بازدید 19454

حالا که واردات خودرو آزاد شد، شرط پلیس راهور را جدی بگیرید!

بازار حدس و گمان‌ها در این باره به شدت داغ شده، تا جایی که وزیر صمت از طراحی پنج روش برای واردات خودرو خبر می‌دهد و دیگران درباره بازه قیمتی این واردات و حتی تعداد آن هم اظهارنظر کرده و ادعا‌هایی مطرح می‌کنند؛ ابهام‌هایی که احتمالا به زودی پاسخ خواهند یافت؛ اما قابل قبول نیست که در فرایند تعیین شروط این واردات، تنها به مقوله تنظیم بازار دقت شود و ملاحظات دیگر از جمله نظرات پلیس مورد توجه قرار نگیرد.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱ 16 May 2022

تابناک اجتماعی

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام قرار شد ماجرای واردات خودرو فرجام بیابد و زمان آن رسیده که نظریات پلیس هم مدنظر قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله نکات جالب توجه در لایحه بودجه امسال، واردات خودروست؛ تبصره‌ای در لایحه که بر اساس آن، به دولت اجازه داده شد «با رعایت سیاست‌های کلی نظام و با شرایط ذیل نسبت به صدور مجوز واردات خودرو توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با اخذ حقوق ورودی که به تصویب مراجع ذیربط می‌رسد، اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.»

تصمیمی که بسیاری را ذوق زده کرد، اما خیلی زود مشخص شد، اجرای آن چندان هم ساده نیست. این موضوع زمانی مشخص شد که شورای نگهبان در بررسی لایجه مصوب در مجلس، به مواردی از آن ایراد وارد دانست که یکی از این موارد، همین تبصره خاص بود؛ ایرادی که مجلس با تعیین شرایط واردات و اقلام وارداتی کوشید تا رفعش کند، اما مدتی بعد خبر رسید که مصوبه‌ای متفاوت (تصویر زیر) به شورای نگهبان ارسال شده و به تایید ایشان رسیده است!
 
حالا که واردات خودرو آزاد شد، شرط پلیس راهور را جدی بگیرید!

بر اساس لایحه ارسالی به شورای نگهبان، دو شرط واردات ("قیمت خودروی وارداتی سواری تا سقف معادل ۲۵ هزار یورو" و "حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی") از شروط واردات حذف شده بود که هر دو به واردات خودروی سواری اشاره داشتند و افزون بر آن، تعداد خودرو‌های سواری مشمول واردات هم از شمار اقلام وارداتی حذف شده بود، در حالی که مصوب شده بود ۵۰ هزار سواری و ۲۰ هزار سواری دوگانه سوز وارد شوند!

اتفاقی که البته در زمان تصویب بودجه، پیش بینی شده بود، به این صورت که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در زمان بررسی این تبصره در صحن مجلس، به ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره اشاره و تاکید کرد، مذاکراتی در این خصوص میان مجلس و مجمع در جریان است، اما برای آنکه بودجه معطل نماند، این موضوع مورد رای گیری مجلس قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب، اگر مجمع همچنان به این بند ایراد گرفت، ایرادات موردنظر (واردات خودروی سواری) حذف خواهد شد.

بدین ترتیب، حذف خودرو‌های سواری از شمول واردات، نشان داد که اختلافات میان مجلس و مجمع حل نشده است و ادامه دارد؛ اختلاف‌هایی که بالاخره چند روز قبل پایان یافت تا خبر برسد که مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق «طرح ساماندهی صنعت خودرو»ست و «دولت، مجاز است با رعایت اولویت واردات خودرو‌های برقی، ترکیبی، کم‌مصرف، ایمن و مورد استفاده عامه و احراز صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکنندگان و تامین خدمات پس از فروش و انتقال فناوری توسط آنان، مبادرت به واردات نماید.»

تصمیمی که معنای آن مجاز شدن واردات خودروست؛ رویدادی که البته برخی شروط آن در لایحه بودجه آمده، اما برای اجرایی شدن، نیازمند تهیه و تدوین دستورالعملی ویژه است و از این رو، بازار حدس و گمان‌ها در این باره به شدت داغ شده، تا جایی که وزیر صمت از طراحی پنج روش برای واردات خودرو خبر می‌دهد و دیگران درباره بازه قیمتی این واردات و حتی تعداد آن هم اظهارنظر کرده و ادعا‌هایی مطرح می‌کنند.
 
حالا که واردات خودرو آزاد شد، شرط پلیس راهور را جدی بگیرید!

ابهام‌هایی که احتمالا به زودی پاسخ خواهند یافت و حتی ممکن است به شکل گیری بحث‌هایی تازه هم منجر شوند، اما پذیرفته نیست که در فرایند تعیین شروط این واردات، تنها به مقوله تنظیم بازار دقت شود و ملاحظات دیگر از جمله نظرات پلیس مورد توجه قرار نگیرد، به ویژه زمانی که می‌دانیم از جمله معضلات در کشورمان، آمار بالای تصادفات و دور بودن خودرو‌های پرشمار از استاندارد‌های ایمنی و بایسته‌های زیست محیطی است.

نکاتی که پیشتر پلیس راهور با تاکید بر آنها، متذکر شده که «برابر قانون با توجه به حجم و مشخصات وسیله نقلیه وارداتی، باید یک، دو یا سه دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اسقاط شود. اما در این چند سال با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اسقاط خودرو‌های فرسوده نیز کاهش چشمگیری یافته است. در نتیجه، یکی از شروط شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است.»

پیش شرطی که سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور بر ضرورت آن تاکید کرده و یادآور شده که «این موضوع می‌تواند بازار رقابتی را نیز در میان خودروسازان داخلی ایجاد کرده و منجر به افزایش کیفیت این خودرو‌ها شود که قطعا نتیجه آن افزایش کیفیت تولید ملی و ایمنی این خودرو‌ها خواهد شد. وقت آن رسیده که خودروسازان، تغییر کیفی در محصولاتشان داده و استاندارد‌های آن را ارتقا دهند.»

دیدگاهی که باید مدنظر قرار گیرد و سازوکاری برایش اندیشیده شود که به ازای واردات خودرو، یک یا چند خودرو فرسوده (مثلا بسته به قیمت خودرو وارداتی) از چرخه فعالیت خارج شده و حتی با تدابیر تشویقی، کوشیده شود که واردکنندگان نسبت به امحای خودرو‌های فرسوده بیشتری اقدام نمایند و مثلا به ازای آن، از معافیت در پرداخت عوارض واردات بهره‌مند گردند؛ تدبیری که اگر ساز و کار مناسبی برایش اندیشیده شود، می‌شود از بروز آسیب‌ها جلوگیری و سود فراتر از تنظیم بازار و رفع کسری تولید داخل از آن جامعه کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۴
به اسم واردات اما به کام برادران چیتی و مافیای داخلی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
فقط و فقط خودری برقی و هیبریدی اقتصادی باید وارد شود
.
عجب شیر تو شیریە
آیا تشخیص مصلحت ، مجوز قانونی برای این دخالتها را دارد. جز اختیاراتش هست؟؟؟
واردات برای قشر متوسط به پابین با مجاهدت مسئولین‌خداترس و انقلابی با قیمت ۷۰۰ میلیون به بالا
هدف هر چی هست یک نمایشه... اون هم برای ترساندن مثلا فرغون سازها... دیگه اینها هم خیلی میترسن... خخخ
ما که امیدی بهتون نداریم برید به
قرار بود قرارداد ساخت ماشین الات راهسازی و معادن با شرکت هپکو اراک بسته شود تا هم تولید داخلی و هم پایداری اشتغال و ایجادارزش افزوده در کشور شکل بگیرد ولی انگار نمیشود.
یکی مادرش را به بازار برده ها برده بود تا بفروشد

همه به او ایراد گرفتند : این چه کار زشتی است که میکنی ؟

و او گفت : نگران نباشید ، قیمت و شرایطی گذاشته ام ، که

هیچکسی قادر و راضی به خرید مادرم نخواهد شد !!!!!
من به همین قانون واردات هم خوشبین نیستم . چون اینقدر بند و تبصره میزارن که کل قانون لوث میشه چون مافیا قرار نیست پاشو از روی گلوی مردم برداره .
واقعا این حق مردم ماست ؟!!!!
شرایطی که گذاشته غیر قابل قبول و در حقیقت همان ممنوع کردن واردات خودرو است چون به راحتی با بند های ۱ و ۲و ۳ جلوی پاردات گرفته می شود این شامورتی بازی ها رو کنار بگذارید دست از گلو و جیب و جان مردم ایران بردارید.
این لایحه از کدام مصرف کننده ای حمایت کرده است ؟؟ مجلس انقلابی کجاست؟؟؟؟؟ اقشار کم درآمد هنوز آسیب پذیر هستند!!!
آنقدر اما و اگر میگذارن توش که مساوی همون عدم واردات بشه . این بحث اسقاط و این حرفها هم فقط بخاطر حمایت از این سازندگان فشل داخلی هست نه محیط زیست و این چیزها .
واردات تصویب میشه اما همش ماشینای لوکس میاد که خدشون سوار بشن باز ما و آشغالهای داخلی
این قانون از اول سر منشا فساد است! طرف دوتا پراید به اسم خروج‌ماشین میذاره تو‌ لنج میبره وسط دریا میاندازه تو ‌آب!!! از اونور دوتا لکسوس وارد میکنه چندین‌میلیارد میذاره جیبش به دریا هم‌گند میزنه یک قرون‌مالیات بر درآمد هم‌ نمیده!!! چندین نفر را هم‌ رشوه ‌میده‌ که کاغذ بازی های ظاهری خروج ماشینها را انجام دهند! خیلی داغون هستین
اون کسی هم که خودرو وارد میکنه قطعا از خودشون هستن.آقازاده یا افراد یا شرکتهایی که وابسطه به همین شرکت های خودروسازی داخلی هستن.شک نکنید
دوستان دلتون خوش نکنید منظور خودروهای چینی هست دوما به قول دستمون واردات رو باز اقازاده های جدید از این طیف دست میگیرند
وارادت خوردرو باید توسط خود شرکت سازنده صورت بگیرد نه اینکه به تعدادی ادم بدند و یه ثروت باد اورده نثارشون بشه
دوباره باور کنید یه باب فساد دوباره باز میشه
همین اونور اب هر شرکت تولید کننده خودشون نمایندگی فروش دارند دست واسطه های مفتخور کوتاه است ولی ببینید اینجا چی اتفاق رخ میدهد
هر کاری باید از مسیر درستش انجام بشه
نکته اخر اینکه کلا ملت ما ملت دلال پرور هست هنوزر باور نمی کنند برای کاهش فاصله طبقاتی باید دست واسطه ها و دلاها کوتاه بشه
اگر با پلیس راهور مشورت شود آمار تلفات رانندگی بسیار کاهش می یابد.
خودروسازان امکانات انجام تست تصادف ندارند؟ بهانه است! هر تصادفی، برای آنان می بایست یک تست تصادف می بود.
تنها خودرو نیست، «طرح هندسی راه» هم اهمیت دارد اگر از یک افسر راهنمایی و رانندگی بپرسید دقیقا برای شما مشخص می کند که نقاط حادثه خیز راه کجاست اما آیا وزارت راه چنین چیزی را از پلیس راهور خواسته؟ خیر.
مشکل مملکت، کم هوشی مسوولان است.
برای مهار گرانی دولت فخیمه بیاد بجای پرداخت یارانه به افرادان را تزریق کند به مراکز تولید روغن و .........تا قیمت افزایش نیابد همه چی دست خود دواته چرا نمیتونه مملکت داری کنه با یک تغییر کوچولو مشکلات حل میشه البته واضح است که افرادی در حکومت کارشکنی میکنند راهای زیادی برای تامین معیشت مردم وجود دارد نمیخام چاپ کنید راه کار برای چاپ نیست برای اجرا است
سلام به این نکته نیز باید توجه ویژه شود که مبادا ارزهای بلوکه شده ایران توسط کره سر از واردات خودرو درآورد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
نه بابا براتون شمش طلا اماده کرده اند ماشین چیه هههههه
فقط خودروی هیبریدی و برقی اقتصادی .... در غیر اینصورت آتش زدن بنزین مفت این ملت و سرازیر کردن پول به جیب مافیای وارد کننده و خودرو ساز همدست با مافیای چینی .
داغون ترين ماشيني كه اسقاط هست الان 40 ميليون قيمتش هست فرض كن بكن حداقل به ازاي هر ماشين وارداتي دو تا ماشين بايد اسقاط بشه كه ميشه 80 ميليون .
تازه اگر بفهمن براي اين ماشين ها مشتري هم هست صد ميليون هم نميفروشن....
ماشين ميخواين از رده خارج كنيد چرا از جيب مردم هزينه ميكنيد؟
درود بر رئیسی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر