بازدید 21492
با تحولات منطقه و جهان

هشدار چین به بایدن: مراقب حرف زدنت باش! /ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی/ ترور محمد اردوغان در موصل عراق/ گزارش رسانه ترکیه‌ای از افزایش تولید پهپاد‌های ایران

هشدار چین به بایدن درباره اوکراین، ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی، ترور محمد اردوغان در موصل عراق، گزارش رسانه ترکیه‌ای از افزایش تولید پهپاد‌های ایران و سفر رییس حقوق بشر سازمان ملل به چین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳ 24 May 2022

هشدار چین به بایدن: مراقب حرف زدنت باش!/ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی/ ترور محمد اردوغان در موصل عراق/ گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران

بین الملل تابناک: هشدار چین به بایدن درباره اوکراین، ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی، ترور محمد اردوغان در موصل عراق، گزارش رسانه ترکیه‌ای از افزایش تولید پهپاد‌های ایران و سفر رییس حقوق بشر سازمان ملل به چین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار چین به بایدن درباره اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در پاسخ به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره تایوان گفت: موضوع تایوان و اوکراین کاملاً متفاوت و مقایسه آنها پوچ است.

به گزارش الجزیره، سخنگوی این وزارتخانه در سخنانی مقایسه مساله تایوان با بحران اوکراین را نادرست خواند و آن را پوچ توصیف کرد.

وی گفت: تایوان بخشی از خاک چین است و ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی ما را نمی دهیم.

این مقام چینی در ادامه عنوان داشت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم هنگام صحبت در مورد موضوع تایوان مراقب باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین به تهدیدهای شدیداللحن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورش اشاره کرد و گفت: آمریکا می‌داند که چین قادر به حفاظت از خاک خود است.

هشدار چین به بایدن: مراقب حرف زدنت باش!/ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی/ ترور محمد اردوغان در موصل عراق/ گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران

رئیس جمهور آمریکا امروز در توکیو حمایت علنی خود را از تایوان اعلام کرد و گفت: «اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده به صورت نظامی در رابطه با این موضوع مداخله و از تایوان حمایت خواهد کرد.»

بایدن خاطرنشان کرد که پس از حمله روسیه به اوکراین، محافظت از این جزیره (تایوان) مسئولیت "بسیار خطیری" است.

وی افزود: ما در قبال تایوان متعهد شده‌ایم. هرگونه زور و اجبار چین علیه تایوان نامناسب و ناپسند تلقی خواهد شد. چین با اقدام خود کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده و اتفاقی مشابه اوکراین رخ خواهد داد.

وزارت خارجه تایوان هم در واکنش به این اظهارات گفت: ما به تقویت قدرت دفاعی خود و همکاری با بسیاری از کشورها از جمله واشنگتن و توکیو برای تامین امنیت‌مان ادامه خواهیم داد.

ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی

وزارت خارجه فلسطین از ارجاع پرونده شهادت خبرنگار فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی به دیوان کیفری بین المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری العهد، وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد که پرونده شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده است.

هشدار چین به بایدن: مراقب حرف زدنت باش!/ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی/ ترور محمد اردوغان در موصل عراق/ گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران

شیرین ابوعاقله اخیرا به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی در درگیری‌های شهر جنین در کرانه باختری به شهادت رسید. طرف‌های فلسطینی و بین المللی، قتل این خبرنگار توسط نیروهای اسرائیلی را به شدت محکوم کردند.

ترور محمد اردوغان در موصل عراق

دستگاه اطلاعات ملی ترکیه (میت) اعلام کرد که رئیس گروه پ‌ک‌ک در کرکوک را در موصل عراق به قتل رسانده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، منابع آگاه امنیتی تأکید کرده‌اند، «محمد اردوغان» که به اتهام «تلاش برای سرنگون کردن حکومت ترکیه» و «آسیب زدن به وحدت ملی ترکیه» از دهه ۱۹۹۰ تحت تعقیب بود، طی عملیات دستگاه اطلاعات ترکیه در موصل کشته شده است.

در این گزارش آمده که محمد اردوغان، ملقب به «احمد روبار» با شناسنامه جعلی در اردوگاه مخمور در نزدیکی کرکوک به سر می‌برده و رئیس تشکیلات پ ک ک در کرکوک و موصل و مخمور بوده است.

بر اساس این گزارش، عملیات دستگاه اطلاعات ملی ترکیه برای از میان بردن این عضو ارشد پ‌ک‌ک در ۲۱ مه انجام شده است.

گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران

 تاسیس کارخانه تولید پهپاد «ابابیل-۲» ایران در تاجیکستان کماکان در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب دارد، به طوریکه یک رسانه ترکیه‌ای در این زمینه نوشت، ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خویش می‌بیند.

وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» روز دوشنبه نوشت که اقدام ایران برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای تاجیکستان، کشوری در آسیای مرکزی که ارتباطات فرهنگی و قومی قوی با تهران دارد، نقطه عطفی برای این کشور شیعه نشین است.

 یک تحلیلگر ایرانی به این شبکه خبری گفت، تاسیس کارخانه پهپاد سازی، دلیلی بر این است که ایران در پی روابط دوستانه با کشورهای منطقه و تقویت متحدان و تامین منافع آن‌ها و خود است.

«اولاس پهلوان» تحلیلگر امنیتی و افسر سابق ارتش ترکیه، انگیزه‌های سیاسی دیگری را در همکاری نظامی دو کشور همسایه می‌بیند. پهلوان گفت: «تداوم تحریم‌های آمریکا، ایران را مجبور می‌کند تا حوزه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.»

بر اساس این گزارش، تاجیکستان و ایران اشتراکات زیادی دارند. جمعیت آنها عمدتاً به زبان فارسی صحبت می‌کنند. در سال‌های اخیر، ایران و تاجیکستان و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 این دو کشور نزدیک‌تر شده‌اند.

«کریل سمنوف» کارشناس روسی  نیز در این زمینه گفت: «ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خود می‌بیند. از سوی دیگر، تاجیکستان نیز به دلایل مختلف به ایران نیاز دارد. این کشور باید قابلیت‌های دفاعی خود را برابر تهدیدات احتمالی از جانب افغانستان بهبود بخشد. همچنین تاجیکستان باید امنیت مرزهای خود را با افغانستان و قرقیزستان که درگیری‌ها و گذرگاه‌های غیرقانونی دارد، حفظ کند.»

در بخش دیگر این گزارش آمده است، نزدیک شدن دوشنبه با تهران دلایل بیشتری دارد. تجارت بین‌المللی تاجیکستان محصور در خشکی نیز باید از طریق ایران به دریاهای آزاد دسترسی داشته باشد و ایران به دنبال غلبه بر رقبای سعودی خود در تاجیکستان است.

پهلوان، کارشناس روس گفت: «تحت تحریم‌های شدید آمریکا، ایران راهی جز اتکا به خود برای بهبود ظرفیت خود در پهپادها ندارد. تهران به تلاش‌های خود در زمینه توسعه پهپاد و انتقال تجربیات خود در زمینه فناوری‌های موشکی و حوزه پهپادی ادامه می‌دهد.»

سفر رییس حقوق بشر سازمان ملل به چین

میشل باشله رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه به عنوان اولین مقام عالی‌رتبه حقوق بشر این سازمان که در طی دو دهه اخیر توانسته به چین سفر کند، وارد چین شد.

به گزارش الجزیره، سفر شش روزه باشله رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد به چین شامل منطقه دورافتاده سین کیانگ نیز می شود؛ جایی که غرب مدعی است اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان با سرکوب مواجه هستند.

هشدار چین به بایدن: مراقب حرف زدنت باش!/ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی/ ترور محمد اردوغان در موصل عراق/ گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران

دفتر رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: باشله رئیس جمهور سابق شیلی، قصد دارد در این سفر با مقامات بلندپایه ملی و محلی، سازمان های جامعه مدنی، نمایندگان کسب و کار و دانشگاهیان صحبت و برای دانشجویان دانشگاه گوانگژو سخنرانی کند.

باشله سفر شش روزه خود را از شهر جنوبی گوانگژو چین آغاز کرد و در آنجا مورد استقبال وانگ یی وزیر امور خارجه چین قرار گرفت.

باشله در این دیدار گفت: من مشتاقانه منتظر تبادلاتی هستم که با افراد مختلف در طول دیدارم خواهم داشت، من در مورد مسائل بسیار مهم و مسائل حساس بحث خواهم کرد، امیدوارم این به ما در ایجاد اعتماد کمک کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز ضمن خوشامدگویی به باشله گفت که سفر او به دلیل همه‌گیری کرونا در یک محل محدود انجام می‌شود و هر دو طرف توافق کردند که خبرنگاران این سفر را دنبال نکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۸
رابطه با مردم فارسی زبان تاجیکستان بسیار منطقی و پسندیده است چرا که با زبان مشترک فرهنگیان هم نزدیکان می شود
چین هیچ غلطی نمی تواند بکند.
هنوز روسیه در توسعه روابط با ایران می ترسد یا تهدیدش کرده اند.
بعد از روسیه نوبت در دام انداختن چین است. در این میان تایوان هم مانند اوکراین شخم زده شود. چه ضرری به امریکا میرسه!!!
بایدن پیر خرفت باعث پر رو شدن چین و روسیه شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
چین هیچ غلطی نمی تواند بکند.
اویغور ها در همسایگی مرزهای افغانستان زندگی می کنند برخلاف دیگر مسلمانان چین تحت فشار ستم مضاعفی هستند
و البته افکار داعشی و ضد ایرانی و ضد شیعی دارند.
غرب مدعی نیست اتفاقی است که افتاده و ادامه دارد.
به کوری چشم ترک های عثمانی، در کشور برادر واقعی و دوست واقعی ایران، یعنی تاجیکستان، کارخانه هم می زنیم.
چین هیچ غلطی نمی کنه نه توانش رو داره نه جراتش رو
چین دیکتاتور را باید مثل پوتین ادب کرد تا جرات حمله به کشور همسایه نباشد
کلیه افراد مشکوک را دستگیر و سایر افراد را موقتا اعدام کنید تا درباره آنها تسمیم سخت بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
خخخخخخخخ ایول نعمت
یک کلام
مرگ بر چین
موافقی؟
یک کلام
مرگ بر چین
موافقی؟
جناب چین....زیادی باد کردی.یه سوزن برات کفایت می‌کنه...باش و آینده رو تماشا کن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
اتفاقا سوزنی که باهاش تنبان میدوزی از چین میاد حتی پارچه تنبان هم از چین میاد داداش تو بفکر خودمون باش
ایران می بایست بدون دخالت دین و مذهب رسمی اش، پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی اش را با کشورهایی که با آنها اشتراکات تاریخی فرهنگی دارد، تعمیق و استحکام بخشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار