بازدید 30898
آخرین تحولات خاورمیانه

گزارش سفیر پیشین آمریکا از  توافق صلح میان سوریه و اسرائیل/ وقوع اعتراضات گسترده در شهر‌های مختلف عراق/ دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان/ ادامه ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در کرانه باختری

گزارش سفیر پیشین آمریکا از توافق صلح میان سوریه و اسرائیل، وقوع اعتراضات گسترده در شهر‌های مختلف عراق، دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان، ادامه ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در کرانه باختری و عمل جراحی پادشاه اردن در آلمان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸ 13 April 2022

گزارش سفیر پیشین آمریکا از  توافق صلح میان سوریه و اسرائیل/ وقوع اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف عراق/ دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان/ ادامه ناآرامی ها و درگیری ها در کرانه باختری

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: گزارش سفیر پیشین آمریکا از توافق صلح میان سوریه و اسرائیل، وقوع اعتراضات گسترده در شهر‌های مختلف عراق، دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان، ادامه ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در کرانه باختری و عمل جراحی پادشاه اردن در آلمان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گزارش سفیر پیشین آمریکا از  توافق صلح میان سوریه و اسرائیل 

روزنامه هاآرتص، جزئیات کتابی به قلم فرستاده سابق آمریکا و سفیر اسبق واشنگتن در سوریه را منتشر کرده که در آن مدعی شده سوریه و اسرائیل در آستانه امضای توافق صلح بودند.

 روزنامه هاآرتص نوشت: فریدریک سی هوف، فرستاده و سفیر اسبق واشنگتن در سوریه در این کتاب مدعی شده که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تلاش محرمانه‌ای برای میانجیگری میان اسرائیل و سوریه انجام داد و این میانجیگری به دلیل جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ ناکام ماند.

فریدریک هوف کتاب جدید خود را با نام «صعود به قله» (قصه تلاش محرمانه برای صلح میان سوریه و اسرائیل) منتشر و در آن درباره مواضع و تلاش‌های محرمانه آمریکا برای میانجیگری میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ صحبت کرده و نوشته است: اسرائیل دنبال چیزی فراتر از صلح با سوریه بود و می‌خواست سوریه ارتباطش را با ایران و حزب الله قطع کند.

فرستاده و سفیر پیشین آمریکا مدعی شد: نتانیاهو و اسد در آستانه امضای توافق صلح بودند!

هوف مدعی شده، این روند در مسیر "امیدوارکننده‌ای" قرار داشت، زیرا اسد و نتانیاهو "تمایل غیرمنتظره‌ای" برای شرکت در مذاکرات جدی بر سر توافق صلح اسرائیل و سوریه از خود نشان دادند.

بر اساس این کتاب، در سال ۲۰۰۹، فردریک هوف توسط سناتور جورج میچل به عنوان مشاور منصوب و بعداً توسط اوباما به عنوان فرستاده آمریکا در خاورمیانه برای مدیریت روند صلح میان اسرائیل و اعراب منصوب شد.

هوف بیشتر کتابش را به نشست‌هایش با بشار اسد و نتانیاهو در اوایل سال ۲۰۱۱ اختصاص داده و می‌گوید که این نشست‌ها "موفقیت آمیز " بودند و اسد و نتانیاهو آمادگی خود را برای ورود به مذاکرات جدی نشان دادند.

نکته اصلی میانجیگری آمریکا فرمول معمول "زمین در برابر صلح" نبود بلکه "زمین در ازای تغییر استراتژیک بود".

هوف گفت:جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، تلاش‌ها برای توافق دمشق و اسرائیل را متوقف و موضوع توافق اسرائیل و سوریه را برای سال‌های زیادی از دستور کار حذف کرد.

وقوع اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف عراق 

«علی موسی عاکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل که از پیروان «محمود الصرخی» است، جمعه پیش در جریان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، خواستار تخریب کلیه مرقدها و قبور و مزار انبیا و امامان و شخصیت‌های دینی شد و همین مساله با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه گشت و علاوه بر تظاهرات‌ و تجمع مقابل دفاتر جماعت الصرخی، موجی علیه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

اعتراضات مردمی شامگاه امروز سه‌شنبه نیز با گستردگی بیشتر برگزار شد؛ به نحوی که در استان الدیوانیه، معترضان، دفتر و مسجد متعلق به فرقه انحرای الصرخی را بستند.

کانال تلگرامی صابرین نیوز نیز گزارش داد، عشیره «آل جبیر» در استان ذی قار، با حمله به دفتر الصرخی، این مکان را تخریب کردند.

این در حالی است که مردم منطقه «البیاع» در بغداد، به سمت دفتر الصرخی حرکت کردند تا دفتر الصرخی را ببندند. این دفتر در محله «الشهداء» بغداد قرار دارد. مردم مناطق «الشعب» و «اور» نیز برای پلمپ مقرها و دفاتر الصرخی در مناطق خود اعلام آماده‌باش کامل کردند.

گزارش سفیر پیشین آمریکا از  توافق صلح میان سوریه و اسرائیل/ وقوع اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف عراق/ دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان/ ادامه ناآرامی ها و درگیری ها در کرانه باختری

معترضان در البیاع، بر سردر دفتر الصرخی، شعارهایی مانند «کلا کلا الصرخیه» (الصرخیه، هرگز هرگز) و «کلا کلا آل سعود» (آل سعود هرگز هرگز) به نحوی تأکید کردند که این اقدامات به نحوی به عربستان ارتباط دارد و از این مسئله ابراز انزجار کردند.

شهروندان بصره نیز تظاهرات و راهپیمایی های گسترده‌ای در برابر دفاتر الصرخی در این استان برگزار و همچنین تأکید کردند که این دفاتر را پلمب می‌کنند.

از کاظمین نیز خبر می‌رسد که مردم این شهر مقدس، در حال برگزاری تظاهرات و اعتراضات گسترده در برابر دفاتر الصرخی هستند. معترضان همچنین وارد این دفاتر شدند و کتابهای موجود در آن را به آتش کشیدند.

شب گذشته نیز شماری از ساکنان استان ذی‌قار نیز در مرکز این استان یعنی شهر الناصریه به دفتر الصرخی در این شهر حمله و آن را تخریب و در مقابل آن تظاهرات کردند.

اما شاید بتوان شدیدترین واکنش را از سوی مقتدا صدر دانست؛ رهبر جریان صدر روز گذشته به «محمود الصرخی» هشدار داد که نهایتا تا سه روز دیگر از علی موسی عاگول اعلام برائت کند. در غیر این صورت، وی شخصاً بر اساس دین، وجدان و قانون و عرف معقول جامعه وارد میدان خواهد شد. وی تاکید کرد که شایسته نیست از ترویج عقاید فاسد در جامعه عراق چشم‌پوشی شود.

«محمود الصرخی» در سال ۲۰۰۳ قبل از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق یکباره ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق در سطح آیت‌الله العظمی معرفی کرد. الصرخی به رغم نداشتن وزنه‌ای علمی، خود را از شاگردان آیت‌الله شهید محمدباقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی و از سال ۲۰۰۳ میلادی (در ۴۰ سالگی) با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز کرد. او مدعی است آیت‌الله است و آیت‌الله در فقه شیعه کسی است که به مرحله اجتهاد رسیده اما هیچ مرجع یا آیت‌اللهی، به آن شهادت نداده که او به این درجه رسیده باشد.

گفتنی است که حامیان «محمود الصرخی» از عوامل اصلی حمله به کنسولگری ایران در شهر مقدس کربلا در آبان ۱۳۹۸ بودند.

دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان 

هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسن دانایی فرد، سفیر سابق ایران در عراق با مسئولان اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل، دو روز پیش (۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) این هیات وارد اربیل شده و طی دو روز با «مسعود بارزانی» رئیس «حزب دمکرات کردستان عراق»، «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم و «نیچروان بارزانی» ریاست اقلیم کردستان عراق، دیدار و درباره موضوعات مرتبط و منطقه ای و تحولات عراق و اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر کردند.

گزارش سفیر پیشین آمریکا از  توافق صلح میان سوریه و اسرائیل/ وقوع اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف عراق/ دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان/ ادامه ناآرامی ها و درگیری ها در کرانه باختری

دراین دیدارها طرفین بر تقویت و توسعه روابط در همه زمینه ها تاکید کردند.

ادامه ناآرامی ها و درگیری ها در کرانه باختری

منابع خبری سه‌شنبه شب از ادامه ناآرامی‌ها در کرانه باختری خبر دادند که بر اثر آن شماری از فلسطینیان زخمی و دستگیر شدند.

به گزارش تارنمای فلسطین الیوم، شهرها و روستاهای کرانه باختری سه شنبه شب شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای رژیم اشغالگر و جوانان فلسطینی بود که بر اثر آن شماری زخمی و دستگیر شدند.

بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست به شهرک سنجل واقع در شمال رام الله یورش بردند که به دنبال آن درگیری‌هایی میان نظامیان و جوانان فلسطینی به وقوع پیوست.

گزارش سفیر پیشین آمریکا از  توافق صلح میان سوریه و اسرائیل/ وقوع اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف عراق/ دیدار هیات ایرانی با مسعود بارزانی و مقامات اقلیم کردستان/ ادامه ناآرامی ها و درگیری ها در کرانه باختری

همچنین در شهر الخلیل نظامیان صهیونیست با پرتاب گاز اشک آور و نیز شلیک گلوله‌های فلزی به فلسطینیان حمله کردند که بر اثر آن ۲ فلسطینی به ضرب گلوله زخمی شدند.

شهرک «الخضر» واقع در جنوب بیت لحم نیز برای سومین شب پیاپی شاهد درگیری میان نظامیان رژیم اشغالگر و جوانان فلسطینی بود.

این گزارش می‌افزاید، شهرک «بیت امر» واقع در شمال الخلیل نیز شاهد تظاهرات فلسطینیان در حمایت از اردوگاه جنین بود که در پی حمله نظامیان صهیونیست به این تظاهرات شماری از فلسطینیان زخمی شدند.

صهیونیست‌ها از آغاز ماه مبارک رمضان حملات خود را به فلسطینیان در کرانه باختری و قدس اشغالی افزایش دادند.

پیشتر گروه‌های فلسطینی درباره پیامدهای خطرناک حملات مداوم صهیونیست‌ها به مردم فلسطین هشدار داده بودند.

عمل جراحی پادشاه اردن در آلمان 

دربار سلطنتی اردن اعلام کرد که عبدالله دوم شاه اردن روز سه شنبه برای درمان فتق دیسک در ستون مهره سینه ای عمل موفقیت آمیزی انجام داد.

این دیوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله دوم امروز سه شنبه دوازدهم آوریل 2022 یک عمل جراحی برای درمان فتق دیسک در ناحیه ستون مهره سینه‌ای انجام دادند که «به لطف خداوند و عنایت او این عمل موفقیت آمیز بوده است.»

در ادامه بیانیه آمده است: پادشاه بنا به توصیه پزشکان پس از عمل جراحی که انجام دادند در بیمارستان تخصصی شهر فرانکفورت آلمان استراحت خواهند کرد تا سپس در کمال لطف و عنایت الهی سالم و سلامت به وطن بازگردند.

خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، از سفر درمانی یکشنبه گذشته عبدالله دوم به آلمان خبر داده و گفته بود که دوره نقاهت درنظر گرفته شده برای جراحی شاه اردن، یک هفته است و پس از آن، او به کشور بازخواهد گشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۴
پس معلوم شد بشار اسد در زمان مناسب ایران را هم خواهد فروخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
چون روسیه خواهان دنیایی چند قطبی است....
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
فروخته عزیزم همون موقع تو واردات خودرو کلی سنگ اندازی کردن و سخت گیری الانم روابطش با روسیه و امارات نشانه های این معامله هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
با همین خبر به شما معلوم شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
سوریه ارز برای خرید خودرو نداشت
این بذری که امریکا در عراق کاشت تا سالهای سال محصول می دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
کم کم داربم می فهمیم که صدام که بود و چه فرقی با زمامداران فعلی عراق داشت . اقلا اینقدر عراق را جولانگته قدرت نمایی کشورهای دیگر نکرده بود
جهان تنها با تک قطبی شدن روی صلح و آرامش را می بیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ایشاالله با ظهور امام زمان جهان روی صلح و آرامش رو می بینه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ملت اوکراین قربانی خواسته امریکا شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
تک قطبی شدن جهان اون هم با ارباب آمریکا!!1
اگر چه همین ارباب آمریکا در تمام دنیا تبلیغ می کنه که تمرکز قدرت در یکجا باعث فساد و استبداد میشه، اما این حرف برای کشورهای دیگر است و به نوکرانش دیکته میکنه که تک قطبی بودن را تبلیغ کنن.
این تحرکات نشان داد فلسطین بر خلاف تلاش امریکا و پیروانش زنده است و به فضل الهی پیروزی نهایی از آن مردم فلسطین خواهد بود.
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ای کاش هزینشم شما پرداخت میکردین
فریادش مال شماست هزینش مال امثال من بدبخت یه نمونه کوچیکش ۲۰۰ میلیونی شدن پراید که خرید خودرو برای من آرزوی دست نیافتنی شد
«دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده است»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
دقیقا منظورت کدوم تحرکاته؟توافق اسراییل و سوریه؟
اصلا شماها معلوم نیست توی کدوم سیاره زندگی میکنین.هر اتفاقی هم که بیفته فکر میکنین به بفع شماست
سلام هنوز هم قرار نیست دل از سوریه بکنیم؟
پاسخ ها
الکی خوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
عراق و فلسطین و سوریه و لبنان و حتی یمن با اسراییل

و امریکا و عربستان

آشتی خواهند کرد و به پیشرفت و ابادانی و صلح و رفاه

خواهند رسید

ولی ما باز در دنیا میگردیم و ببینیم چه کسی میخواهد

با اسراییل و امریکا بجنگد

تا از ثروت و داشته های مردم، بهشان پول

بدهیم ، تا آنها هم به اشتی و آبادانی برسند !!!!؟؟؟
تابناك عزيز
عكس تبليغي در اين صفحه ، حاوي تصاوير خانمهايي است كه بخش زيادي از موهايشان پيداست و زيبنده سايتي مثل تابناك كه پايبند موازين شرع مي باشد ، نيست. متشكرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
من اینهمه تو این سایت اومدم اون عکسو ندیدم . تو اگه دنبالش نباشی نمیبینی . نگاه نکن اینقدر سخته؟
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
شما نیگا نکن تحریک نشی
بخدا من چشمم نخورده امثال شما چشم ناپاک دارین
بشار اسد هم مانند بسیاری از رهبران خودکامه دنیا، برای حفظ خود در قدرت حاضر شد بخش مهمی از سرزمینش را از دست بدهد و مردمش را سالها در فلاکت و بدبختی نگهدارد. منطقا همکاری استراتژیک سوریه با ایران می بایست با هدف حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه صورت گرفته باشد. اما اگر استقلال و تمامیت ارضی سوریه از طریق دیگری غیر از همکاری با ایران بهتر و با هزینه کمتر حفظ می شد، منطق سیاست بین الملل که بر اساس منافع ملی یک ملت است، حکم می کند که سوریه باید صلح با اسرائیل را در پیش می گرفت. چرا که «محور مقاومت» در سوریه در برابر اسرائیل برای رهاسازی جولان از اشغال اسرائیل فعال بود. اما اینکه بشار اسد این موضوع را نپذیرفت برای این است که او هم مانند سایر دیکتاتورها به یک دشمن دائمی برای حفظ خود در قدرت نیاز دارد. بنابراین حذف دشمنی با اسرائیل به معنای حذف وی از قدرت بود. و او خودش را بر ملتش ترجیح داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
همون صدام و آمریکا سرنگون کرد نتیجه اش رو دیدیم با هر عراقی که صحبت کنید معتقده دوران صدام بهترین دوران عراق بوده از نظر اقتصادی و رفاه و امنیت.
یک صلح یک طرفه میان اسراییل و سوریه سالهاست که برقرار است به این معنی که اسراییل به سوریه حمله می کند اما هرگز در دهه های گذشته سوریه جواب این حملات سوریه را نداده است و نهایت تلاشش این است که به سمت موشکهای اسراییل که شلیک شده شلیک کند. عملا بشار اسد و پدرش فقط نان د رجبهه مقاومت بودن علیه اسراییل را می خورند. البته این بدین معنی نیست که حضور ما در سوریه اشتباه بوده و هست . گروههای مخالف اسد در روزهای اول جنگ مسلحانه خود بیش از همه ایران را تهدید کردند و ادعای ایجاد امپراطوری امویان که ایران بخشی از ان بود را داشتند بعد هم داعش به نزدیک مرزهای ما امد و ما در سوریه در واقع از پشت به داعش حمله کردیم تا وارد خاک ایران نشود. قطعا اگر داعش وارد کشور ما می شد ما برای بیرو ن راندن ان باید دهها برابر هزینه ای که در سوریه کردیم می پرداختیم و شهدای بسیار بیشتری میدادیم.
آمریکا با هر کشور مستقل صرفنظر از نوع اون حکومت دشمنی داره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار