بازدید 12203
بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

بازگشت علی کریمی به استقلال، بحث داغ فضای مجازی/ شناسایی عامل بیماری ام اس و افزایش امید‌ها برای درمانش/ توجه  ویژه کاربران به مرگ گاسپار اولیل/ احسان علیخانی با جوکر و یک شایعه ترند گوگل شد

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «بیماری ام اس»، «احسان علیخانی»، «علی کریمی استقلال»، «کتاب فاطمه فاطمه است»، «بهنوش طباطبایی»، «گاسپار اولیل» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۰۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 21 January 2022

آنفلوآنزا رئیس مجلس را به صدر جست و جوها کشاند/ مهرشاد سهیلی همچنان در کانون توجه کاربران اینترنتی قرار دارد/ بحث های داغ مجازی پیرامون مرگ محسن قاسمی/  تأخیر در پخش سریال جیران و ترند شدن کلمه ساترا

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «بیماری ام اس»، «احسان علیخانی»، «علی کریمی استقلال»، «کتاب فاطمه فاطمه است»، «بهنوش طباطبایی»، «گاسپار اولیل» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

بیماری ام اس

اِم‌اِس یا MS یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیادِ جسمی شود.

ویروسی عامل بیماری «ام اس» شناسایی شد - تابناک | TABNAK

به تازگی خبر رسیده، محققان ویروسی که باعث این بیماری است، شناسایی کرده اند و به همین دلیل، امیدها برای درمان بیماری ام اس افزایش یافته است و نیز این بیماری بارها و بارها توسط کاربران در گوگل جست و جو می شود.

نتیجه پژوهش گروهی از دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که بیماری «ام اس» به احتمال بسیار به دلیل ابتلا به ویروس اپشتین–بار بروز می‌کند.

تحقیق پژوهشگران در دانشگاه هاروارد در این باره چند روز پیش در نشریه علمی و معتبر «ساینس» (Science) منتشر شد. این برای اولین بار است که عاملی برای ابتلا به بیماری «ام اس» شناسایی می‌شود. بیماری «ام اس» به دنبال اخلال در سیستم ایمنی بدن انسان بروز می‌کند و سیستم عصبی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تشخیص ارتباط بین ویروس اپشتین–بار (Epstein–Barr) با ابتلا به «ام اس» می‌تواند نویدبخش کشف راه‌هایی برای درمان این بیماری در آینده باشد.

تخمین زده می‌شود که حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان از بیماری «ام اس» رنج می‌برند.

نتیجه بررسی دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد، حدود ۹۵ درصد مبتلایان به بیماری «ام اس» به ویروس اپشتین–بار مبتلا هستند. این ویروس می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های دیگر از جمله مونونوکلئوز عفونی یا تب غده‌دار نیز بشود.

دانشمندان آمریکایی نتیجه گرفته‌اند که ابتلا به ویروس اپشتین–بار یکی از شرط‌های ابتلا به بیماری «ام اس» محسوب می‌شود. این در حالی است که همه افرادی که به ویروس اپشتین–بار آلوده شده‌اند، لزوما به «ام اس» مبتلا نمی‌شوند.

فرضیه نقش‌آفرینی ویروس اپشتین–بار در ابتلا به «ام اس» سال‌ها مطرح بود اما امکان اثبات آن به دلیل شیوع زیاد این ویروس و بروز دیرهنگام علائم «ام اس» دشوار بود. علائم بیماری «ام اس» حدود ۱۰ سال پس از ابتلا به ویروس اپشتین–بار بروز می‌کند.

به گفته دانشمندان در دانشگاه هاروارد ابتلا به این ویروس احتمال ابتلای فرد به بیماری «ام اس» را ۳۲ برابر می‌کند. گروهی از پژوهشگران در دانشگاه استنفورد همزمان با انتشار نتیجه تحقیق همکاران‌شان در دانشگاه هاروارد از احتمال نقش‌آفرینی دیگر عوامل از جمله ژنتیک در ابتلا به بیماری «ام اس» پس از آلودگی به ویروس اپشتین–بار سخن گفته‌اند.

پیشرفت بیماری «ام اس» در هر بیمار متفاوت از دیگری است اما این بیماری یکی از عوامل اصلی معلولیت نزد جوانان محسوب می‌شود.

شرکت داروسازی مدرنا که این روزها نامش به دلیل تولید واکسن کرونا از سوی این شرکت بر سر زبان‌ها افتاده هفته گذشته اعلام کرد که آزمایش بالینی واکسن ویروس اپشتین–بار بر روی انسان را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید

احسان علیخانی

احسان علیخانی تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، دستیار کارگردان و کارگردان اهل ایران است. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ مدیریت بازرگانی است. نخستین برنامهٔ زنده‌ای که به عنوان مجری فعالیت کرد، در سال ۱۳۸۰ بود.

در مورد احسان علیخانی در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

علیخانی که به تازگی و با کارگردانی برنامه نمایش خانگی جوکر توانسته دوباره در کانون توجهات عمومی قرار بگیرد، چند روزی است که به واسطه یک شایعه عجیب مبنی بر بستری شدن در بیمارستان، بار دیگر به یکی از ترندهای روزهای اخیر تبدیل شود.

واقعیت این است که به اخیراً تصویری از احسان علیخانی در حال اهدای خون منتشر شده است و همین تصویر بهانه ای برای اعلام خبر بستری شدن او در بیمارستان شده که برخی رسانه های درجه چندم نیز با هدف جذب مخاطب به آن پرداخته اند.

البته ناگفته نماند پخش گسترده و نسبتاً موفق مجموعه نمایش خانگی جوکر نیز در این روزها تأثیر قابل توجهی بر ترند شدن نام علیخانی داشته است.

بازگشت علی کریمی به استقلال بحث داغ فضای مجازی/ شناسایی عامل بیماری ام اس و افزایش امیدها برای درمانش/ توجه  ویژه کاربران به مرگ گاسپار اولیل/ احسان علیخانی با جوکر و یک شایعه ترند گوگل شد

احسان علیخانی گفته است که تصمیم داشته اجرای «جوکر» را بر عهده بگیرد و اعضای گروهش نیز بسیار موافق بودند اما به دلیل مشکلات مختلف این اتفاق نیفتاده و در یک توضیح کوتاه گفته است: «اجازه‌اش صادر نشد.»

گفتنی است، در مسابقه‌ای مانند «جوکر»، مجری بیشتر مسئولیت داوری بازی را بر عهده دارد و اجرای آن، موقعیت ویژه و چالش خاصی را نصیب احسان علیخانی نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید 

احسان علیخانی کیست؟

علی کریمی استقلال

علی کریمی ایذه ای یکی از بازیکنان جوان فوتبال ایران است که سابق بر این برای تیم هایی چون سپاهان اصفهان و استقلال تهران بازیی کرده است.

او که سال گذشته از تیم استقلال تهران جدا شد، دوباره زمزمه هایی مبنی بر بازگشتش به تیم استقلال شنیده می شود و همین موضوع سبب شده تا نام او نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

در همین رابطه اخیرا رسانه‌ها مدعی شده‌اند یک لژیونر برای ادامه رقابت‌های فصل بیست‌ویکم به جمع استقلالی‌ها اضافه خواهد شد و از اسامی‌ مانند کاوه رضایی، سعید عزت‌اللهی صحبت به میان آمد؛ اما روز گذشته خبری درباره پیوستن علی کریمی در نیم‌فصل دوم به استقلال منتشر شد. این درحالی است که فعلا در رابطه با تمایل برای جذب این بازیکن که تحت قرارداد با کایسری‌اسپور ترکیه است هنوز خبر رسمی و حتی گمانه‌زنی‌ ازسوی کادرفنی استقلال و شخص فرهاد مجیدی منتشر نشده است. این روزها دو هافبک دفاعی استقلال یعنی مهدی مهدی‌پور و زبیر نیک‌نفس نیز در اوج آمادگی و شرایط ایده‌آل به‌سر می‌برند و با وجود روزبه چشمی که او نیز در فصل جاری هر زمانی که کادرفنی به وی اعتماد کرده، از خوب‌های استقلال بوده به‌نظر نمی‌رسد استقلال در این نقطه از زمین با نقطه‌ضعف خاصی روبه‌رو باشد مگر اینکه کریمی برای یک پست دیگر یعنی بازیساز که اتفاقا در روزهای واپسین حضور در استقلال نشان داد به یک بازیکن قابل در این پست تبدیل شده است، مدنظر کادرفنی باشد.

علی کریمی به هتل استقلال در دوحه وارد شد - تابناک | TABNAK

هافبک اسبق استقلال که فصل گذشته را در قطر گذراند ، درحالی که در پیش‌فصل گذشته شایعات زیادی درباره بازگشتش به فوتبال ایران شنیده می‌شد، ترجیح داد راهی سوپرلیگ ترکیه و تیم کایسری شود؛ اما در روزهای ابتدایی شهریورماه در تمرینات این تیم دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه لگن شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و تا نیم‌فصل از میادین دور بود. این اتفاق باعث شد کایسری تصمیم به فسخ قرارداد با این بازیکن تا نیم‌فصل بگیرد و در قراردادی جدید، او را از ابتدای نیم‌فصل دوم دراختیار داشته باشد.

کریمی همچنین طبق گزارش برخی رسانه‌ها، قرارداد خود را بخشید و تنها هزینه درمانش را در این فاصله تا بهبودی دریافت کرد. این اقدام مورد توجه هواداران کایسری قرار گرفته و با تمجید رفتار این بازیکن ازسوی آنها همراه شد. کریمی در روز آخر تابستان امسال در آلمان جراحی کرد. با همه این تفاسیر، هرچند این بازیکن هنوز به آمادگی صددرصدی نرسیده است، با طی‌شدن روزهای آخر نقاهت، کم‌کم آماده حضور در میادین شده و احتمالا از اسفندماه مهیای حضور در میدان خواهد شد. کریمی فعلا تمرینات اختصاصی خود را آغاز کرده تا هرچه سریع‌تر آماده بازگشت به میادین شود.

بیشتر بخوانید

کتاب فاطمه فاطمه است

همزمان با نزدیک شدن به میلاد حضرت زهرا (س) موضوعات و عبارات مرتبط با شخصیت این بانوی بزرگ اسلام نیز در کانون توجهات عمومی قرار گرفته است.

از جمله این موارد کتاب فاطمه فاطمه است که کتابی به زبان فارسی که متن پیاده‌ و تصحیح‌شده سخنرانی علی شریعتی (۱۳۱۲-۱۳۵۶ش)، نویسنده و جامعه‌شناس شیعه، در حسینیه ارشاد است.

در ادامه به بخشی از متن کتاب اشاره می شود:

فاطمه، مادر پدرش!

آنچه مسلم است این که فاطمه در همان مکه تنها مانده، دو برادرش در کودکی مرده بودند و زینب، بزرگترین خواهرش، که مادر کوچک او محسوب می‌شد به خانه ابی‌العاص رفت و فاطمه غیبت او را به تلخی چشید، سپس نوبت به رقیه و ام‌کلثوم رسید که با پسران ابو‌لهب ازدواج کردند و فاطمه تنها ماند و این در صورتیست که میلاد پیش از بعثت را بپذیریم و در صورت دوم اساساً تا چشم گشود در خانه تنها بود. بهرحال آغاز عمر او با آغاز رسالت خطیر و شدت مبارزات و سختیها وشکنجه‌هائی که سایه‌اش بر خانه پیغمبر افتاده بود هماهنگ بود. پدر رنج رسالت بیداری خلق را بر دوش می‌کشید و دشمنی دشمنان خلق را، و مادر تیمار شوی محبوب خویش را داشت و فاطمه با نخستین تجربه‌های کودکانه‌اش از این دنیا و زندگی طعم رنج و اندوه و خشونت زندگی را می‌شناخت. چون بسیار کوچک بود می توانست آزادانه بیرون آید و از این امکان برای همراهی با پدرش استفاده می کرد و می دانست که پدرش زندگی‌ایی ندارد که دست طفلش را بگیرد و او را در کوچه‌ها و بازارهای شهر به نرمی و آرامی گردش دهد، بلکه همیشه تنها می‌رود و در موج دشمنی و کینه شهر شنا می‌کند و خطر از همه سو در پیرامونش می‌چرخد و دخترک که از سرنوشت و سرگذشت پدر آگاه بود او را رها نمی‌کرد.

رنج‌های حضرت فاطمه از زبان امام علی (ع) - تابناک | TABNAK

تاریخ یاد می‌کند که روزی که وی را در مسجد‌الحرام به دشنام و کتک گرفتند، فاطمه خردسال با فاصله کمی تنها ایستاده بود و می‌نگریست و سپس همراه پدر به خانه بازگشت و نیز روزی که در مسجد‌الحرام به سجده رفته بود و دشمن شکمبه گوسفندی را بر سرش انداخت، ناگهان فاطمه کوچک، خود را به پدر رسانید و آن را برداشت و سپس با دست های کوچک و مهربانش سر و روی پدر را پاک کرد و او را نوازش نمود و به خانه باز آورد.

مردم، که همیشه این دختر لاغر اندام و ضعیف را در کنار پدر قهرمان و تنهایش می‌دیدند که چگونه طفل، پدر را پرستاری می‌کند و می‌نوازد و در سختیها با وجودش، سخنش و رفتار معصومانه مهربانش او را تسلی می‌بخشد، به او لقب دادند: اُم اَبیها (مادر پدرش)

بیشتر بخوانید 

بهنوش طباطبایی

بهنوش طباطبایی یکی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون ایران است که همانند بسیاری از بازیگران دیگر همچنان در کانون توجهات مردمی قرار دارد و کوچک ترین رویداد در زندگی شخصی او با پیگیری بسیاری از شهروندان رو به رو می شود.

فروش عجیب و گرانقیمت تصویر خانم بازیگر - تابناک | TABNAK

گفته می شود طباطبایی به تازگی و به واسطه عمل جراحی تغییراتی در ظاهر و چهره داشته است که البته یک مسئله شخصی است ولی از قرار معلوم این موضوع برای بسیاری از کاربران ایرانی در گوگل مهم است و به همین خاطر در پی خواندن و شنیدن بیشتر در مورد بهنوش طباطبایی هستند.

بهنوش-طباطبایی

درباره این بازیگر و تحولات جدید زندگی اش همین بس که از قرار معلوم او عمل های متفاوتی را برای لاغری صورت انجام داده و به همین دلیل چهره جدیدش نسبت به قبل تغییرات زیادی داشته است. بگذریم.

بیشتر بخوانید

گاسپار اولیل

گاسپار اولیل یکی از ستاره های سینمای فرانسه و اروپا بود که به واسطه یک حادثه جان خود را از دست داد و حالا در اکثر نقاط جهان مثل ایران به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شده است.

گاسپار اولیل بازیگر جوان فرانسوی که با بازی در نقش ایو سن لوران در فیلم «سن لوران» تحسین منتقدان را برانگیخت در ۳۷ از دنیا رفت. 

در خبر کوتاهی که در تایید درگذشت این بازیگر منتشر شده است، می‌خوانیم: «گاسپار اولیل چهارشنبه هنگام اسکی کردن دچار سانحه شد و از دنیا رفت.»

اولیل یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران فرانسوی سینمای جهان بود. او با بازی در نقش هانیبال لکتر در فیلم «خیزش هانیبال» شهرتی جهانی پیدا کرد و با چهره خاصی که داشت نقش‌های ماندگاری بازی کرد. 

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار