بازدید 10775

واکنش هوشیار زیباری به رد صلاحیتش در دادگاه فدرال

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، رد صلاحیت خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را یک تصمیم سیاسی توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱ 13 February 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از رسانه‌های عراق، «هوشیار زیباری» امروز (یکشنبه) پس از رد صلاحیتش برای رقابت انتخاب ریاست جمهوری عراق در یک کنفرانس خبری که در بغداد برگزار شد، افزود: تصمیم دادگاه عالی فدرال که من را از نامزدی برای پست ریاست جمهوری محروم کرد، یک تصمیم سیاسی و خودسرانه بود.

وی با بیان اینکه ما این تصمیم را قطعی می‌دانیم، افزود: تا این لحظه هیچ نامزدی از حزب دموکرات کردستان برای این پست به جز من وجود ندارد.

زیباری اظهار داشت: افرادی وجود دارند که یک رئیس جمهور قدرتمند و تصمیم ملی او را نمی‌خواهند.

در همین ارتباط «ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق پس از تصمیم دادگاه فدرال این کشور مبنی بر کنارگذاشتن هوشیار زیباری از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری عراق گفت: هوشیار زیباری قربانی شد.

وی در گفتگو با خبرگزاری «ایرث نیوز» عراق با بیان اینکه تصمیم دادگاه فدرال قابل احترام است، افزود: حزب دموکرات کردستان و به طور کلی احزاب کردستان به تصمیمات قضایی احترام می‌گذارند، حتی اگر حاوی نوعی کینه باشد.

سلام با بیان اینکه «هوشیار زیباری» در درگیری‌هایی که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، قربانی شد، اظهار داشت: اکنون نیز او بار دیگر به این صورت قربانی شد و این، چیزی از تلاش و فداکاری‌های او در راه عراق و به طور کلی کردستان کم نمی‌کند.

زیباری که عراق را پس از دهه‌ها آزار و اذیت در رژیم سابق به جامعه جهانی بازگرداند، از هرگونه روابط دیپلماتیک و اقتصادی منع شد در حالیکه به مدت ۱۰ سال به عنوان وزیر امور خارجه به کشور خدمت کرد و او در میان ما و نزد همه برجسته، مهم، مورد احترام، محبوب، صادق و پاک باقی می‌ماند، زیرا می‌دانند که چرا او مورد هدف قرار گرفته است.

وی افزود که حزب دموکرات کردستان تا ساعت ۱۲ ظهر امروز هیچ نامزد جدیدی را معرفی نکرده است.

دادگاه فدرال عراق امروز (یکشنبه) با تشکیل جلسه‌ای پس از شنیدن و بررسی شکوائیه مخالفان، زیباری را فاقد صلاحیت نامزدی برای ریاست جمهوری دانست و صلاحیت وی را برای نامزدی ریاست جمهوری این کشور رد کرد.

در همین حال خبرگزاری رسمی عراق «واع» متن حکم قضایی را منتشر کرد که بر اساس آن «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی این کشور تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید در سمت خود باقی بماند.

در این تصمیم با اشاره به اینکه دوره مدت رئیس جمهور پس از چهار سال پایان میابد و امکان ادامه آن وجود ندارد، آمده است که در صورت‌عدم انتخاب رئیس جمهور جدید برای شرایط یا حالت اضطراری، وجود رئیس جمهوری که مصلحت عالی کشور را برعهده دارد، ضروری است.

حکم قضایی افزود که به حد نصاب نرسیدن مجلس نمایندگان منجر به‌عدم انتخاب رئیس جمهوری در طی ۳۰ روز از برگزاری اولین جلسه مجلس نمایندگان شد.

بر این اساس، دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که این موضوع مستلزم آن است که رئیس جمهوری تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید در مسئولیت خود باقی بماند.

عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته که نیرو‌های سیاسی نتوانسته‌اند با تشکیل دولت موافقت کنند با بحران سیاسی مواجه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر