی نرسه دست بردار نیست. این همه هزینه نداده که بی نتیجه ولش کنه که. اوکراین یا باید تغییر حاکمیت بده یا اینکه شرق و جنوبش رو تقدیم کنه. مگر اینکه روسیه شکست بخوره.
چه طرح جالبی داره!
جنگ به زودی تمام نمی شود ولی بنفع اکراین روسیه عواقب سختی در پیش دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار