بازدید 5543

سامانه هوشمند سواپ کالا، پروژه‌ای ملی در راستای توسعه منافع کشور و کاهش 40 درصدی هزینه‌های دولت

سامانه هوشمند سواپ کالا با هدف کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت، طراحی، تولید و شروع به فعالیت کرده است و به عنوان یک پروژه ملی، نیازمند حمایت همه‌جانبه است.
کد خبر: ۱۰۹۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 18 January 2022

(مالکیت معنوی ایده سامانه هوشمند سوآپ کالا حفظ شود)

سامانه هوشمند سواپ کالا، پروژه‌ای ملی در راستای توسعه منافع کشور و کاهش 40 درصدی هزینه‌های دولت

مهندس آیدین فتحی مدیرعامل شرکت سواپ کالا و رئیس هیأت مدیره پرشین فولاد، در گفتگو با خبرنگار «تابناک» با اشاره به اینکه شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا یک شرکت سرمایه‌گذار در حوزه استارتاپ و شتاب‌دهنده است و دو ایده مهم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، اظهار کرد:

ایده‌پردازی، تحقیق و پژوهش، طراحی، تولید و استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، در مدت 2 سال با حضور تیم متخصص 200 نفره داخلی و با سرمایه‌گذاری شصت میلیارد تومانی صورت گرفته است.

ایشان یادآور شد: شرکت سواپ کالا از سال 1398 فعالیت خود را با هدف کاهش هزینه‌های دولت و صنایع شروع کرده و به عنوان یک طرح ملی، خواستار حمایت همه جانبه است.

وی تصریح کرد: ما در سال 98 با تشکیل یک تیم متخصص و تحقیق و بررسی، به این نتیجه رسیدیم که صنایع با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این مشکلات، موضوع جانمایی صنایع بزرگ از جمله صنایع  فولاد، سیمان، پتروشیمی و غلات است که در گذشته به درستی جانمایی نشده‌اند. به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند ولی صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. نمونه دیگر پتروشیمی چاه‌های نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد ولی در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی راه‌اندازی شده است.

بنابراین شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، پایین آوردن بهای تمام شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. در همین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها به اشتباه در کشور انجام می‌شوند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سواپ کالا خلق شد.

سامانه هوشمند سواپ کالا، پروژه‌ای ملی در راستای توسعه منافع کشور و کاهش 40 درصدی هزینه‌های دولت

مدیرعامل سواپ کالا تأکید کرد: با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، 40 درصد در صنایع فولاد، 20 درصد در صنایع سیمان و سایر بخش‌ها، هزینه حمل‌ونقل، هزینه بیمه‌ای کشور و تصادفات کاهش پیدا می‌کند. همچنین هزینه‌های بیمه مالی و جانی کاهش می‌یابد. سوبسیدی (40درصدی) که بنا به ادعای دولت برای سوخت پرداخت می‌شود، یعنی قیمت بنزین را یک دلار با قیمت داخلی حدود 1500 تومان و 3000 تومان به فروش می رسانند، کاهش می‌یابد. همچنین این طرح، آلودگی کشور از محل حمل‌و‌نقل را پایین می‌آورد و به محیط‌زیست نیز کمک می‌کند. علاوه بر این مرمت و جاده‌سازی و به تبع آن، تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد و بودجه‌ای که برای جاده‌سازی در نظر گرفته می‌شود، بهینه شده و کاهش پیدا می‌کند. همچنین در مدیریت و راهنمایی و رانندگی و حمل‌ونقل کشور، تسهیل‌گری صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما در سامانه هوشمند سواپ کالا با تحقیق و برنامه‌ریزی، زیرساخت‌ها و مکانیزم‌های پیچیده‌ای را ایجاد کرده‌ایم که به صورت هوشمند تمام کالاها را در کشور جابه‌جا کند.

اکنون با استقرار این سامانه و کاهش پیمایش، کاهش هزینه حمل، کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی، کاهش تصادفات، کاهش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها، افزایش درآمد صنایع و به تبع آن افزایش تولید و افزایش درآمد مالیاتی کشور (می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا به صورت هوشمند جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.)

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم با عنایت به ماده 12 قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و در راستای کاهش هزینه‌های دولت، با حمایت دولت، موانع پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر رفع شود.

وی به معاف شدن 10 درصدی بورس کالا از مالیات اشاره کرد و افزود: امیدوارم برای سامانه هوشمند سواپ کالا بابت کاهش پیمایش، کاهش هزینه حمل، کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی، کاهش تصادفات، کاهش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها، افزایش درآمد صنایع و به تبع آن افزایش تولید و افزایش درآمد مالیاتی کشور، معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود. هدف ما این است که بتوانیم یک کار ملی را در کشور انجام دهیم تا اشتباهات 100 سال گذشته را با این سامانه جبران کنیم. این اشتباهات قطعا قابل صفر شدن نیستند ولی می‌توان آن‌ها را کاهش داد.

سامانه هوشمند سواپ کالا، پروژه‌ای ملی در راستای توسعه منافع کشور و کاهش 40 درصدی هزینه‌های دولت

وی با بیان اینکه این سامانه توسط 200 نفر متشکل از دانشجویان و نخبگان کشور اجرایی شده است، افزود: ما از دولت‌مردان می‌خواهیم که به مشکلات ما توجه کرده و برای رفع آن‌ها راهکاری ارائه دهند. یکی از این مشکلات، بحث شفافیت مالیاتی است؛ با توجه به اینکه تاکنون سامانه‌ای شبیه به سامانه هوشمند سواپ کالا در کشور تعریف نشده، نیاز است که قانون مالیات در این خصوص شفاف‌سازی شود. امیدواریم که این سامانه مشمول مالیات نباشد؛ چرا که این طرح به نفع سازمان مالیات است و سودآوری بالایی برای این سازمان دارد. همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. تمام شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم. به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما استان خوزستان را رصد کردیم؛ در این استان از یک نوع کالا به مقدار 1 میلیون و 400 هزار تن تولید می‌شود. 1 میلیون و 900 هزار تن از استان خارج و 1 میلیون و 200 هزار تن مجددا به استان خوزستان وارد می‌شود. ما با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را می‌گیریم.

وی تأکید کرد: ثبت این ایده را برای نامدار تجارت انجام دادیم. به همین منظور یک تیم حقوقی خبره از استادان دانشکده حقوق گرد هم جمع شدند و این کار را از نظر حقوقی بازبینی کردند. حتی همین ایده را در کشور امارات، دبی و ترکیه مطرح کردیم و مورد استقبال قرار گرفته است و هم اکنون در حال تدوین طرح توجیهی هستیم که بتوانیم جذب سرمایه و مراحل اجرایی را در این کشور انجام دهیم. با توجه به ملیت خود و عرق ملی که داریم، در صدد هستیم این طرح را اول در کشور خودمان اجرایی کنیم و در مرحله بعد سواپ کالا را در مورد کالاهای اساسی مثل فولاد، سیمان، پتروشیمی و غلات در سطح جهانی اجرایی کنیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به عمده دستاوردهای شاخص در این حوزه گفت: عمده دستاورد ما افزایش درآمد مالیاتی، افزایش درآمد شرکت از محل کاهش هزینه، کاهش هزینه سوبسید سوخت کشور و سوبسید حمل‌ونقل خودروهای سنگین است. همچنین استقرار این طرح، کاهش آلایندگی و بالا رفتن شاخص محیط‌زیستی کشور، پایین آمدن هزینه ساخت جاده و مرمت و حفظ جاده، پایین آمدن استهلاک نیروهای راهنمایی و رانندگی از محل تصادفات جاده‌ای، پایین آمدن تعداد تصادفات مالی و جانی و به تبع آن کاهش هزینه‌های بیمه‌ای را در پی خواهد داشت.

فتحی ادامه داد: یکی از مشکلات و دغدغه‌هایی که تمام صنایع دارند، بحث کمک اداره مالیات است. ما در مورد سواپ کالا، در زمینه مالیات، قانون مالیاتی و قوانین سیستم جامع تجارت کشور، نیاز به شفاف‌سازی داریم که در کجا ثبت شود تا مشکلی برای صنعتگران ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: برنامه اولیه سامانه هوشمند سواپ کالا، مبادله کالاهای اساسی و در مرحله بعد کمک به صادرات شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که در مرکز، شمال غرب و شمال شرق کشور قرار دارند و صادراتشان را از طریق بنادر جنوبی انجام می‌دهند، هزینه هنگفتی را در این زمینه پرداخت می‌کنند؛ تا جایی که در بسیاری از مواقع به دلیل بالا بودن هزینه، مشتری را از دست می‌دهند. ما با سامانه هوشمند سواپ کالا، کالاهای صنایع و تولیدکنندگان جنوب کشور را به نام خودشان، جابه‌جا کرده و صادرات آن‌ها را انجام می‌دهیم؛ در کنار آن، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهیم. ما حدود 5 تا 6 درصد هزینه حمل‌ونقل نهایی داریم که می‌توانیم آن را به صورت مستقیم کاهش دهیم و علاوه بر این، در مورد مواد اولیه تا 40 درصد کاهش هزینه ایجاد خواهیم کرد. این طرح مهم نیاز به حمایت مسئولان دارد؛ از دولت‌مردان وزارت اقتصاد، وزارت صمت، بورس کالا و سامانه جامع تجارت درخواست داریم که شرکت‌ها را تشویق و ملزم به استفاده از سامانه هوشمند سواپ کالا کنند تا منجر به سودآوری شرکت‌ها، افزایش تولید و کاهش هزینه‌های دولت شود.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان مالک این طرح، می‌خواهیم با استفاده از قوانین موجود، مالکیت آن را حفظ کنیم و امیدواریم تمام ذی‌نفعان از جمله بورس کالا و صنایع کشور، سهامدار این مجموعه شده تا سهمی در این حوزه داشته باشند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی