بازدید 52362
۶
با تحولات منطقه و جهان

گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام/ حذف پنج گروه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا/ برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل/ دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی

گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام، حذف پنج گروه از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل، دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی و تحرکات مشکوک داعش در غرب لیبی و آماده‌باش ارتش، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷ 16 May 2022

گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام/ حذف پنج گروه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا/ برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل/ دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی

بین الملل تابناک: گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام، حذف پنج گروه از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل، دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی و تحرکات مشکوک داعش در غرب لیبی و آماده‌باش ارتش، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام

آنتونی بلینکن در سفر به برلین با مقامات آلمان، انگلیس و فرانسه دیدار و در مورد مذاکرات جاری با ایران و بازگشت کامل به توافق هسته ای گفت و گو کرد.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در سفر به برلین با آنالنا باربوک وزیر امور خارجه آلمان، الیزابت تراس وزیر خارجه بریتانیا و فیلیپ اررا، مدیر کل امور سیاسی و امنیتی فرانسه دیدار و درباره پاسخ مستمر متحدان و شرکا به جنگ روسیه با اوکراین گفت و گو کردند.
مقامات آمریکا و سه کشور تروئیکا همچنین در مورد مذاکرات جاری با ایران و تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بحث کردند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

انریکه مورا هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها سه‌شنبه گذشته راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت‌وگو کرد. ایران و اتحادیه اروپا معتقدند که جلسات برگزار شده، فرصت دوباره ای را حاصل کرد تا دو طرف روی ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند.

گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام/ حذف پنج گروه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا/ برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل/ دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های واشنگتن فراتر از برجام توجه کند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

حذف پنج گروه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در نظر دارد پنج گروه به زعم خود تروریستی را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.

آمریکا اعلام کرده آماده است تا پنج گروه افراطی را که همگی گمان می رود منحل شده اند، از فهرست سازمان های تروریستی خارجی حذف کند. این سازمان ها شامل گروه جدایی طلب باسک، فرقه ژاپنی آم شینریکیو، گروه یهودی رادیکال کاهانه کاچ و دو گروه اسلامی است که در سرزمین های اشغالی و مصر فعال بوده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه کنگره را از این تصمیمات مطلع کرد. این اقدام در حالی انجام گرفته که بحث درباره حذف نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا در واشنگتن همچنان مورد اختلاف گروه های مختلف در کنگره و دولت آمریکاست.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، حذف گروه‌ها از فهرست موجب می شود که بی‌درنگ تحریم‌هایی از جمله مسدود شدن دارایی‌ها، منع سفر و ممنوعیت حمایت آمریکایی‌ها از آن گروه‌ها و اعضای آن‌ها که به دلیل تروریستی تلقی شدن این گروه‌ها اعمال شده بود، لغو شود.

برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل

منابع خبری صهیونیستی غروب یکشنبه به وقت تهران از رزمایش غیر منتظره نیروی دریایی رژیم موقت صهیونیستی خبر دادند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» نیروی دریایی اسرائیل روز یکشنبه در ادامه رزمایش بزرگ «ارابه‌های آتش» که یک ماه است در جریان است، رزمایش غیر منتظره دریایی برگزار کرد.

به عنوان بخشی از این رزمایش، مقام‌های ناظر نظامی ارتش رژیم موقت صهیونیستی قصد دارند توانایی نیروی دریایی را برای تغییر از شکل معمول به حالت اضطراری و مقابله با موقعیت‌های اضطراری را بررسی ‌کنند.

گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام/ حذف پنج گروه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا/ برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل/ دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی

حرکت فعال نیروها و شناورهای نیروی دریایی رژیم اسرائیل در طول این رزمایش و همچنین صدای انفجار محسوس خواهد بود. به دلایل امنیتی، به جزئیات بیشتری از این رزمایش اشاره نشده است.

این روزنامه در گزارشی دیگر نگرانی خود را از موشک‌های جدید کروز دریایی حزب الله لبنان ابراز کرد و نوشت، خطر واقعی سلاح‌های جدید حزب الله این است که برخی از آنها ارتقا یافته‌اند یا از فناوری جدیدی استفاده می‌کنند.

جروزالم پست نوشت، ویدئویی از حزب الله در فضای مجازی پخش شده نشان می‌دهد این گروه دارای چند مهمات جدید در زرادخانه همیشه در حال گسترش خود است.

بر اساس این گزارش، در طول این سال‌ها، حزب الله بیش از ۱۰۰۰۰۰ موشک و راکت ذخیره کرده است. با این حال، خطر واقعی این سلاح‌ها این است که برخی از آنها ارتقا یافته اند یا از فناوری جدیدی استفاده می‌کنند. ویدئویی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده است، ظاهراً نمایی از یک موشک کروز ضد کشتی «ابومهدی» را نشان می‌دهد.

یکی از حساب‌های توییتری در این زمینه نوشت: «ویدئوی جدید حزب‌الله موشک‌های کروز ضد کشتی ابومهدی نشان می‌دهد. این بدان معناست که ایران حزب‌الله را با طولانی‌ترین برد خود (بر اساس گزارش‌ها ۱۰۰۰ کیلومتر) مسلح کرده است.»

به نوشته این روزنامه، این مورد مهم است زیرا اگر معلوم شود که این موشک کروز ابومهدی است، برد آن تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر است، بنابراین می‌تواند سکوهای گازی در منطقه، نه تنها اسرائیل را تهدید کند.

دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی

روز یکشنبه، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس جدید امارات عربی متحده در ابوظبی دیدار کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی به همراه چند تن از وزرای کابینه تل آویو برای عرض تسلیت به مناسبت فوت «خلیفه بن زاید» رئیس سابق امارات به ابوظبی سفر کرده بود.

بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، وی در بیانیه‌ای درباره این سفر گفت: میراث مشروع خلیفه بن زاید پیشرفت و دوستی میان ملتها در منطقه و گسترش صلح در غرب آسیا بود.

گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام/ حذف پنج گروه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا/ برگزاری رزمایش غیرمنتظره از سوی نیروی دریایی اسرائیل/ دیدار رئیس اسرائیل با رئیس جدید امارات متحده عربی

اسحاق هرتزوک همچنین انتخاب محمد بن زاید به عنوان رئیس جدید حکومت امارات را به وی تبریک گفت.

وی با اشاره به عادی سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی خطاب به بن زاید گفت: «شما ادامه دهنده راه برادرتان هستید؛ از این نظر که پس از توافق‌های ابراهیم که دولت اسرائیل با امارات و سایر کشورها امضا شد، تغییری شگرف ایجاد کردید.»

رئیس رژیم موقت صهیونیستی همچنین بر تقویت روابط میان دو طرف تاکید کرد.

تایمز اسرائیل همچنین نوشت، اسحاق هرتزوگ پس از سفر چند ساعته از ابوطبی به تل آویو بازگشت. وزرای ارتباطات و همکاری های منطقه‌ای دولت رژیم صهیونیستی، وی را در این سفر همراهی کردند.

پس از درگذشت خلیفه بن زاید آل نهیان، «شورای عالی اتحاد» امارات متحده عربی، محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی را به‌ عنوان رئیس دولت این کشور انتخاب کرد.

پیشتر «محمد بن راشد آل مکتوم»، نایب رئیس دولت امارات، رئیس شورای وزیران و حاکم دوبی با محمد بن زاید به عنوان رئیس امارات بیعت کرده بود.

محمد بن زاید،‌ برادر خلیفه بن زاید، رئیس سابق امارات است که روز جمعه در ۷۳ سالگی فوت کرد.

تحرکات مشکوک داعش در غرب لیبی و آماده‌باش ارتش

در حالی که گفته می‌شود گروه تروریستی داعش قصد اجرای عملیات‌ گسترده‌ای را در لیبی دارد، برخی منابع امنیتی و داخلی لیبی از رصد فعالیت‌های مشکوک داعش در غرب این کشور خبر دادند.

این منابع امنیتی و داخلی لیبی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی اظهار کردند: داعشی‌ها با هدف نفوذ به منطقه جنوب بنی ولید با گروه مسلحی در این منطقه درگیر شدند، آنها با یکی از چهره‌های اصلی عملیات قاچاق و مسئول یک باند آدم‌ربایی که اخیرا دست به چند آدم‌ربایی به ویژه اتباع خارجی و کارگران مهاجر زدند، ارتباط دارند.

شهرهای ساحل غربی لیبی به ویژه صبراته نیز شاهد فعالیت‌های گسترده داعشی‌هاست و گروهک‌های پنهان داعش آشکارا تحرکاتی را در آنجا آغاز کرده و پرچم‌های خود را برافراشتند.

از ماه می ۲۰۲۰ که شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح دوباره کنترل شهر صبراته را به دست گرفتند، داعش تلاش‌هایی را برای ایجاد جایگاهی برای خود در صبراته آغاز کرد.

ساکنان مناطق جنوب لیبی و به صورت مشخص در جنوب مزده و در نزدیکی روستاهای این منطقه نیز شاهد رفت‌وآمد کاروان‌هایی از خودروهای مسلح هستند که پرچم‌های سیاه داعش روی آنها نصب شده‌اند و داعشی‌ها شروع به کمین، متوقف کردن مردم و مصادره وسایلشان کرده‌اند.

منابع داخلی لیبی به اسکای نیوز عربی گفتند: تروریست‌ها اطراف منطقه مرسیط را محل استقرار خود قرار داده و در آنجا عابران پیاده را متوقف کرده و از آنها درباره ورودی‌های امنیتی شهرهای مجاور و ایست‌های بازرسی و تعداد افراد مستقر در آنها و سلاح‌های همراهشان سوال می‌کنند.

محمد قشوط، پژوهشگر سیاسی تاکید کرد: اتاق عملیات اصلی الکرامه در ارتش ملی لیبی اطلاعاتی حاکی از تحرکات داعش در مناطق نزدیک به محور سرت-الجفره با هدف بستن این مسیر دریافت کرده است.

قشوط گفت: اتاق عملیات با هدف آغاز گشت‌هایی برای پاکسازی منطقه ابونجیم و وادی بی و اطراف آن، با گردان ۱۶۶ مستقر در مصراته که حامی فتحی پاشاغا، نخست وزیر لیبی است، یک نیروی مشترک ایجاد کرد.

او افزود: ارتش نیز تصمیم گرفت، نیروهای ویژه خود را جهت اعزام آنها به دیگر نقاط برای اجرای عملیات‌هایی ویژه برای مبارزه با تروریسم به حالت آماده‌باش درآورد که جزئیات آن به محض اتمام عملیات‌ها اعلام خواهد شد.

محمد الرجبانی، کارشناس امنیتی نیز هشدار داد: داعش در حال توسعه نفوذ خود در مناطق غرب لیبی است و در این راستا تحرکات چشمگیری را در دهم روز اول می جاری آغاز کرده و در مزده یک نیروی امنیتی را به قتل رساند و حملات تروریستی نیز در جنوب لیبی علیه نیروهای ارتش اجرا کرد.

الرجبانی گفت: جوانان شهر القریات در کنار جوانان منطقه المشاشیه در پی انتشار خبرهایی از تحرکات داعش در منطقه مرسیط گشت‌زنی‌هایی را برای تامین امنیت مناطقشان و ناکام گذاشتن برنامه‌های داعش آغاز کرده و دشت مرسیط و دشت‌های نزدیک به آن را بررسی کرده و خواستار رعایت جوانب احتیاط و هشیاری شدند.

گروه تروریستی داعش آوریل گذشته در رسانه‌های خود عکس‌هایی را افرادی منتشر کرد و مدعی شد که شبه‌نظامیان وابسته به آن در جنوب لیبی هستند.

چند روز قبل نیز انفجاری در نزدیکی یکی از پایگاه‌های ارتش لیبی رخ داد که تلفاتی نداشت.

ارتش لیبی موفق شدن عملیات داعشی‌ها برای نفوذ به منطقه‌ای نزدیک به شهر سبها را ناکام بگذارد و عملیات نظامی در این منطقه با هدف پاکسازی آن از وجود افراطی‌ها و عناصر خرابکار و مجرم ادامه دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶
اسم سپاه رو از لیست گروه های تروریستی خارج کنین. سپاه نقش اقتصادی و سازندگی مملکت رو بر عهده داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
سپاه نباید وارد این مسائل میشد.
جرج بایدن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
چشم منتظر امر شما بودیم
حق پیروز می شوند هر چند ضعیف باشد این وعده خداوند است.
گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام


این هم از خبر برجامی امروز،اگر یک روز از برجام خبر نباشد که آن روز روز نیست

تاسف انگیزه
فقط جو الکی
رژیم موقت صهیونیستی چه صیغه اییه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار