بازدید 3453

تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر یک ماموریت مریخی

آژانس فضایی اروپا همکاری خود با کشور روسیه در ماموریت اگزومارس (ExoMars) را در پی حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورد.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱ 19 March 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، اگزومارس ماموریتی است که طی آن آژانس فضایی اروپا یک فرودگر و یک مریخ‌نورد را روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. قرار بود این ماموریت با کمک یک فضاپیمای روسی انجام شود. حال، اما به دلیل حمله روسیه به اوکراین آژانس فضایی اروپا همکاری خود با کشور روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

آژانس فضایی اروپا گفته است ما به عنوان یک سازمان بین دولتی که موظف به توسعه و اجرای برنامه‌های فضایی با احترام کامل به ارزش‌های اروپایی است، از تلفات انسانی و پیامد‌های غم انگیز تجاوز به اوکراین عمیقا ابراز تاسف می‌کنیم. در حالی که آژانس فضایی اروپا از تاثیر این امر بر اکتشافات علمی آگاه است، اما ما کاملا با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط کشور‌های عضو این سازمان، همسو و هم راستا هستیم.

اگزومارس

جلسه شورای حکمرانی آژانس فضایی اروپا (ESA’s ruling Council) که در تاریخ ۱۶تا ۱۷ ماه مارس در پاریس تشکیل شد، وضعیت ناشی از جنگ در اوکراین بر ماموریت اگزومارس را ارزیابی و اعلام کردند: عدم امکان همکاری جاری با روسکاسموس در ماموریت مریخ نورد اگزومارس و پرتاب آن در سال ۲۰۲۲ طی این جلسه تایید شده و مدیر کل آژانس فضایی اروپا موظف است اقدامات لازم برای تعلیق فعالیت‌های همکاری را بر این اساس انجام دهد.

همچنین طی این جلسه از مدیر کل آژانس فضایی اروپا خواسته شد تا یک مطالعه صنعتی سریع انجام دهد تا گزینه‌ها و راه حل‌های موجود برای اجرای ماموریت کاوشگر اگزومارس را بهتر بررسی کند.

حمل و نقل فضایی

پس از تصمیم روسکاسموس برای خروج پرسنل خود از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه، تمام ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده برای پرتاب توسط موشک سایوز به حالت تعلیق درآمد. این موارد عملا چهار ماموریت سازمانی را که آژانس فضایی اروپا نیز در آن‌ها دخیل بود تحت تاثیر قرار داد چرا که آژانس فضایی اروپا نهاد تدارکاتی خدمات پرتاب این ماموریت‌ها است. Galileo M ۱۰ Galileo M ۱۱، Euclid و EarthCare و یک پرتاب نهادی دیگر از جمله این ماموریت‌ها هستند. در نتیجه، مدیر کل آژانس فضایی اروپا مسئولیت ارزیابی خدمات پرتاب جایگزین برای این ماموریت‌ها را آغاز کرده است که شامل بررسی اولین پرواز‌های بهره برداری آریان ۶ خواهد بود. یک برنامه پرتاب قوی برای رسیدگی به نیاز‌های پرتاب ماموریت‌های آژانس فضایی اروپا از جمله برای فضاپیما‌هایی که در اصل برای پرتاب توسط سایوز از کورو در گویان برنامه‌ریزی شده بود، به کشور‌های عضو ارائه خواهد شد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز همانگونه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هدف اصلی آن‌ها نیز ادامه دادن عملیات به صورت ایمن در ایستگاه فضایی بین‌المللی از جمله حفظ ایمنی خدمه است.

بر اساس اولین تحلیل تاثیرات فنی و برنامه‌ای بر سایر فعالیت‌های متاثر از جنگ در اوکراین، مدیرکل آژانس فضایی اروپا در نظر دارد در هفته‌های آینده یک جلسه مهم را برای ارائه پیشنهاد‌های خاص در جهت تصمیم‌گیری توسط کشور‌های عضو تشکیل دهد.

نکاتی درباره آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا (ESA) انجام عملیات فضایی اروپا به فضا را بر عهده دارد و یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۷۵ ایجاد شده و ماموریت آن شکل دادن به توسعه قابلیت فضایی اروپا و اطمینان از اینکه سرمایه‌گذاری در فضا منافعی را برای شهروندان اروپا و جهان به ارمغان می‌آورد، است.

آژانس فضایی اروپا دارای ۲۲ کشور عضو شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و انگلستان است. اسلوونی، لتونی و لیتوانی اعضای وابسته هستند.

آژانس فضایی اروپا همکاری رسمی با شش کشور عضو اتحادیه اروپا برقرار کرده است. کانادا در برخی از برنامه‌های آژانس فضایی اروپا تحت یک توافقنامه همکاری شرکت می‌کند.

آژانس فضایی اروپا با هماهنگ کردن منابع مالی و فکری اعضای خود، می‌تواند برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را بسیار فراتر از محدوده هر کشور اروپایی انجام دهد. این سازمان با اتحادیه اروپا در اجرای برنامه‌های گالیله و کوپرنیک و همچنین با سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی برای توسعه ماموریت‌های هواشناسی همکاری می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر