بازدید 36512

«فراجا» جایگزین «ناجا» شد / در ساختار جدید چه تغییراتی رخ داده است؟

سخنگوی انتظامی کل کشور از جایگزین شدن کلمه فراجا به جای کلمه ناجا خبر داد. سردار مهدی حاجیان در گفت‌وگویی، با اشاره به تغییر ساختار پلیس گفت: با توجه به تغییر ساختار پلیس و اضافه شدن سازمان‌ها و تغییرات در برخی معاونت‌ها، لازم بود کلمه ناجا هم تغییر یابد. سال گذشته سردار ایوب سلیمانی، معاون طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیرو‌های مسلحـ که از طراحان اصلی این طرح بوده است ـ از ۱۶ تغییر اساسی خبر داده بود.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷ 15 May 2022

تابناک: سخنگوی انتظامی کل کشور از جایگزین شدن کلمه فراجا به جای کلمه ناجا خبر داد. سردار مهدی حاجیان در گفت‌وگویی، با اشاره به تغییر ساختار پلیس گفت: با توجه به تغییر ساختار پلیس و اضافه شدن سازمان‌ها و تغییرات در برخی معاونت‌ها، لازم بود کلمه ناجا هم تغییر یابد. سال گذشته سردار ایوب سلیمانی، معاون طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیرو‌های مسلح ـ که از طراحان اصلی این طرح بوده است ـ از ۱۶ تغییر اساسی خبر داده بود.

وی افزود: ناجا یعنی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ بنابراین، با توجه به اینکه پلیس از نیرو بودن، تبدیل به فرماندهی کل شده است، کلمه «فراجا» یعنی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، جایگزین کلمه «ناجا» شده است.این ارتقا در پلیس‌های تخصصی هم اتفاق افتاده و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی کل کشور تشکیل شد که وظیفه امنیت داخلی را بر عهده دارد؛ همچنین تغییراتی در معاونت اجتماعی ایجاد و به معاونت فرهنگی اجتماعی تغییر پیدا کرد؛ برخی از پلیس‌های تخصصی نیز ارتقاء جایگاه پیدا کرده و در برخی از استان‌ها نیز ارتقای جایگاه پیدا کرده اند و اثرات این تغییرات را در خدماتی که به مردم ارائه می شود خواهیم دید.

سال گذشته اعلام شد که طرح فرماندهی کل شدن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ـ که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شده  ـ توسط فرمانده کل قوا مورد موافقت قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، در تغییر ساختار ناجا و تبدیل آن به فرماندهی کل، نیروی انتظامی جهوری اسلامی ایران، معاونت اطلاعات ناجا به سازمان ارتقا پیدا خواهد کرد. این در حالی است که تا پیش از این، تغییرات به‌ دلیل آنکه ناجا به‌ عنوان یک نیروی انتظام بخش تعریف می‌شد، جایگاه سازمانی پایین‌تری نسبت به ارتش و سپاه داشت و با تبدیل آن به فرماندهی کل، هم‌رده ارتش و سپاه پاسداران قرار می‌گیرد؛ یعنی فرمانده نیروی انتظامی هم‌رده فرماندهان ارتش و سپاه قرار می‌گیرد؛ بدان معنا که فرمانده نیروی انتظامی که در حال حاضر معادل و هم‌رده وزرای دولت محسوب می‌شده، اکنون با این تغییر هم‌رده معاون اول رئیس جمهور محسوب می‌شود.

بر مبنای این طرح، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده و دانشگاه علوم انتظامی امیـن به دو دانشگاه جــامع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه تـربیت افسری و تربیت پلیس و همچنین معاونت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر همکاری‌های مردمی و پلیس افتخاری ایجاد می‌شود. همچنین در این طرح تبدیل معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقای محل سازمانی فرماندهی انتظامی استان البرز و غرب تهران و ارتقای سازمانی برخی رده‌های دیگر دیده شده است. نیز کلمه «نیرو» برداشته و این نیرو به عنوان «فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران» شناخته خواهد شد. در واقع پیش از این فرمانده ناجا که به عنوان «فرمانده نیروی انتظامی» معرفی می‌شد، از این به بعد «فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود.

پیش از این سردار حاجیان در توضیح تغییرات در ساختار ناجا از ایجاد سازمان اطلاعات و دانشگاه جامع خبر داده و تاکید کرده بود: ایجاد دانشگاه جامع با هدف توسعه دانشی و حرفه‌گرایی در پلیس صورت گرفت. سخنگوی انتظامی کل کشور، با اشاره به ارتقای پلیس بین‌الملل در طرح تغییر ساختار ناجا گفت: به دلیل بحث توسعه دیپلماسی پلیسی، جایگاه سازمانی اینترپل ارتقا یافته است. وی در ادامه تغییر معاونت اجتماعی به معاونت فرهنگی- اجتماعی را در راستای نگاه فرهنگی پلیس دانست.

رونمایی از طرح سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

آذرماه سال گذشته سرلشکر محمد باقری در مراسم رونمایی طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، این طرح را مبدأ تحول و نقطه عطفی برای امنیت بیشتر و خدمت به مردم دانست و اظهار کرد: طرح جامع ساختار فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سالیان طولانی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد انتظامی و درباره دستاوردها و مؤلفه‌های تحولی، پیامدها و بازخوردهای آن ارزیابی دقیق شد که در نهایت این طرح جامع تدوین و تقدیم فرماندهی معظم کل قوا "مدظله العالی" به منظور تصویب قرار گرفت که معظم‌له با طرح تحولی و ارتقاء ناجا موافقت کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با بیان اینکه مأموریت انتظامی کشور متنوع، سنگین و چندجانبه است، خاطرنشان کرد: انتظارات از انتظامی کل کشور فوق العاده بالا و انتظامی کل کشور در مقایسه با سایر نیروهای مسلح دارای گستردگی مفهومی، موضوعی، مصداقی و جغرافیایی است و در تمام شئون زندگی مردم نقش و حضور دارد و این نقش، حضور و مسئولیت ملموس است.

وی بیان کرد: باید با اجرای این طرح جامع، شاهد تحول، پویایی، ورزیدگی، چابکی، شادابی و خدمتگزاری بیشتر به مردم و انسجام، هماهنگی با سایر ارکان نیروهای مسلح و بخشهای گوناگون مدیریتی کشور باشیم.

باقری ادامه داد: خوشبختانه این ظرفیت هم در فرماندهی انتظامی کل کشور و یکایک مدیران و کارکنان خدوم و توانمند انتظامی وجود دارد و قطعاً شاهد جهش خواهیم بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سخنان سردار اشتری مبنی بر اینکه با تصویب طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، حجت و نعمت بر ما تمام شده است، گفت: با این طرح جامع و توسعه زیرساخت ها، شاهد رشد کیفی و کمی در انتظامی کل کشور خواهیم بود.

وی با تأکید بر حمایت های همه‌جانبه از انتظامی کل کشور، متذکر شد: حمایت و پشتیبانی از انتظامی، وظیفه همه ما در ستاد کل و سایر سازمان های نیروهای مسلح است تا درخت تنومند انتظامی که یک بار دیگر به روز شده را در مسیر رشد و تعالی روزافزون قرار دهیم و از میوه و ثمرات ارزشمند آن به نفع کشور بهره ببریم.

باقری عنوان کرد: مردم عزیز ما مستحق بهترین امنیت، آرامش، نظم و انضباط و دریافت خدمات انتظامی سریع برای زندگی بهتر در سراسر کشور هستند و ان‌شاء‌الله با تلاش انتظامی در این مسیر، رشد و پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

سردار حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور نیز در این آیین رونمایی با بیان اینکه تصویب طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یک رخداد مهم در تاریخ انتظامی کشور است، خاطرنشان کرد: طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نقطه عطفی برای انتظامی کشور و بیانگر توسعه امنیت و خدمات دهی به مردم است.

فرمانده کل انتظامی کشور یادآور شد: به برکت تصویب این طرح توسط فرمانده معظم کل قوا " مدظله العالی" و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، مسیر رشد و حرکت انتظامی را شتابان خواهیم کرد و قطعاً شاهد تحول در امنیت و خدمات‌رسانی به مردم خواهیم بود.

وی افزود: این رویداد تحولی و ارتقای ساختاری گامی به سوی حرفه‌ای‌تر شدن، هوشمندی، چابک‌سازی پلیس، تربیت افسران حرفه‌ای و دانش پایه وتوسعه دیپلماسی پلیسی به منظور تقویت بیش از پیش نظم و امنیت در جامعه و توسعه خدمت به مردم است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵۳
خوب یه دفعه میذاشتید " اّبّر فراجا "
اینجوری ترسناک تر بود و همه کُپ میکردن از ترس !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
دزدها راحت در شهر زورگیری می کنند حالا اسم نیروی انتظامی را عوض می کنند !!! با موتور بدون پلاک و با قمه در شهر می چرخند و ساعت یک ظهر جلوی در خونه زورگیری می کنند .عکسشون را هم به آگاهی داده ایم ولی هیچ خبری نیست .
اینم به کنترل خودتان درآوردید

دیگه چی میخان از ما ؟!؟!؟؟!؟؟!؟
مهم خاصیت هست .حالا چه ناجا چه فراجا و مهمتر عمله ظلم نبودن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
درود بر شما با این نظر
کاری عبث و بیهوده و اشتباه.
مردم که همون ناجا صدا می کنن.
پس الکی کلی هزینه جهت تعویض اسم نکنیددددددد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
ناجا هم نمیگیم . بهشون میگیم مامورا !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
مردم صدا میکنن پلیس ؛ که یک واژه کاملا خارجی
است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
ما که همون پلیس می گیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
ناشناس عزیز13.12 قدیم مردم به مامور میگفتند پاسبان وبه مراکز نیروی انتظامی هم میگفتند شهربانی که هر دو واژه هم فارسی بود وهم زیبا واز لحاظ تلفظ راحت.
همين يه تغيير به ظاهر كوچك
ايا ميدانيد چه هيزنه سنگيني رات بر دوش ملت بي نواي يارانه بگير ميگذارد
تغيير تمام سر برگ ها
فرم ها
پاك خودرو ها
ارمهاي چاپ شده بر جاهاي مختلف
و و و و و و و

يعني مملكت به اين ولنگ و واري نوبره بخدا.......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
اینهمه فشار بر روی مردم، آقایان دنبال تغییر اسم و جایگاه خودشانند. خب برو عملکردت را درست کن ما خودمان بهت مقام فرماهندهی پلیس جهانی را میدهیم.
فرماندهی برای حفاظت از مردم یا حفاظت از.....
به جای وقت گذاشتن برای پیدا کردن اسم های جور واجور یه ذره وقت بذارید روی آموزش پرسنلتون
و همزمان با جراحی بزرگ اقتصادی!!! عجیب نیست این همزمانیها؟
نمی دونم چرا مردم کشور ما با پلیس راحت نیستند و با پلیس احساس امنیت نمی کنند . شاید به خاطر سردی رابطه پلیس با مردم باشه که احساس خوشی به مردم دست نمیدهد . البته این نظر من است .
کاسه کوزه ۱۰۰۰ دست شام و ناهار هیچی
خوب خدا را شکر مشکل اصلی کشور حل شد. هم رده معاون اول!
از فراجا میخواهیم به پرونده پلیس لتیان رسیدگی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
اونموقع ناجا بوده . همون ناجا باید رسیدگی کنه
«اکنون با این تغییر فرمانده نیروی انتظامی هم رده معاون اول رئیس جمهور محسوب می‌شود»
«تراز وزارت کشور در حد سایر وزارت خانه‌ها نیست»
یعنی وزیر کشور مقامی بالاتر از معاون اول و دستکم هم رده رئیس جمهور است!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
در رده همساده ؟!
بینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
به عبارت دیگر، چون دیگر ناجا وجود ندارد دیگر موضوع منتفی است... بیخیال
رسولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
تناقضات اداری درکشورما زیاده.دادستان تهران ازمافوقش رییس کل دادگستری بالاتره.شهردارتهران ازاستاندارخیلی پرقدرتتره.استانداران ازلحاظ رسمی بالاتراز معاون وزیرکشورهستند ولی انتصاباتشون باید به تایید معاون متناظر وزیرکشوربرسه.و.....
ناجا قشنگ تر نبود خداوکیلی ؟
اگرفرماندهان این 3 نیروی مسلح درحدمعاون اول است پس رتبه رییس ستادکل که مافوق اینهااست درچه حدی است؟ با این وصف اصولا باید همردیف رییس جمهورباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
بالاتره
واقعا لازم خصوصا اگه بخش پلیس ضد شورشش بیشتر تقویت بشه که مقابل مردم کم نیاره
پلیس اطلاعات؟؟؟ اطلاعات سپاه که داریم، وزارت اطلاعات که داریم، ارتشم یه چیزایی داره. این دیگه چه صیغه جدیدیه؟ پلیس امنیتم همون سازمان گشت ارشاده دیگه؟
هرچی که هست هزینشم رو دوش مردم.
یک مملکت،چند ارتش؟!!!
معاونت فرهنگی اجتماعی؟ همون معاونت ارشاد نیست؟
ظرف یک ساعت در روز روشن آمده اند وارد یک آپارتمان یک مجتمع 4 واحدی شده اند در حالی که دو طبقه هم در منزل بودند، یک میلیارد تومان طلا به سرقت برده اند، بعد هر روز می آیند تغییر اسم میدهند. من مهندس با ده سال سابقه، یکسال جون میکنم با بالاترین تحصیلات نهایت 100 میلیون آخر سال برام بمونه، بعد دو تا ازگل به دلیل بی کفایتی بعضیها می آیند یک میلیارد تومان طلایی که به صورت امانت از اقوام یک نفر در اختیارش بوده را به سرقت میبرند و نیروی انتظامی هم فقط اظهار تاسف میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
خوش به حالت که 100 میلیون برات می مونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
وقتی میری کلانتری... سرماً میگم نمیتونیم کاری کنیم... دزدیدن دیگه...
موضوع اصلی، حقوق و مزایای فرمانده و مدیران پایین دست وی بوده که با ارتقا از "فرمانده" به "فرمانده کل" (و به همین ترتیب تا پایین) از مزایای بالاتری (از همرده وزیر و معاون رییس جمهور به پایین) بهر مند میشوند... ماموریت و کیفیت خدماتش که تغییری نکرده و نخواهد کرد!
تو رو خدا می بینی یه عده نشستند برای خودشون نوشابه باز می کنند فراجا یهو اسم کم نیارید بابا
کجای دنیا نیروی به اصلاح فراجا هم ردیف نیروی نظامی هست که شما دارید این کار می کنید
آفتابه لگن هفت دست.....شام ونهار هیچی......جمع کنین بابا...یه کاری کنین خانمها بدون ترس ساعت ۷ از سر کار برگردن خونه......راحت بشه خونه روگذاشت رفت مسافرت وووووووووو
سلام قول دادن ده ماشین برای مسافران عید چی شد کی پاسخگو هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
فراناجا ایشالاه پاسخگوعه
حالا صرفنظر از اینکه کار مهمل وبیخودی بودیه این تغییر نام . یک انتقاد دیگر هم به این مخفف وارد هست .اگر فرماندهی نیروی انتظامی است میتوانست فاجا باشد که دربیان هم راحت تراست (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی) (فاجا) چرا فراجا ؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
فراجا یعنی اینکه دیگه تو خونه هایتان هم هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
ایشا ا... چند سال دیگه یه بودجه خفن دیگه میگیرم...
یعنی دقیقا مردم چه منفعتی میبرن از این تغییرات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
از این به بعد به جای اینکه ناجا به کارت رسیدگی نکنه... فراجا به کارت رسیدگی نمیکنه
توی این مملکت دیپلماسی اسم گذاری خوب رونق داره انجام وظیفه چی= صفر
توی این مملکت دوزد را دستگیر میکنیم ولی هیچکاری نمیکنند.
شما فقط سیم دوزد تیر برقها را بگیرد برای ما کافیه
ماشالا کم سازمان اطلاعاتی و امنیتی داشتیم از هر کدوم یدونه از طرف نیروی انتظامی هم اضافه شد! فکر کنم الان یه ۷ ۸ تایی سازمان اطلاعات و امنیت داشته باشیم!!
یعنی الان با یه کلمه تراز جایگاه ها عوض شد؟ بودجه و حقوقا چطور؟
تابناک خودت از این همه منفی گرا خسته نشدی؟؟؟؟؟!!!!!!
تغییر کاربری بده. سایت ات رو تبدیل کن به یک سایت فروش لوازم آرایش. بیشتر جواب می ده.
البته این نیرو زیر نظر سپاه پاسداران اداره می‌شود. عملا از خود هیچ اختیار و قدرتی ندارد. بنظر من اگر سپاجا بود قشنگ تر و مناسب‌تر بود
متاسفانه این طرح صرفا باعث دور شدن پلیس از جایگاه مردمی خود میشود و با فلسفه وجودی آن در تناقض است.
مهم مردم کوچه وبازارهستن که بایداحساس آراامش کنن که نمی کنند.مامور درماشین گشت درحال موبایل بازی.،دوربین قراربود هرمامور روی سینه اش نصب بشه چی شد؟آفتابه لگن ۷دست شام وناهارهیچی.
براتون یه داستان می گم... چند وقت قبل در ساختمان ما یک دعوای ناجوری شد که زنگ زدیم پلیس... خلاصه نیومدن نیومدن و بعد از 5 بار تماس و 70 دقیقه تاخیر زمانی رسیدند که دیگه خود همسایه ها صلح رو برقرار کردند.... مشکل پلیس ساختاری هست... سیستم فشل و قدیمی... حالا برای منه شهروند چه فرقی میکنه که ناجا بدادم نرسه یا فراجا... فکر اساسی کنن حضرات... وقتی میری کلانتری خجالت میکشی.... هیچی ندارن... همه فرمها دستی و ...
خب خداروشکر که کلی سازمان و سمت ایجاد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان