بازدید 5350

آیا طلا در معرض ریزش قیمت بزرگتری قرار دارد؟

کد خبر: ۱۱۰۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹ 27 February 2022

پس از شوک ژئوپلیتیکی اولیه حمله نظامی همه جانبه روسیه به اوکراین، اونس طلا به پایین ۱۹۰۰ دلار عقب نشینی کرد اما تحلیلگران درباره نوسان بالایی که پیش روی این فلز ارزشمند قرار دارد، همچنان هشدار می دهند.

به گزارش ایسنا، بازار طلا در چند روز معامله گذشته تحت تاثیر بحران در اوکراین، شاهد حدود ۱۰۰ دلار نوسان قیمت بود. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۸ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد ریزش کرد و در ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش داشت.

تحلیلگران به شفافیت پیرامون تحریمها به عنوان یکی از دلایل عقب نشینی طلا اشاره و خاطرنشان کردند بسیاری روی واکنش شدیدتر غرب در قبال روسیه حساب کرده بودند.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" در این باره به کیتکونیوز گفت: بخشی از تنش سیاسی شدید از بین رفته است. می دانیم که پوتین بسیار گسترده تر از آنچه تصور می رفت، به اوکراین حمله کرده است. پیش از آن این باور وجود داشت که پاسخ غرب قوی خواهد بود و شامل حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت می شود اما چنین اتفاقی نیافتاد. تحریمها بر اساس واکنشی که بازارها نشان دادند، به شدت و محدودیتی که می توانستند باشند، نبودند. یکی از قابل توجه ترین نتایج این وضعیت عدم تاثیر تحریمها بر بازار انرژی و متعاقبا استرس کمتر در خصوص عرضه نفت بود.

میلک ادامه داد: قیمتهای نفت پایین آمدند. انتظارات تورمی کمتر و نرخهای بهره واقعی بالاتر، برای طلا عالی نیستند. غرب صادرات نفت یا گاز روسیه را تحریم نمی کند و همزمان ممکن است حمایت بیشتری از جانب اوپک دریافت کنیم.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز گفت: علاوه بر آن اختلاف نظر غرب درباره حذف دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت، نشان می دهد شدت واکنشها متفاوت خواهد بود. مقاومت بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا برای وضع تحریمهای شدیدتر علیه روسیه مانند ممنوعیت دسترسی به سیستم سوئیفت، بخشی از دلیل معکوس شدن روند افزایشی قیمت طلاست. اکنون به نظر می رسد که اروپا در یک صف متحد با آمریکا قرار نگرفته است و انگلیس شدیدترین تحریمهای ممکن را وضع می کند و این امر اندکی از بحران می کاهد.

بعلاوه نیروی صعودی قیمت طلا که تحت تاثیر این اتفاق ژئوپلیتیکی شکل گرفت، به سرعت ته کشید و این همان اتفاقی بود که در سال ۲۰۱۴ در زمان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه مشاهده شد. تعجب آور نیست که همه این رشد قیمت به سرعت از دست برود. با این حال میلک هشدار داد تنشهای میان روسیه و اوکراین در هر زمانی ممکن است تشدید شود. در زمان جنگ تنها چیزی که می توانیم از آن مطمئن باشیم این است که هیچ چیز معلوم نیست.

نمی توان بانک مرکزی آمریکا را فراموش کرد

علاوه بر تنشهای ژئوپلیتیکی، خبر خوب برای طلا این است که بسیاری از سرمایه گذاران در خصوص افزایش نرخهای بهره در آمریکا در پی جنگ در اوکراین به ارزیابی مجدد پرداخته اند و اکنون احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در مارس از ۸۰ درصد به ۲۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

این دیدگاه وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است برای مدت طولانی تری سیاست تسهیلی خود را حفظ کند و دیدگاه مذکور از طلا پشتیبانی خواهد کرد. بانکهای مرکزی نمی خواهد در زمانی که نوسان بالاست، نقدینگی را حذف کنند و نمی خواهند مهار تورم به قیمت فروپاشی اقتصاد تمام شود.

به گفته میلمان، اوکراین در نشست سیاست پولی مارس در رادار توجه فدرال رزرو قرار خواهد داشت. وضعیت ژئوپلیتیکی احتمالا مانع از آن می شود که بانک مرکزی آمریکا به دفعاتی که بازار پیش بینی کرده بود، نرخ بهره را افزایش دهد.

تحلیلگران بعید نمی دانند اونس طلا حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار را تست کند زیرا این فلز ارزشمند به سرعت از ۱۸۰۰ دلار به ۱۹۰۰ دلار صعود کرد. میلک سطح حمایتی طلا را ۱۸۶۰ دلار و سطح مقاومتی طلا را ۱۹۱۶ دلار می داند و انتظار دارد طلا در معاملات هفته جاری در بازه محدودی معامله شود.

علاوه بر اقدام نظامی روسیه در اوکراین، بازارها توجه دقیقی به اظهارات هفته جاری جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته های بانکی مجلس و سنا خواهند داشت.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، مهمترین گزارش اقتصادی هفته جاری، آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در فوریه خواهد بود که روز جمعه منتشر می شود و انتظار می رود آمار نشان دهد اقتصاد آمریکا در فوریه ۴۳۸ هزار شغل جدید اضافه کرده است. همچنین شاخص مدیران خرید بخش تولید در روز سه شنبه، گزارش اقتصادی بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه، شمار متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید موسسه ISM روز پنج شنبه منتشر خواهند شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر