بازدید 9547
۲
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات جدی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در سال جدید ایران به قرنی نو قدم می‌گذارد؛ در حالی که اقتصاد کشورمان بیم و امید‌های زیادی را پیش روی خود می‌بیند و بیش از هر زمان به یک سیستم قاعده‌گذاری و نقشه راه کارآمد نیازمند است تا فرصت‌های بیشتری از دست نروند. اقتصاد ایران در آغاز قرنی جدید، اصلاحات جدی و تصمیمات سخت، اما ارزشمند است.
کد خبر: ۱۱۰۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳ 12 March 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی در سی و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد با اشاره به مذاکرات وین و احتمالاتی که در باب ثمریابی آن مطرح می‌شود، اظهار کرد: اگرچه موانعی پیش رو است، اما خوشبین هستیم که این مذاکرات فرجام پیدا کند و این به معنای گشایش‌های جدید برای اقتصاد کشورمان است.

وی بر ضرورت بهره‌گیری حداکثری از فرصت ایجاد شده در صورت حصول توافق در مذاکرات وین تاکید کرد و افزود: پیش از این در بازه کوتاهی که برجام به مرحله اجرا درآمد، شاهد حضور هیات‌های اقتصادی فراوانی در ایران بودیم، اما از مجال ایجاد شده، بهره لازم گرفته نشد. ضرورت دارد در صورت ایجاد دوباره این ظرفیت احتمالی برنامه‌ریزی لازم انجام بگیرد و اهداف و راهبرد‌های لازم تعریف شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران خاطرنشان کرد: تصمیم‌سازان کشور باید برای این بزنگاه خاص توجه خود را بر مسائل توسعه‌ای متمرکز کنند و به حل موضوعات روزمره محدود نمانند.

شافعی به شرایط موجود از جنگی که بهای نفت را افزایش داده تا احتمال آزاد شدن منابع ارزی ایران پس از توافقات اشاره کرد و گفت: این اتفاقات می‌تواند درآمد‌هایی را برای کشور ایجاد کند، اما این مبالغ نباید صرف پول‌پاشی و تمهیدات کوتاه‌مدت شود. اگر نیت تعالی اقتصاد کشور است، منابع مذکور باید به عرصه‌هایی تزریق شود که توسعه پایدار را رقم می‌زند. نوسازی و بهسازی زیرساخت‌ها و تجهیزات صنایع، ارتقای تکنولوژی در بخش تولید، رفع نقایص موجود در حوزه‌های زیرساختی و... شماری از سرفصل‌های مهمی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان باشند.

وی با ابراز نگرانی از نفتی شدن دوباره اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: در گیر و دار تحریم‌ها اقتصاد کشورمان بر صادرات غیرنفتی تمرکز بیشتری یافت. دغدغه فعالان اقتصادی این است که درآمد‌های نفتی بار دیگر رویه‌های غلط گذشته را احیا کند و سرنوشت اقتصاد کشور را دوباره به منابع این بخش پیوند بزند و موجب شود از توسعه صادرات غیرنفتی غفلت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به بررسی‌های انجام شده در مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در خصوص اولویت‌های اقتصادی بعد از توافق و ضرورت‌های توسعه پایدار در این بخش اشاره کرد و از ارائه نتایج آن به دفتر رئیس‌جمهوری و معاون اقتصادی وی خبر داد.

شافعی نگرانی دیگر خود را عدم ثبات در موضوعات کلان اقتصادی عنوان کرد و گفت: نوسانات ارزی، تورم و... مسائلی است که نرخ سرمایه‌گذاری را کاهش داده و در سال‌های آینده باید تلاش شود تا ثبات در بدنه اقتصاد کشور تقویت شود و از این مسیر باب حفظ سرمایه‌های موجود و جذب سرمایه‌های خارجی فراهم آید.

وی بیان کرد: امید است که سال پیش رو اتفاقات بهتری برای اقتصاد و بخش خصوصی ایران رقم بخورد و مسیر توسعه آن هموارتر شود.

سال ۱۴۰۱ سال تصمیمات سخت برای اقتصاد ایران

در ادامه محمود سیادت، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز ۱۴۰۱ را سال تصمیمات سخت برای اقتصاد ایران دانست و اظهار کرد: شرایط پیچیده‌ای پیش روی مسئولان و تصمیم‌سازان کشور است. به تبع آن بخش خصوصی از منظر حفظ سرمایه‌های خود دغدغه‌های جدی دارد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های دولت در سال آینده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. اقدامی که اگر به درستی مدیریت نشود، چالش‌های جدی را در سطح جامعه و برای گروه‌های آسیب‌پذیر رقم خواهد زد. توامان اگر کار به درستی انجام بگیرد، از هدررفت منابع جلوگیری شده و اقتصادی رقابتی شکل می‌گیرد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی فرصت اندک هشت ماهه تا انتخابات کنگره آمریکا را یادآور شد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در این دوره بار دیگر جمهوری‌خواهان اکثریت این مرجع مهم قانونی را در دست بگیرند و این اتفاق می‌تواند مشکلاتی را بر سر اجرای توافق احتمالی ایران با کشور‌های اورپایی و آمریکا رقم بزند، اما حتی همین بازه ولو کوتاه هم فرصتی برای احیای برخی ظرفیت‌ها خواهد بود.

سیادت عدم استفاده لازم از ظرفیت‌های برجام را در دوره گذشته یک کوتاهی بزرگ توصیف کرد و خواستار توجه جدی به فرصت‌های احتمالی آتی شد.

اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید صادرات محور

در بخش دیگری از این جلسه محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تحلیل رفتن بنیه صادراتی کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: آمار کالا‌های صادراتی کشورمان زیاد نیست؛ یعنی عمدتا آنچه صادر می‌شود یا به نوعی خام‌فروشی است یا محصولات صادراتی در جرگه کالا‌هایی قرار می‌گیرد که تکنولوژی بالایی ندارد. در مجموع این شکل از صادرات نمی‌تواند بهره‌وری و انتفاع زیادی برای اقتصاد کشورمان و توسعه آن داشته باشد.

وی تحریم‌ها و توامان بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های تولید را عامل این موضوع دانست و افزود: ضرورت سرمایه‌گذاری جهت رشد تولیدات صادرات‌محور و محصولات های‌تک (تکنولوژی بالا) از اهمیت برخوردار است.

روشنک همچنین با انتقاد از رویکرد‌هایی که صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاری را مذموم می‌داند و مورد هجمه قرار می‌دهد، عنوان کرد: فعال اقتصادی و کارآفرین بستر ایجاد اشتغال و درآمد را برای جامعه فراهم می‌کند و باید مورد حمایت باشد و سرمایه او حفظ شود، اما عده‌ای با فضاسازی مکرر این قشر را مورد هجمه قرار می‌دهند. نگاه‌ها باید به بعضی مفاهیم اصلاح شود و تاکیدات رهبری در حمایت از قشر تولیدکننده و کارآفرین مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی وی همچنین خواستار همگرایی بیشتر بخش خصوصی با هدف مطالبه‌گری موثرتر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
فقط حرف وشعار
خسته نباشی بعد از 50 سال تازه فهمیدن

وقتی 40 میلیون رو به زباله گردی کشاندید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل