بازدید 11078
۹
کیوسک بین الملل تابناک

ورود کماندو‌های ترکیه به شمال عراق و سوریه/ دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل/ تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان/ سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

ورود کماندو‌های ترکیه به شمال عراق و سوریه، دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل، تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان، سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض و نامزدی شهباز شریف و شاه محمود قریشی برای نخست‌وزیری پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ 10 April 2022

ورود کماندوهای ترکیه به شمال عراق و سوریه، دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل، تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان، سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

کیوسک بین الملل تابناک: ورود کماندو‌های ترکیه به شمال عراق و سوریه، دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل، تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان، سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض و نامزدی شهباز شریف و شاه محمود قریشی برای نخست‌وزیری پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ورود کماندوهای ترکیه به شمال عراق و سوریه

روز یکشنبه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه، شش تروریست «پ‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» را در شمال سوریه و عراق از پای درآوردند.

ورود کماندوهای ترکیه به شمال عراق و سوریه، دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل، تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان، سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وزارت دفاع ترکیه در حساب توییتری خود اعلام کرد: «سه تروریست در منطقه عملیات چشمه صلح و دو تروریست در منطقه عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه از پای درآمدند.یک تروریست دیگر پ‌ک‌ک نیز در منطقه «زاپ» در عراق به هلاکت رسید.»

ترکیه مدعی است که گروه تروریستی پ‌ک‌ک از پایگاه هایی در شمال عراق برای مخفی شدن و طراحی حملات تروریستی در ترکیه استفاده می کند.

از سال ۲۰۱۶، ترکیه سه عملیات ضد تروریستی را در سراسر مرز خود در شمال سوریه برای جلوگیری از تشکیل به اصطلاح مسیر تردد تروریست‌ها انجام داده است. دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در خاک این کشور اشغالگری است و آنها باید خاک این کشور را ترک کنند. بیشترین منابع نفتی سوریه در شرق سوریه قرار دارد که آمریکا با کمک تروریست‌ها در حال قاچاق آن است.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق، چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت، در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه به ایجاد ایست بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

در رویداد مرتبط دیگر «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه گفته است که با مقامات ارشد و کرد عراقی در مورد مبارزه مداوم ترکیه با تروریست‌های پ‌ک‌ک ـ که از اواخر دهه ۸۰ میلادی از خاک عراق استفاده می‌کنند ـ دیدار کرده است.

به نوشته روزنامه «حریت»، آکار گفت: ما ۴۰ سال است که علیه پ‌ک‌ک می‌جنگیم. اکنون باید هر چه زودتر از شر این موضوع خلاص شویم.

دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل

«بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ورود کماندوهای ترکیه به شمال عراق و سوریه، دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر ایران در کابل، تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان، سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که متقی در این دیدار درباره وضعیت مهاجرین افغان در ایران ابراز نگرانی کرده و از مقامات ایرانی خواست تا دباره رفتار شایسته با مهاجرین افغان در ادارات امنیتی دستورهای لازم را صادر کنند.

این در حالی است که سفارت ایران در کابل درباره انتشار برخی مطالب با هدف ایجاد فتنه و شکاف میان دو ملت ایران و افغانستان هشدار داد.

به گفته این سفارت، جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که به شایستگی میزبان مهاجران افغانستانی بوده و هم اکنون نیز میزبان حداقل پنج میلیون تن از آنان استکه عموما از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.

سفارت ایران در کابل در بخشی دیگر از این اطلاعیه هشدار داد، کلیپ های منتشره در فضای مجازی، مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران هدفمند و برنامه ریزی شده در صدد گل آلود ساختن روابط ریشه دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران هراسی در جامعه افغانستان است. واضح است که این قبیل فیلم ها، کلیپ ها و تصاویر نمی‌تواند مبنایی برای قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال اتباع افغانستان در ایران قلمداد شوند.

بنا بر اعلام سفارت ایران، از سوی دیگر فیلم ها و کلیپ‌هایی در فضای مجازی در حال انتشار است که به دنبال القای افغان هراسی در جامعه ایران هستند و در آنها اتباع افغانستان مرتکب جرم و جنایت علیه مردم ایران نشان داده می‌شوند. کنار هم قرار دادن این نوع فیلم ها از جریان رسانه ای هدفمندی که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند، پرده برمی دارد.

این سفارت همچنین اعلام کرد، نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان شامل سفارت در کابل و سرکنسولگری ها در هرات، قندهار،جلال آباد و مزار شریف همه روزه به جز ایام تعطیل، نسبت به صدور روادید اقدام می کنند.

تحویل سفارت افغانستان در روسیه به طالبان

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، سفارت افغانستان در مسکو را به نماینده طالبان تحویل داده است، اما تصریح کرد این کار به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

به گزارش خبرگزاری خامه‌پرس، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سفارت این کشور در مسکو رسما به دیپلمات‌های اعزامی «امارت اسلامی افغانستان» تحویل داده شد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارتخانه ضمن تشکر از دولت روسیه، در توییتر نوشت، این اقدام تقویت روابط دوجانبه و تمهیدات خدمات افغانستان در روسیه را تسهیل می‌بخشد.

بلخی در ادامه توییت خود نوشت، «امارت اسلامی افغانستان، به عنوان دولت قانونی این کشور، حق دارد تا نهادهای سیاسی این افغانستان در خارج از کشور را مدیریت کرده و با دنیا تعامل متعهدانه داشته باشد.»

با این حال، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این اقدام به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: برای به رسمیت شناختن رسمی دولت افغانستان، هنوز خیلی زود است.

علاوه‌ بر روسیه، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و چین نیز میزبان دیپلمات‌هایی از سوی دولت طالبان بوده‌اند، اما روسیه نخستین کشور قدرتمندی است که سفارت افغانستان در کشورش را در اختیار طالبان قرار داده است.

سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

پس از تحولاتی که در صحنه یمن از جمله برکناری « منصور هادی » رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و تشکیل شورای به اصطلاح ریاستی این کشور و اعلام آتش بس به مدت دو ماه رخ داد، امروز (یکشنبه) پایتخت های عمان و عربستان شاهد تحرکات دیپلماتیک بود.

پایگاه خبری «الشبیبیه» عمان نوشت: امروز (یکشنبه) در مسقط، «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه این کشور و «هانس گراندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن درباره تلاش‌های انجام شده برای تضمین ادامه آتش‌بس و ورود به یک روند سیاسی جامع تبادل نظر کردند.

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، «البوسعیدی» از «گراندبرگ» که به عمان سفر کرده است، استقبال نمود و آن‌ها در دیدار با یکدیگر درباره تلاش‌های انجام شده برای تداوم آتش بس در جنگ یمن تبادل نظر کردند.

این بیانیه افزود: دو طرف بر اهمیت ورود به یک روند سیاسی که آرزوهای مردم یمن در راستای امنیت و ثبات را برآورده کند تاکید کردند.

عمان جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که شورای جدید ریاستی یمن به حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ، یافتن یک راه حل سیاسی جامع و بهبود وضعیت انسانی در این کشور کمک کند.

عمان برای پایان دادن به جنگ هشت‌ ساله در یمن نقش میانجی اصلی را بازی می‌کند؛ جنگی که به گفته سازمان ملل متحد حدود ۴۰۰ هزار تن که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند را کشته و بیش از ۱۶ میلیون تن را در آستانه قحطی قرار داده است.

در این پیوند، رسانه‌های عربستان سعودی از سفر «دیوید گریسلی» هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل که هماهنگ کننده امور بشر دوستانه این سازمان در یمن نیز هست و «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن به ریاض و دیدار وی با «نایف الحجر» دبیر کل شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خبر دادند.

به نوشته رسانه‌های عربستان، «نایف الحجرف»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این دیدار که در چارچوب تحرکات دیپلماتیک در صحنه یمن انجام گشت، مدعی شد که این شورا از همه تلاش‌های بین‌المللی برای حفاظت از نفتکش صافر و حمایت مستمر برای کاهش درد و رنج مردم یمن حمایت می‌کند.

بر اساس بیانیه شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در این دیدار تلاش‌های سازمان‌های بشردوستانه در یمن و تقویت هماهنگی مشترک برای حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای آتش‌بس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار همچنین طرح سازمان ملل برای نفتکش صافر که می‌تواند در صورت‌ عدم همکاری رسیدگی به یک فاجعه زیست محیطی و اقتصادی قریب الوقوع تبدیل شود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نفتکش صافر حدود پنج سال است، در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

مسئولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیشتر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار دادند و افزوند به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، این موضوع تهدید بیشتری برای یمن و منطقه محسوب می‌شود.

نامزدی شهباز شریف و شاه محمود قریشی برای نخست‌وزیری پاکستان

«شهباز شریف» رهبر اپوزیسیون پارلمان و «شاه محمود قریشی» نایب‌رئیس حزب تحریک انصاف و وزیر سابق امور خارجه پاکستان با ارسال مدارک به مقامات پارلمان، نامزدی خود را برای احراز پست نخست‌وزیری این کشور اعلام کردند.

پارلمان پاکستان مدارک و درخواست این کاندیدا‌ها را بررسی و پذیرفته است.

انتخابات نخست‌وزیری پاکستان فردا در پارلمان این کشور انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، با برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری پس از از دست دادن رأی عدم اعتماد در پارلمان، جلسه شورای ملی (NA) برای انتخاب نخست وزیر جدید فردا (دوشنبه) ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه NA، داوطلبان پست نخست‌وزیری تا ساعت ۱۴ امروز (یکشنبه) باید نامزدی خود را ثبت می‌کردند و اسناد تا ساعت ۱۵ بررسی می‌شد.

بر اساس برنامه جدید، انتخابات نخست وزیر جدید ساعت ۱۴ روز دوشنبه برگزار می‌شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
طالبان ارباب رعیتی با ایران حرف میزنه.
اینا واقعا باورشون شده آمریکا از ترس اینا افغانستان رو ترک کرد.
آمریکا بیکار نبود اینقدر هزینه کنه برای ملتی که از نظر فرهنگی و فکری گرایش به طالبان داره.
نخست وزیری که با یک تشر آمریکا به دست نمایندگان مردم تعویض میشه. هیهات من الذله
سر کنسولگری‌ ایران‌ لطف‌فرمودند‌ و روند‌ ورود‌ افغانیها‌ به ایران را بسیار بسیار تسهیل‌فرمودند‌ !!!!
خسته نباشند‌ با این انساندوستیهایی که در جهت افزایش‌ مهاجرین به کشور ایران‌ بخرج میدن‌ ؟!
واقعا تو دنیا می تونید این شکلی پیدا کنید‌ ؟!!!
پس معلوم شد طالبان ساخته و پرداخته روسیه بودند قابل پیش بینی هم بود
بوتین احتمالا با طالبان رابطه حسنه داشته باشه!
جای تاسف است که یک جانی تبعه افعانستان که دو روحانی را به هلاکت رساند و یک نفر بستری است

و وزیر امور خارجه گروه تروریستی طالبان ، سفیر ایران در کابل را برای اعتراض فرا خوانده است !!!!!

البته نقشه های طالبان در نفوذ به کشور با برنامه ریزی قبلی بسیار مشکوک است
و متاسفانه مسولان ما یا در غفلت و یا در ترس بسر بردند و با طالبان مماشات کردند و میکنند

و نتوانستند بر روی کنترل مرزها و ورود ۸ میلیون افعان به کشور اقدام موثری بکنند

و خدا کند که شایعاتی که بسیار ترسناک و محتمل است دروغ و دور از واقعیت باشد

والا استانهای شرقی کشور دچار مشکلات جدی و خطرناک از ناحیه طالبان خواهند شد
یاشاسین ترکیه
ازکی طالبان آدم شدن که با آنها دیدار میکنید
باید بع فکر لشگر اسلام به پیشتازی تورکیه باشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر