بازدید 14150

مجازات حبس مردان از قانون مهریه حذف شد

با مصوبه کمیسیون قضایی مردها دیگر برای مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ 18 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس تصویب و جمع‌بندی شد و در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون مهریه سی و ششمین دستور کار صحن مجلس است، افزود: ما بنا داریم تا با جمع‌آوری امضا از نمایندگان درخواست رسیدگی خارج از دستور به این صحن را مطرح و به هیأت رئیسه تقدیم کنیم تا این طرح خارج از نوبت در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با مصوبه کمیسیون قضایی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه، حبس‌زدایی و قضازدایی صورت گرفته و مردها دیگر به خاطر مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.

بیشتر بخوانید:
در حکم طلاق باید درباره تمام حقوق مالی زن تصمیم‌گیری شود

ابوترابی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی مجلس در مورد مهریه اگر خانمی بخواهد مهریه خود به اجرا بگذارد بدون به طی کردن مراحل دادرسی و با مراجعه به بخش اجرائیات دادگاه خانواده مهریه خود را به اجرا می‌گذارد.

وی افزود: بر این اساس پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرارداده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد مهریه قسط‌بندی می‌شود.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس این مصوبه چنانچه مرد مدعی شود که مهریه را پرداخت کرده و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند آن وقت کار آنها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضایی می‌شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در این مصوبه و به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین، بنا شده تا از زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند حق ثبت گرفته شود.

وی افزود: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق این مصوبه مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت می‌شوند و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵درصد حق ثبت می‌شوند و زوج‌ها باید ۱۵درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ می‌شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۲۶
یعنی اون کسانی که این قانون رو پیشنهاد دادن تصویب کردن و تصویب نهایی شد اینو درک نمیکردن که اگه مردی واسه مهریه بره زندان درس عبرت میشه واسه بقیه که قید ازدواج روبزنن و الان با این قانون قراضه و ضد بشری چندین میلون دختر و پسر دم بخت رو از لذت ازدواج محروم کردن.
التماس تفکر
التماس شعور
التماس وجدان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
فکر کنم متن رو اصلا نخوندی
نمی دانم چرا از مهریه مالیات گرفته نمی شود
درحالی که یک دریافت مفت و بدون زحمت است.
فرمودن: اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرارداده می‌شود . چرا باید حاصل یک عمر تلاش مرد به زن واگذار بشه؟ اگر قراره پولی به زن پرداخت بشه باید دارایی هایی باشه که پس از ازدواج تهیه شده و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
برادر بنده هشت ماهه در نتیجه اجراق ماده دو قانون محکومیت های مالی بابت مهریه در زندان رجایی شهر هست گوش ندید به ان چیزا سالها ست اینا این حرفها رو میزنن برو دادگاه خانواده تو راهرو بشین تا بفهمی
تا می توانید حق وحقوق زن را پایمال بکنید مجلسیان سالهاست عزم خودرابرای پایمال کردن حق وحقوق زنان محکم کرده ودراین راه به خواهران ودختران این مرز بوم رحم نمی‌کنند خدای زنان هم کریم وهم بزرگ است دست خدا بالاتر دست مجلسیان وقانون گذاران مرد سالار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
اون مردان بیچاره ای که گیر یک عده زن کلاه بردار افتادن و الان بخاطر مهریه هایی که حتی سلاطین و شاهان هم از پرداخت انها عاجزند و الان در زندان به سر می برن هم خدایی دارند اتفاقا قانون بسیار خوبیه تا حد و حدودی برای سکه های چند هزار تایی زنانی باشه که هدفشون سر کیسه کردان مردان این جامعه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چه کسی گفته گرفتن پول از مرد حق زن است؟؟گرفتن پول
مفت از مرد حق زن است؟ اگر مثل هندوستان برعکس بود و زن به مرد مهریه میداد باز هم این مطلب را جزو حقوق می دانستید؟
از ازدواج مردم هم می خواهند به نفع دولت به اسم حق ثبت ولی در عمل پول زورکی بگیرند
بالاخره یه طرح خوب .اگر درست انجامش بدین من بعنوان یک زن ویک مادر با این طرح موافقم
کاش برای بدهکاران مالی (بانکی وغیره هم)حبس وزندانی رابردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
بله بردارن که دیگه هیچکس به پولش نرسه و بدهکاران هم بدون واهمه نسبت به بالا کشیدن پول طلبکار اقدام کنند
اگر مردی تمکن مالی داشته باشد ومحکوم به پرداخت مهریه شود و پرداخت نکند باز حبس ندارد و آن زن بد بخت حق وحقوق را چگونه مطالبه کند تو که تو کمسیون مجلس نشستی وسالهاست قانون علیه زنان بی پناه صادر میکنی قانونی هم درست کن که اگر زنی بعد از ۲۰سال زحمت درخانه مرد در دارایی های آن سهیم باشد ومرد براحتی آنرا با دادن کمترین نفقه وفرار ازدین بیرون نیندازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
خیلی از زن ها خودشون کار میکنن و درآمدشون از مرده هام یشتر هستش بازم وقتی به اون مرحله طلاق می رسن دنبال این هستن که باز یه پولی از شوهر بدبخت بکنن اینجا که میرسه میشن بی پناه؟

یکی در خانه زحمت کشیده یکی در بیرون از خانه و هر دو از رفاه حاصله استفاده کردند پس چه دلیلی دارد که یک نفر به دیگری پرداختی داشته باشد؟
از مهریه نگرفته و پرداخت نشده میخان درصد بگیرن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا این مملکت داره به کجا میره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینجوری که پیش میره چند سال دیگه روی اکسیژن مصرفی مردم هم کنتور میبندن !!!
خوبه
نصف راه طی شد.
جالا مونده نصفه دیگه و حذف کردن این مایه شر در ازدواج ها
کلا کلک مهریه رو بکنن خلاص

چیزی که اگر درست و اسلامی بود، در این مدت قانون جدید نشان میداد که باعث ترس پسران جوان از ازدواج نمیشد.
مهریه یعنی تجارت یعنی خرید و فروش زن
بدترین توهین به شعور دو نفر ادمه که مثلا قراره با عشق ازدواج کنند

ازدواجی که با گروکشی شروع بشه عاقبتش همون دادگاه و طلاقه !
جالبه که زن حتی اگر فساد اخلاقیش اثبات بشه باز مهریه سرجاشه ! زن اگر بمیره بازماندگانش باز میتونن مهریه را طلب کنند !!!
مگر اگر کسی به شخصی بدهکار بودمثلا چک برگشتی داشت وقادر به تادیه بدهی خود نشد براساس شکایت طلبکار زندانی نمیشود؟مهریه هم یک بدهی مسلم است.چه تفاوتی دارد؟چرا قانونگذار در این مورد حق یک طرف را پایمال میکند؟مردان باید در موقع ازدواج پیشبینی این روزهارا بکنند واز قبول مهریه های سنگین خودداری کنند.ولی اگر قبول کردند در قبال بدهی مسلم خود مثل سایر بدهکاران مسئولیت حقوقی دارند
ازدواج یک رابطه دو طرفه است .اگر سختی هست برای دو طرف هست اگر لذت هست برای دو طرف هست اگر طی زندگی زناشویی مشکل اقتصادی ایجاد شود برای هر دو طرف است چرا باید یک طرف به طرف دیگر وجه پرداخت کند؟
برای عجیبه که چطور در اینجا به خانم ها بر نمی خورد که کالا با ایشان برخورد می شود و مهریه مثل وجه المعامله است و اگر دختر بودم به شدت از این سنت برآشفته می شدم
چرا برای هر چیز کوچک می گن که فلان چیز کرامت انسانی خانم ها را زیر سوال می بره ولی اینجا که به نفعشون هست کرامت انسانی شون با دریافت پول خدشه دار نمیشه؟
آقا پسر های عزیز مهریه رو قبول نکنید ازدواجی که با ندادن مهریه بخواد بهم بخوره همون بهتر که از اول شکل نگیره.اگر کسی شمارو بخواد بدون مهریه هم میخواد
دریافت مهریه آنهم به همین راحتی باعث شل شدن قوام زندگی ها و تحریک برخی زنان به ازدواج انهم بخاطر دریافت مهریه میگردد.
کمی باید عمیق باشند ازدواج که تجارت نیست همه چی پول برای خرید زن و ازدواج و....
1-گفته شده اگرمرد تمکن مالی نداشت پرداخت مهریه قسط بندی میشه اگرمرد درآمد قابل توجهی نداشت چه می شود؟
2- وقتی گرفتن مهریه توسط زن هیچ مبنا و تضمینی وجود نداره که به تمام وکمال به مهریه خود برسه چگونه باید 15 درصد مهریه خودش را بابت حق الثبت بپردازد .
3- طبق قانون موجود زوجین مجازند تا 110 عددسکه برای مهریه درنظر بگیرند چطور شما می خواهید از14 سکه به بالا حق الثبت بگیرید . یک طرح کاملا آب دوغ خیاری است انشاء الله نمایندگان مجلس بادرنظرگرفتن چنین شرایطی برای فرزندان خود حاضر به تصویب چنین طرحی نیستند.
چرا قانونی که موافق مردان هست اینقدر زود تصویب میشه و برای بانوان هرگز. جامعه مردسالار زن ستیز
بهترین راهکار عدم ازدواج هست و تمام . نه مهریه ای است نه فلان و فلان ...
برای یک عده ای ازدواج و مهریه و ....شده یک بیزینس .
البته ساحت محترم بانوان که زن زندگی هستند مقدس بوده و خواهد بود .
ظاهرا اینجا سرگردنه است که 15 درصد حق ثبت می گیرند. وقتی کار فرهنگی بلد نیستند به زور متوسل می شوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل