بازدید 40803
با تحولات منطقه و جهان

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی/ احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه/ نامه‌های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل/ سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از ۱۵ سال

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی، احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه، نامه‌های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل، سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از ۱۵ سال و هشدار مشاور سیاست خارجی کنگره آمریکا درباره گسترش ناتو، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷ 23 May 2022

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی/ احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه/ نامه های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل/ سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از 15 سال

بین الملل تابناک: پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی، احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه، نامه‌های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل، سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از ۱۵ سال و هشدار مشاور سیاست خارجی کنگره آمریکا درباره گسترش ناتو، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز حضور خود در کره‌جنوبی در جمع خبرنگاران حاضر شد و خبرنگاری از وی پرسید، آیا برای «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی پیامی دارد که وی مختصر پاسخ داد: «سلام، همین و بس.»

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه و پیش از سفر دوره‌ای جو بایدن به منطقه جنوب غرب آسیا گفته بود که «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی که قبلاً با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دیدار کرده علاقه‌ای به دیدار با جو بایدن ندارد.

او گفت ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از تمایل کره شمالی برای برگزاری دیدار دوجانبه میان کیم جونگ اون و جو بایدن مشاهده نکرده است.

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی/ احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه/ نامه های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل/ سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از 15 سال

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است و می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد، از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

کیم جونگ اون، زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود، دو بار با او دیدار کرد. نخستین دیدار سال ۲۰۱۸ در سنگاپور انجام و به نشست سنگاپور معروف شد؛ این نخستین دیدار میان سران کره شمالی و آمریکا بود.

در نشست سنگاپور، ترامپ و کیم بیانیه‌ مشترکی دادند که شامل برخی ضمانت‌های امنیتی برای کره شمالی در ازای زدودن سلاح‌های اتمی از شبه جزیره کره بود.

نشست دوم در هانوی ویتنام برگزار شد. این نشست در شرایطی برگزار می‌شد که کره شمالی از عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در نشست سنگاپور گلایه داشت. به همین سبب، نشست هانوی هم به نتیجه نرسید و بدون توافق به کارش پایان داد.

احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه

سفیر آمریکا در ترکیه به وزارت خارجه این کشور احضار شد.

خبرگزاری آناتولی عصر یکشنبه با اعلام این خبر، گزارش داد: به‌ دنبال بیانیه سفارت آمریکا در ترکیه، مبنی بر هشدار به شهروندانش برای نزدیک نشدن به میتینگ‌های سیاسی و احتمال برخورد سخت پلیس ترکیه با معترضان، وزارت خارجه ترکیه سفیر این کشور را فراخواند.

این گزارش افزود: به سفیر آمریکا در آنکارا که به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده بود، در خصوص این هشدار اعتراض شد.

به گزارش رویترز، شنبه شب هزاران تن از مخالفان سیاست های اردوغان، در شهر استانبول ترکیه در اعتراض به محکومیت "جانان کفتانچی اوغلو" سیاستمدار برجسته مخالف دولت آنکارا اعتراض کردند.

کفتانچی اوغلو به دلیل توهین به رئیس جمهور و دولت ترکیه به کمتر از پنج سال زندان محکوم شده است؛ وی که ریاست شعبه «حزب جمهوری خواه خلق» در استانبول را بر عهده دارد، در سال ۲۰۱۹ نقش مهمی در انتخابات شهرداری این شهر ایفا کرد و از او به عنوان مغز متفکر اپوزیسیون دولت رجب اردوغان یاد می شود.

حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه، قدیمی‌ترین حزب سیاسی در این کشور و مهمترین حزب چپ میانه ترکیه است که گرایش‌های ملی‌گرایانه، سوسیال دمکرات و لائیک دارد. این حزب، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه و رئیس آن «کمال قلیچدار اوغلو» است.

در ماه های اخیر نیز بارها مردم ترکیه در تظاهرات مختلف نسبت به سیاست های اقتصادی اردوغان اعتراض کرده اند. در کمتر از یک سال گذشته ارزش لیر ترکیه به شدت سقوط کرده و تورم سرسام آور در این کشور رشد داشته است.

نامه های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل

دولت سوریه از سازمان ملل و شورای امنیت خواست، اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض حاکمیت این کشور را آشکارا محکوم کنند.

به گزارش سانا، وزارت خارجه سوریه در پیامی به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد: نیروهای اشغالگر اسرائیل برای دومین بار در یک هفته، تجاوز موشکی وحشیانه‌ای به خاک جمهوری عربی سوریه انجام دادند.

در این پیام آمده است: حدود ساعت یازده شامگاه شنبه ۲۰ ماه می، دشمن اسرائیلی با موشک‌های زمین به زمین از سمت بلندی‌های اشغالی جولان، نقاطی در جنوب دمشق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن سه تن و خسارت مادی شد.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: سوریه این تجاوز آشکار را محکوم کرده و این حق را برای خود محفوظ می‌داند که با ابزارهای مناسب به رسمیت شناخته شده توسط قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل پاسخ آن را بدهد.

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی/ احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه/ نامه های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل/ سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از 15 سال

این وزارتخانه همچنین در ادامه آورده است: سوریه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت انتظار دارد در محکومیت صریح و آشکار این حمله بیانیه‌ای صادر کنند، چون این اقدام با مسئولیت شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در ارتباط با پایان اشغالگری اسرائیل در خاک سوریه، درخواست از طرف متجاوز اسرائیلی برای رعایت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و پایبندی به اجرای بندهای توافقنامه (تفکیک نیروها و حل‌وفصل درگیری‌ها) امضا شده در تاریخ ۳۱ مه ۱۹۷۴ در ژنو و نیز توقف فوری و غیرمشروط تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی همسو است.

وزارت خارجه روسیه پس از آن این پیام را به شورای امنیت و سازمان ملل ارسال کرده است که خبرگزاری سانا جمعه شب از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق و شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه گزارش داد.

در جریان مقابله با حملات شامگاه جمعه ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در دمشق از جمله فرودگاه بین المللی این شهر، سه نیروی پدافند هوایی ارتش سوریه به شهادت رسیدند.

سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از ۱۵ سال

منابع خبری از سفر روزهای آتی وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از روزنامه «دیلی صباح»، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه هفته جاری به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی در ۱۵ سال گذشته خواهد بود.

چاووش اوغلو پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در ۲۵ ماه می (چهارشنبه ۴ خرداد) به اسرائیل سفر و با «یائیر لاپید» همتای صهیونیست خود دیدار کند. او همچنین قصد دارد یک روز قبل از سفر خود به اسرائیل از فلسطین دیدن کند.

ترکیه و رژیم موقت صهیونیستی در هفته‌های اخیر برای ترمیم روابط دیرینه خود تلاش کرده‌اند. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در ماه مارس گفت که به همکاری در حوزه انرژی با تل آویو امیدوار است.

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی/ احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه/ نامه های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل/ سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از 15 سال

اواخر فروردین ماه بود که وزیر خارجه ترکیه از برنامه خود برای سفر به فلسطین اشغالی سخن گفت. مولود چاووش اوغلو گفته بود: «در نظر دارم هفته سوم می (اواخر اردیبهشت- اوایل خرداد) به اسرائیل بروم.»

به دنبال سفر اواسط اسفندماه سال گذشته «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم موقت صهیونیستی به ترکیه و میزبانی رجب طیب اردوغان از او، روابط آنکارا و تل‌آویو گرم شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه البته به ادعای حمایت از فلسطین ادامه داده و بعد از انتقادات از سفر هرتزوگ مدعی شد: «اقداماتی که برای روابط سیاسی-اقتصادی با اسرائیل انجام می‌دهیم، یک موضوع است و قضیه بیت‌المقدس موضوعی دیگر. راه دفاع مؤثر از آرمان فلسطین، داشتن یک رابطه معقول، منطقی، منسجم و متعادل با اسرائیل است.»

پس از سفر اسحاق هرتزوگ به آنکارا و دیدار او با رجب طیب اردوغان، وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی در سفری به «آتن» پایتخت یونان گفت: «همه می‌دانند روابط بین اسرائیل و ترکیه بهبود پیدا کرده و این امری سرّی نیست.»

هشدار مشاور سیاست خارجی کنگره آمریکا درباره گسترش ناتو

مشاور سیاست خارجی کنگره آمریکا درباره گسترش ناتو هشدار داد و از سنای آمریکا خواست پیش از تصویب عضویت فنلاند و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کاملا این اقدام را ارزیابی کند.

به گزارش اسپوتنیک، به گفته دیانا اولبام گسترش ناتو ممکن است وضعیت امنیتی اروپا را بسیار بدتر کند و احتمال یک جنگ جهانی را افزایش دهد.

او در مقاله خود که در نشریه هیل منتشر شده، نوشته است، هرچند تمایل به گسترش ناتو پاسخی طبیعی به اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، این اقدام در راستای منافع آمریکا، کشورهای غربی یا سایر کشورها نیست.

پیام عجیب بایدن به رهبر کره شمالی/ احضار سفیر آمریکا توسط وزارت خارجه ترکیه/ نامه های سوریه به سازمان ملل در رابطه با تجاوزات اسرائیل/ سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی بعد از 15 سال

مشاور کنگره آمریکا پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را کوته‌بینانه و خطرناک خواند و تاکید کرد که عضویت این دو کشور تنها درگیری در اوکراین را طولانی و گزینه‌های پوتین برای پایان جنگ در اوکراین را از وی سلب می‌کند و امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را افزایش می‌دهد که این امر خود باعث تبادل جهانی تسلیحات هسته‌ای خواهد شد.

اولبام تاکید کرد، به جای افزودن دو عضو دیگر به ناتو و دو برابر کردن مرزهای آن با روسیه، آمریکا و جهان به ساختار امنیتی جدیدی نیاز دارند که نه تنها اروپا بلکه در نهایت روسیه نیز بتواند در آن نقش داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
از اسراییل پیش سازمان مللی که خودشان قوانین آنرا وضع کرده اند شکایت کردند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
چاره کار قوی شدن است حتی اگر نادان ها مسخره تان کنند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
اینقدر گندشون نکن دیگه!!!!!
ترکیه خود خود خود اسرائیل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
دولت ما باید حواسش باشه...به ترک ها نباید رو داد.منظورم ترکیه ای هاست
آبتین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
اشتباه می کنید
ترکیه سیاست خارجی فعال و مستقلی دارد و بدون ادعا یک قدرت برتر منطقه است.
برخلاف نظر بعضی تحلیلگران از آمریکا باج می گیرد و به اسراءیل باج نمی دهد . و هر موقع خواسته باشد با اسراییل مثل یک بازیگر غرب و آمریکا برخورد ماندگار و اساسی می کند. سیاست متوازن از موضع برتر ترکیه می تواند مدل خوبی باشد برای خیلی از کشورهای مسلمان.
والا اون رهبر دیکتاتور کره شمالی رفت با ترامپ دیوانه دیدار کرد و دست داد و عکس گرفتن، هر چند بعدش هیچ توافقی بینشون حاصل نشد! ولی یک وزیر امور خارجه کشورمون، آقای ظریف و در فضای سازمان ملل که هر کسی رفت و آمد میکنه، و اون هم در اوج مذاکرات هسته ای ، با اوباما مواجه میشه و دست میده بعد یک سری نماینده شعار مرگ بر ظریف سر میدادن!!
نوچه های اردوغان در داخل حرفی ندارن بزنن؟ احیانا
پاسخ ها
بهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
بقول خودت اینقدر نوچه داره بترس و توبه كن بعدش هم وقتی توی خبر جو بایدن هست اسرائیل هست تو باز رفتی چسبیدی به اردوغان چیكار داری با تركها والله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
تو چرا سنگ اردوغانو به سینه میزنی؟وطن فروشی در روز روشن.همه میدونن سیاست های کثیف اردوغان مثل روز روشنه
روسیه دیگه روی اسراییل و سفید کرده ، از اشغالگری و وحشی گری روسیه بگو.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
اشکان
بیا پایین
در واقع ان میتینگ در استانبول برای گرامی داشت روز اتاتورک بود که هر سال برگزار میشود اما امریکا و بی بی سی سعی کردند ان میتینگ را فقط علیه دولت اردوغان معروفی کنند.
دولت اردوغان در ۳ سال گذشته کار هایی انجام داده که باعث سوزش بی بی سی و غرب شده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار