بازدید 12740

نظام اداری کشور در حال تهی شدن از وجود نخبگان است

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، با تاکید بر اینکه متاسفانه نظام اداری ما در حال تهی شدن از وجود نخبگان است، گفت: در حال حاضر، باید به سمت جذب نخبگان در نظام اداری حرکت کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 24 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دکتر میثم لطیفی شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی با نخبگان و صاحبنظران استان زنجان در نظام اداری، که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به مشکلات حوزه نظام اداری، نبود بستر و فضای مناسب برای حضور و شکوفایی نخبگان را از جمله مشکلات مهم این حوزه عنوان کرد و افزود: مشکل ما در نظام اداری نبود عرصه برای خودشکوفایی انسان های نخبه است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، با بیان اینکه طراحی شغل ما به نحوی نیست که تامین کننده نیاز ما باشد اظهار داشت: به عنوان مثال بسیاری از اساتید و نخبگان با وجود درآمد پایین در تدریس، در شغل های خود باقی می مانند چون این شغل برای آنها اقناع کننده است اگر چه قطعا در شغل های دیگر به درآمد های بالاتری دست می یابند.

لطیفی ۲ مسئله تعارف و تعاریف را از دیگر مشکلات مهم در نظام اداری عنوان و تصریح کرد: بعضی از عبارات ما بسیار گنگ است و تفاسیر متعددی می توان از آن داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار، باید فرهنگ لغات نظام اداری را تالیف کنیم و توضیحات هر کلمه را جلوی آن بنویسیم تا مشخص شود که به عنوان نمونه، فرق سِمت با پست، پست با شغل، تفاوت شغل با کار و کار با وظیفه چیست چون این موارد باید به صورت مشخص تعریف شوند.

معاون رییس جمهور افزود: البته در کتاب های آکادمیک چنین واژه هایی تعریف شده اند اما به عنوان تعریفی که حقوقدانان ما بتوانند به آن استناد کرده و از آن استفاده کنند نداریم.

نظام اداری ما قطار فرسوده ۱۰۰ ساله ای است که ریل آن به سختی عوض می شود

لطیفی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که نظام اداری ما، خودرویی نیست که بتوان با هُل دادن آن را روشن کرد، تصریح کرد: نظام اداری یک قطار فرسوده ای است که ۱۰۰ سال است روی یک ریل حرکت می کند و مسیر آن به سختی عوض می شود.

وی گفت: باید سعی کنیم که حرکت این قطار را مدیریت کنیم تا از ریل خارج نشود و بتواند مسافران خود را به مقصد برساند.
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، به نتیجه گیری از یک مقاله به نام " فرمان صدور" اشاره کرد و افزود: بر اساس این مقاله اگر افراد شرایط همدیگر را درک نکنند قطعاً با یکدیگر دچار تعارض می‌شوند.

لطیفی تصریح کرد: فرمان هایی که بسترهای آن مشخص نباشند، قطعاً افراد را دچار تناقض و تعارض می‌کنند.

وی با اشاره به نمونه و مصداق عینی در این خصوص اظهار داشت: اگر یک مدیر به کارمند خود اکیداً دستور مرخصی بدهد برای آن کارمند شبهه و ذهنیت بیکار شدن ایجاد می شود.

معاون رییس جمهور در نظام اداری و استخدامی، در ادامه گفت: گاهی بعضی از مشکلات ما این است که قبل از ورود به محیط اداری، ایده های بسیار خوبی داریم ولی بعد از ورود به محیط نظام اداری با انبوهی از مسائل مواجه هستیم.

لطیفی رویکرد خود را ایجاد دولت هوشمند عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال ایجاد دولت هوشمند هستیم و آرزوی من این است که این اتفاق بیفتد و هر روز در سازمان مشغول کار روی این موضوع هستیم.
وی تاکید کرد: معاونت هوشمندسازی دولت در راستای نیل به این هدف ایجاد شده است.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، با بیان اینکه واقعیت امر این است که مسائل به قدری پیچیده است که در بخش اداره امور عمومی، هیچ مسئله ای نیست که فقط یک دانش بتواند آن را حل کند، اظهار داشت: در این مدت با اندیشمندان حوزه زبان فارسی جلسه داشتیم و برای اساتید این حوزه بسیار تعجب آور بود که زبان فارسی چه ارتباطی با حوزه اداری و استخدامی کشور می تواند داشته باشد.

لطیفی گفت: در پاسخ به اساتید حوزه زبان فارسی که اظهار داشتند تا کنون کسی از حوزه نظام اداری سراغ ما نیامده است گفتم من دچار اختناق زبانی هستم چون وقتی که می خواهم در رابطه با رده های سازمانی صحبت کنم بعد از عناوین، رییس، معاون، مدیرکل و مدیر، دچار مشکل می شوم و نمی توانم رده های بعدی را تعریف کنم.

وی تصریح کرد: در حالی که الگوهای پیشوند و پسوند در زبان فارسی، در تعریف رده های جدید می‌تواند برای ما بسیار کمک کننده باشد.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، با بیان اینکه بطور مثال، عنوان سیستم مشاور، در قانون، یک عنوان غیرقانونی تعریف شده است، اظهار داشت: این امر باعث می شود جلوی فعالیت برخی از افراد انقلابی و خلاق که بدون هیچ چشم داشتی تمایل به فعالیت دارند گرفته شود.

زبان فارسی برای انتخاب عناوین جدید در نظام اداری بسیار غنی است

لطیفی تصریح کرد: زبان فارسی برای انتخاب عناوین جدید و نیز جایگزین بعضی از آنها به جای عناوین غیر قانونی قبلی، بسیار غنی است در حالی که ما با آن آشنایی نداریم و نظام اداری ما نمی‌تواند از این زبان استفاده کند.

وی با بیان اینکه باید ببینیم که در حال حاضر تا چه میزان می توانیم از ظرفیت‌های موجود در این زبان استفاده کنیم گفت: مسئله مهم این است که اصلا چرا تاکنون به آن فکر نکرده ایم و با محدودیت مواجه بوده ایم در حالی که زبان فارسی در این خصوص می تواند بسیار کمک کننده باشد.

لطیفی در ادامه با اشاره به اینکه در تغییر رفتار عمومی جامعه، همیشه بخشی از جامعه مقاومت می کنند افزود: در این مواقع دانش روانشناسی اجتماعی به ما کمک می کند و شاخه ای از آن تحت عنوان بینش اجتماعی و بینش رفتاری وجود دارد که بسیار موثر است.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، اظهار داشت: به عنوان نمونه در انجام واکسیناسیون بخشی از جامعه مقاومت می کنند که بسیاری از اساتید دانشگاه با همفکری ، طرح ارسال پیامک متفاوت به این بخش از جامعه را پیشنهاد دادند که کار ساز هم بود.

لطیفی گفت: برای حدود ۹۶ هزار نفر که در مقابل واکسیناسیون مقاومت می کردند پیامکی متفاوت که متن آن بر پایه دانش اجتماعی بود، ارسال شد که ۳۸ درصد از این تعداد با تغییر نگرش، نسبت به انجام واکسیناسیون خود اقدام کردند.

نظام اداری ما به شدت تک ساحتی عمل کرده است

وی با تاکید بر اینکه از این تجربه نتیجه می گیریم که مسائل حوزه عمومی مطلقا تک رشته ای نیست تصریح کرد: با وجود اینکه امروز صدمین سالگرد تاسیس نظام اداری نوین در کشور را داریم، اما متاسفانه در ۱۰۰ سال گذشته ، نظام اداری ما به شدت تک ساحتی عمل کرده است.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، با بیان اینکه به عنوان نمونه برنامه و بودجه به طور تاریخی دست اقتصاددانان بوده است و سازمان اداری استخدامی هم که از این منظر اصلا وضعیت مناسبی ندارد اظهار داشت: بعد از گذشت ۱۰۰ سال، همچنان جای سوال است که دانش جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، زبان فارسی و مهندسی صنایع در آن جایی نداشته و خلاء آنها بسیار مشاهده و احساس می شود.

لطیفی با تاکید بر اینکه همه رشته ها برای حل مسائل این حوزه به ما کمک می کنند تصریح کرد: اگر برای حل مشکلات و مسائل نظام اداری تک ساحتی عمل کنیم به شدت دچار مشکل می شویم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۱۱
بی زحمت یک تعریفی از نخبه ارائه بدین، ما هم بیشتر باهاشون آشنا بشیم.خخخخخ
سلام با یک ایثارگری از طرف پدر، فرزند بی سواد را رسمی می کنید اما قراردادی های باسواد همچنان در فقر و فلاکت زندگی می کنند مدرک کارشناسی ارشد همچنان قرار دادی اما زیر دیپلم معتاد بی سواد تبدیل وضعیت می گردد تعادل با خروج و عدم ورود نخبگان در حال رخت بستن می باشد جانا
قدم اول
امنیت شغلی ایجاد کنید!
نخبگان و اهل علم از کشور مهاجرت کرده اند. یکی از دستاوردهای این نظام فرار مغزها بوده است. برای چه باید بمانند و فکر و هوششان به هدر رود. همین مدیران فشل را حفظ کنید.
تو میخواهی نخبه گان را با دریافتی حداکثر ۱۵ میلیون تومانی نگه داری؟کسی که با این شرایط جذب شود قطعا نخبه نیست نظام اداری مملو از رانت خواران بی سوادی است که با زد و بند در پست بالا هستند و کارکنانی که ۷۰ درصدشان زیادی هستند کوچک کن و کار را دست کاردان بسپار درست میشود
هنوز متوجه نشده اید که کشور در حال تهی شدن از نخبگان است؟!!!!
سالانه 150 هزار نفر از فارغ التحصیلان خوب کشور به کشورهای غربی فرار می کنند.
نتیجه اش چیست؟ تجمع پخمگان در مناصب کشور و بروز فاجعه های مختلف.
متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که عده ای که شاید کمتر از 5 درصد است بر 95 درصد حکومت میکنند افرادی مانند روزنامه کیهان و عده ای تند رو و 20.30 که دوست دارند که افراد نخبه را از کشور فراری دهند و بعد ذره بین انها را زیر نظر بگیرند و بگویند فلانی فلان کار را کرد . و افرادی را در صندلی ریاست میگذارند که کوچکترین سواد اقتصادی و اجتماعی را ندارند ولی در عموم تظاهر به نماز خوان بودن و افراد تهی دست هستند ولی اگه کسی با دقت خودش را نه خانواده اش را زیر نظر بگیرد میبیند که ماشالله یک پای اختلاس گرها و اقازاده ها در خانواده انها هستند
اكثريت مطلق مديران وقتي با رانت مدير ميشوندكه اكنون اينگونه است چون خودشان كوتوله هستند نخبه گان را برنمي تابند ونخبه گان منفعل ميشوند
مشکلات نظام اداری پس از ترجیح تعهد (ریش و تسبیح و یقه بسته و جای مهر روی پیشونی) بر تخصص صد چندان شد. حالا حالاها این گندکاری ثمرات خودش را بروز خواهد داد.
در حال تهی شدن؟
تعجب میکنم که چرا حالا متوجه شدید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر