بازدید 22614
پیمانه اقتصادی

زمان حذف ارز یارانه‌ای دارو و گندم به روایت میرکاظمی/ سه سناریوی کوتاه‌مدت دلار/ انتقاد متفاوت یک نماینده از خودروی ۳۳۵ میلیونی با ۱۴ مورد نقص فنی/ میزان جریمه خرید و فروش سهمیه بنزین اعلام شد/ بانک مرکزی نگهبان جیب مردم باشد نه دولت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون احضار وزیر صمت به مجلس به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی، بررسی وضعیت بورس با حضور وزیر اقتصاد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ مدیرعاملی علی عسکری هنوز تایید نشده است، مقام مسئول: آمار تعداد خانه‌های سازمانی را نداریم و برنده اصلی بازار خودرو در ۲۰۲۱ را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱ 12 January 2022

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون احضار وزیر صمت به مجلس به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی، بررسی وضعیت بورس با حضور وزیر اقتصاد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ مدیرعاملی علی عسکری هنوز تایید نشده است، مقام مسئول: آمار تعداد خانه‌های سازمانی را نداریم و برنده اصلی بازار خودرو در ۲۰۲۱ را در بر دارد.

انتقاد متفاوت یک نماینده مجلس از خودروی ۳۳۵ میلیونی با ۱۴ مورد نقص فنی

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کیفیت خوردو‌های تولیدی در کشور، گفت: در این زمینه دیگر ما نمی‌توانیم با دولت و خودروسازان جنگ کنیم، بنده یک پژو پارس به قیمت ۳۳۵ میلیون تومان خریده ام یک هفته سوار شده ام دو هفته خراب و در تعمیرگاه بوده است و با ۱۴ مورد نقص فنی این خودرو به شرکت بازگشت داده شده تا ایرادات را برطرف کنند. وی با بیان اینکه بنده نماینده مجلس بوده و توانسته ام فریاد بزنم، مردم چگونه می‌خواهند این موضوعات را فریاد بزنند، ادامه داد: متاسفانه کیفیت خودرو‌های تولید داخل خوب نیست و در بحث قیمت هم فروشنده و هم خریدار ناراضی هستند و ضرورت دارد دولت در این زمینه اقدامات جدی داشته باشد.

احضار وزیر صمت به مجلس به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: برای کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی، سوالات بسیاری از وزیر صمت در دستور کار مجلس است که در روز‌های آینده بايد در صحن مجلس به آنها و قول‌هایی که روز رای اعتماد داده، پاسخ دهد. محمد رشیدی افزود: سوالات ما درباره کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و همچنین شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد است چرا که شاهد بودیم با افزایش قیمت کارخانه، این شکاف بیشتر هم شده و تغییری در کیفیت خودرو‌ها ایجاد نشده است. تا زمانی که رقابت ایجاد نکنیم نمی‌توانیم کیفیت خودرو را افزایش دهیم، با این قیمتی که در حال حاضر مردم ما در ایران خودرو می‌خرند می‌توانند خودرو‌های خیلی بهتری را در اقصی نقاط دنیا خریداری کنند. ما سال‌ها با نام حمایت از تولید ملی به مردم اجحاف کرده ایم و کیفیت خودروی ملی ما هر سال کاهش یافته است. وی اضافه کرد: آمار کشته‌ها و تصادف‌های هر روزه ما فقط به دلیل بی احتیاطی رانندگان نیست بلکه به کیفیت پایین خودرو‌ها هم مربوط می‌شود.

بررسی وضعیت بورس با حضور وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس به سوالات نمایندگان در بخشهای مختلف مسائل بانکی و گمرکات، اموال تملیکی، بازار سرمایه، حمایت از سهامداران خرد پاسخ داد و نمایندگان از توضیحات وی قانع شدند. سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگاران گفت: نمایندگان مجلس در برخی موضوعات مرتبط با عملکرد وزارت اقتصاد سوالاتی داشتند که با حضور معاونین وزارتخانه با جزییات و تفصیل پاسخ داده شد. همچنین سوالاتی در حوزه مسائل بانکی و گمرکات، اموال تملیکی از سوی نمایندگان مطرح شد که توضیحات لازم ارائه و در اکثر موارد به اقناع نمایندگان منجر شد.

خاندوزی در ادامه عملکرد وزارت اقتصاد برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب را از جمله سوالات مطرح در این جلسه عنوان کرد و گفت: ما در سه بند بیانیه در ارتباط با اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد و کمک به رشد علمی و پژوهشی کشور وظایفی را در وزارت اقتصاد به طور مستقیم و در سایر ابعاد هم غیرمستقیم داشتیم. در این جلسه درباره عملکرد چهار ماه گذشته دولت برای کاهش تورم نقطه به نقطه، حرکت به سمت توزیع عادلانه‌تر تسهیلات و منابع در کشور و همچنین شفافیت در عرصه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی، مبارزه با فساد توضیحاتی ارائه شد. در سایر حوزه‌ها مانند موضوع بازار سرمایه، حمایت از سهامداران خرد و همچنین حوزه‌های خزانه و خزانه‌داری و واریز هزینه‌هایی که مربوط به بخش‌های کتابخانه‌های کشور و استان‌های مختلف بود هم پاسخ‌هایی ارائه شد که اغلب سوال کنندگان قانع شدند.

خاندوزی با بیان اینکه بورس آیینه تمام نمای اقتصاد ایران است و همه بخش‌ها، وزارتخانه‌ها و حتی تحولات خارجی و داخلی کشور در آینه بورس منعکس می‌شود، گفت: وظیفه دولت این است که در سازماندهی شفاف، رقابتی با نقدینگی و نقد بودن در بازار سهام، مبارزه با مفاسد احتمالی و حمایت از سهامداران خرد تلاش کند. برخی از نمایندگان دغدغه‌هایی داشتند مبنی بر اینکه اجزای ۱۰ بسته پیشنهادی دولت که در ستاد اقتصادی برای صنایع بورسی تصویب شده بود، بازتابی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نداشته است. با توجه به اصراری که وزارت اقتصاد و سازمان بورس داشت و موافقت رئیس جمهور، بنا شد به غیر از اجزایی که مابه‌ازای بودجه‌ای ندارد و کاملاً قابل پیاده‌سازی است، اجزایی که نیازمند درج در بودجه است، در مصوبه رسمی و با امضای رییس‌جمهور به مجلس ابلاغ شود که رسما به عنوان پیام دولت در حمایت از صنایع بورسی در زمره مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار خواهد گرفت.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۲۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۴ هزار و ۳۹۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۱۳۳ تومان رسیده است. /نبض بورس

مدیرعاملی علی عسکری هنوز تایید نشده است

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، انتصاب عبدالعلی علی عسکری به سمت مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را رد کرد و اظهار داشت: مطابق قانون، صورت‌جلسات مجامع شرکت‌هایی که سهام عدالت دارند، یا در فهرست واگذاری هستند یا واگذار شدند و دوره نظارت و اقساط آنها تمام نشده، از جمله تغییر در اعضای هیات مدیره حتما باید به تایید سازمان خصوصی سازی برسد. وی تصریح کرد: شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم از جمله این شرکت‌هاست و هنوز صورتجلسه‌ای به این سازمان ارسال نکرده است. قربانزاده افزود: ضمنا مطابق مصوبه شورای عالی بورس، اعمال حقوق مالکانه سهام عدالت غیرمستقیم تا پایان سال باید از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط با هماهنگی وزارت اقتصاد صورت گیرد و این اختیار وزارت اقتصاد از سوی وزیر اقتصاد به سازمان خصوصی سازی تفویض شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت:‌ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حدودا 24 درصد سهام عدالت غیرمستقیم دارد و هنوز برای معرفی نماینده این سهام با سازمان خصوصی سازی هماهنگی نشده است.

زمان حذف ارز یارانه‌ای دارو و گندم به روایت میرکاظمی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد. مسعود میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا چه حد اطمینان می‌دهید که حذف ارز ترجیحی مشکلی را در سفره مردم ایجاد نکند، گفت: تلاش دولت براین است که ارز ترجیحی اثربخش شود، زیرا این منابع متعلق به مردم است، اما متاسفانه اکنون بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نامناسب در کشور مصرف و بخشی دیگر از آن یعنی کالا‌های یارانه‌ای متعلق به مردم خارج از شبکه توزیع آن هم در آن سوی مرز‌ها حتی تا ۷۰ کیلومتر آن طرف‌تر توزیع می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: باید برای اینکه این منابع متعلق به مردم به خود مردم برسد، بهترین شکل پرداخت و حمایت یارانه‌ای را به صورت مستقیم انجام داد. بخش بهداشت و درمان از طریق بیمه‌ها و در بخش کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی که روی قیمت لبنیات، مرغ و گوشت تاثیر دارد، پرداخت‌ها مستقیم به خود مردم انجام شود. وی افزود: دو نرخی بودن ارز و فاصله بین ۴۲۰۰ و تا حدود ۲۷ هزار تومان عدد قابل توجهی است که موجب گستردگی فساد در این حوزه شده و باید قطع شود، البته در حال حاضر مذاکرات میان مجلس و دولت برای رسیدن به تفاهم در حال انجام است.

مقام مسئول: آمار تعداد خانه‌های سازمانی را نداریم

معاون واگذاری سازمان ملی زمین و مسکن گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌هایی که خانه‌های سازمانی در مالکیت آنهاست از ارائه آمار، خودداری می‌کنند نمی‌توانیم تعداد دقیق این خانه‌ها را اعلام کنیم. مصطفی نسایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: علت این موضوع، آن است که خانه‌های سازمانی، دستخوش قوانین و مقررات مختلفی بوده که در بازه‌های زمانی مختلفی توسط قانونگذار، تدوین و ابلاغ شده است. اعلام نکردن این آمار به علت این است که از این خانه‌های سازمانی استفاده‌هایی می‌شود که قانونگذار این اجازه را نداده است. نسایی با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از دولت، عرصه این خانه‌های سازمانی به نامش است، اما اعیان این خانه‌ها به دستگاه‌های دیگری تعلق دارد، افزود: این آمار صرفاً مربوط به خانه‌های تحت مالکیت است و خانه‌های سازمانی نیرو‌های نظامی از این آمار، مستثنی است. معاون واگذاری سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره اینکه تاکنون توانستیم ۷ هزار و ۱۲۶ خانه سازمانی را که سند عرصه آن به نام دولت است شناسایی کنیم، گفت: این به معنای آن نیست که خانه‌های سازمانی دیگری وجود ندارد، زیرا بسیاری از نهاد‌ها در زمانی که این خانه‌های سازمانی را ساختند سند مالکیت را گرفتند و مشخص نیست که در بازه زمانی اجرای قانون آیا از طریق مزایده و یا به ساکن واجد شرایط فروختند یا خیر؟

برنده اصلی بازار خودرو در ۲۰۲۱

به گزارش رویترز به نقل از شرکت تحقیقاتی واردز اینتلیجنس، در سال ۲۰۲۱ فروش خودروهای هیبریدی در بازار آمریکا به رقم ۸۰۱هزار و ۵۵۰ دستگاه رسید، در حالی که تعداد فروش خودروهای برقی ۴۳۴هزار و ۸۷۹ دستگاه بود. فروش خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۷۶‌درصد رشد داشت و سهم آن از کل بازار خودروهای سبک در ایالات متحده ۵‌درصد بود. البته این نکته را هم باید تاکید کرد که فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۸۳‌درصد رشد کرده است. در سال ۲۰۲۱ فقط ۳‌درصد از بازار خودروهای نوی فروخته شده متعلق به خودروهای برقی بود. طبیعی است که در دوران‌ گذار از بنزینی به برقی، خودروهای هیبریدی که تلفیقی از خودروهای بنزینی با برقی است، گزینه مناسبی برای خریداران خودرو باشد.

در میان سازندگان خودروهای هیبریدی، برنده این رقابت، شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا بود. سرمایه‌گذاری ۳۵‌میلیارد دلاری تویوتا روی خودروهای هیبریدی شبیه پریوس و خودروهای هیبریدی قابل شارژ با پریز برق که در اصطلاح به آن پلاگین می‌گویند و همچنین خودروهای پیل سوختی که هیدروژن را به عنوان سوخت مصرف می‌کنند، نتیجه داده است. در سال ۲۰۲۱ شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا در خاک آمریکا بعد از ۹۰ سال عنوان پرفروش‌ترین خودروسازی را در این کشور از چنگ جنرال موتورز بیرون کشید. تویوتا در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۷۳‌درصدی موفق به فروش ۵۸۳هزارو۶۹۷ دستگاه خودرو شد که بیشتر آنها مدل‌های هیبریدی بودند و ۲۵‌هزار دستگاه خودروی برقی بیشتر از جنرال موتورز به فروش رساند.

برت اسمیث مدیر فناوری در مرکز تحقیقات خودرو در مصاحبه با رویترز گفت: هیبریدی‌ها، فناوری بسیار پیچیده‌ای هستند که عملکرد مصرف سوخت را به شدت بهینه می‌کنند و معضلات بزرگ فعلی خودروهای برقی را هم ندارند. در ماه سپتامبر تویوتا اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ برای باتری‌های خودرو و فناوری هیبریدی ۶/ ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. وال‌استریت ژورنال هم گزارش کرده است که تویوتا سرمایه‌گذاری سنگینی روی قوای محرکه هیبریدی از جمله فناوری‌های به کار رفته در خودروی پریوس در نظر گرفته است.

شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا هم در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶۷‌درصدی نسبت به سال قبل موفق به فروش ۱۰۷هزارو ۶۰ دستگاه خودروی هیبریدی در بازار آمریکا شده است. با اینکه رشد خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با خودروهای بنزینی چندان چشمگیر نبوده اما نمایشگاه الکترونیک مصرف‌کنندگان در لاس‌وگاس آمریکا (که از ۱۵ تا ۱۸ دی‌ماه برگزار شد) نشان داد هیجان در خصوص خودروهای برقی در حال افزایش است. هر سه خودروساز جنرال موتورز، فورد و استلانتیس (کمپانی حاصل از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیتروئن) سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در توسعه محصولات برقی آغاز کرده‌اند. به گفته مجله محلی دیترویت تا پایان دهه (تا سال ۲۰۳۰) ۴۰ تا ۵۰‌درصد از تولید سالانه این خودروسازان، برقی، هیبریدی، هیدروژنی و پلاگین (هیبریدی قابل شارژ با پریز) خواهد بود.

سه سناریوی کوتاه‌مدت دلار؛ افزایش یا کاهش؟

دنیای اقتصاد: دیروز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه دلار با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. اسکناس آمریکایی که در روز‌های اخیر به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشته بود در ابتدای ساعات کاری روز سه‌شنبه در کانال ۲۸ هزار تومانی معامله شد. عمده خریداران بازار ارز تهران با بهره بردن از فضای خلوت رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای فشار خرید خود را بالا برده و توانستند قیمت ارز را افزایش دهند. هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات بازار ارز کاهش یافته و همین امر سبب شده خریدوفروش‌های اندک بازار نیز بتواند در تعیین قیمت اثر‌گذار باشد؛ اما تحلیلگران بازار ارز این حرکت افزایشی را طی سه سناریوی مختلف توجیه کردند. بنا بر سناریو اول، برخی از کارشناسان بر این باورند که کانال‌شکنی‌های پیاپی قیمت دلار در روز‌های اخیر بر اساس فضای خبری مذاکرات هسته‌ای بوده و با هیجانی شمردن این روند معتقدند بازار با افزایش قیمت و خروج از کانال ۲۷ هزار تومانی عدم تمایل خود نسبت به این روند کاهشی تند را نشان داده. این افراد همچنین با متعادل شمردن کانال ۲۸ هزار تومانی برای فضای حال حاضر بازار بر این باورند که در صورت منتشر نشدن‌ اخبار جدید مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین، احتمال ماندگاری طولانی‌مدت نرخ دلار در این کانال برای روز‌های آتی وجود ‌دارد. اما در مقابل بنا بر سناریوی دوم، برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز نیز با متزلزل شمردن قیمت در فضای حال حاضر بازار معتقدند که این افزایش قیمت می‌تواند موقتی باشد و بازگشت مجدد دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی را در اثر بالا رفتن دوباره تعداد فروشندگان محتمل‌تر می‌دانند. علاوه بر این دو سناریو، برخی از کارشناسان سناریوی سومی را نیز مطرح می‌کنند.

این کارشناسان بر این باورند که خریداران با بهره بردن از فضای خلوت سیاسی می‌توانند با افزایش فشار خرید خود قیمت دلار را دوباره به کانال‌های بالاتر ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی برسانند که با توجه به برآیند حرکت قیمت دلار در هفته‌های اخیر می‌توان این نظر را نسبت به دو سناریوی دیگر ضعیف‌تر دانست. حال با توجه به عدم انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ باید دید روند قیمت دلار در بازار آزاد تهران مطابق با کدام سناریو از تحلیلگران پیشروی کرده و در روز‌های پایانی هفته جاری دلار در چه کانالی نوسان خواهد کرد.

ارزان‌فروشی بلیت هواپیما جریمه دارد؟!

روز گذشته خبرهایی منتشر شد، مبنی بر اینکه برخی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که اگر قیمت بلیت هواپیما پایین‌ بیاید و این کاهش قیمت موجب زیان ایرلاین‌ها شود با شرکت هواپیمایی مورد نظر که تخلف مرتکب شده، برخورد خواهد شد. انتشار این خبر سبب شد تا موجی از انتقادات را متوجه این دستگاه حاکمیتی کند که به جای محافظت از حقوق مردم، حافظ منافع ایرلاین‌هاست. این خبرها در حالی منتشر شد که ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، در این باره به ایسنا گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه حاکمیتی و متولی در صنعت هوانوردی، حافظ حقوق عامه مردم است و در همین راستا، هیچ مخالفتی با پایین آوردن قیمت بلیت هواپیما نخواهد داشت.

وی افزود: در پروازهای داخلی هیچ کف نرخی برای عرضه بلیت هواپیما تعریف نشده است تا از سویی مردم بتوانند در زمانی که ایرلاین‌ها با کمبود مسافر مواجه هستند با نرخ بهتری بلیت تهیه و از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز در برخی از پروازهای خود که برای مسیر برگشت‌شان مجبورند با مسافر کمی پرواز کنند، قیمت‌ها را به حداقل رسانده تا مسافر بیشتری جذب کنند. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: هیچ شرکت هواپیمایی بابت پایین آوردن قیمت بلیت هواپیما جریمه نخواهد شد، چون این مساله جرم محسوب نمی‌شود و اساسا به همین دلیل کف نرخی برای پروازهای داخلی تعریف نشده تا ایرلاین‌ها بتوانند ضمن رقابت با یکدیگر در قالب نرخنامه مصوب، در پروازهایی که مسافر کمی دارند، با پایین آوردن نرخ، بلیت بیشتری بفروشند. جلالی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی نه تنها حفاظت از حقوق مردم را اولویت خود می‌داند بلکه از سوی دیگر باید بتواند ناوگان فعال را در صنعت هوانوردی سرپا نگه دارد و به همین سبب به دنبال توسعه این صنعت نیز خواهد بود.

میزان جریمه خرید و فروش سهمیه بنزین اعلام شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع همه دارندگان کارت هوشمند سوخت اعم از بنزین و نفت‌گاز می‌رساند، بر اساس مواد (۹) و (۱۶) "ضوابط اختصاصی فرآورده‌های نفتی" منبعث از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) از طریق سهمیه شخص دیگر مانند خرید و فروش از محل سهمیه کارت هوشمند سوخت وسایط نقلیه، ممنوع است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: در صورت احراز تخلف از سوی مراجع صالح رسیدگی، علاوه بر مسدودی کارت هوشمند سوخت، متخلف مشمول جریمه‌ای معادل دو تا چهار برابر ارزش فرآورده (به نرخ بین‌المللی ماه مربوطه) خواهد شد؛ بنابراین و با توجه به اطلاع‌رسانی به عمل آمده، اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده وسائط نقلیه می‌بایست به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی تمهیدات لازم را در حفظ، نگهداری و عدم واگذاری به غیر کارت هوشمند سوخت وسیله نقلیه به عمل آورده و مسئولیت هرگونه خرید یا فروش غیرقانونی سهمیه سوخت برعهده آنان خواهد بود.


بانک مرکزی نگهبان جیب مردم باشد نه دولت

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده پیشین مجلس و عضو سابق شورای پول و اعتبار گفت: رئیس کل بانک مرکزی چنانچه درصدد است تا استقلال پیدا کند باید بداند که نگهبان جیب مردم است نه جیب دولت، دولت از جیب مردم نباید پول برداشت کند، از جیب خودش یعنی خزانه این کار را انجام دهد. مالیات، پول تمام اوراق، صادرات بخش دولتی را وارد خزانه کند و این‌ها را با منابع بانک مرکزی اشتباه نگیرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
لازم نیست بانک مرکزی نگران جیب مردم باشد. به وظیفه اش که همانا تضمین ارزش ریال است بپردازد. اعلام شده است بیش از 50 میلیارد کاغذ دلار در خانه های ایران انباشت شده است این یعنی فقدان مسولیت پذیری بانک مرکزی. که موجب شده است ایرانیان سالانه یک میلیارد دلار به دولت امریکا تقدیم کنند (اگر تورم سالانه دلار را 2% فرض کنیم).
بظاهر شعار مرگ بر امریکا سر می دهید ولی در واقع میلیارد دلار به امریکایی ها هدیه می دهید؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
عدد نادرست و مگر بازیچه است این رقم
این عدد ارز خانگی ساختگی نوبخت در زمان تحریمهای سال ۹۱ دوره احمدی نژاد است و ان زمان میگفتند ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی و ماشالله الان میفرمایند ۵۰ میلیارد دلار ارز خانگی؟؟؟
امکان ندارد این رقم صحیح باشد
دوست خود من ۲۰۰۰ دلار داشت فروخت و برد در بورس و الان‌پشیمان
مثل او زیاد هستند که طلای همسر و حتی منزل مسکونی شان و یا مقداری پس انداز ارزی اش را طرف فروخت و ریخت در بورس و حال و احوال الان بورس این گونه است و ملت بدبخت شدند
در ان
مردم ناتوان شده اند در تهیا مایحتاج معمولی زندگی سان ان وقت عده ای توهم میزنن ارز ملت در خانه دارند
مردم میوه نمی خرند و یا پوشاک چون وضعشان خوب نیست
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
من نظری ندارم
چرا انقد بی فکر بی برنامه هستید یکی میاد یهو ارز تصویب میکنه یکی یهو قطع میکنه به این نمیگن شجاعت میگن حماقت هر سال بیایید دومیلیارد دولارش حذف کنید اروم اروم خسته شدیم از این سیاست ها عجیب غریب هر دولتی
ارز 4200 رو حذف میکنید، اگه وضع بهتر شد شما انجام دادین اگر بدتر شد تقصیر روحانی بود
دلار را آزاد كنيد ،. حداقل سازمان تامين اجتماعي را ملزم به پرداخت قيمت دارو كنيد نه اينكه هر روز شاهد كاهش اقلام داروئي باشيم كه تامين اجتماعي بابتش پرداختي ندارد يا درصدي از آنرا ميپردازد
دلار را آزاد كنيد ، اما به تناسب افزايش قيمتها حقوق مردم را هم افزايش دهيد
اجازه دهيد با واردات انحصار برداشته شود و قيمت ها رقابتي گردنند
ميتوانيد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
بصورت مرحله ای و به تدریج می شود و می توانند ولی چشم پوشی از رانتهایی که برای خودی ها ایجاد کرده اند را نمی توانند. پس جواب سوال شما "خیر" است
از اون ور طرح گذاشتین که سهمیه بنزین رو هر فرد بدین حتی اگه ماشین نداره و بره خودش بفروشه ! از این طرف هر کی سهمیه تو کارتش رو بفروشه جریمه میشه ؟؟؟
جالبه تو ایران برعکسه . کسی که باعث شه قیمتا بیاد پایین مجرم شناخته میشه و دستگیر میشه . اونی که باعث گرونی میشه رو کاری ندارن . آدم فکر میکنه داره تو یک داستان طنز زندگی میکنه نه یک کشور واقعی در دنیای واقعی
تولیدکننده داخلی را با هزار قانون و هزینه تحت فشار قرار ندهید!!! واردات خودرو و لوازم خانگی و ... را آزاد کنید تا رقابت سالم ایجاد شود و علاوه بر تولید کالای با کیفیتی که قابلیت صدور داشته باشد، مردم هم منفعت ببرند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
و حتي ميوه و نان و وسايل پزشكي و نيز پزشك........... بنظرم عالي ميشه و كسي نميره خارج ديگه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
بنده امروز خودروی ساخت داخل را با کارکرد 30000 کیلومتر برده ام نمایندگی بدلیل جام کردن دینام خودرو در حین حرکت که منجر به غیر قابل تعمیر شدن دینام خودرو شد...... از کارشناس نمایندگی سوال کردم چرا دینام خراب شده می گوید بدلیل کیفیت پایین قطعات مورد استفاده در ساخت دینام بوده ....بنده نزدیک 2.5 میایون تومان برای تعویض آن هزینه کردم..اگر این خودرو خارجی بود تا 5 سال قطعاتش گارنتی بود هم چوب می خوریم هم پیاز
سلام . درصورت حذف ارز 4200 تومانی دولت باید به همه دهک های اجتماعی یارانه بدهد . عدالت این نیست که به بهانه حمایت از محرومان حق و سهم گروه زیادی از مردم غصب شود .
برای حمایت از محرومین دولت میتواند از محل های درآمدی مثل مالیات بودجه لازم را اختصاص دهد این حمایت ها را انجام دهد .
قطع واردات خودرو و ایجاد یک بازار انحصاری برای خودرو ساز داخلی انگیزه ای برای بهبود کیفیت برای خودرو ساز داخلی باقی نگذاشته است
بندازين ملتو تو خم و پيچ زندگي تا نفهمن چقدر بدبختن
دو مورد خیلی خیلی ساده تو کشورای دیگه تو کسور ما شده کوه مشکلات مردم اول قیمت و کیفیت خودرو هستش تو دبی یا هر کشور دیگه ای شما میمونی از چه برندی خرید کنی و بصورت تمام اقساط خودرو تحویل میگیری اونوقت تو ثرتمند ترین کشور دنیا باید التماس خودرو ساز کنی تکنولوژی ۴۰ سال پیش رو با قیمتی که معلوم نیست چقده یکسال بعد با هزار نقص تحویلت بده
مورد دوم هم بورس ایرانه که مسئولین مردم رو تشویق کردن سرمایشون رو وارد بورس کنن دلار ۲۹ هزار تومن بود بورس تو کانال ۲ میلیون واحد الان دلار تا ۳۲ تومن هم بالا رفت اما بورس تو کانال یک و سیصد دست و پا میزنه اخه یه روز منفی دو روز منفی الان یکسال و نیمه هر روز بورس منفیه ...
اگر بناست نان و....کوپنی شود بهتر است دولت کنار برود
واقعا مردم رو چی فرض کردید؟!! شما موظفی سهمیه سوخت به من بدی دیگه به خودم مربوطه که با سهمیه ام میخوام چکار کنم !!!دیگه فکر میکنم یواش یواش ،توی مسائل خصوصی زندگی مردم هم میخواین دخالت کنید!!!!
آقا ديگه چه بلايي مونده سر اين مردم بيارين بنزين رو نفروشيم؟! آخه با اين همه بنزين اضافي كه توي كارت داريم چيكار كنيم ؟ يك كشتي ميخاستم كمك كنم به مردم لبنان.
جناب نماینده مجلس،مردم دیگه از بس راجع به خودروسازان و اجحافاتشون گفتن و گوش شنوایی نبود خسته شده اند لطفا اینو به سران مملکت بگید که عین خیالشون هم نیست!!
وقتی تورم در یک کشور ۲ درصد است و در یک کشور دیگر ۵۰ درصد است طبیعی است ارزش واحد پول کشوری که تورم ۲ درصدی است بالا میرود
جناب رییسی مگر میر کاظمی در دولت احمدی نژاد موفق بوده است ؟

که مجددا او را برای سازمان تخصصی و حیاتی برنامه و بودجه منصوب کرده اید ؟


هر روز زندگی مردم دارد بدتر و ن،ران کننده تر از روز قبل میشود و انقدر قوانین متضاد و موقت و عیر علمی دیدیم که دیگر اطمینانی نمیتوانیم داشته باشیم
من برادرم مسافر جابجا ميكند. با امانت دهي كارت سوخت ماهي 20 ليتر به او كمك ميكنم تا حاشيه زندگي امن تري داشته باشد. من متخلفم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببينيد يك كشور ثروتمند به چه روزي افتاده كه نان و دارو مشكل اصلي مردمه !
چرا میتوانید به مردم فشار وزور بیاورید برای اعلام دارایی ها خود اما سازمانها ونهادها را کاریشون ندارید که اعلام کنند چه تعداد منازل دستشونه ؟
به نظر می رسه دارند میزان تحمل مردما تست می کنند بلاخره این ازمایش تاوان خودشا داره
حتی در زمان جنگ با عراق هم‌‌ نان کوپنی نشد! به جای این کارهای غلط به توافق با دنیا برسید و اف ای تی اف را امضا کنید، تجارت ‌ونقل وانتقال سرمایه و پول آزاد بشه اوضاع عادی میشه!
اقتصاد را هم بدهید دست متخصصین و دلال‌ها را حذف کنید ! ملت را به فلاکت انداختین !
حذف ارز ۴۲۰۰ باعث گرانی شدید دارو و مواد غذایی و تجهیزات پزشکی میشه. البته دولت قول یارانه رو داده ولی باید دید که این یارانه جواب گوی افزایش شدید هزینه ها خواهد بود یا نه
در صندوق کشوری تبعیض است چرا یک فرد بگیرد ۳۳۰۰ میلیون تومان وبیشتر یک نفر بگیرد ۷ میلون تومان .
این رضایت مندی بسار بسیار مهم است هر چند دارد دیر شده است یک بازنشسته فرزندان بیکار دارد و..........
پراید در روز چند گشته میدهد؟
چه کسانی مسئولند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان