بازدید 107898
۳
با هشتاد و سومین روز حمله روسیه به اوکراین

اعلام آمادگی روسیه برای اقدام نظامی علیه سوئد/تسلیم نیروهای اوکراینی در ماریوپل پس از 82 روز+فیلم/وزارت دفاع روسیه: ۴۷۰ ملی‌گرای اوکراینی را کشتیم

هشتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲ 17 May 2022

اعلام آمادگی روسیه برای اقدام نظامی علیه سوئد

بین الملل تابناک: هشتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

پارلمان فنلاند با اکثریت قاطع به عضویت در ناتو رای داد
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۲۲:۳۱

پارلمان فنلاند امروز (سه‌شنبه) به عضویت این کشور در پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) رای داد.

به گزارش روزنامه لو فیگارو، بر اساس نتایج این رای‌گیری، پارلمان فنلاند به دولت این کشور اجازه ارسال نامزدی رسمی به مقر ناتو را صادر کرد.

در پایان جلسه دو روزه پارلمان فنلاند، طرح الحاق به ناتو با ۱۸۸ رای موافق، هشت رای مخالف و بدون رای ممتنع به تصویب رسید.

فنلاند روز یکشنبه هفته جاری نامزدی تاریخی خود در ناتو را به عنوان نتیجه مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد.

وزارت دفاع روسیه: ۴۷۰ ملی‌گرای اوکراینی را کشتیم
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۸:۵۶

همزمان با هشدارهای مسکو درباره گسترش ناتو و عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف، وزارت دفاع روسیه نیز آمار جدیدی از تلفات و خسارات وارد شده به نیروهای مسلح اوکراینی را ارائه کرد.

«ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که در عملیات شبانه، بیش از ۲۵۰ ستیزه‌جو که در کارخانه آزوفستال در ماریوپل مخفی شده بودند، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کناشنکوف توضیح داد: «از دیروز، تسلیم شبه‌نظامیان واحد ملی آزوف و سربازان اوکراینی محاصره‌شده در کارخانه آزوفستال در ماریوپل آغاز شد. در روز گذشته، ۲۶۵ ستیزه‌جو سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شده‌اند، ۵۱ نفر از آنها نیز به شدت زخمی بودند».

وی طی نشست خبری با بیان اینکه نیروی هوایی روسیه ۹۳ محل تجمع نیروهای مسلح اوکراین را نابود کرد، گفت که ۹ پست فرماندهی و سه انبار مهمات در شهر نیکولایف منهدم شدند.

بر اساس این گزارش، این مقام روس اظهار داشت: «هواپیمایی عملیاتی تاکتیکی و نیروی زمینی ارتش ۹ پست فرماندهی، ۹۳ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین سه انبار مهمات را در منطقه لوپاروو و شوچنکوو در منطقه نیکولایف هدف قرار داد».

ریانووستی در خبری دیگری به نقل از کناشنکوف نوشت: «نیروی هوافضای روسیه با موشک‌های بسیار دقیق یک پست برق راه آهن، دو پست فرماندهی اوکراین و یک مرکز ارتباطات، ۲۸ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی دشمن و دو انبار سلاح و مهمات را در خارکف منهدم کردند».

وی ادامه داد: «در نتیجه این حملات، بیش از ۴۷۰ ملی‌گرا کشته شدند و ۶۸ واحد تجهیزات نظامی از کار افتادند. همچنین دو مقر فرماندهی و یک مرکز ارتباط شامل تیپ ۳۰ مکانیزه در منطقه باخموت، ۲۸ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی، دو انبار سلاح و مهمات راکتی و توپخانه ای در مناطق شهرک های اوگلدار مورد اصابت قرار گرفت».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه در عملیات شب گذشته مجموعا ۲۲۴ منطقه متمرکز نیروهای مسلح اوکراین هدف حملات موشکی قرار گرفت، اعلام کرد: «نیروهای موشکی روسیه ۴ آتش بار گراد، ۲ ایستگاه راداری، ۶ پست فرماندهی نیروهای اوکراینی و ۱۲ توپخانه و خمپاره‌انداز را منهدم کردند».

به نوشته ریانووستی، کناشنکوف همچنین افزود: «سیستم‌های پدافند هوایی روسیه ۲۳ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را منهدم کردند. همچنین در منطقه چرنوبایفکا در منطقه خرسون، هشت راکت رهگیری شد».

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، بیش از ۹۰۰ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی منهدم شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در مجموع از آغاز عملیات ویژه نظامی، ۱۶۸ فروند هواپیما، ۱۲۵ بالگرد، ۹۱۲ هواپیمای بدون سرنشین، ۳۰۹ سامانه موشکی ضدهوایی، ۳۱۳۴ دستگاه تانک و سایر تجهیزات جنگی استفاده شده است».

امروز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین مطابق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود و عملیات‌ها تاکنون موفقیت‌آمیز و مؤثر بود.

روسیه از شورای کشورهای دریای بالتیک خارج شد
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۸:۵۳

وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد مسکو تصمیم گرفته است از شورای کشورهای دریای بالتیک (CBSS) خارج شود.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اقدامات خصمانه، پیامی به وزرای کشورهای عضو شورای بالتیک، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و همچنین به دبیرخانه شورا در استکهلم ارسال کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم خروج [روسیه] از این سازمان تاثیری بر حضور روسیه در منطقه نخواهد داشت. تلاش ها برای بیرون راندن روسیه از بالتیک "محکوم به شکست" است، زیرا مسکو به همکاری با شرکای مسئول ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای غربی... شورا را برای اهداف فرصت طلبانه خود در انحصار خود درآورده‌اند و در حال برنامه ریزی برای سازماندهی کار آن به ضرر منافع روسیه هستند».

در این بیانیه افزوده شده است که همزمان، مجمع فدرال روسیه تصمیم به خروج از کنفرانس پارلمانی دریای بالتیک گرفت.

احضار سفیر فنلاند به وزارت خارجه روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۸:۵۱

پس از اخراج کارمندان سفارت روسیه در هلسینکی، وزارت خارجه روسیه امروز(سه‌شنبه) سفیر فنلاند را فراخواند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روز سه شنبه آنتی هلانترا، سفیر فنلاند در مسکو را احضار کرده است تا یادداشت اعتراضی در رابطه با اخراج کارمندان سفارت روسیه در هلسینکی به او بدهد.

این وزارتخانه در خصوص اخراج دو کارمند سفارت روسیه در هلسینکی به عنوان بخشی از کمپین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین روند تقابلی فنلاند در قبال روسیه، به رئیس هیئت دیپلماتیک این کشور به شدت اعتراض کرد.

در این بیانیه آمده است که مسکو در اقدامی واکنشی دو دیپلمات فنلاندی را از روسیه اخراج می‌کند.

بورل: رهبران اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت روسیه اتفاق آرا ندارند
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۱۷

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که متاسفانه امکان دستیابی به توافق بر سر بسته تحریمی ششم علیه روسیه وجود ندارد و ما در مورد تحریم نفت روسیه اتفاق آرا نداریم.

به گزارش سی ان ان، بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل افزود که رهبران این اتحادیه نمی‌توانند بر سر تحریم نفت روسیه به توافق برسند.

اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است تا پایان سال جاری میلادی تمامی واردات نفت از روسیه متوقف شود و سبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه از شبکه پرداخت‌های بین المللی سوئیفت حذف شود.

روز چهارشنبه گذشته پتر سییارتو وزیر امور خارجه مجارستان گفت که این کشور تنها در صورتی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه رای خواهد داد که این اتحادیه یک راه حل برای مشکلاتی که این اقدام ایجاد می‌کند، ارائه دهد.

بورل پس از جلسه وزرای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: گفت وگوهای امروز برخی از مشکلاتی که مجارستان با آن مواجه است را روشن کرده است.

عقب نشینی نیروهای روسی تا چند کیلومتری مرز روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۱۶

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همزمان با سومین ماه از جنگ اوکراین ادعا کرد نیروهای روسی مجبور به عقب نشینی تا سه- چهار کیلومتری مرز روسیه شده اند.

این مقام پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: نیروهای اوکراینی توانسته اند در شهر خارکف که دومین شهر اوکراین است، نیروهای روسیه را عقب برانند.

وی تصریح کرد: نیروهای اوکراینی توانسته اند به سه تا چهار کیلومتری مرز روسیه پیشروی کنند.

این مقام پنتاگون پیش از این نیز ادعا کرد که نیروهای روسیه در یک روز گذشته با موشک‌های دوربرد یک مرکز آموزشی نظامی یاووریف در نزدیکی شهر لویو در غرب اوکراین را هدف قرار داده اند.

تصویب کمک 40 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۱۳

سنای آمریکا ساعاتی پیش با اکثریت آرا به پیشبرد بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین رای داد. سناتورها با ۸۱ رای موافق درمقابل ۱۱ رای مخالف به پایان دادن به مباحث مربوطه برای تصویب نهایی این طرح رای دادند و قرار شد رای گیری نهایی همین هفته انجام شود.

 تارنمای هیل نوشت:بسته کمک به اوکراین هفته پیش به آسانی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد اما به دلیل مخالفت رند پل سناتورجمهوریخواه از ایالت کنتاکی در سنا معطل مانده بود.

هیل نوشت: به دنبال مخالفت چندین چهره سرشناس جمهوریخواه از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا درباره مبلغ این بسته، تصویب آن آزمون مهمی برای جمهوریخواهان در حمایت از تداوم کمک های بشردوستانه و نظامی به اوکراین است.

برخی از سناتورهای آمریکایی از جمله بیل هاگرتی از ایالت تنسی قبل از جلسه روز گذشته (دوشنبه) سنا گفته بودند که از این بسته حمایت نخواهند کرد.

این سناتور آمریکایی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: در واقع خصومتی با اوکراینی ها ندارم و ما می خواهیم آنها پیروز شوند اما کمک ها بیشتر به این کشور در شرایطی که مراقب وضعیت کشور خودمان نیستیم قابل قبول نیست و بهترین کار این است که بایدن به جنگی که علیه صنعت آمریکا به راه افتاده پایان دهد.

ترامپ روز جمعه در بیانیه ای از کنگره به دلیل اقدام برای تصویب بسته کمک به اوکراین به ویژه با توجه به خالی بودن قفسه فروشگاه ها و کمبود شیرخشک دراین کشور انتقاد کرد.

وی گفت: دموکرات ها ۴۰ میلیارد دلار دیگر روانه اوکراین می کنند در حالی که والدین آمریکایی تلاش می کنند کودکان خود را سیر کنند.

این بسته در مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۶۸ رای موافق در مقابل ۵۷ رای مخالف تصویب شد. بیشتر کسانی که به این بسته رای منفی دادند جمهوریخواهان بودند.

میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا روز یکشنبه به خبرنگاران گفت این بسته احتمالا تا روز چهارشنبه در سنا تصویب می شود ولی موانعی وجود دارد که در چند روز آینده رفع می شود و این بستگی به همکاری از سوی همه ۱۰۰ سناتور دارد.

رند پل که اغلب مخالف بسته های کمک رسانی آمریکا به خارج از این کشور است مذاکره درباره این بسته را هفته پیش به تاخیر انداخت و بر نظارت بیشتر بر این کمک تاکید کرد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون به تازگی خواستار تصویب نهایی بودجه ۴۰ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین شد و گفت که اگر این بودجه تا ۱۹ مه تصویب نشود، توانایی ارائه «بدون وقفه» تسلیحات نظامی به اوکراین تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

تسلیم نیروهای اوکراینی در ماریوپل پس از 82 روز
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۵

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد، نیروهای نظامی این کشور که در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل مستقر بودند، پس از ۸۲ روز مقاومت از این کارخانه خارج شده‌اند.

به گزارش"راشا تودی"، در این بیانیه آمده است: پادگان "ماریوپل" ماموریت خود را به پایان رساند. بالاترین فرماندهی نظامی اوکراین به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوفستال دستور داده است تا جان سربازان را نجات دهند.

تعداد بازدید : 9795

کی‌یف اعلام کرده است که سربازان در این کارخانه به نیروهای روسیه اجازه دسترسی به مناطق دونتسک و زاپورژیا را نداده است.

اگرچه در رسانه‌های روسیه اعلام شده است که سربازان اوکراینی خود را تسلیم کرده‌اند، اما مقامات اوکراینی در بیانیه‌های خود از واژه تسلیم استفاده نکرده‌اند.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات روزانه خود خبر خروج نیروهای این کشور از کارخانه را تایید کرد.

زلنسکی گفت: ما امیدواریم که بتوانیم جان نیروهای خود را نجات دهیم. در میان آن‌ها مجروحان بدحال وجود دارد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که توافقی برای تخلیه مجروحان اوکراینی از کارخانه فولاد آزوفستال بدست آمده است و یک کریدور بشردوستانه برای این منظور ایجاد شده است.

مقامات اوکراینی اعلام کردند که ۲۶۰ سرباز این کشور از این کارخانه خارج شدند.

منابع روس تخمین می‌زنند که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از جمله غیرنظامیان در زیر زمین‌های این کارخانه گرفتار شده بودند.

پس از خروج کامل نیروهای اوکراین از این کارخانه، نیروهای روسیه به طور کامل کنترل ماریوپل را به دست خواهند گرفت.

طرح اتحادیه اروپا برای بازسازی اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۳

روزنامه گاردین نوشت: بنابر طرح فاش شده کمک به بازسازی اوکراین از سوی اتحادیه اروپا، کی یف وام، کمک بلاعوض و احتمالا درامد ناشی از اموال توقیف شده اولیگارش های روسیه را برای جبران هزینه چند تریلیون دلاری بازسازی ویرانی های ناشی از جنگ دریافت خواهد کرد.

 روزنامه گاردین روز سه شنبه نوشت: کمیسیون اروپا در این طرح که پیش نویس آن در بروکسل تنظیم شده است بیان کرده که دولت اوکراین وام هایی را برای پرداخت هزینه بازسازی کشور جنگ زده خود دریافت خواهد کرد. کمک های بلاعوض نیز از سوی کشورهای اتحادیه اروپا برای بازسازی خانه ها، مدارس، جاده ها، خطوط ریلی، فرودگاه ها و پل های ویران شده تامین خواهد شد.

اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد ارزیابی امکان پذیری استفاده از دارایی های توقیف شده روس ها و بلاروس های تحت تحریم را مطرح کرده است. پیشتر در اوایل ماه جاری نیز شارل میشل رئیس شورای اروپا پیشنهاد مشابهی را داده بود.

قانونگذارانی درانگلیس و آمریکا نیز پیشنهاد طرح توقیف اموال روس ها برای کمک به بازسازی اوکراین و رفع مشکلات آوارگان این کشور را داده اند.

بر اساس گزارش فاش شده اتحادیه اروپا، مقامات بروکسل همچنین از اتحادیه اروپا خواسته اند به عنوان یک بلوک از بازارهای سرمایه بین المللی برای تامین مالی وام هایی به کی یف، درخواست وام کند.

در صورتی که این پیشنهاد مورد توافق قرار گیرد این برای دومین بار در تاریخ این اتحادیه خواهد بود که به عنوان یک مجموعه و به جای تک تک اعضا درخواست وام می کند. پیشتر نیز اتحادیه اروپا طرح بهبود از کووید-۱۹ را به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو (۶۳۵ میلیارد پوند) در سال ۲۰۲۰ تامین مالی کرده بود.

انتظار می رود طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای کمک به بازسازی اوکراین که به رویت گاردین رسیده فردا چهارشنبه منتشر شود.

در این طرح همچنین اشاره می شود که انتظار می رود نیازهای مالی برای بازسازی اوکراین بسیار اساسی باشد و روند بازسازی بیش از یک دهه طول خواهد کشید. همچنین این طرح تخمین زده که آسیب به زیرساخت های فیزیکی به تنهایی ممکن است به بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو نیاز داشته باشد.

برای پرداخت این صورتحساب، کمیسیون ترکیبی از کمک‌های بلاعوض و وام‌های ارزان را پیشنهاد می‌کند که در آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غیر اتحادیه اروپا می‌توانند از طریق برنامه بازسازی این اتحادیه مشارکت کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته برنامه کمک به اوکراین به ارزش ۳۳ میلیارد دلار را پیشنهاد داد که شامل بیش از ۲۰ میلیارد دلار بودجه نظامی است.

اتحادیه اروپا وام های اضطراری و کمک های انسانی به ارزش ۴.۱ میلیارد یوور را از آغاز حمله روسیه ارائه داده است و توافق کرده کمک هایی را در زمینه تامین مالی سلاح و دیگر کمک های نظامی غیرمرگبار به ارزش ۱.۵ میلیارد یور اختصاص دهد. این به غیر از کمک هایی است که هر یک از کشورهای عضو اتحادیه در اختیار قرار داده اند.

بر اساس سند فاش شده، طرح بازسازی اتحادیه اروپا با همکاری مشترک بروکسل و کی یف اداره می شود. هر چند که در این طرح به صورت علنی و آشکار اشاره ای به امیدواری اوکراین برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا نمی شود اما هدف از آن نزدیک تر کردن این کشور به استانداردهای اتحادیه اروپا از جمله در زمینه های حاکمیت قانون، مبارزه با فساد، انرژی و آب و هوا است.

انگلیس مدعی برنامه روسیه برای ادامه حملات توپخانه‌ای در اوکراین شد
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۱

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از حوادث اوکراین ادعا کرد که روسیه احتمالاً در هفته‌های آتی به حملات سنگین توپخانه‌ای انبوه ادامه خواهد داد تا شتاب خود را برای پیشروی در دونباس بازیابد.

در بیانیه ادعایی روز سه‌شنبه وزارت دفاع انگلیس تخمین زده شده که حدود ۳ هزار ۵۰۰ ساختمان در منطقه Chernihiv واقع در شمال کی‌یف، در جریان پیشروی روسیه به سمت پایتخت اوکراین تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

این بیانیه با اشاره به اینکه «۸۰ درصد خسارات‌ به ساختمان های مسکونی وارد شده است» افزود: مقیاس این آسیب نشان دهنده آمادگی روسیه برای استفاده از حملات توپخانه‌ای علیه مناطق مسکونی، با حداقل توجه به تبعات آن است.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که روسیه احتمالاً به دلیل توانایی محدود دستیابی به هدف و عدم تمایل به پرواز مدام هواپیماهای جنگی فراتر از خطوط مقدم خود، به بمباران توپخانه ای بی رویه متوسل شده و در هفته‌های آتی، احتمالاً همچنان به حملات سنگین توپخانه‌ای انبوه ادامه می‌دهد تا شتاب خود را برای پیشروی در دونباس بازیابد.

اعلام آمادگی روسیه برای اقدام نظامی علیه سوئد در صورت پیوستن به ناتو 

بعد از استقبال کشورهای اتحادیه اروپا از تصمیم سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مسکو نسبت به «خسارت قابل توجهی» که در پیوستن سوئد به ناتو وجود دارد، هشدار داد.

وزارت امور خارجه روسیه بامداد سه‌شنبه طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، اگر سوئد به ناتو بپیوندد، روسیه نیز مجبور خواهد شد برای مقابله، گام‌هایی با ماهیت نظامی-فنی بردارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «ورود سوئد به ناتو، صدمات قابل توجهی به امنیت اروپای شمالی و در کل قاره اروپا وارد می‌کند. فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه اعم از نظامی-فنی و غیره را انجام دهد تا تهدیدات علیه امنیت ملی خود را متوقف کند».

مسکو توضیح داد: «در این رابطه موارد زیادی به شرایط خاص ادغام سوئد در اتحاد آتلانتیک شمالی بستگی دارد، از جمله چشم انداز استقرار سیستم‌های تسلیحاتی ضربتی این بلوک نظامی در خاک سوئد».

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که چنین تصمیمی از سوی مقامات پادشاهی سوئد، باعث افزایش سطح امنیت در منطقه نخواهد شد.

این بیانیه در پایان می‌افزاید: «در هر صورت، عضویت در ناتو سطح امنیت سوئد را افزایش نمی‌دهد، اگر تنها به این دلیل که باشد که دیگر هیچکسی این کشور را تهدید نخواهد کرد. اما قطعا منجر به از دست دادن حاکمیت در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی خواهد شد. ما به نوبه خود متقاعد شده‌ایم که چنین چیزی انتخاب سیاستمدارانی که امروز در سوئد در قدرت هستند و منافع بلندمدت مردم سوئد را برآورده نخواهد کرد».

وزارت امور خارجه روسیه همچنین در بیانیه دیگری گفت تلاش‌های کشورهای غربی به سردمداری آمریکا برای دور کردن مسکو از فعالیت‌های بین‌المللی، باعث تشدید بحران خواهد شد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، این وزارتخانه در واکنش به اظهارات وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کرد: «تلاش برای دور کردن روسیه از کانال‌های بلندمدت همکاری بین‌المللی، تنها بحران اقتصادی و غذایی را تشدید می‌کند».

در این بیانیه آمده است:‌ «ما مجدداً متذکر می‌شویم که تلاش‌ها برای دور کردن روسیه از نظر اقتصادی، مالی و لجستیکی از کانال‌های مستقر درازمدت همکاری بین‌المللی، تنها بحران اقتصادی و غذایی را تشدید می‌کند، منجر به تکه تکه شدن تجارت جهانی می‌شود و مانع از بهبود اقتصاد جهانی از امواج بی وقفه ویروس کرونا، تورم گسترده و تنش سیاست‌های پولی توسط کشورهای توسعه یافته می‌شود.

مسکو تصریح کرد: «کاهش بیشتر هیجان تحریم‌های ضد روسیه تحت هیچ شرایطی به عاملی تثبیت کننده یا محرک برای اقتصاد جهانی تبدیل نخواهد شد.کشورهای گروه ۷، در بیانیه خود تناقض دارند. از یک طرف ریاکارانه ادعا می شود که تحریم‌ها علیه روسیه تاثیری بر صادرات مواد غذایی ضروری به کشورهای در حال توسعه ندارد و از سوی دیگر تاکید می‌شود که غرب به افزایش فشار تحریم‌ها ادامه خواهد داد تا روسیه را منزوی کند».

امضای رسمی درخواست عضویت سوئد در ناتو

نمایندگی سوئد در ائتلاف ناتو در پیامی در صفحه توییتر اعلام کرد که «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد امروز (سه‌شنبه)، درخواست پیوستن این کشور اروپایی به ناتو را به امضا درآورد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، یکشنبه هفته گذشته، حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد تصمیم خود برای ارائه درخواست برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و در عین حال گفت که در صورتیکه با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت شود، این کشور مخالف استقرار تسلیحات اتمی و پایگاههای نظامی در قلمرو خود می‌باشد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد نیز اعلام کرد که پیوستن به ناتو تأثیر مثبتی بر امنیت سوئد و مردم این کشور دارد. درخواست عضویت در ناتو در حالی از سوی وزیر خارجه این کشور به امضا درآمد که روز یکشنبه هفته جاری (25 اردیبهشت ماه)، فنلاند رسماً تصمیم خود برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو را اعلام کرد.

نمایندگی سوئد در ائتلاف ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز صبح، آن لینده وزیر خارجه سوئد، درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را به امضا درآورد».

سوئد و فنلاند در حالی درخواست پیوستن به ائتلاف ناتو را مطرح کرده‌اند که مقام‌های روس دائماً در این زمینه هشدار داده‌اند.

حمایت کاخ سفید و متحدانش از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

علی‌رغم هشدارهای روسیه به کشورهای اروپایی و آمریکا درخصوص گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و عضویت کشورهای بیشتر در آن، واشنگتن و متحدانش از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت کردند.

«کارین ژان-پی‌یِر» سخنگوی جدید کاخ سفید در اولین نشست خبری خود در این سمت، گفت: «ما قویاً از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، پس از ارائه رسمی آن در بروکسل، حمایت خواهیم کرد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی بامداد سه‌شنبه همچنین اظهار داشت: «ما به سیاست درهای باز ناتو و حق هر کشور برای تعیین سیاست خارجی و امنیتی خود اعتقاد داریم».

همزمان «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: «از تلاش فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنیم و این امر باید هر چه سریعتر انجام شود».

«زبیگنیو رائو» وزیر امور خارجه لهستان هم اظهار داشت: «پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو باعث تقویت این ائتلاف نظامی و افزایش امنیت و ثبات در اروپا خواهد شد».

در ادامه، «یان لیپاوسکی» وزیر خارجه جمهوری چک مدعی شد: «درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو نشان‌دهنده شکست سیاست‌های تهاجمی پوتین است».

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز با بیان اینکه تصمیم سوئد مستقل است و ناتو را در مواجهه با چالش‌های حال و آینده تقویت می‌کند، گفت: «ما از اعلام درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنیم».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۳
انتشار یافته: ۳
پوتین قهرمان باش و انتقام خون مظلومان راازین فاشیست های نژادپرست غربی بگیر،إن شا ءالله
این مردک رسما رد داده
رقص مرگ پوتین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل