بازدید 5450

بلینکن: اوکراین را تقویت و کره شمالی را تحریم می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم سیاست های دوگانه واشنگتن اظهار داشت که در صورت لزوم، توان دفاعی اوکراین و همچنین ناتو را تقویت و کره شمالی را به خاطر آزمایش های موشکی جدید تحریم می کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴ 14 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه "ام اس ان بی سی" درباره تنش های روسیه و اوکراین و مذاکرات با مسکو گفت باید ببینیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مسیر دیپلماسی یا رویارویی و تجاوز را انتخاب می کند.

بلینکن مدعی شد یک کشور نمی تواند مرزهای کشور دیگر را به زور تغییر دهد. اگر اجازه دهیم این اقدامات بدون مجازات انجام شوند، نظام بین المللی تضعیف خواهد شد و کشورهای دیگر نیز به همین ترتیب عمل خواهند کرد. امید قوی من این است که روسیه راه دیپلماسی و گفت و گو را در پیش بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اقدامات درنظر گرفته شده از سوی آمریکا، ناتو، کشورهای گروه ۷ و اتحادیه اروپا در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، گفت: ما تحریم‌های بسیار مهمی در زمینه های مالی، اقتصادی و غیره درنظر گرفته ایم که در گذشته سابقه نداشته است.

وی افزود در صورت لزوم، توان دفاعی اوکراین و همچنین ناتو را تقویت خواهیم کرد. باید ببینیم که آیا روسیه آماده تعامل در این زمینه است یا خیر. اگر اینطور باشد، می‌توانیم این موضوع را به صورت مسالمت‌آمیز و بدون درگیری حل کنیم.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با عقب نشینی از ادعاها و موضع گیری های قبلی واشنگتن مبنی بر حمله قطعی روسیه به اوکراین اظهار داشت جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده است که روسیه برای انجام اقدام نظامی در اوکراین تصمیم قطعی گرفته است.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در عین حال اظهار نظر قبلی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا را تکرار کرد و مدعی شد جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه در حال زمینه سازی و ایجاد بهانه برای تهاجم، از جمله از طریق فعالیت های خرابکارانه و عملیات اطلاعاتی است.

این مقام کاخ سفید همچنین گفت روسیه این فرصت را دارد که پای میز مذاکره بیاید. آماده پیشرفت بر سر میز مذاکره هستیم.

این مقام ارشد کاخ سفید در عین حال افزود آماده ایم اقدامات لازم و مناسب را برای دفاع از متحدان خود، حمایت از شرکا و پاسخ قاطع به هرگونه تجاوز احتمالی انجام دهیم.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) و نشست شورای ناتو و روسیه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دو جانبه برگزار شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

کره شمالی را تحریم می کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه با مصاحبه با شبکه "ام اس ان بی سی" در خصوص آزمایش های موشکی کره شمالی نیز گفت: انجام دوباره آزمایش های موشکی عمیقا بی ثبات کننده و خطرناک است و مجموعه ای از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند.

بلینکن تصریح کرد بنابراین نه تنها کره شمالی را تحریم می کنیم، بلکه هم در سازمان ملل و هم با شرکای کلیدی مانند کره جنوبی و ژاپن برای آماده سازی یک پاسخ همکاری می کنیم.

آمریکا در حال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل برای وضع تحریم‌های جدید علیه کره شمالی به دلیل انجام آزمایش‌های موشک بالستیک اخیر است.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: آمریکا پیشنهاد تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه کره شمالی پس از انجام شش آزمایش موشک‌های بالستیک از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون که همه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند را ارائه داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا شش شهروند کره شمالی، یک شهروند و نیز یک شرکت روسی را به اتهام تامین کالا برای برنامه موشکی بالستیک کره شمالی تحریم کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده واشنگتن پیشنهاد داده است نام این شش شهروند کره شمالی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل برای ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها قرار بگیرد.

برای تصویب تحریم‌های جدید علیه کره شمالی در شورای امنیت، لایحه پیشنهادی از سوی آمریکا باید از سوی همه ۱۵ عضو کمیته تحریم‌های کره شمالی مورد تایید قرار بگیرد. دو عضو این کمیته روسیه و چین هستند.

کره شمالی اولین بار در ماه سپتامبر (مهر) سال گذشته میلادی یک موشک مافوق صوت را آزمایش کرده بود و بنابراین به جمعی از کشورهای جهان پیوست که مشغول توسعه این تکنولوژی موشکی هستند.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تمام آزمایش‌های موشک بالستیک و هسته‌ای توسط کره شمالی را ممنوع کرده‌اند و تحریم‌هایی علیه این برنامه وضع کرده‌اند. این درحالی است که به گفته مقامات کره جنوبی، نیروهای کره شمالی از چند هفته پیش در حال انجام رزمایش‌های زمستانی بوده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل