بازدید 78536
۷

سه هیات عربی در راه تهران؛ چه موضوع مهمی وجود دارد؟

این روز‌ها تهران میزبان هیات‌ها و دیپلمات‌های عربی است که هر یک از این هیات‌ها اهداف و دستورکار‌های متفاوت و بعضا مشترکی را دنبال می‌کنند. فردا سه شنبه نیز وزرای خارجه عراق و عمان قرار است به تهران سفر کنند. سفر این دو مقام ارشد عربی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶ 12 April 2022

سه هیات عربی در راه تهران؛ چه موضوع مهمی وجود دارد؟
بین الملل تابناک: این روز‌ها تهران میزبان هیات‌ها و دیپلمات‌های عربی است که هر یک از این هیات‌ها اهداف و دستورکار‌های متفاوت و بعضا مشترکی را دنبال می‌کنند. فردا سه شنبه نیز وزرای خارجه عراق و عمان قرار است به تهران سفر کنند. سفر این دو مقام ارشد عربی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

سفر وزیر خارجه عمان و آزادسازی دارایی های ایران

مهم ترین سفر را باید سفر وزیر خارجه عمان به ایران دانست. برخی رسانه های عربی اعلام کردند که وزیر خارجه عمان احتمالا فردا یا آخر هفته به ایران سفر خواهد کرد.

 شبکه قطری الجزیره به نقل از "یک مسئول ایرانی" که نام او را اعلام نکرده، تاکید کرد که یک مقام عالی رتبه منطقه‌ای به تهران خواهد آمد و این سفر در راستای آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران است.

الجزیره می‌گوید که این مبلغ به حساب‌های ایران بازگردانده خواهد شد و این امر می تواند منجر به رفع تدریجی تحریم های بانکی شود.

این منبع می گوید که به احتمال زیاد، اموال آزاد شده ایران به حساب بانک مرکزی در سلطنت نشین عمان واریز خواهد شد.

از سوی دیگر، روزنامه العربی الجدید نیز به نقل از "منبع آگاه ایرانی" که نام او نیز ذکر نشده، اعلام کرد که بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان فردا (سه شنبه) در راس هیاتی سیاسی و امنیتی راهی تهران خواهد شد.

این منبع می گوید که هدف از این سفر نهایی کردن توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و آزادی اموال بلوکه شده ایران است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز درمورد اخبار منتشره درباره آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران با تایید این خبر گفت: اصل آزادسازی انجام می شود. تا آخر هفته‌ یک هیات ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند و بخشی از پول های بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود. او اما به مبلغی که قرار است آزاد شود یا هویت هیاتی که به ایران خواهد آمد اشاره‌ای نکرد.

وزیر خارجه عراق در راه تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد که «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق، تا پایان هفته جاری به تهران سفر می‌کند.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، امروز (دوشنبه 11 آوریل) در نشست مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد که تهران تا پایان هفته جاری میزبان فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، خواهد بود.

هفته گذشته، وزرای خارجه ایران و عراق در تماسی تلفنی درباره دیدار در آینده بسیار نزدیک توافق کردند.

سفر هیات اقتصادی قطر به ایران

برخی خبرها حاکی از آن است که یک هیات سیاسی اقتصادی قطری نیز در ادامه سفر مقامات عالی رتبه این کشور به ایران قرار است فردا یا روز چهارشنبه به تهران آیند.

گفتنی است، روز یکشنبه، وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر به ایران سفر کرد و نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر، پیرامون مذاکرات پشتیبانی ایران از جام جهانی و رفع موانع حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور، عصر یکشنبه در نخستین روز سفر بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

مقامات عربی و سفر به ایران؛ اهداف و دستورکارها

در رابطه با اینکه هدف و دستورکارهای سفر مقامات ارشد عربی به ایران چیست، محمد قیصری کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با تابناک گفت: هر یک از این مقامات و یا هیأت های عربی دستورکارها و اهداف متفاوتی از سفر به ایران دنبال می کنند. با این حال ممکن است اهداف مشترکی نیز وجود داشته باشد.

قیصری افزود: سفر وزیر خارجه عمان، اهمیت زیادی دارد و موضوعات مهمی در این سفر نهفته است. مهم ترین آن، نقش فعال این کشور برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است. دارایی های ۸ میلیارد دلاری که می تواند در این وضعیت هم به اقتصاد کشور کمک کند و هم مذاکرات وین را در شرایط بهتری قرار دهد‌.

وی افزود: از سوی دیگر، عمان تلاش خواهد کرد نقش میانجی گرايانه خود بین تهران و واشنگتن را احیا کند و محتمل است که وزیر خارجه عمان در سفر به ایران حامل پیامی باشد. انجام موفقیت آمیز چنین ماموریتی از سوی وزیر خارجه عمان می تواند به احیای نقش این کشور در روابط میان تهران و واشنگتن کمک کند‌ و چنین نقشی را در حال حاضر بیشتر برعهده گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار داشت: سفر وزیر خارجه عراق به ایران نیز می تواند حاوی موضوعات متعددی باشد که به نظر من علاوه بر روابط دو جانبه، مهم ترین موضوعات و محورهای سفر را باید در تحولات سیاسی عراق و بن بست سیاسی در این کشور، حضور رژیم صهیونیستی در اربیل عراق و حملات به پایگاه های آمریکا در این کشور ارزیابی کرد.

قیصری ادامه داد: در رابطه با سفر هیأت های قطری نیز باید به دو موضوع اشاره کرد: نخست، همکاری میان دو کشور برای برگزاری جام جهانی که به سفر وزیر حمل و نقل قطر به ایران دنبال شده است و دوم، تلاش جدی دوحه برای انتقال پیام میان تهران و واشنگتن در راستای پیشبرد مذاکرات هسته ای.

قیصری در نهایت گفت: فعال شدن دیپلماسی منطقه ای و سفرهای متعدد مقامات عربی به ایران را باید به فال نیک گرفت. تحرک دیپلماتیک میان ایران و کشورهای عربی می تواند به تقویت همکاری های منطقه ای کمک زیادی کرده و تلاش ها برای فشار بر ایران را خنثی کند‌.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۷
آزادسازی پولهای بلوکه شده برای کدام مردم ؟؟؟؟

ما که قرار نیست چیزی از آن پول به دستمان برسه
ولی خدا وکیلی خرج اعراب نکنید

در داخل ایران به اندازه کافی بدبختی هایی وجود داره که با اون پول ممکنه درست بشه
پس چرا سخنگوی وزارت خارجه گفت که هیچ کس قرار نیست به تهران بیاید و هیچ سفری در دستور کار نیست. این ها مگر نمی دانند که دروغ گفتن گناه کبیره است .و یکی از زشت ترین اعمال است .ولی به راحتی صدها و هزاران دروغ هرروز به خورد مردم می دهند.
چقدر دوست داشتم که ایران بعنوان یک کشور نمونه اسلامی می توانست نقش میانجی و معتبر را در مناقشات و مسائل جهانی ایفا می کرد. اما افسوس که خودش نیاز به میانجی آنهم از کشورهای خرد و ریز عربی پیدا کرده
توکل برخدا
کل پول‌های بلوکه شده آزاد کنند هیچ اتفاقی در ایران نمی افتد به غیر از اینکه در داخل ایران تحولی به وجود آید زیاد خوش‌بین نباشید والسلام
لطفا کسی وزیر امور خارجه امیرعبدالهیان را از ورود این هیات ها با خبر کند. دیروز ایشان گفت دستگاه دیپلماسی خبری از سفر این هیات ها ندارد!!!!!
بخاطر ماه رمضان است؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها