بازدید 16035
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ فروردین

دیگران حسرت ایرانیان را می‌خورند؟ /تبدیل فرصت اقتصادی اوکراین به تهدید! /میانکاله و چالش دوباره بی‌منطقی

فرار زیرکانه مجلس از شفافیت، حکایت سفره‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شود، کاهش فوتی‌های روزانه کرونا به ۲۳ تن، بدون برجام؛ بدون FATF!، چرا ایرانی‌ها را در فرودگاه‌های خارجی معطل می‌کنند؟ عهدنامه ترکمانچای در قهوه خانه وطن، ریزش فقرا به حاشیه شهر در محلات فقیرنشین تهران، مقاومت در برابر دستور دولت در مساله میانکاله و ایران، الگوی اقتصاد مقاومتی روسیه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲ 17 April 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۸ فروردین در حالی چاپ و منتشر شد که مخالف‌خوانی درباره توقف اجرای پتروشیمی میانکاله، افشای اسامی جواب داد/ آغاز بازپرداخت بدهی ابربدهکاران، جبران کسری بودجه ۱۴۰۰ با درآمد‌های جدید نفتی و رسیدن نرخ سه نوع برنج ایرانی به ۱۰۰ هزار تومان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز منتشره در روزنامه‌ها را بررسی می‌کنیم:


دیگران حسرت ایرانیان را می خورند؟

محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان مقایسه، حسرت و دو دیدگاه نوشت: در روز‌های تازه‌سپری‌شده مقام‌های اقتصادی و سیاسی ایران و ترکیه درباره یک موضوع واحد تصمیم گرفتند. موضوع تصمیم جذب سرمایه‌های خرد خانوادگی و کسب‌وکار‌های شخصی خارجی‌ها بود، یعنی ایران نیز به تقلید از شمار قابل اعتنایی از کشور‌ها به این نتیجه رسیده که می‌توان با دادن امتیاز‌هایی از جمله امتیاز دادن حق اقامت و شهروندی به شهروندان دیگر کشور‌ها از آن‌ها بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کنند. بر اساس تصمیم دولت سیزدهم میزان سرمایه لازم برای دریافت شهروندی در ایران از ۱۵۰ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار کاهش یافت. در مقابل مقام‌های کشور ترکیه تصمیم گرفتند برای دادن مزیت شهروندی ترکیه به متقاضیان دیگر کشور‌ها سرمایه لازم برای ورود به ترکیه را از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش دهند. به این ترتیب مقام‌های دو کشور درباره یک موضوع واحد تصمیم خلاف جهت یکدیگر را اتخاذ و به دستگاه‌های مجری ابلاغ کرده‌اند. پرسش این است که چرا ترکیه امتیاز دادن شهروندی را ۶۰ درصد افزایش دهند و ایران این امتیاز را ۳۳ درصد کاهش داده‌اند؟ واقعیت این است که مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند هیچ فرد خارجی برای گرفتن شهروندی با ۱۵۰ هزار دلار اقدام نکند. در برابر، اما تقاضا برای گرفتن شهروندی ترکیه روندی فزاینده را تجربه کرده است.

این نوشته درباره دلایل این اتفاق و اینکه چرا شهروندان کشور‌های دیگر به ایران نمی‌آیند و به ترکیه می‌روند بحث نمی‌کند و تنها به این مساله می‌پردازد که آیا شهروندان ایرانی حق دارند و باید روزگار خود را با شهروندان دیگر کشور‌ها مقایسه کنند و در برابر پیشرفت‌هایی که این کشور‌ها دارند حسرت بخورند یا اینکه مطابق با اراده سیاست‌ورزان حاکم حق ندارند در این باره مقایسه کنند و باید شرایط ایران و ترکیه و یا ایران و کره‌جنوبی و ایران و امارات و قطر و مالزی را لحاظ کنند. در این دیدگاه تاکید می‌شود اگر به طور مثال قطر کوچک می‌تواند امتیاز برگزاری جام جهانی فوتبال که بزرگ‌ترین رویداد جهان است را کسب کند، اما ایران نمی‌تواند باید توجه کرد که ایران یک کشور مستقل است. در این دیدگاه تصریح می‌شود اگر کره‌جنوبی توانسته است بازار موبایل و تلویزیون و حتی اتومبیل را قبضه کند در برابر اطاعت محض از آمریکا قرار دارد. اگر عربستان توانسته است در این نیم‌سده اخیر ظرفیت تولید نفت خود را سه برابر ایران کند به این دلیل است که نوکری غرب را کرده است. اما دیدگاه دیگر این است که باید این مقایسه‌ها انجام شود و اگر شرایط ایران تاسفبار است و ایرانیان از مقایسه‌ها حسرت می‌خورند باید کاری کرد که پس‌ماندگی‌ها نسبت به دیگران کاهش یابد و باید در افزایش رفاه مادی ایرانیان گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که دیگران حسرت ایرانیان را بخورند.

 

تبدیل فرصت اقتصادی اوکراین به تهدید!

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان تبدیل فرصت اقتصادی اوکراین به تهدید! نوشت: فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای کشورمان از دل بحران‌های جهانی به دست می‌آید. با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، این سؤال مطرح شد که این جنگ چه فرصت‌ها و تهدید‌های اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد و چگونه می‌توان از فرصت‌های آن استفاده کرد؟


این جنگ از جهت اقتصادی به دلیل سهم بسیار بالای روسیه در تأمین بسیاری از کالا‌های اساسی و مواد معدنی ازجمله گندم، نفت و گاز موردتوجه بازار‌های جهانی بود و نتیجه آن جهش قیمت جهانی این کالا‌ها بود. در این میان مهم‌ترین معضل روس‌ها تحریم‌هایی است که صادرات نفت و مواد غذایی از این کشور را محدود می‌کند.


در نقطه مقابل جهان با شوک تورمی سنگینی روبه‌روست. به‌گونه‌ای که تورم در بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ جهان ازجمله آمریکا و اروپا از حدود ۲ تا ۳ درصد در سال‌های گذشته به بالاتر از ۸ درصد رسیده است. در این میان این کشور‌ها و بسیاری از دیگر کشور‌ها همزمان با تلاشی که برای تحریم روسیه دارند، نمی‌توانند جایگزینی برای کالا‌های اساسی و مواد معدنی صادراتی روس‌ها داشته باشند.


یکی از مهم‌ترین موارد نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این بحران جهانی، ایجاد مسیری برای تسهیل تجارت روس‌ها در زمینه صادرات کالا‌های اساسی و مواد معدنی است. اگر به نقشه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و مسیر‌ها و کریدور‌هایی که کشورمان می‌تواند در آن‌ها نقش محوری داشته باشد، نگاهی بیندازیم، کریدور شمال- جنوب را به‌عنوان یکی از محوری‌ترین کریدور‌ها با امکان نقش‌آفرینی ایران می‌بینیم. این کریدور حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد که در مقایسه با مسیر‌های سنتی ازنظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و ازنظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.


تکمیل سریع‌تر این کریدور منجر به ایجاد یک هاب جدید برای تجارت کالا‌های اساسی و مواد معدنی روس‌ها خواهد شد و علاوه بر این‌که بخشی از فشار را بر روسیه کم خواهد کرد، بخشی از فشار تورم جهانی کالا‌های اساسی و مواد معدنی را برای کشور‌های غربی نیز کاهش خواهد داد. مهم‌تر از این مسئله، ارتقای توان اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.


طی سال‌های گذشته تلاش بسیار زیادی صورت گرفته تا نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه کاهش یابد. در حال حاضر محور «پیمان ابراهیم» سعی دارد تا از مسیر امارات و بحرین تا رژیم نامشروع صهیونیستی، محوری مبتنی بر تجارت و برپایه سازش سیاسی بین برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی ایجاد کند. این پیمان از منظر سیاسی تلاش خطرناکی برای باز کردن جای پای این رژیم نامشروع در خلیج‌فارس و ایجاد روابط پایدار اقتصادی بین این رژیم و برخی کشور‌های منطقه است. جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با این نقشه خطرناک و برای ایفای نقش اثرگذارتر در تحولات جهانی نظیر جنگ روسیه و اوکراین باید از مزیت‌های جغرافیایی خود استفاده بیشتری ببرد. تکمیل مسیر‌های ناقص موجود برای پیوستن سریع‌تر ایران به کریدور شمال - جنوب و نقش‌آفرینی در پروژه بزرگ «یک کمربند یک‌راه» چین کمک می‌کند تا اقتصاد ایران از خطر تحریم پذیری و تحت‌فشار قرار گرفتن فاصله بگیرد و قدرت‌های موجود در جهان، نقش جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان محور ترانزیتی منطقه و نقطه اتصال بسیاری از مسیر‌های تجاری و ترانزیتی مهم جهان به رسمیت بشناسند.


بااین‌همه مشاهده می‌شود که مسئولین محترم اجرایی به این فرصت مهم تحولات اوکراین عملا بی‌توجهی نشان می‌دهند و اگر بخواهیم صریح‌تر و بی‌پرده سخن بگوییم بایستی بگوییم که «چه کسی باور می‌کند که ایران از فرصت طلایی تحولات اوکراین، یک تهدید بالفعل ساخته است!»

 

میانکاله و چالش دوباره بی‌منطقی

ژوبین صفاری طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان میانکاله و چالش دوباره بی‌منطقی نوشت: واقعیت آن است که طی چند دهه اخیر محیط زیست کشور به واسطه انواع و اقسام بی درایتی‌‎ها دچار مشکلات فراوانی شده است. فرونشست‌های پی‌درپی، بحران‌های زیست محیطی و تنش‌های آبی تقریباً همه جغرافیای کشور را تحت تاثیر قرار داده است. ورود به چرایی و دلایل آن، نه موضوع تازه‌ای است و نه البته موضوع بحث این نوشتار است، بلکه مسئله از آنجا آغاز می‌شود که پروژه پتروشیمی میانکاله همچنان محل بحث موافقان و مخالفانی است که هنوز مردم نمی‌دانند کدام طرف ماجرا درست می‌گوید. چرا که این مسئله نیز مانند بسیاری از چالش‌ها به جای بررسی و ریشه یابی و روشنگری برای مردم به محلی برای اتهام زنی و جدال‌های غیر کارشناسی تبدیل شده است. کافی است به ادبیات موافقان این طرح رجوع کنیم تا ببینیم که چگونه برای حمایت از آن سخن می‌گویند. یک مقام مسئول حمایت هنرمندان را مافیایی می‌داند بدون آنکه در مورد آن واضح سخن بگوید و دیگری می‌گوید مخالفان پتروشیمی خائن هستند، بی‌آنکه با استدلال به رد مخالفت‌ها بپردازد. شاید بهتر است بدانند دوره این نوع برخورد‌های سلبی و بدون منطق گذشته است و افکار عمومی به دنبال روشن شدن اصل موضوع است.


اینکه گفته می‌شود موضوع این پتروشیمی در تخصص هنرمندان نیست البته به خودی خود درست است، اما واقعیت آن است که تبعات زیست محیطی توسعه غلط طی سال‌های گذشته برای همه مردم کشور بوده است و نه حتی یک روستا و یک شهر. چنانکه خشک شدن دریاچه ارومیه می‌تواند در یک دومینوی مخرب تا شعاع کیلومتر‌ها محیط‌های اطراف را خالی از سکنه کند و هزینه آن را تعداد زیادی از مردم بپردازند؛ بنابراین حساسیت‌های چهره‌های سرشناس (که البته در همه جای دنیا نیز رایج است) و نگرانی مردم پر بیراه نیست. مردم می‌بینند نتیجه دستور‌ها و توسعه‌های نا به جا در حوزه‌های کشاورزی و صنعت تا چه اندازه بلای جان مردم شده است و احتمالاً هیچ کس هم زیر بار آن نخواهد رفت.


به نظر می‌رسد بهتر است به جای ادبیات قلدرمآبانه و تهدید گونه تمام جوانب این پروژه با نظرات تخصصی و حتی در قالب یک مناظره برای مردم تشریح شود تا قضاوت افکار عمومی در این مورد دقیق‌تر باشد. هرچند که تجربه همه پرسی دهه هاست علیرغم امکان قانونی آن در کشور اجرایی نشده، اما‌ای کاش به جای هزینه کردن از مردم به معنای واقعی در این موارد از مردم نظر سنجی و همه پرسی شود. هرچند بهتر است پیش از آن موافقان و مخالفان دلایل خود را برای یک تصمیم دقیق تشریح کنند.


ناگفته پیداست که توجه به مسائل زیست محیطی قرار نیست جلوی توسعه اقتصادی را بگیرد، اما بسیاری از کشور‌های توسعه یافته هم طبق ضوابطی معین دست به توسعه می‌زنند.
لازم به یادآوری است که مردم تجربه خوبی از گذشته نسبت به اینگونه طرح‌ها ندارند همچنان که بسیاری از کلانشهر‌ها به دلیل آلودگی‌های صنعتی دچار معضلات عدیده‌ای شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۳
دیگران حسرت ایرانیان را بخورند ها؟
یعنی ساده لوح ترین فرد روی رمین می تواند همچین حرفی بزند
جناب آقای قالیباف! اون بابای که میخاد میانکاله کارخانه شیمیایی بسازد همه خانواده اش در کانادا ساکن هستند و میانکاله هیچ برایش ارزش ندارد و تمام ایران را چیزی بیشتر از کیسه پول نمی بیند... شما چی؟
شما خودتون آمار مهاجرت از ایران رو ببینید متوجه میشید که آیا دیگران حسرت زندگی در ایران رو میخورند یا نه :(
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
بله خارجیها و ۸۰ درصد خود مردم ایران حسرت زندگی

آقازادگان و فرزندان مسولان و کاسبان تحریم در داخل

و خارج از کشور را میخورند !!!!!؟؟؟؟؟
یه تعداد باند قدرت و مافیای صنعت ،کلا با شمال مخالفن و به اسم حفظ محیط زیست شمال کشور، سبب عقب ماندگی شمال کشور شدن.
تو کشورهای اروپایی اینهمه صنعت وجود داره حالا تو شمال کشور مشکل دار شده؟؟؟؟
چند دهه هست که به بهانه های مختلف جلوی صنعتی شدن شمال رو میگیرین.
شمال کشور مثل همه جای کشور کلی کمبود داره کلی جوون بیکار داره. دیدن مناظر زیبا و دریا و جنگل سبب رفاه و سیر شدن شکم نمیشه. کمبود و فقر و عقب ماندگی شمال کشور پشت جنگل های سبز و دریا پنهان شده و مافیای قدرت و ثروت و صنعت هم از این داره سوءاستفاده میکنه
محیط زیست اول موافقت میکنه بعد میزنه زیرش چرا؟؟
جز اینکه مافیای قدرت و صنعت باعث شدن
بهتره که مردم گول این شعارهای محیط زیست دوستانه رو نخورن. شمال کشور باید پیشرفت کنه در همه زمینه ها و از جمله صنعت. باید صنعتی بشه ولی یه عده که افکار قومی قبیله ای دارن مانع این کار میشن
جراید: نگهداری وحمل ارز جرم محسوب میشود
واقعا فکر میکنید با اعلام این تصمیم چند درصد از چند ده میلیارد دلار ارز خانگی به بازار عرضه خواهندشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
در جهان به ایران میخندند که پول کشور دیگری و یا کل پولهای خارجی کشورها در یک کشور دیگری قاچاق محسوب میشود!!!!!!جهان را آقایون نمی شناسند؟؟؟
احتمالا همین جور پیش برود و اقتصاد فوق پیشرفته حمل گوشت از فروشگاه به منزل هم قاچاق محسوب میشود ویا با توجه به گرانی شکر هرگونه حمل قند و نبات توسط شهروندان قاچاق محسوب میشود و زندان خواهد داشت!!!!!!!!!!
تاسف اوره
چند تا سوال از جناب توانگر که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هستند و احتمالا اقتصاد تخصص شون: به نظرتون تا زمانی که ما تحریم هستیم میتونیم این کریدورها رو تکمیل کنیم؟ با کدوم سرمایه گذاری خارجی؟ مگر نه اینکه گام‌های اول قرداد 25 ساله با چین در بند تحریم ها قفل شده؟ آیا بدون رفع تحریم‌ها مثلا از عضویت در پیمان شانگهای چیزی نصیب ایران میشه؟ کدام کشور تونسته با تهاتر با چند همسایه ی ضعیف و گرسنه تر از خودش مشکلات تحریم رو رفع کنه؟؟ جالب‌تر اینکه همین همسایه ها هم برا پراخت بدهی هاشون به ما قلدر شدن، و در نهایت یک سوال ساده از زبان یک روستایی:جناب توانگر تحریم‌های بانکی و پولی ایران مثل اینن که جنابعالی و اعضای خانواده تون با وجود موجودی در حساب نتونین از حسابها و کارتهای بانکیی تون استفاده کنید تو بازار هم فقط اجناس بنجل رو باهاتون تهاتر کنن
نقش اقای عبدالله عبدی که بعنوان اولین ابَر بدهکار در بالای

لیست است ، در این پرونده پتروشیمی میانکاله چیست !!!؟؟

چطور وقتی ما برای تامین گاز مصرفی حتی خانگی در شمال

و شمال شرقی کشور در زمستان مشکلات جدی داریم

و پس از ۱۵ سال هنوز کارخانه پتروشیمی گرگان فقط ۲۰

درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سهامداران شاکی زیاد دارد

و پتروشیمی بجنورد ، عملا در نیمی از سال فاقد خوراک برای

تولید و بلا استفاده است

چرا باید به اعتراضات مردمی که دارای حقوق مراتع انجا

هستند ، اهمیتی نمیشود !!!!؟؟؟

چرا اکثر مقامات مربوطه و غیر مربوطه با فشار و تهدید

اصرار بر ساختن این کارخانه خاص در زمینی که دهها برابر

مساحت مورد نیاز آن و بد ترین مکان احداث آن است را دارند ،؟
آقای ،( ع . ع ) محکوم سابقه دار سوء استفاده مالی بسیار

بزرگ و نفر اول در لیست ابر بدهکاران بانکی و سهامدار بانک

های خصوصی و دارای شرکتهای بزرگ صوری کاغذی در

ترکیه بعنوان نفر اول سهامدار کارخانه پتروشیمی میانکاله کیست ؟

و ماجرای حمایت تمام قد اکثر مسولان بزرگ و کوچک از او چیست ؟

چطور استاندار و فرماندار و وزیر کشور ، دستورات صریح و

شفاف و قانونی رییس جمهوری رییسی و دادستان مازندران را نادیده می گیرند ؟؟؟؟؟

چرا باید امام جمعه بهشهر و رییس مجلس هم از احداث این

کارخانه که سراسر اشکال قانونی و عرفی و محیط زیستی و

نادیده گرفتن اصول فنی و حقوق مرتع داران محلی را زیر پا

گذاشته دفاع محکم و سخت و صریح اعلام کنند؟؟؟
با يك حسرت خور سويسي معامله مي كنم !
فقر وفلاکت که حسرت خوردن نمی خواد، حاضریم جامونو عوض کنیم
واقعا ادم تعجب می کنه از عقل و سواد نویسندگان بعضی مطالب. طرف نوشته کریدور شمال جنوب را سریع تکمیل کنیم چون روسیه تحریمه و کسی ازش کالا نمی خره، خوب استاد وقتی کسی ازش کالا نمی خره کریدور به چه دردی می خوره. می خوای یا به اسم ایران بفروشی کالای روسی رو، بقیه دنیا هم نمی فهمند؟ این همه نبوغ را این نویسنده به تنهایی داره یا با کسی شریکه؟
یکی نیست نماینده میانکاله رو بشونه سرجاش
مملکت داری با توهم!!! عبرت نگرفتید؟
بعد از میانکاله نوبت قله دماوند هست که آبادش کنند
زندگی در ایران هر روز صدبار از مرگ بدتر است
خواستند آخرت ما را بسازند دنیای ماراهم ویران کردند
شما اگا100000دلار هم به دیگران بدیدوالتماس کنید که تشریف بیارند به ایران باز هم کسی نمیاد مگر افغانها ویمنی ها وبرخی از عراقیها.دلیلش هم واضحه.
دنیا را آب برد و مسئولان ما خواب
طرف بیاد ایران و علم الهدا را هر روز ببیند و او را مالک بداند؟ عمرا
دیگران چه کسانی هستند که حسرت ایرانیان را می خورند میشه دقیق بگید و ادرس غلط ندید. اصلا چرا دیگران حسرت بخورند از خودمان شروع کنیک جای مردم و مسولین و آقازاده ها عوض کنید ببینیم بازهم از این حرفها میزنند. حاضرند مثل مردم تا کمرتوسطل آشغال باشند یا کارتنخواب و قبر خواب باشند و دیگران به ما حسرت بخورند.
ایران یک کشور مستقل است?
ایران یک کشور مستقل بود
همش حرف درمانی تو گفتی مسولین گوش کردن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار