بازدید 45874

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به گرانی این روز‌های دلار: آرامش حاکم خواهد شد/ یارانه جدید بدون خلق پول واریز شد/ پیش بینی تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها چند درصد است؟

صالح آبادی در خصوص بازار ارز گفت: واقعیت این است که بر اساس محاسبات ارزی که بانک مرکزی انجام داده، نرخ واقعی ارز پایین‌تر از آن چیزی است که در بازار ممکن است باشد. بانک مرکزی در فضای رسمی حضور دارد و در فضای غیر رسمی نیز حسب نیاز، برنامه خاص خودش را دارد.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ 11 May 2022

رییس کل بانک مرکزی، جزییات پرداخت یارانه جدید حمایتی را اعلام کرد و گفت: وضعیت ارزی کشور بسیار بهتر از گذشته است و اکنون بیشترین ذخایر اسکناس ارز تاریخ بانک مرکزی را داریم.

به گزارش تابناک اقتصادی، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این که دلیل افزایش نسبی قیمت ارز ناشی از چیست، اظهار داشت: در بازارهای رسمی به اندازه کافی تامین ارز داریم. برنامه ما این است، نیازهای بازار را پاسخ دهیم. دو نوع نیاز در بازار تعریف می شود؛ یکی برای واردات کشور چه کالای اساسی و چه غیر از آن و دوم مربوط به اسکناس ارز.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۵۵ میلیارد دلار به طور کلی تامین ارز برای کالاهای اساسی و سایر واردات داشتیم و امسال با شرایط ارزی که وجود دارد قطعا بیشتر از سال گذشته خواهد بود. بنابراین نیاز ارزی کشور را برای واردات تامین می‌کنیم. صالح آبادی ادامه داد: بخش دوم مربوط به تامین نیاز اسکناس ارز در کشور است؛ از جمله افرادی که نیاز خدماتی، دانشگاهی، مسافرتی و .... دارند که ما تامین ارز آن را انجام می‌دهیم. وی گفت: سال گذشته ۱.۶ میلیارد دلار و ۲ میلیارد دلار معادل یورویی در بازار متشکل ارزی معامله داشتیم. بنابراین التهابی اگر در بازار بیرون وجود دارد با تامینی که در بازارهای رسمی انجام می‌دهیم التیام پیدا می‌کند.

آرامش در بازار حاکم خواهد شد

صالح آبادی در خصوص بازار ارز گفت: آثار روانی در جامعه وجود دارد، ولی واقعیت این است که بر اساس محاسبات ارزی که بانک مرکزی انجام داده است، نرخ واقعی ارز پایین‌تر از آن چیزی است که در بازار ممکن است وجود داشته باشد. آنچه مهم است تعادل در بازار است که حاکم شود. حتما بانک مرکزی تامین ارز را انجام خواهد داد و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.

وی افزود: بانک مرکزی به عنوان بازارساز، هم در بازار نیما حضور موثر دارد و حسب نیاز بازار عرضه را انجام می‌دهیم. در بازار متشکل ارزی نیز بانک مرکزی حضور دارد و هر جا نیاز باشد، عرضه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر اسکناسی بانک مرکزی بیشترین ذخایر اسکناس ارزی در تاریخ بانک مرکزی است، گفت: بانک مرکزی در فضای رسمی حضور دارد و در فضای غیرسمی نیز بانک مرکزی حسب نیازی که وجود داشته باشد، برنامه خاص خودش را دارد.

تامین ۸.۳ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما از ابتدای سال

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: با وزارت صمت جلسات متعددی را برگزار می کنیم و وزارت صمت هم ثبت سفارش ها را برای بانک مرکزی می فرستد و با توجه به اینکه وضعیت منابع ارزی کشور بهتر شده است، ثبت سفارش‌های مختلفی را در چارچوب‌هایی که وزارت صمت تعیین می کند (که در واقع بحث سیاست‌های تجار کشور است)، تامین ارز آن را انجام می‌دهیم.

وی افزود: سیاست های ارزی و سیاست های تجاری کشور با هم کاملا هماهنگ است و جلسات منظم بین بانک مرکزی و صمت وجود دارد که در واقع این دو سیاست متناسب و متوازن با هم جلو برود. لذا اینکه حجم معاملات بیشتر شده ناشی از این است که با توجه به اینکه منابع ارزی بانک مرکزی بهتر شده، در نتیجه ثبت سفارش های بیشتری به سمت بانک مرکزی آمده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در کنار ۴.۳ میلیارد دلاری که در سامانه نیما معامله شده است، ۴ میلیارد دلار هم برای کالاهای اساسی عرضه کردیم. به عبارت دیگر، برای دارو یک میلیارد دلار و برای سایر کالاهای اساسی ۳ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته است، که در مجموع در سامانه نیما، از ابتدای سال ۸.۳ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته است.

تامین ارز به مراتب از گذشته بهتر خواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی درباره عرضه ارز در سامانه نیما ابراز کرد: کار ما در گذشته مشکل‌تر بود زیرا به هرحال میزان واردات کشور مشخص بود و صرفا یک نهاد به نام بانک مرکزی از محل ارز حاصل از نفت باید آن را تحویل می‌داد. اتفاقی که در آینده روی می‌دهد، این است که وضع ما نسبت به گذشته بهتر خواهد شد زیرا ارز که به روش قبلی وجود دارد زمانی که ارز نیمایی می‌شود، طبیعتا بیشتر هم شده زیرا قیمت نفت و پتروشیمی و فرآورده ها بالاتر رفته است. بنابراین در وضعیت جدید  تامین ارز به مراتب از روش گذشته بهتر خواهد بود؛ حتی فرض را بر این گذاریم که در آینده نیاز ارزی بیشتر شود باید توجه داشت که درآمد ارزی هم زیادتر شده است. نفت‌هایی که در اسفند و بهمن فروخته شده، وصولی آن در حال انجام است.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان نمونه روز گذشته براساس تقاضا حدود ۲۳۰ میلیون دلار تامین ارز در سامانه نیما صورت گرفت. البته عرضه ارز در سامانه نیما از تقاضا بالاتر است، در همین مدت در این سامانه ۴.۳ دهم میلیارد دلار ارز معامله شد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته در همین دو ماهه اول سال صد در صد از رشد معاملات برخوردار بوده‌ایم.

مسدود شدن حساب‌های یارانه به هیچ‌وجه صحت ندارد

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره جزییات طرح جدید پرداخت یارانه حمایتی اظهار داشت: براساس دهک‌بندی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، بانک مرکزی از محل حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها، منابع را در اختیار بانک‌ها قرار داده و از طریق بانک‌ها به حساب‌ها واریز شده است که بر این اساس دو نوبت یارانه‌ها بر مبنای هر نوبت برای سه دهک آخر درآمدی ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان به حساب‌ها واریز شده است که در آینده براساس اطلاعیه‌های سازمان هدفمندی قابل برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسامی را سازمان هدفمندی مشخص کرده است گفت: افراد در صورت اعتراض باید درخواست خود را به سازمان هدفمندی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند تا بررسی و اسامی جدید اعلام شود و در صورت اضافه شدن اسامی هر مقداری که از تاریخ اجرای طرح گذشته باشد، محاسبه و از همین ابتدا به آنها پرداخت خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی درباره میزانی که در برخی واریزی‌ها از حساب کسر شده بود، توضیح داد: سال‌های پیش یارانه‌بگیران یک میلیون تومان وام کرونا دریافت کرده بودند که اقساطی باید پرداخت می‌شد و اعدادی که کم شده اقساط این تسهیلات بوده است.

صالح‌آبادی درباره موارد مطرح درخصوص مسدود شدن برخی حساب‌ها، یادآور شد: مسدود شدن حساب‌ها به هیچ‌وجه صحت ندارد و صرفا رقم واریزی بابت یارانه قابل برداشت نیست و چنانچه مشکلی وجود داشت افراد می‌توانند به بانک مربوطه یا سازمان هدفمندسازی اعلام کنند و اصلاح می‌شود.

بیش واردات با دلار ۴۲۰۰، باعث قاچاق به کشورهای دیگر شد

صالح آبادی همچنین با اشاره به تغییر روش پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: روشی که در گذشته وجود داشت به هیچ‌وجه قابل دفاع نبود، چون عوارض متعددی داشت. تفاوت روش جدید این است که فقط شکل و روش پرداخت این ارز تغییر یافته است.

وی تصریح کرد: در روش قبلی ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده تخصیص داده می‌شد اما در حال حاضر واردکننده ارز نیمایی دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت آن به حلقه آخر یعنی خود مردم پرداخت می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یک عارضه روش قبلی تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی این بود که واردکننده ارز ارزان‌تری نسبت به نیما دریافت می‌کرد و با توجه به مابه‌التفاوت قیمتی که داشت باعث می‌شد که بیش از آن چیزی که نیاز کشور است واردات انجام شود. در نتیجه با اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهیم دید که میزان واردات نسبت به گذشته کمتر خواهد شد.

صالح‌آبادی گفت: این بیش واردات باعث قاچاق به کشورهای دیگر نیز می‌شد چرا که مازاد نیاز کشور بود و چون کالاهایی که ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گرفتند ارزان‌تر از کشورهای دیگر تمام می‌شد بنابراین به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد.

وی گفت: با توجه به بحران اوکراین قیمت کالاهای اساسی در جهان گران شده و برخی از کشورها تعرفه واردات خود را صفر کردند و از سوی دیگر با توجه به ارزان تمام شدن قیمت کالایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفت، انگیزه ایجاد می‌شود که مازاد واردات داشته باشیم و این میزان به کشورهای دیگر قاچاق شود. در نتیجه ارز اضافه‌ای را هم از کشور خارج می‌کرد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: عارضه بعدی ضربه‌ای است که به بخش تولید وارد می‌شد که در واقع این ارز ترجیحی به فضای رقابتی و تولید داخلی ضربه می‌زد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در روش قبلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تنها بخش کمی از عایدی ارز ترجیحی به مصرف‌کننده می‌رسید، تاکید کرد: سود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسید و حتی کالا گران‌تر به دست مردم می‌رسید و فقط به جیب واسطه کننده و دلالان می‌رفت.


جبران افزایش قیمت کالاها در قالب یارانه

رئیس کل بانک مرکزی درباره التهاب در بازارها نیز گفت: وقتی واردکننده براساس نرخ نیما واردات خود را انجام می‌دهد، یک اصلاح قیمتی اتفاق می‌افتد که جبران آن به مردم پرداخت خواهد شد. دو ماه اول پرداخت شده و پس از آماده شدن کالابرگ الکترونیک از این طریق حمایت صورت می‌گیرد و چنانچه این اتفاق روی ندهد، به شکل نقدی جبران خواهد شد.

وی درباره ساز و کار واردات افزود: واردات مثل روال قبل است؛ تفاوت آن در این است که در گذشته بانک مرکزی از محل ارز دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کرد و اتفاقی که می‌افتد این است که به دلیل آنکه نرخ، نرخ نیما خواهد بود هم دولت و بانک مرکزی تامین‌کننده خواهند بود و هم از سامانه نیما از صادرات غیرنفتی خریداری و تامین خواهد شد؛ بنابراین کانال تامین ارز نسبت به گذشته متنوع‌تر خواهد شد.

صالح آبادی در رابطه با بحث کالابرگ الکترونیکی تصریح کرد: در حال حاضر برای نان به صورت آزمایشی در یکی از استان‌ها در حال آزمون است و در صورتی که موفق باشد، می‌تواند به کالاهای دیگر هم تسری پیدا کند، آن هم به این شکل است که خریدار بخشی از قیمت کالا را پرداخت می‌کند و بقیه آن از محل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.
 
رئیس کل بانک مرکزی درباره زیر ساخت این اقدام یادآور شد: زیر ساخت جدیدی برای این کار لازم است، البته فرض بر این است از محل کارت‌های مردم این کار انجام شود، منتها به زیرساخت‌های فنی نیاز دارد. برای اینکه کار به تعویق نیفتد، هر زمان که زیرساخت فراهم شد با اطلاع‌رسانی و آموزش و توضیحات لازم اجرایی می‌شود.
 
وی درخصوص متولی این زیرساخت‌ها تاکید کرد: متولی وزارت امور اقتصاد ودارایی است و بانک مرکزی و سیستم بانکی هم به صورت مشترک این پروژه را پیش می‌برند. برآوردهای اولیه برای شروع کار حدود دو ماه است که این زمان برای نان و سایر کالاها در نظر گرفته شده است.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به گرانی این روزهای دلار: آرامش حاکم خواهد شد/ یارانه جدید بدون خلق پول واریز شد/ پیش بینی تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها چند درصد است؟

نرخ رشد نقدینگی کاهش یافت

وی در واکنش به صحبت هایی مبنی بر اینکه گفته می شود بانک مرکزی رکورددار خلق نقدینگی شده است اظهار داشت: خوشبختانه در ماه های گذشته نرخ رشد نقدینگی، نسبت به زمانی که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد، روند نزولی داشته است. بانک مرکزی هم در این زمینه برنامه های اصلاحی خود را شروع کرده است.

در حال حاضر روند دریافت خطوط اعتباری یا اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی امسال کاهش پیدا کرده و نسبت به سال گذشته نصف شده است. بدهی دولت نیز کاهش پیدا کرده است. بحث تنخواه خزانه نیز جزو مواردی بود که اول سال بانک مرکزی تنخواه می داد که امثال توانسته ایم این موضوع را مدیریت و کنترل کنیم.

اوراقی که بانک ها به بانک مرکزی می فروختند از ابتدای سال تا الان، روند کاهشی داشته است؛ یعنی بازخرید کرده است. مثلا اوراقی که بانک ها به بانک مرکزی فروخته بودند حدودا ۹۵ هزار میلیارد تومان بود ولی الان به ۸۹ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و در روزهای آینده نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین دنبال این هستیم که روند رشد پایه پولی و نقدینگی را مدیریت و کنترل کنیم و این از سیاست های مهم ما در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

یارانه جدید بدون خلق پول واریز شد

وی در پاسخ به این ادعا که دولت برای شارژ یارانه ها، خلق نقدینگی کرده است اظهار داشت: این یارانه از محل حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها که نزد بانک مرکزی است تامین شده است. بنابراین از محل وجوه خود دولت تامین شده و خلق پولی صورت نگرفته است.

پیش بینی تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها چند درصد است؟

صالح آبادی در خصوص روند تورم در سال جاری اظهار داشت: وقتی ارز تک نرخی می‌شود و به نرخ نیما فروخته می‌شود، ریال معادل آن از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مردم داده می‌شود. بنابراین تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها از سمت عرضه در کالاهای اساسی کمتر از ۱۰ درصد است و هر میزانی باشد، دولت آن را از طریق یارانه یا کالابرگ جبران می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان در خصوص هوشمندسازی نظارت بانک مرکزی بر اعطای تسهیلات اظهار داشت: تمامی تسهیلات و خطوط اعتباری در سامانه سمات ثبت می‌شود. وی افزود: نظارت بانک مرکزی بر اعطای تسهیلات بانکی با ارتقای سامانه سمات کاملا هوشمند خواهد شد. به گفته صالح آبادی: تمام تراکنش‌های بانکی در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی هوشمند رصد می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در یکی از بانک‌ها اقدامات مرتبط با قاچاق ارز صورت می‌گرفت که علاوه بر مسدود کردن حساب فرد خاطی، با مدیر آن بانک نیز برخورد شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۷
فقط حرف
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
فقط حرف!!!!!!!!!!؟ یا فقط بدبختی......؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
حرف نه ؛ وِر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
کل یارانه 45 هزار تومانی در سال به 30 هزار میلیارد تومان نمیرسه
تو یک روز 200 هزار میلیارد تومان پول چاپ کردن یعنی حدود 7 میلیارد دلار
قبلش هم فقط در یک مورد 450 هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن در یک سال یعنی 15 میلیارد دلار
حقوق های 30-40 میلیون به بالای دولتی ها و غیره هم جای خود که هر ماه حدود 300 هزار میلیارد تومان چاپ پول میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
تخم مرغ شونه ای 70 هزار تومانی می شود 60 تومان و اسمش را می گذارند برگشت آرامش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
بار کج به منزل نمیرسه.
بگویید با ابربدهکاران بانکی اصلی(که اعلام نکردید) و ابربدهکاران فرعی (اعلام شده) چه کردید؟!
“صالح آبادی در خصوص بازار ارز گفت: آثار روانی در جامعه وجود دارد، ولی واقعیت این است که بر اساس محاسبات ارزی که بانک مرکزی انجام داده است، نرخ واقعی ارز پایین‌تر از آن چیزی است که در بازار ممکن است وجود داشته باشد. آنچه مهم است تعادل در بازار است “
محاسبات شما شاید بگه نرخ واقعی ارز باید ۱۰ تومن باشد و ۳۰ تومنه در اصل. که چی حالا ؟آید تعادل رو هم تعریف بکنید که این همه مهمه! ظاهرا هر چی قیمت ارز میره بالا تعادل هم با ارزش تر میشه.
واقعا خجالت اوره این حرفا.
فقط و فقط وعده و وعید تا دوره شما هم تموم بشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
فراموش نکنیم مدرک صالح آبادی هم از امام صادقه
خلاصه

کاری کردید که از رای دادن پشیمان شدند

شما اینکاره نبوده و نیستید

کشور را داغون کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
من شمشیر از اسمان بباره از لج خارج نشین های سعودی پرست میرم رای میدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
پسسسس تو رای دادی؟؟؟؟
شما ملت خوبی هستید هیچ کجای دنیا مثل شما پیدا نمیشه
هر وقت یک رئیس بانک مرکزی گفت وضعیت بسیار خوب هست یعنی جهش سنگین قیمتی در راه هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
استاد فرمودن یدون خلق پول یارانه جدید دادن. ما هم که عوام و‌بیسواد عقلمون به این چیز ها نمیرسه
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
با آزادسازی واردات خودرو دلااااااااار میرود بالااااااااااالا
خواهدشد
خواهیم کرد
میشود
تحقق خواهد یافت
بزودی
در اینده نزدیک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
یعنی باش به همین خیال
آره آرامش در همه چیزتون را دیدیم در بازار دلار را هم خواهیم دید!!!
آرهع بالاخره دلار را به 35 یا 40 می رسانید تا یارانه ها را تامین کنید و انوقت همه چیز تا مدتی آرام می شود، و یا دست کم می توانید آرزو کنید آرام بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
دلار همین الان 70 هزار تومان هستش
فقط باید دید گرد و غبار کی میشینه تا اوضاع رو بهتر ببینید
عرضه از تقاضا بیشتر است ولی قیمت دلار بالا می رود
اقتصاددانان این معجزه دولت را برای عموم مردم توضیح بدهند
آخه تو سواد داری که اظهار نظر میکنی؟ با این اقتصاد بسته دستوری و مسوولین تا همینجا هم مملکت نترکیده جای تعجب داره
حرفهای مسولین باد هواست
والللا من کارمندم از همکارام و دوستام کسی رو ندیدم یارانه بهش تعلق بگیره. چجوری ادعا کردید 90 درصد مردم یارانه می گیرند؟ احتمالا من خیلی مایه دارم خودم خبر ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
من هم با شش تومان حقوق و بازنشته با پنج عایله دهک دهم شدم و محروم از یارانه
یارانه من بازنشسته بالای هفتاد سال را چند سال پیش اوایل ریاست جمهوری روحانی قطع کردند. در آنموقع به دلیل اینکه ارزش تلف کردن وقتش را نداشت و برایم جانی مانده بود که خودم با تلاش خود کم و کسر زندگی را جبران کنم اقدامی نکردم. حتل با وضع پیش آمده نیاز به این مبلغ دارم با اینکه ده برابر مبلغ یارانه های جدید هم نمبتواند جبران وضعیت اقتصادی پبش آمده را بکند. حتل تز چه‌راهی باید برای لرقراری یارانه اقدام کند تا ساید کمی از فلاکت حاصل از تصمیمات خلق الساعه را جبران کند.
این گفته رییس کل که یارانه جدید بدون خلق پول واریزشد دروغ است.درشرایط فعلی کشور هیچ راهی جز ایجادنقدینگی جدید برای واریزاینهمه پول به حساب مردم وجودنداشت. بناراین تورم حاصل ازین کار فلسفه انجامش را ازبین خواهدبرد وفریب کوتاه مدت مردم تنها نتیجه اینکاراست.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
دقیقا...تزریق این همه پول در بازار در شرایطی که تحریم ها همچنان گلوی اقتصاد فشار میدهد.صادراتی هم اگر انجام میشود پولش نمیاید.اگر خلق پول نیست پس چیست.
فوق سلطان چاپ اسکناس ۶ کلاسه ؛ با چاپ پول گسترده ، ارزش ریال رو به سقوط کشانده و برای همین همه هجوم بردن سمت $
آقای رئیس بانک مرکزی فعلا که یک شاهی به کسی نداده اید و یارانه نقدی و معیشتی این ماه را هم خورده اید اگر یک میلیارد هم بدهید وقتی قابل برداشت نیست به چه دردی می خورد.؟
سلطان چاپ پول ؛ برای تامین این یارانه کذایی ، شب و روز داره پول بدون پشتوانه چاپ میکنه .

# اّبّر _ تورم _ در _ راه
رئیس جمهور مردمی جهادی انقلابی ایت الله العظمی دکتر سید ابراهیم رئیسی فرمودن دلار ۴۲۰۰ شد ۲۳ تا ۲۵ ، خوب دلار ازاد چند باید باشد
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
به زودی دلار پنجاه هزار تومان...؟این گوی و این میدان کمی زمان نیاز است؟این دولت هیچ نقشی در امور اقتصاد نمی تواند انجام دهد چون رٸیس ان 6 کلاسه است خودت تا ته ان را بفهمید؟
سلام متاسفانه بنظر میرسه تعدادی از مسوولین اجرایی توان استفاده از فسفر مغزشان را ندارند و برای توجیه اعمال نسنجیده خود به دروغ متوسل شدند و یا از دانش لازم را در جایگاه مربوطه برخوردار نیستند ! خدا خودش کمک کند تا به راه راست هدایت شوند آمین یا رب العالمین
اصلا باور نمیکنم دیگه هیچی رو باور ندارم
یاد حرفها و امیدهای همتی می افتم زمانیکه میگفت صندوق ارزی اوضاش خوبه آله بله

وقتی اومدن برای انتخابات ریاست جمهوری کل کل افتادن گفت چی میخواستین بگم چاره ای جز دادن امید نبود الانم همینه
حالم بهم میخوره
فقط حرف مفت
ظاهرا این کابینه اکابری تا اقتصاد رو به چاه ویل نندازه ول کن نیست
با حذف ارز ترجیحی، کالا های خوراکی به شدت گران خواهند شد. میزان مصرف این کالا ها کم شده، اما نیاز به سرمایه در گردش برای آنها چند برابر می شود.
در نتیجه این صنایع و اصناف با کاهش تولید و رکود مواجه می شوند و بی کاری زیاد تر خواهد شد.
مثل همه رییسهای ادوار بانک مرکزی ما مردم به این مصاحبه ها عادت کردیم .زمان دکتر بهمنی دلار نزدیک 2000تومن شده بود ایشون از آرامش تو بازار می گفتند تا الان که امروز متاسفانه دلار 30تومن هم رد کرد حرف همه رییسهای بانک مرکزی همین آرامش بوده ولی با این فرمان مطمین باشیم دلار از 40تومن بیشتر خواهدشد .علت اصلی فقط تحریم هست وتحریم وتحریم وگرنه چرا درایام غیر تحریم تو دهه 80زمان خاتمی واحمدی نژاد مامردم انقدر دغدغه گرانی وتورم ونان وگوشت ومرغ رو نداشتیم.حاکمیت انگار با مردم لج داره ومقاومت فقط باید برای مردم باشه .به خدا نمیشه با 5میلیون توشهر زندگی کرد .
طرف میگه فقط ۴ قلم از اجناس گران می شود
اگه قراره لبنیات و روغن و گندم و مرغ گران بشه
قبلا هم که گوشت و ساختمان و اتومبیل هم گران شده
پس چی قراره ارزان باقی بمونه
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
بی انصاف نباش تنها چیزی که زیاد و مفت است؟ جان ادمیزاد....؟
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
جان مردم
مرغ کیلویی ۹۳۰۰۰تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
یارانه اکثریت ملت رو قطع کردن بعد میگن به 72 میلیون نفر دادیم. دروغ قرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
فکر میکردیم دروغ در این دولت جایی نداشته باشد ولی بزرگتر شده. یارانه اکثریت ملت رو برداشتن. تو سایت حمایتی گزینه معیشت و اعتراض رو هم حذف کردن.یعنی همینی که هست.
وعده های تکراری آشنا و اتفاقات برعکسی
بله، آرامش حاکم خواهدشد، ولی وقتی افزایش پیدا کرد
اقتصاد در آستانه سقوط آزاد
شعار، حرف الکی، منم منم کردن بیخود. تمام صحبتهای مسوولین بیسواد ایران همینه
ایشان یا اقتصاد را نمی فهمند و آشنا نیستند که بعید است

و یا بخاطر حفظ مقام و منصب خود ، صراحتا دروغ میگوید

مگر میشود که یک حجم پول نقد بدین صورت و مبلغ برای

هزینه روزانه در کل کشور به حساب مردم واریز گردد و ایجاد

تورم بزرگ بیش از پیش نداشته باشد !!!؟؟؟
این مملکت دلسوز ندارد
نزدیک ۳ ماه است که در اوکراین جنگ است . اونجا هنوز اجناس رو کوپنی نکردند و کالابرگ الکترونیکی نشده . اونوقت توی ایران دارن کوپن میدن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
زلنسکی شیش کلاسه نیست
جناب آیت الله دکتر !
قرار بود معیشت مردم رو گره نزنی به برجام .
حالا روغن و آرد مردم رو داری گره میزنی به جنگ اوکراین و روسیه ؟!
مشکل اینه که یا ایشان خبر ندارن، یا سواد نداردن یا دروغ می گن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
هر ۳ صحیح است
یارانه جدید بدون خلق پول داده شد چون یارانه 45 تومنی 40 میلیون نفر قطع و به بیست میلیون نفر دیگر اضافه شد.
مگه رئیس توی برنامه تلویزیونی نگفت : ارز ۴۲۰۰ رو حذف نمیکنیم و فقط میخواهیم پرداخت این ارز رو از حلقه اول
زنجیره ( وارد کننده ) بدیم به خود مردم حلقه آخر زنجیره آخر !!!
خوب اگه اینجوریه و میخواهی همون ارز رو حذف نکنی ؛ پس این افزایش قیمت ها چیه که داره شامل کالا ها میشه ؟!
یارانه جدید بدون خلق پول واریز شد!

پ.ن- ما هم باور کردیم. پس چرا دلار روز به روز بالا می رود!؟
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
مردم عزیز یارانه مشخص شده و به همه داده خواهد شد ولی کمی صبر کنید تا این پولها چاپ بشود و به
بانکها داده شود، در واقع این یارانه از جیب خودتان است؟تازه شروع کار است.؟
ناشناس
| Turkey |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
یارانه خیلی از مردم را قطع کردند و به بقیه دادند همین و حالا قیمت ها سر به فلک و هیچ کس اصلا براش مهم نیست
دهها ساله شما به بهانه های مختلف گرانی را بر گرده مردم می گذارید ارز ترجیحی را مگر مردم گرفتند وابستگان به سیستم فقط از این مواهب برخوردارند آنها بردند و خوردند و تاوانش را مردم باید بدهند بخدا شما اگر دلار را یک میلیون تومن هم بکنید باز جاخالی هستید چون دزدید و به فکر کشور و مردم نیستید بخوای واحد دور نیست که مردم دیگر جانشان را دست بگیرند
چرا مردم ما نباید مثل مردم کشورهای همسایه مون زندگی کنند ؟!
مثل مردم عربستان و کویت و امارات و قطر و بحرین و ترکیه .
اونا نفت دارن ما هم نفت داریم
تا ۲ روز پیش مرغ کیلویی ۲۹ تومن بود .
رئیسی که حرف زد توی تلویزیون امروز شد ۳۴ تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
داریم مزه شیرین عدالت در پرداخت یارانه رئیسی رو میچشیم :-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
کجای کاری عمو ک 60تومان پیدا نمیشه برای سلامتی پدرش صلوات خاتم کن
دولت جوان میدانی جهادی مقاومتی انقلابی تمام مساعی خویش را جهت اخذ مدرک دیپلم به کار بندد
حتما معجزه شده !!!!!!
جناب ریس بنده که اقتصاد نخوانده ام بلحاظ تجربی طی این ۴۳ سال بسیار بیشتر از شما می فهمم که آخر عاقبت این روش اداره اقتصاد کشور به کجا می انجامد
به روش دانش بنیان جهادی میدانی روغن بسازید .
روغن نداریم املت بخوریم
یعنی هر میزان تورم بخاطرناتوانی شما اضافه بشه شما فقط به انهاییکه یارانه میگیرند خسارت میدهید انهم با استناد به این سیستم درب و داغون تشخیص !!! والله صد رحمت به حکومت کره شمالی !!! چقدر راحت با این بهانه فرار رو به جلو می کنید !!! دست بردارید از پاره پاره کردن مردم به بهانه دهک
دیگه مسیولین هر حرفی بزنن باورم نمیشه و میگم ۱۰۰٪ دروغه. هیچ تعادلی هیچ بهبودی در کار نیست. هر روز همین حرفها را میشنویم ولی بی خوده بیخووووووود
هویج
ایشون کلا معتقد اوضاع ارز آرامش داره فقط نمیدوم چیشد دلار به مرز ۳۰۰۰۰ رسیده
آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب. ملت دیگه سِر شدن.
اقا تو خوب تو‌کار بلد ‌میشه ما نفری ۳۰۰ بدیم به دولت از مردم بکشید بیرون
به نظ بنده مسولین دست به هیچ کاری در مورد کالاهای اساسی انجام ندهند چون ممکن است در جامعه عواقب فراوان داشته باشد و کالا ها با همان قیمت قبل توضیع شود
هر موقع شماها گفتین آرامش حاصل خواهد شد و فلان کالا گران نخواهد شد ، ملت از صبح فرداش بدبخت شد و کالای مورد نظر کمیاب و بعد از چند روز با سه برابر به فروش رسید ، پس لطفا خفه شید و برای یه بار هم شده یه جا رو آباد کنین و سپس حرف بزنین شماها روی هرچی دست گذاشتین فقط بدبختی و فلاکتش رو برای مردم گذاشتین ، در اینجور مواقع یه ذره خجالت خیلی کارایی داره ، میدونین خجالت چیه ؟
ایشان قادر به مدیریت یک بقالی هم نیست ....
بابا از بس شلوق کردید نفهمیدیم نوه قالیباف دختره یا پسر
بگذارید یک جک به شما بگم ، من بازنشسته ام و دیشب وقتی دیدم برایم یارانه واریز نشده ، امروز صبح موفق شدم وارد سایت ساماندهی هدف زنی یارانه ها شوم و در کمال تعجب ، دیدم درآمد ماهانه من و خانواده ام را بالای 27 میلیون تومان در سال 1400 برآورد نموده اند و بنده بازنشسته دون پایه جز دهک دهم جامعه هستم.به خانواده ام گفتم و کلی خندیدیم و کلی مشعوف شدیم از این همه رشد و طرقی و از اینکه با وزیران و وکلا و مسئولین و سرمایه دارها و پولدارها و غیره و غیره ..... در یک دهک قرار داریم. حالا نمیدانم این نعمات و برکات را کجای دل بگذارم.
اگه قرار بود اقتصاد با زور و فشار و بگیر ببند درست شه تو این چهل سال هزار بار درست شده بود
وعده وصلم به فردا آن پری پیکر دهد .
باز می ترسم که فردا وعده دیگر دهد .
آقای رییس بانک مرکزی، از جهش قیمت دلار به 30 هزار وخورده ای معلومه که خلق پول انجام نشده
من معلمم و حقوق من مشخصه دریافتی منم طبق فیش ۲۲۰۰ تومنه بقیش قسط پرداخت میشه یعنی تو تراکنشها و کسورات مشخصه. اعلام شده دلیل حذف یارانه من داشتن دو تا خودروست در حالیکه من حتی یه دونه خودرو هم ندارم و فقط یه دونه موتور سیکلت کهنه دارم و خانمم هم خانه داره. این دروغها از کجا میارن؟ آدم نمیدونه کجا بگه این دردا
اين بابا از اقتصاد هيچ چي نميدونه ، افزايش چند برابري كالاهاي اساسي رشد افسار گسيخته كليه كالاها و خدمات رو در پي داره ، اين گوي و اين ميدان ، يارانه اعطايي هم مسكن ضعيفي است براي درمان سرطان تورم و فقر كه هرگز كارگر نخواهد بود ،
صد در صد.....آرامش فقط واسه شماست...حتما هم به اوج آرامش دلخواهتان میرسید.....خیر نبینیدالهی
درست مثل آرامشی که در این چهل و اندی سال حاکم شد.
اصلاح یارانه یعنی افزایش قیمت، افزایش قیمت یعنی تورم . حالا شما سوال میکنید که تورم اولیه چقدر تورم ثانویه ایجاد میکند؟ یعنی دارید پیش بینی 10 درصد تورم علاوه بر تورم اولیه میکنید. مغز اقتصاد جهانی ترکید آقا جون
خجالت بکشید ارزش پول ما از پول افغانستان هم پایین تر است! آیا دلار باید باید 29000 تومان باشه، این چه جور مملکت داریه، شرم بر شما باد
روسیه اوکراینو با خاک یکسان کرد ولی تو خود اوکراین جنگزده خبری از کپن و کالابرگ و این داستانا نیست ما الا ماشاالله...
علت اصل تورم استقرار نظام یارانه ها نیست
من اینا میدونم که هرچی گرون تر بشه بهتره اصلا چرا نباید گرون بشه
واقعا جوک سال بود نمیدونستم بخندم یا گریه کنم میگوید ایران بیشترین ذخایرارزی تاریخ بانک مرکزی دارد خب پس کوش کفگیر خورده ته دیگ همه هم میدونن لازم به دروغگویی نیست.
یک زماني آقای همتی اون موقع دلار 20 تومان بود گفت قیمت ارز پایین تر از این نرخ است و جو روانی باعث شده به این قیمت برسد حالا باز دلار 30 تومان شده باز همون حرف خودتون قضاوت کنید
پیش به سوی کره شمالی شدن
خدایی تورو از کدوم دهات کشف کردن بیشتر از چوپونی برای تو زیاده تازه تو چوپونی کردنم اشتباهه تکی کارو به تو بسپارن باید بالا سرت یکی باشه،حالا شدی برای ما رییس بانک مرکزی.
آقای مسوول فقط کافی است یک مقایسه ای بکنید بین زندگی ورفاه مردم کشورهای عربی منطقه که مسوولین بی عرضه دارند با وضعیت اسف‌بار کشور خودمان وزندکی مردمی که روزی سر آمد منطقه بودند
وقتی مسولی وعده میده تنم میلرزه. فکر کنم باید برم دکتر. خدا کنه سرطان لرز نگرفته باشم. نمیشه مسولان وعده ندن یا اصلا حرف نزنن.
در تمام اروپا و آمریکا بعد از جنگ میزان تورم کمتر از یک درصد بوده قیمتها در آمریکا با قیمت در کوره دهات ایران یکی شده حقوق یک اوپایی و یا امریکایی حد اقل 4000 دلار است و در ایرا 200 دلار و کسی که 300 دلار دامدش باشه در دهک دهم یعنی ملیاردر قرار گرفته یا کسی که یک خانه 900 میلونی در کلان شهرها یا یک و دویستی در تهران داشته باشد شده دهک دهم اخر در ملنگ آباد هم الان آپارتمان مسکن مهر هم متری ده تومان است این چه معیارهایی هست که برای حذف یارانه در نظر گرفتید
امیدوارم تصمیم درستی باشه و رضایت عمومی رو چندین ماه بعد ببینیم فقط جنبه ی روانی افزایش قیمت ها مردمو اذیت می کنه اونم تو این دوره ای که هستیم و مردم به لحاظ اقتصادی چندین ساله در فشار شدید هستند .
یک مشت کاربران فیک که جز نظرات رادیکالی هنر دیگه ای ندارن
قبلی‌ها هم همین میگفتن.همه چیز تحت کنترل ست و دلار گران نمیشه ولی ده برابر شد!!!!!
تحليلهاي ابكي رييس زوركي باتك مركزي
خدا بداد مردم برسه. هر وقت رییس بانک مرکزی میگه قیمت ارز پایینتر از اونی هست که توی بازار می بینیم، یه جهش موشکی در راهه
دوصد گفته چون نیم کردار نیست
باور کنید دولت خودش قیمت دلار برده بالا تا پول یارانه را در بیاره همه چی دست خودشون.
دولت متأسفانه اطلاعات دقیق ندارد.
زحمت کشیدید یارانه امسال ما رو قطع کردید دادید به فقیر ها
به خدا با قاطعیت میگویم به 40میلیون نفر هم این یارانه پرداخت نشده به دروغ میگن 72میلیون نفر دادیم
همتی هم وقتی دردولت روحانی جای این آقابود دقیقا همین حرفا رومیزد که ثبات و آرامش به بازار برمیگرده این قیمتها غیرواقعیه و ازینجورحرفا
مسأله جالب در دوره ریاست رییسی اینه که اون روسای قبل وقتی کارراشروع میکردندباهربدبختی که بودچهارسال اول راتاحدی مراعات میکردندودردوردوم هرچه میخواستنددرپاچه ملت میکردندامارییسی این برنامه را کنار گذاشته از همان روز اول ضمن ادامه دادن به شعارهای وعده دار بامضاعف کردن وعده های قبل برنامه ریزی محکمی برای خالی کردن جیبهاارائه کرده ضمن تخلیه مادی برای تخلیه توان جانی ملت برنامه ریزی دقیق دارد .
این تکرارسخنان آقای سیف رییس اسبق بانک مرکزی است آخرسر هم سراززندان درآوردبااختلاس ۱۰میلیارددلاری
این روش دادن رایانه دوباره منجر به افزایش تورم و گسترش فقر میشود در بلند مدت. متاسفانه میتونستن با کپن و بدون تزریق پول این کار را بکنند که نکردند. برای جبران کسری مالیات و درآمد، دولت و دولت ها همیشه سراغ مردم بدبخت میروند بجای اینکه سراغ شرکت های بزرگ و نفت و پتروشیمی و ..... بروند که جای تعجب هست؟!
به والا به طلا هیچکدوم از وزیر تا ریس جمهور اینکار نیستن دیروز رفتم تراشکاری قطعه ای که همیشه ۱۰۰ تومان اجرت میگرفت ۱۵۰ گرفت امروز کمربند خریدم ۵۰ فروشنده گرونتر داده همشون حرفشون تورم که از دیروز شروع شده عقل نداری
آبان ۹۷ دلار ۱۳/۵۰۰شد و بهمه گفتم دلار سی خواهد شد...پیش بینی بعدی من ونزوئلایی شدن ماست متاسفانه
به این صالح آبادی بگین اقلا می تونی حرف نزنی یا اینکار هم ازتون بر نمی آد؟ از موقعیکه گفته آرامش بر می گرده همه هجوم آوردن به خرید ارز.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان