بازدید 11605

جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا یک هفته در میان شد؟!

هرچند کاهش شدید آمار‌های کرونایی در کشور، اتفاقی به غایت شیرین و دلچسب است، منجر به اتفاقی شده که بر خلاف توصیه‌های مکرر ستاد ملی مقابله با کرونا، یعنی عدم عادی انگاری شرایط کرونایی در کشور است؛ لغو نشست هفتگی ستاد ملی در روز جاری!
کد خبر: ۱۱۱۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱ 07 May 2022

تابناک اجتماعی

ستاد ملی مقابله با کرونا که ابتدای هر هفته جلسه داشت، امروز تشکیل جلسه نداد؛ اتفاقی که ظاهرا ریشه در تصمیمی اعلام نشده دارد!
 
به گزارش «تابناک»؛ هرچند کاهش شدید آمار‌های کرونایی در کشور، اتفاقی به غایت شیرین و دلچسب است، منجر به اتفاقی شده که بر خلاف توصیه‌های مکرر ستاد ملی مقابله با کرونا، یعنی عدم عادی انگاری شرایط کرونایی در کشور است؛ لغو نشست هفتگی ستاد ملی در روز جاری!

این تصمیمی است که ظاهرا برخی از اعضای ستاد ملی هم از آن باخبر نبوده اند، تا جایی که برای حضور در نشست امروز ستاد برنامه ریزی کرده و حتی عازم پاستور هم شده اند؛ غافل از آنکه امروز ستاد ملی جلسه‌ای نخواهد داشت و ظاهرا، مقدمات اتفاقی تازه در عرصه مقابله با کرونا تدارک دیده شده و قرار است اجرایی شود.

درباره ایده برگزاری نشست‌های ستاد ملی به صورت یک هفته در میان (هر دو هفته یکبار) سخن می‌گوییم که شاید علت آن، بازگشایی کامل همه امور و کاهش شدید آمار‌های کرونایی در کشور باشد؛ وضعیتی که به فوتی‌های یک رقمی در روز‌های اخیر از جمله امروز رسیده و صفر شدن شهر‌های قرمز و کاهش شهر‌های نارنجی به ۴ شهرستان را به دنبال داشته است.

این در حالی است که از جمله نکات موکد در ستاد ملی مقابله با کرونا در ماه‌های گذشته، رعایت دقیق پروتکل‌های مراقبتی و توصیه به تکمیل واکسیناسیون بوده و این مهم که «نباید کرونا به هیچ وجه در جامعه عادی‌انگاری شود؛ اگر در رعایت اصول بهداشتی کوتاهی شود، ممکن است بار دیگر شاهد شیوع این ویروس منحوس باشیم.»

این توصیه‌ای است که بار‌ها و بار‌ها از زبان رئیس ستاد ملی یعنی رئیس جمهور بیان شده و به نوعی، یکی از شعار‌ها و برنامه‌های کلیدی این ستاد برای مقابله با کرونا محسوب می‌شود؛ برنامه‌ای که تا کنون به خوبی پیش رفته، اما معلوم نیست با برگزاری نشست‌های ستاد ملی به صورت دو هفته یک بار، تداوم پیدا خواهد کرد یا به عادی انگاری شرایط و بروز آسیب‌ها منجر خواهد شد.

ماجرا زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان به رغم تاخیر‌هایی که در شروع داشت، با سرعت بسیار بالا ادامه یافته و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده، ولی بعد به دلایل متعدد، با کندی شدید مواجه شده است، تا جایی که در یک هفته اخیر، میانگین روزانه کمتر از ۲۷ هزار دوز واکسن در کشورمان تزریق شده است.

برای درک بهتر این عدد کافی است آن را تقسیم بر تعداد شهرستان‌های کشورمان (۴۴۸ شهرستان) کنیم تا دریابیم که روزانه حدود ۶۰ تزریق در هر شهرستان کشورمان انجام شده است. تزریق‌های محدودی که هیچ شباهتی به وضعیت چند ماه قبل کشورمان ندارد؛ آن هم در شرایطی که پیشتر تنها دوز‌های اول و دوم تزریق می‌شد و حالا تزریق دوز سوم و حتی چهارم هم در دستور کار قرار دارد.

به عبارت بهتر، به رغم توسعه برنامه واکسیناسیون در کشورمان، روز به روز از استقبال مردم از این برنامه کاسته می‌شود تا جایی که هنوز بیش از نیمی از مردم دوز سوم (یا دوز بوستر یا اضافه) را تزریق نکرده اند و به همین تناسب، احتمالا تزریق دوز چهارم هم با کندی بسیار شدید پیش برود و اوضاع کرونایی کشور را در آینده، شکننده و آسیب پذیر کند.

نکته‌ای مهم و حیاتی که برای برگزاری جلسات ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا کفایت می‌کند؛ اما نه تنها این گونه نشده، که ظاهرا قرار است شاهد کاهش تعداد روتین ستاد ملی هم باشیم. ستادی که یکی از دستورکار‌های همیشگی اش، بررسی و تصویب کمیته‌های مختلف کرونا بوده و در نتیجه تاخیر در برگزاری جلساتش، احتمالا تصمیمات بسیاری به تعویق خواهد افتاد، آن هم در شرایطی که پای ویروسی عجیب در میان است که ثابت کرده، غفلت از آن به شدت موجب پشیمانی خواهد بود.
 
تصمیمی که هنوز رسما اعلام نشده و باید دید آیا مهر تایید خواهد خورد یا خیر؛ هرچند برگزار نشدن جلسه امروز و سکوت سخنگوی ستاد ملی در این خصوص، به نوعی تایید این تصمیم به نظر می‌رسد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل