بازدید 20868
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۱ دی ماه

وزیر خارجه طالبان در تهران چه می‌خواهد؟ /برنامه هفتم توسعه راه شش بار رفته را نرویم! /نکات حائز توجه در مذاکرات وین

نمایندگان سال‌ آینده حقوق نمی‌گیرند؟ سایه روشن بورس ۱۴۰۱، مذاکرات وین روی دور تند، رتبه ۱۳۳ جهانی در تعداد تست روزانه کرونا، تصادف مرگبار در جاده بهبهان، شطرنج ایران و تاجیکستان در افغانستان، موج اومیکرونی در آخر بهمن، شرایط احتمالی توافق برجام، معمای حذف ارز ترجیحی و معیشت مردم، و تکذیب روایت خانواده شهیدان اسدی‌لاری توسط سخنگوی سپاه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱ 11 January 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۱ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تصادفی با ۵ کشته و ۳۶ زخمی در جاده بهبهان، سیاست مراوده با طالبان، کارت‌های سوخته آمریکا در مذاکرات وین و دلار در سراشیبی سقوط؟ از مواردی است در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

برنامه هفتم توسعه راه شش بار رفته را نرویم!

امیر ثامنی طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان برنامه هفتم توسعه راه شش بار رفته را نرویم! نوشت: حکایت بیش از ۷۰ سال تاریخ برنامه‌ریزی مدرن در ایران و تدوین و اجرای بیش از ۱۱ برنامه توسعه (پنج برنامه قبل و شش برنامه پس از انقلاب اسلامی) از یک سو و تحقق‌نیافتن آرمان رفاه و رضایت عمومی و توسعه پایدار و متعادل سرزمین از سوی دیگر، داستانی است غم‌انگیز و پرآب‌چشم. عجیب آنجاست که همه نخبگان، مسئولان و تصمیم‌گیران این سرزمین می‌دانند «این ره که می‌رویم به ترکستان است» و برای تغییر وضع موجود و جلوگیری از خسارات بیشتر «باید کاری کرد»، ولی کسی را یارا و عزم تغییر نیست؛ چراکه از یک طرف عده‌ای کماکان ماهی‌های درشت از آب گل‌آلود صید می‌کنند و از طرف دیگر تلقی نادرست، ولی نهادینه‌شده «از این ستون به آن ستون فرج است» سبب شوخی‌گرفتن امر کشورداری در ایران شده است! سه واقعیت صریح، ولی تلخ و بدون روتوش در این خصوص این است که: اولا سیستم برنامه‌ریزی در ایران (ساختار، محتوا و رویه) از ابتدای پیدایش به فراخور اقتضائات جامعه کوتاه‌مدت، دولت کلنگی و ... پیکربندی نشد و این آسیب همچنان تداوم و تعمیق یافته است. علاوه بر این سیستم برنامه‌ریزی در ایران با یک تأخر زمانی نسبت به پیشرفت‌های جهانی و نیز عقب‌ماندگی نسبت به تحولات و اقتضائات روز در ایران مواجه است. ثانیا بسیاری از ساختار‌ها و رویه‌های کشورداری در ایران متأثر از «وضعیت بی‌ثباتی» با «خصلت برنامه‌ناپذیری» و تواتر عدم قطعیت‌ها مواجه هستند؛ ثالثا برخلاف برخی تلقی‌های مرسوم در حوزه رسانه‌ای و عامه مردم، کشور اساسا مبتنی بر برنامه‌های توسعه اداره نمی‌شود و این برنامه‌ها به علل مختلفی که به حوزه فلسفه، تشکیلات، روش‌های کاربردی تدوین، سازوکار تصویب، الزامات اجرا و نظارت بر آن‌ها مرتبط می‌شود، فاقد ماهیت نقشه راه توسعه تحقق‌پذیر که به درستی مبدأ، مسیر و مقصد را تبیین و شفاف کند، بوده‌اند.

برنامه هفتم توسعه، آخرین حلقه از برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی در مسیر افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ بوده که مقرر بود در ایستگاه آخر کشور را در افق ۱۴۰۴ در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری منطقه آسیای جنوب غربی تثبیت کند، ولی امروز «واقعیت» و «هدف» دو بردار متنافر در «مکعب توسعه» هستند! بنابراین قبول ضرورت و وجوب برهم‌زدن نظم موجود و تحول در سازوکار‌های سنتی و ناکارآمد برنامه‌نویسی در ایران، گام نخست برای برون‌رفت از محاق بغرنج «برنامه برای برنامه» به جای «برنامه برای تحول و پیشرفت» است. این برنامه در دولت سیزدهم در شرایطی در انتظار ابلاغ سیاست‌های کلی و آغاز رسمی فعالیت دبیرخانه تدوین آن قرار دارد که یکی از ویژگی‌های اصلی آن ضرورت ابتنا بر اصول و خطوط کلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است؛ گامی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید بسترساز ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله «خودسازی»، «جامعه‌پردازی» و در نهایت «تمدن‌سازی» باشد. برای تحقق این مهم و درس‌آموزی از تجربیات ناکام شش برنامه قبلی، ضرورت دارد تا به جای تعجیل در تدوین و تصویب این سند، مجالی لازم و کافی برای پی‌ریزی تحول بنیادین در نظام حکمرانی کشور به طور اعم و نظام برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی کشور به‌طور اخص بیابیم. اگر متولیان امور در دولت و مجلس باز هم از صرافت این جراحی و اصلاح بنیادین در نظام برنامه‌ریزی کشور بیفتند و بار دیگر کوششی سیزیف‌وار و بی‌نتیجه برای تدوین و اجرای برنامه هفتم توسعه بر همان منوال همیشگی را در دستور کار قرار دهند، این فرایند انباشتگی مسائل و آشکارشدن تدریجی پیامد‌های آن، نتیجه‌ای جز ناکامی در مقابله با فساد، تداوم ناکارآمدی و در غایت خویش از‌دست‌رفتن سرمایه اجتماعی دولت (به معنای اعم کلمه) در پی نخواهد داشت. عدم چاره‌جویی برای حل معضل مسئله‌گشا‌نبودن نظام برنامه‌ریزی و مدیریت در کشور حتی ممکن است به کاهش مقبولیت استمراری ـ و نه تأسیسی ـ نظام سیاسی نیز منجر شود؛ پس «ای که دستت می‌رسد، کاری بکن/ پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار.»

 

وزیر خارجه طالبان در تهران چه می‌خواهد؟

مرتضی سیمیاری طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان وزیر خارجه طالبان در تهران چه می‌خواهد؟ نوشت: وزیر خارجه طالبان در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. وزرای اقتصاد، صنعت و تجارت و رئیس بانک مرکزی افغانستان، امیر خان متقی را در این سفر دیپلماتیک همراهی می‌کنند. احمد الله وثیق، معاون سخنگوی دولت طالبان هدف از این سفر را گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران خوانده و گفته است که طالبان به دنبال افزایش فرصت‌های همکاری در امور بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و گفتگو بر سر مسائل مهاجرین است.


پیش از ورود وزیر خارجه طالبان به تهران برخی محافل از احتمال برگزاری یک کنفرانس سیاسی میان سران طالبان و طرف‌های درگیر در افغانستان ازجمله احمد مسعود و محمد اسماعیل‌خان با حضور حامد کرزای خبر دادند. اما در آخرین لحظات صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت آن را تکذیب و تأکید کرد که قرار نیست هیچ نوع گفت‌وگویی میان احمد مسعود با امیر خان متقی صورت بگیرد. هرچند که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران میزبانی این دیدار را تلویحاً تأیید کرده است. وزارت خارجه طالبان هم اعلام کرد که «امیرخان متقی» در سفر خود به تهران با «احمد مسعود» و «اسماعیل خان» دیدار و گفتگو کرده است. بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان هم در این باره گفت که «در این دیدار، به آن‌ها اطمینان داده شده که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور خود بازگردند.»


پیش‌شرط تهران برای به رسمیت شناختن دولت طالبان تشکیل دولت همه‌شمول یا همان حکومت فراگیر است. این روز‌ها بار‌ها واژه «دولت فراگیر» را از زبان جامعه بین‌المللی، کشور‌های همسایه و برخی جناح‌های سیاسی شنیده‌ایم. عبارتی گنگ و بدون مفهوم که به‌جای باز کردن گره‌های سیاسی موجود، فضای داخلی افغانستان را دچار تشنج بیشتر کرده است. البته طالبان قدم‌های کوچک، اما سمبولیک در این مسیر برداشته است! انتصاب عبداللطیف نظری به‌عنوان وزیر اقتصاد بخشی از پروژه طالبان برای تشکیل دولت فراگیر است. همسایگان اتفاقاتی از این دست را ناکافی و نمایشی می‌دانند و آن را نشانه دولت همه‌شمول نمی‌دانند. آن‌ها به امیر خان متقی یادآوری می‌کنند که وقتی هنوز پای تحریک طالبان به کابل نرسیده بود، او در جمع ریش‌سفیدان قوم هزاره بشارت تشکیل دولت فراگیر داده و حالا وقت ادا کردن آن است.


عبور از دولت فراگیر و تشکیل حکومت تک قومی محصول اتاق فکر طالبان نیست، پس از سقوط کابل و فرار شبانه ارتش تروریستی امریکا از فرودگاه مقامات پاکستانی به رهبران طالبان پیشنهاد دادند که برای عبور از سردرگمی‌ها به‌صورت موقت دولتی انحصاری در افغانستان تشکیل شود؛ این پیشنهاد به‌منظور نزدیک کردن کابل به اسلام‌آباد حالا به یک سرطان سیاسی در افغانستان تبدیل‌شده است.


به نظر می‌رسد برای حل این بحران بازگشت به طرح تشکیل دولت ملی و برگزاری انتخابات در حال حاضر بی‌فایده است. برای حل بحران افغانستان باید ریشه اصلی آن یعنی «تبعیض» و «انحصار قدرت» از بین برود تا عدالت اجتماعی حاکم شده و در یک‌روند تدریجی اقوام و اقشار در تصمیم‌گیری‌های کلان ملی مشارکت پیداکرده و سهیم شوند. در غیر این صورت برگزاری یک انتخابات تحمیلی، مرهمی بر درد‌های مردم نبوده و همان مسیر قدیمی در برگزاری انتخابات کم‌رمق در دولت‌های کرزای و اشرف غنی را امتداد می‌دهد.


انتصاب و شامل کردن چند نفر از اقوام دیگر در بدنه حکومت هیچ‌گاه حقیقت «دولت فراگیر» را تأمین نکرده و مخاطرات امنیتی و دسیسه‌های خارجی، چون داعش را از میان برنمی‌دارد. در حال حاضر فرصت دادن به گروه طالبان و تبدیل آن‌ها از یک حکومت قومی به دولت و کارآمد کردن مفهوم دولت- ملت می‌تواند بحران را تا حدی کنترل کند. طالبان بیش از آنکه نیازمند دستورالعمل از جانب کشور‌های خارجی باشد، خواهان هدایت و حمایت است. این اتفاق نیاز به صبر، هوشمندی، ظرافت و نگاه استراتژیک از جانب جمهوری اسلامی ایران در معادلات پیش رو دارد.


واقعیت آن است که سفر وزیر خارجه طالبان به تهران از نظر سیاسی هیچ آورده‌ای برای مردم افغانستان نداشته و بحران در کابل به‌قدری عمیق است که با نشست احمد مسعود و امیر خان متقی در تهران حل نمی‌گردد، اما از لحاظ اقتصادی سفر هیئت افغانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در شرایط سخت کنونی، دولت نابالغ افغانستان هم می‌تواند از تجارب ایران بهره ببرد و هم با گسترش روابط تجاری، بانکی و همکاری در استخراج و بهره‌برداری از معادن گرهی از مشکلات اقتصادی افغانستان گشوده شده و بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی شهروندان افغانستان کاهش یابد.

 

نکات حائز توجه در مذاکرات وین

حسین علایی-نظامی بازنشسته طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه مستقل با عنوان نکات حائز توجه در مذاکرات وین نوشت: هدف ایران از رفتن به سوی برجام و یا «برنامه جامع اقدام مشترک» را می‌توان به‌کارگیری سیاست‌هایی دانست که منجر به پایان تحریم‌های بین المللی علیه کشور شود.


ایالات‌متحده هم با توافق برجام تلاش داشته است تا قابلیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای را کنترل و محدود سازد. مخالفین برجام معتقدند که چنین فرآیندی به این دلیل مطلوبیت لازم را برای ایران به‌وجود نیاورد که هیچ‌گونه نشانه‌ای از توازن در چگونگی اعطای امتیازات مورد نظر وجود نداشت. به این معنی که مساله لغو کامل تحریم‌ها به گونه قطعی تعیین تکلیف نشده بود و محدودسازی تحریم‌ها نیز همراه با، اما و اگر‌های بسیاری بود.


با توجه به این نکات لازم است تا در شرایط موجود از تجربه مذاکرات قبلی برجام بهره گرفته و از سازوکار‌های زیر در راستای بهینه‌سازی موقعیت ایران در فضای مذاکرات جاری استفاده شود تا دوباره منجر به گسترش بحران نشود.
مردم انتظار دارند تا در مذاکرات در حال انجام برای بازگشت به برجام، تمام ایراداتی که به این قرارداد در دولت قبلی گرفته می‌شد برطرف گردد و آنچه به امضاء می‌رسد به سرنوشت خروج آمریکا از برجام منجر نشود.
به نظر می‌رسد اگر ایران بتواند واسطه‌گری کشور‌های اروپایی و روسیه را با توجه به تجربه تلخ شیوه روسیه و فرانسه در مذاکرات برجام در سال ۱۳۹۴ قطع کند و نگذارد پای عربستان به مسائل مذاکرات جاری وین توسط روسیه باز شود، کار مهمی انجام شده است.


به هر حال در مذاکرات جاری باید به نکات زیر که بسیار برای ایران و پایداری برجام حائز اهمیت هستند، تأکید شود:

۱-لغو نیاز به تأیید هر شش ماه یکبار امضاء رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها
۲- حذف مجوز اوفک (OFAC) برای خرید‌های خارجی ایران بویژه در حوزه هوایی و هوانوردی
۳-کنار گذاشتن ساز و کار ماشه برای بازگشت احتمالی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل
امید است با به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری در وین موانع حرکت ایران به سوی پیشرفت و توسعه برداشته شود و راهی برای تعامل سازنده با کشور‌های جهان و کاهش مخاصمات باز شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۱
ای کاش شعار مرگ بر روسیه رو میشد در هر کوی و برزن فریاد زد افسوس که نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
باز ادرس غلط برای نادیده گرفتن دشمنان واقعی ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مگر انکه از جانمان سیر شده باشیم ؟

ولی در تاکسی و مترو و مهمانی و کوچه و بازار اکثریت مردم

اکریت مشکلات 43 ساله کشور و مردم را ناشی از دخالتهای

روسیه و عاشقان و هوادانش در داخل میدانند

میتوانید به رفراندوم بگذارید !!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
به چین هم فحش بدید
به عراق و ترکیه نیز
چون همه این ها در زمان تحریم غرب کم و بیش به ایران کمک کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
واقعا چین خیلی کمک کرد نفت ایران رو با ۵۰ درصد تخفیف خرید یه قرارداد ۲۵ ساله هم به ایران تحمیل کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
برای شما شست و شوشدگان مغزی که اینقدر دنبال دیگران هستید یک کمی از دشمن اصلی که آمریکا هست غافل نبودین اوضاع فرق می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
قبلا مردم برای اگاه شدن از شرایط واقعی در کشور و مناسبات با کشورهای دیگر باید منتظر خواندن وقایع دست کاری شده کتابهای تاریخی می شدند

ولی امروزه ، به مدد شبکه های خبر رسانی مجازی و دوربین و صبط صدا که در تمام تلفن های همراه دست مردم است

و وجود اینترنت و امکانات وسیع دنیای بدون مرز برای دسترسی به اخبار و اطلاعات

دیگر اکثریت اخبار و اتفاقات واقعی در سراسر دنیا بسرعت

نور برای همه مردم قابل دسترسی و مطالعه و دیدن هستند

و دست شایعه سازان لجوج و

خودخواه و...

به میزان بسیار زیادی بسته و محدود شده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
حالا نیاز نیست انقدر خودتو اذیت کنی...
اگه ما شانس داشتیم میزبان وزیران خارجه دولت های رسمی و معتبر و مقبول جهانی بودیم .
اینها فقط برای دریافت پول و ....به ایران میان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
کدام کشور معتبر؟ آن لینده وزیر خارجه سوئد یا کاترین اشتون. اروپایی ها هر وقت امدند ایران خواستند همه چیز را عادی جلوه بدهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
بوی کباب حس کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مزه غذای ایرانی که بره زیر زبونشون مشتری دائمی میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
طالبان با تهیه و تولید و صادرات تریاک و داشتن لابراتوار

هروئین و مرفین و شیشه در منطقه و جهان ، یکی از بدنام

ترین تجار بزرگ مواد مخدر جهان است و 80 درصد تریاک

دنیا را تولید و صادر میکنند
ناشناس
| Romania |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
موضوع شانس نیست بلکه دولتمردان ما را در داخل کسی قبول نداره چه برسه در خارج
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
طالبان را نباید تایید کرد اما به عنوان یک واقعیت در همسایگی خود باید پذیرفت.
فعلا اینان نمایند ملت همسایه ما هستند و ناسازگاری با آنان کشور خود ما را بهم می ریزد.
علی
| Turkey |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
حیف حیف
میزبان مشتی وحشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
همه را برق سه فاز صنعتی می گیرد

ما را چراغ موشی شکسته زنگ زده بی نفت

بیا سوته دلان گرد هم آییم

همه را مار کبری نیش میزند
و ما را کرم خر خاکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
طالبان هیچوقتی نماینده مردم مطلوم و کشور دوست و همسایه خوب ما نبوده است

طالبان یک گروه تروریست خونخوار وحشی و فاسد و ریا کار و قاچاقچی مواد مخدر در سطح جهانی اند
هنوز طالبان به رسمیت شناخته نشده ایران وزیر طالبانی دعوت کرده !!؟!؟!؟

با آبرو و حیثیت ایران بازی نکنید
مردم ایران از هیچ گروه تروریستی حمایت نخواهند کرد

طالبان = داعش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
طالبان را امریکا اورده. مرگ بر طالبان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
جناب دکتر ولایتی هم با طالبان دیدار کردند!!؟

و احتمالا به رسم دیپلماتیک هدابایی رد و بدل کردند !!؟

حالا چه بوده و چه کیفیتی داشته و چقدر بوده را خدا میداند و خودشان !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
تمام کمیسیون کشاورزی مجلس از روحانیون هستند

و اعلام کردند که مصرف میوه و سبزیجات صادراتی مرجوع

شده از خارج به داخل توسط مردم هیچ مشکلی ندارد!؟


و ما در دوران دولت روحانی اصلا صادرات کشاورزی نداشتیم


ولی الان 300 درصد صادرات مان اضافه شده است !!!؟

شما اگر فهمیدید ، ما را هم روشن بفرمایید لطفا !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خیالبافی را کنار بگذارید
چند ماه است که اینان حاکم کشور همسایه هستند.
آمرکیا هم در مقابل آنان کاری نتونسته بکنه جز اینکه اموال ملت افغانستان را به بهانه طالبان بلوکه کنه و رنج مردم را بیشتر کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
۹:۵۶
اگر داعش هم عراق را میگرفت همین را میگفتی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
دکتر ولایتی که از ملاقات حضوری با نماینده طالبان

خیلی خیلی خوشحال و راضی بود !!!؟
حضور وزیر طالبان در ایران به درخواست ایران بوده
تاسف بر شما مسئولان .
شرم بر این دیپلماسی
شما دقیقا از گروهی حمایت کرده اید که در داخل افغانستان مشغول جنایت و سرکوب هستند
مردم افغانستان را علیه ایران و دشمن ایران خواهید کرد
اکثریت ناراضی خاموشند
مسئولان مراقب رفتار و حرفاشون باشند
اقتصاد کشور را با روش های فسادزا و مسخره احمدی نژادی و هاشمی و حسن روحانی به ورشکستگی کامل رسانده اید
اینهمه التماس برای توافق دو ساله .

فقط یکسال طول می کشه تا هیات ایرانی از وین به ایران برگرده .

این کجاش اقتدار و افتخاره !!؟!؟!؟!

بیچاره مردم ایران .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در برجام ما تعهد نقد دادیم و عملی کردیم یعنی نیروگاه شازند را بتن ریختم و فاتحه و آمریکا وعده داد و عمل نکرد و دولت بعد هم زد زیرش
الان هم وعده نسیه نگیریم و با این طولانی شدن نهایت بله یکی دوسال خواهد بود اگر دولت بعد نپذیرد عمری بیشتر از این نخواهد داشت و تازه در همین عمر هم قرارداد خرید هواپیما می بندیم که دوسال ساختش طول میکشه و دولت بعد نمیده یعنی هیچ هیچ هیچ
چه کنیم دست ما کوتاه و خرما برنخیل
در مورد فحش به شوروی و چین و اعتراض برخی دوستان به رابطه این کشورها
اولا آمریکا هم با چین رابطه و قرارداد داره و به صنعت چین نیاز مبرم داره
در ثانی آمریکا و اروپا که اصلا پای بند تعهداتشان نیستند و اگر با این چند کشور هم از روی ناچاری یا ... قرارداد نبدند دیگر کسی زنده نمی ماند که اعتراض کند
سوم چی بودیم را رها کنیم چی هستیم را بگوئیم
به جای دعوت از تروریست های منطقه برای آمدن به تهران به فکر جلوگیری از مهاجرت و فرار مردم ایران از کشور باشید

این راه و رسم کشورداری نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
احسنت و باز هم احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
همه دارن فرار می کنن اینا هنوز از خواب بیدار نشدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
تا دیروز می گفتید چرا ایران در افغانستان حالت منفعل دارد و دیگر بازیگران نقش فعالی دارند!
درکتان می کنم ضد ایرانی ها
توافق دو ساله با پیروزی ترامپ ممکنه فسخ بشه.
خواهش و التماس و تمنای پنج کشور بزرگ اروپایی و آسیایی از آمریکا برای امضای ۲ ساله برجام .
این بود همه قدرت های جهان در مقابل آمریکا .!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اقتدار رو دیدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
عوضش ما هم انتقام سخت می گیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چی شد؟ شما که به ظریف ایراد می گرفتین خودتون چکار تونستین بکنین.
باعث تاسف است که تاوان دشمنی دولت های ایران و آمریکا را مردم بدبخت ایران باید بپردازند

و تاسفبارتر اینکه فرزندان بسیاری از دولتمردان ایران در همان آمریکا اقامت دارند و مشغول خوشگذرانی اند

این کجاش عدالت است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گل بودی به سبزه هم آراسته شدی
طالبان در تهران چه می‌خواهد؟ هیچی قراره جناب عبداللهیان بره برای آزادی پولهاشون مذاکره کنه !
روز به روز این اسم بیشتر در ایران منفور میشود پوتین یادت باشه اینجا ایران قزاقستان یا اوکراین نیست ما برای اینکه ایران ایران شود خون دل ها خورده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مرگ بر روسیه
وزیر خارجه طالبان در تهران چه می‌خواهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
این چه سیوالیه.خوب معلومه امده تا از روابط دوستانه ایران وامریکا استفاده کنه وایران را واسطه قرار دهد بلکه پولهای بلوکه شده شان در امریکا ازاد شود.خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
احتمالا برای روانسازی صادرات و ترانزیت تولیدات افغانستان

و رفع مشکلات خواستند مذاکره کنند

البته جناب دکتر ولایتی بر اینکار نطارت ویژه و تخصصی خواهند داشت !!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
ارث باباشو
اکثر مسئولان با حقوق یک ماه میتونن یک پراید ۱۷۰ میلیونی بخرند
نماینده های مجلس با حقوق ۲ ماه میتونن بخرند

یک کارمند معمولی با حقوق ۳۴ ماه
یک کارگر معمولی باید ۶۸ ماه صبر کنه تا پراید بخره .

از این مسئولان انتظار نداشته باشید مشکلات مردم را درک کنند .
در مجلس از وزیر بهداشت درمان سوال میکنند طرحی که پزشکیان و ۴۱ نماینده به مجلس داده اند موضوع سوال چی میتونه باشه در مجلسی که هر دقیقه وقت آن رو ۱۰۰ میلیون تومان حساب کردن کارت واکسن عین اللهی بیمه درمانی کارگران بیماری کرونا وضع داروخانه ها نه موضوع سوال دلیل انتخاب روسای دانشگاه ها بدون مشورت با نمایندگان مجلس هست
یکی روزنامه جوان رو جمع کنه این چی میگه کلا واسه خودش ؟ همتون چی میگید کلا ؟؟؟
وزیر خارجه ما فکر کردند اقتدار یعنی این که تو عکس بیای ردیف جلو بایستی.
کاطم جلالی سفیر ما در مسکو با اوردن دلایلی اکثرا اشتباه و غیر علمی و بیشتر تاسف بار از روسیه دفاع کرده اند !!!!!

احتمالا ایشان یا تاریخ 300 ساله معاصر و خیانتها و تجاوزها و اشعالگری ها و دشمنی های روسیه را نخوانده اند و یا نمیدانند !!

ولی چطور و چرا سنگ اندازی ها و مانع تراشی های روسیه در مداکرات برجام را که بر همگان روشن است را هم نادیده میگیرند !!ق
دیپلماسی فعال و عزتمندانه رو معنیشو فهمیدیم. کشور چند سال اسیر کردن بابت شکلات. توانشو ندارید انجام ندید
ابراهیم رئیسی، اولین رئیس‌جمهور بعد از انقلاب است که هنگام حضور در بهارستان برای دفاع از اولین لایحه تقدیمی خود، به هیچ‌یک از آمارها و اعداد مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره نکرد و عجیب‌تر آنکه هیچ‌یک از نمایندگان مجلس هم انتقادی دراین‌باره مطرح نکردند. نتیجه اینکه سررشته کار دست ایشون نیست.
امده اقتصاد مقاومتی را یا بگیرد
الان 20 سال است به بهانه واهی که دشمنان ایجاد کردن و شما به بهانه رفع تحریم دارید مذاکره و توافق می کنید که هر بار بعد از توافق تحریم بیشتر که در حال حاضر 1700 عدد تحریم و رکوردار تحریم در جهان با توافق مجدد چه عدد می خواهید تحریم کنید کشور را؟
دست بردارید از این همه خفت
نمیدونم چرا دولت مردان ایران هرچی خزو خاشاک بعنوان دوستان ایران مثل طالبان رو به رسمیت میشناسه
خبر در حال توافق ایران در برجام خیلی ها را روانه ایران خواهد کرد دنبال کیف های دلار هستن اینجا توزیع پکل برای همه بغیر از مردم خود ما
توافق مقزعی بسود ی عده س چرا با آمریکا دوستی نمیشه مگر آمریکا نصف ایران را اشغال کرد در عوص له روسیه متجاوز چسبیدن هر کاری دلش میخواد میکنه مرگ بر پوتین و روسیه اشغال گر تحربم بهانه خوبی برای یک عده خاص در ایران ه وهر روز دنبال پیدا کردن دشمن فرضی هستن که مردم را سرکیسه کنند خجالت بکشید بسه دیگه جوانان گروه گروه از کشور فرار می کنند چند سال دیگه باید از عراق و لبنان نفر وارد کنید برای کسری جمعیت
برنامه هفتم توسعه راه شش بار رفته را نرویم سلام پیشنهاد نویسنده اگر چه بسیار خوب و جذاب به نظر میرسد اما ضرب المثل " سنگ بزرگ نشانه نزدن است " را تداعی و بیم آن دارم که با ترک روش فعلی احتمالا به وضعیت نا مناسب " از اینجا رانده و از آنجا مانده " دچار شویم. پیشنهاد و تاکید بر استفاده از فناوری های راهبردی آب در تدوین لوایح بخش آب از قانون برنامه ششم توسعه اگرچه بطور کامل منظور و در اجرا نشد اما مطمئنا وجود بند الف ماده 36 و اولین پیوست فناوری آن موثر بوده و رفع ضعف های تدوین، اجرا و نظارت دربرنامه هفتم میتواند کمک موثری به وضعیت آب کشور نماید. برگزاری دو سمپوزیوم در دانشگاه صنعتی شریف برای تحقق نمک زدایی از آب دریا در سال 1397 تجربیات ارزشمندی به همراه داشت. امید است که در تدوین برنامه هفتم بتوان نتیجه مطلوب تری در ارتقای بهره‌وری استحصال و مصرف آب آشامیدنی و همچنین تامین آب شرب سواحل جنوب کشور از آب دریا توسعه بیشتری را برای آن منطقه شاهد باشیم. لذا پیشنهاد می نمایم در تدوین برنامه هفتم بر بهبود روش فعلی تمرکز داشته و تغییر ریل برنامه ریزی را به انتهای این برنامه موکول نماییم. اعلم الهدی
جالبه اینه که سپاه وزیر خارجه طالبان را دعوت کرده یعنی دولت و مجلس و بقیه کشک!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار