بازدید 16925

ضرورت شناسایی فوری عوامل انتخاب نام «ایران» برای یوز ماده ایرانی!

مدیران ذوق زده سازمان حفاظت محیط زیست، با تولد سه قلوها، در تدارک پویشی فراگیر برای انتخاب نام سه یوز ماده تازه‌ای بودند که پا به عرصه حیات گذاشته بودند و حتی وعده سفری را به خبرنگاران محیط زیستی دادند که در آن، قرار بود از این اتفاق دلچسب، گزارش، عکس و فیلم تهیه شود؛ تدارکاتی که با تعیین جنسیت واقعی توله‌ها و بعد مرگ یکی از آنها، بی هیچ توضیحی کنار گذاشته شد، تا بلکه همه این اشتباهات فاحش را فراموش کنند!
کد خبر: ۱۱۱۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷ 18 May 2022
تابناک اجتماعی
با مرگ دومین توله یوز ایرانی که در شرایط اسارت متولد شده بود و با توجه به شکست احتمالی این پروژه، ضرورت دارد هرچه زودتر عوامل نام گذاری این یوز شناسایی شوند!

به گزارش «تابناک»؛ پیش از ظهر امروز، خبری منتشر شد که تعبیرش، قرار گرفتن یکی از خوشایندترین اتفاق‌های محیط زیستی رقم خورده در کشورمان در سال‌های اخیر، در یک قدمی شکست کامل است؛ خبر مرگ دومین توله یوز ایرانی متولد شده در شرایط اسارت در مسیر انتقال به تهران، آن هم در شرایطی که حال سومین و آخرین توله یوز باقی مانده هم وخیم گزارش می‌شود و احتمال مرگ آن بسیار بالاست!

فرجام ناخوشایند و تلخ پروژه‌ای که آشنایی بسیاری از ایرانیان با آن، خبر ولادت یوز‌های سه قلو در محوطه‌ای محصور در پارک ملی توران بود. اتفاقی که مانند بمبی بزرگ، صدایش به گوش بسیاری از ایرانیان رسید و حتی توانست مرز‌های کشورمان را هم در نوردیده و به گوش بسیاری از جهانیان برسد و نویدبخش اتفاقی ارزشمند و نیکو باشد؛ افزایش فاصله تنها بازماندگان یوز آسیایی با انقراض.

البته قدمت پروژه احیای یوز ایرانی و تاسیس مرکزی که این مهم را عهده دار شده، مرکز تکثیر یوز ایرانی، خیلی بیشتر از این هاست و به سال‌ها قبل بازمی‌گردد، اما از آنجایی که همه تلاش‌های صورت گرفته در این مرکز تاکنون به نتیجه‌ای جز شکست منجر نشده، کمتر در کانون توجه عمومی قرار گرفته بود. تلاش‌هایی مفصل که به جهاتی قابل تامل و حتی عجیب به نظر می‌رسید.

به عنوان مثال می‌شود به انتقال چندباره دو یوز نر و ماده به نام‌های دلبر و کوشکی میان تهران و توران برای فراهم کردن شرایط زادآوری آن‌ها اشاره کرد که در نهایت راه به جایی نبرد و حتی با مداخلات فراوان و غیر علمی، به عقیم سازی یوز ماده منجر شد تا یوز ماده دیگری جایگزین آن شود و بعد خبر برسد که یوز نر، توانایی زادآوری مناسبی ندارد و در نتیجه، تهیه یوز نر دیگری برای جایگزینی آن در دستور کار قرار گیرد.

آزمون و خطا‌هایی که در نهایت به پروژه جفت اندازی یوز ماده با نام ایران و یوز نر با نام فیروز در محوطه‌ای محصور در توران منجر و دست بر قضا به موفقیت هم منجر شد و خبر رسید که ایران، یوز ماده پروژه باردار شده است. اتفاقی که ظاهرا در زمان نامناسب رقم خورد، چون دولت عوض شده بود و مدیران بالادستی پروژه با نظر معاون رئیس جمهور و رئیس تازه سازمان حفاظت محیط زیست کشور عوض شدند!

این تغییر، مقدمه تغییراتی دیگر هم گردید، اما زمانی که خبر رسید یوز باردار سه توله یوز به دنیا آورده که همگی ماده هستند و می‌توانند خیالمان را دست کم برای حفظ ذخیره ژنتیکی یوز ایرانی تا حدی راحت کنند، همه حواشی کنار گذاشته شد و شور و شعفی فراگیر کشورمان را در بر گرفت که البته چندان دوام نداشت، چون یکی از توله یوز‌های متولد شده به روش سزارین، از دست رفت و در کالبدگشایی اش، حقیقتی عجیب افشا شد.
 
ضرورت شناسایی فوری عوامل انتخاب نام «ایران» برای یوز ماده ایرانی!

زمانی که خبر رسید توله یوز از دست رفته نر بوده نه ماده و دو توله دیگر نیز نر هستند، تشخیص اشتباه جنسیت یوز‌ها بسیاری را مجاب کرد که موفقیت حاصل آمده اتفاقی است و در نتیجه نمی‌شود روی آن حساب چندانی کرد، چون بعید است مدیران پروژه‌ای که نمی‌توانند جنسیت یوز‌های متولد شده را درست تشخیص دهند، بتوانند اهداف عالی پروژه را محقق سازند و احتمالا، از جمله عوامل نابودی آن هم خواهند شد.

البته امیدواری‌های پررنگ شده به دور کردن سایه انقراض از سر یوز ایرانی با تولد سه توله یوز، مانع از آن می‌شد که ابهامات ماجرا چندان مورد توجه قرار گیرد و مثلا چرایی سزارین کردن «ایران»، به سوالی جدی و کلیدی تبدیل شود، هرچند همگان می‌دانستند که ایران از پذیرش فرزندانش امتناع می‌کند و حتی یک بار به آن‌ها شیر نداده و تغذیه توله‌ها با شیر خشک صورت می‌گیرد؛ با شیر خشکی که سازمان محیط زیست تاکید داشت مخصوص گربه سانان و ویژه این کار است.

همه این‌ها در حالی بود که مدیران ذوق زده سازمان حفاظت محیط زیست، با تولد سه قلوها، در تدارک پویشی فراگیر برای انتخاب نام سه یوز ماده تازه‌ای بودند که پا به عرصه حیات گذاشته بودند و حتی وعده سفری را به خبرنگاران محیط زیستی دادند که در آن، قرار بود از این اتفاق دلچسب گزارش، عکس و فیلم تهیه شود. تدارکاتی که با تعیین جنسیت واقعی توله‌ها و بعد مرگ یکی از آنها، بی هیچ توضیحی کنار گذاشته شد، تا بلکه همه این اشتباهات فاحش را فراموش کنند!

رویه‌ای که وقتی خبرنگاران و دوست داران حیات وحش و محیط زیست ایران و متخصصان امر خواستار تغییر آن شده و این تقاضا را مطرح کردند که برای حفظ این موفقیت بزرگ، از متخصصان داخلی و حتی افراد زبده خارجی کمک گرفته شود، تغییر نکرد تا حالا خبر برسد که یکی دیگر از بچه‌های ایران هم از دست رفته و علت احتمالی ماجرا، تغذیه نامناسب آن باشد که موجب شده در دفع مشکل داشته باشد؛ مشکلی که سومین و آخرین توله هم با آن دست به گریبان است و احتمال از دست رفتنش زیاد است.

این در حالی است که هنوز معلوم نیست آیا تصمیم مسئولان به سزارین ایران، ماده یوز ایرانی، ضروری بوده یا خیر و از آن مهم تر، آیا به وارد آمدن آسیب به این حیوان منجر شده یا خیر؟ اتفاقی که امیدواریم بدبینی‌ها درباره آن راه به جایی نبرد تا شکست‌های ثبت شده در این پروژه افزایش نیابد؛ هرچند می‌بینیم که از آن اتفاق خوشایند اولیه چیز زیادی نمانده و همه شور و شعفی که با ولادت سه توله یوز شکل گرفته بود و «ایران» را در کانون این شادی قرار می‌داد، جایش را به حال وخیم و ناخوشی داده که نسبت دادنش به «ایران» اصلا خوب و قابل قبول نیست!

اینجاست که بعید نیست اگر بشنویم یوز مادر، دیگر یوز مادر خوانده شود و بس و حتی تلاش شود عوامل نام گذاری آن به «ایران» شناسایی شوند، تا مبادا کسی بگوید که ایران قربانی ندانم کاری‌های گسترده‌ای شد که مسئولان محیط زیست رقم زدند! ندانم کاری‌هایی که می‌شد با فراخواندن افراد متخصص و بهره گیری از همراهی و همکاری ایشان، فرجام متفاوت و شیرینی برای پروژه زادآوری یوز ایرانی در اسارت رقم زد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۷
همه چیمون باید به هم بیاد. مدیریت سازمان حفظ محیط زیست شبیه مدیریت حاکم بر فوتبال و ...است.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
هیئت دولت را نگفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
اگریه نام ترکی گذاشته بودند پان ها تا حالا دنیارو بهم ریخته بودند.
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
عوامل محیط زیست باید محجبه و متدین با شند تا .مشکلات حل بشود
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
چرا توله هایی که مادر انها را نپذیرفته باید وسط بیابان و دور از امکانات پزشکی لازم نگهداری شدند . چرا همان ابتدا به مراکز مجهز دام پزشکی منتقل نشدند منتظر معجزه بودند که مادرشان بیاید داخل اتاقک نگهداری و توله ها را بپذیرد چرا از مردم کمک نمی خواهید تهیه شیر خشک و واکسن از خارج و دور زدن تحریم که کاری ندادره . ل
اینجا معلوم میشود که «تخصص» در همه زمینه ها چه اهمیتی دارد!!!
این کشور در همه زمینه ها نیاز به افراد متخصص،دلسوز و پاک دست دارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
تخصص و قانون اگه باهم باشن نیازی به دلسوزی و پاک دستی نیست. سیستم خود بخود دلسوز و پاک دست خواهد بود.
افتضاح تر از برخورد غیر علمی با یوز با ارزش و سه توله او

اطلاعاتی است که به دنیا مخابره شده است

و قطعا موجبات تمسخر دشمنان و گریه دوستان ما شده است

و این مدیریتی همچون مشت نمونه خروار است و بس!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
با این شیوه مدیریت می خواهیم دنیا را هم مدیریت کنیم.
و چه اسم دقیقی!!! ایرانی که گرفتار مسئولین ندانم کار شده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
مشت نمونه خروار
متاسفم واقعاً، یعنی مسئولین مملکتی میمردن اینقدر ناراحت نمیشدم که این توله ها مردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
اونا که چشمه آب حیات را که از بانک مرکزی می گذرد را پیدا کرده اند.
فرهنگ تعریف و تمجید الکی بد جوری جا افتاده!!
جراح ها رفتن
دلاك ها موندن
تا مبادا کسی بگوید که ایران قربانی ندانم کاری‌های گسترده‌ای شد که مسئولان رقم زدند. واقعا که همین است ندانم کاری مسولان همه بچه های ایران را نابود خواهد کرد
چرا برای تامین هزینه های نجات یوز از انقراض از مردم کمک گرفته نمیشود؟
یعنی اون چوپانی که توله یوز رو توی بیابون خدا پیدا کرده بود و بزرگش کرده بود و با خودش میبرد برای مراقبت از گله، سواد و تخصصش از این دامپزشکهای محیط زیست هم بیشتر بود؟
جالبه که مسئول مربوطه اومده گفته به خاطر تحریم‌ها نتونستیم شیر با کیفیت برای توله‌ها تهیه کنیم. اون چوپان بنده خدا شیر وارداتی با کیفیت بالا میداده به اون توله یوزی که پیدا کرده بود تا صحیح و سالم بزرگش کنه؟
تمام مسئولین ما همینن
ایران نابود شد
تحریم‌‌ها روی توله پلنگ هم تاثیر گذاشته چه برسه به مردم بیچاره.
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
خدا پدرامریکا رو بیامرزه که بهانه تحریم رو برای بی کفایتی مدیران این مملکت فراهم کرد
ایران گرفتار دست متخصص‌نماها شد
یه کاری کنید پلنک ها هم از کشور فرار کنند،
خود پلنگ رو هم بکشید بگید به خاطر افسردگی بعد از زایمان بوده،
میگفتین همراه سیسمونی یک قوطی شیرخشک هم می آوردن
درس گرفتن از خطا ها مهمتر است. دنیا به آخر نرسیده. بهتر است بخواهید کل روند مستند شود هم کارهای درست و هم کارهای اشتباه. به تجربه مکتوب، علم می گویند.
خیلی جالبه که تو این وضعیت و پروژه منهدم شده به جای اینکه دنبال ایرادات و اشتباهات و افراد خاطی بگردن دارن دنبال شخصی میگردن که اسم یوزو گذاشته!!!! خوب مثلا پیدا هم شد، چیکارش باید کرد؟؟؟
اگه توله ها نمی مردند اسم ایران را مناسب می دانستید.اتفاقا اسم مناسبی است زیرا این نوع یوز فقط در ایران به تعداد بسیار کم هنوز باقی مانده است. اصل اینکه کدام .... اجازه سزارین زود هنگام یک حیوان وحشی که بدون دخالت انسان زایمان طبیعیش را انجام می دهد را رها کرده اید و چسبیده اید به اسم مناسبی که برای یوز انتخاب شده است؟
کاری نداره یک مستند از نحوه نگهداری از حیوانات در کشورهای پیشرفته ببیمید مراقبتهای 24 ساعته اینجا روسا میان عکس میگیرن بعدا میسپارن به مش کاظم وبای بای
وقتی که خودمون توانائی حفظ این گونه یا گونه های مشابه رو نداریم چرا نگهداری یا تکثیر آنها را به کشور دیگری مثل هند واگذار نمی کنیم ؟ دلمان را خوش کنیم که تنها دارنده این گونه رو به انقراض ما هستیم ؟ ... که چه بشود ؟ چندین سال قبل گونه کرگدن سفید در آفریقا در حال نابودی کامل بود . سازمان های بین المللی آن تعداد باقیمانده را به استرالیا بردند و در آنجا به راحتی تکثیر کردند و فعلا از خظر انقراض نجات یافتند . حتی همین پاندا را هم چین به آلمان واگذار کرد الان به راحتی در آلمان تکثیر و تولید مثل می شوند .
و تاسف‌بار تیتر خبر از جانب تابناکه، خودش میگه مديران مربوطه با تغییرات دولت عوض شدن که میتونه عامل شکست پروژه بشه ولی چیزی رو بولد کرده که بخوره به دولت قبل.
وقتی یه مشت بیسواد با پارتی و سهمیه میشن مسوول نتیجش همین اوضاعی هست که میبینین
حالا شما فگر می کنید این بی لیاقتی ها فقط در این امر اتفاق افتاده؟! آیا در فوتبال و نفت و سیاست و ...... افراد ناتوان با پشتوانه پارتی کار را در دست ندارند؟! واقعا کسی که عاجز از تعیین جنسیت یک توله بعد از تولد است صلاحیت این کار را داشت؟!
داریم به این نتیجه می رسیم که مسئولین ما اگر کاری نکنند بهتر است !
اقایات مسئول ما راضی هستیم شما حقوق بگیرید و پشت میز ریاست بنشینید فقط لطفا دست به چیزی نزنید چون مطمئنا خراب تر از اینی که هست میشه لطفا !!!!
اينها هم مهاجرت ميكردن بهتر بود كاش به خرج دولت ميرفتن خارج اونجا سركيف ميشدن برميگشتن به سلامتى
چندتا هم از دانشجوهاى دامپزشكى هم همراهشان ميرفتن تا بياموزند كه چگونه ميشود از اين نوع گونه استفاده كرد و از آن حفاظت كرد
شما به جای اصل ماجرا، دارید دنبال کسی میگردید که اسم "ایران" رو انتخاب کرده؟ واقعا که!!!!
نمیدونم حس میکنم چند وقتی که پروژه نا امید سازی مردم ایران کلید خورده از یرکنار کردن مجری های محبوب مثل عادل و ...تا بی آبرو کردن قهرمانهای اسطوره ای مثل تختی تا از بین بردن سمبل های طبیعی مثل تک درخت ... تخریب سردیسها و مجسمه ها.... مصادره نام و نشان دانشمندان این سرزمین توسط کشورهای همسایه تا بی اهمیت نشان دادن پیشرفتهای علمی و تکنولوژی ایرانی مثل ماهواره و واکسن برکت .....
و...
و...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل