بازدید 5441

یافته‌های تکان‌دهنده هیئت‌تحقیق درباره شورش ۶‌ژانویه

تارنمای دیلی دایجست در مطلبی با عنوان "یافته‌های تکان دهنده درباره شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱" (۱۶ دی ماه) نوشت، این حمله به کنگره از تکان دهنده‌ترین رخداد‌ها در تاریخ معاصر آمریکا بوده و بیشتر این رخداد‌های مربوط به ۶ ماه پیش از تشکیل هیئت تحقیق مجلس نمایندگان بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹ 11 January 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، تارنمای دیلی دایجست روز دوشنبه افزود؛ این کمیته تاکنون در باره اسرار موجود در یافته‌های خود سکوت کرده و بسیاری با اضطراب در انتظار گزارش موقت هستند که قرار است در تابستان ۲۰۲۲ انتشار یابد.

این هیئت هم زمان با انتشار بیشتر یافته‌هایش، به پژوهش و مصاحبه با شاهدان برای تصمیم گیری در این باره ادامه می‌دهد که آیا وزارت دادگستری باید علیه سیاستمداران شامل اعضای کنگره و حتی شخص "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری وقت در باره وقوع این شورش، اقدام قضایی و حقوقی انجام دهد. این هیئت تاکنون از طریق مصاحبه با افزون بر ۳۰۰ شاهد و گردآوری مقدار بسیار زیادی اطلاعات، بیش از ۳۵ هزار صفحه گزارش یا فایل صوتی فراهم آورده، بیش از ۵۰ احضاریه صادر کرده و صد‌ها سرنخ از طریق خط ویژه تعیین شده برای این رویداد، به دست آورده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از بنی جی تامپسون رئیس این هیئت نوشته است که ما باید به این موضوع بپردازیم، زیرا خانواده هایمان، همشهریانمان و کشورمان از ما می‌خواهند که هر چه بیشتر به پیامد‌های ریشه‌ای این رویداد دست یابیم و برای جلوگیری از تکرار این رخداد، توصیه‌هایی به مجلس نمایندگان ارایه دهیم. طبیعتا این هیئت اطلاعات بسیار تکان دهنده‌ای یافته و گردآوری کرده است.

سی ان ان گفته است که این کمیته پیام‌های متنی از گزارشگران شبکه فاکس نیوز، قانونگذاران وحتی دونالد ترامپ جونیور پسر رئیس جمهوری وقت گردآوی کرده که از مایک میدوز رئیس کارکنان کاخ سفید واشنگتن در این تاریخ درخواست کمک کرده اند تا ترامپ را وادار به متوقف کردن خشونت کند. این افراد در پیام‌هایی به میدوز که در نشست مجلس نمایندگان خوانده شده، از او درخواست کرده اند ترامپ را وادار به اقدامی برای متوقف کردن خشونت در ساختمان کنگره کند.

یکی از این پیام‌ها مربوط به ترامپ جونیور است که نوشته او (ترامپ) باید این رویداد را هرچه زودتر محکوم کند و توئیت پلیس کپیتول کافی نیست، زیرا در خشونت افراط و غیرقابل مهار شده است. میدوز به پسر ترامپ پاسخ داده که با او موافق است و ترامپ جونیور گفته که ترامپ باید در کاخ سفید سخنرانی و اکنون اقدام کند.

به گزارش سی ان ان؛ لیزچنی معاون این کمیته بر اساس پیام‌ها و مصاحبه‌های ضبط شده گفته که چندین مجری فاکس نیوز خواستار مداخله فوری رئیس جمهوری شده و به میدوز پیام داده اند و او این پیام‌ها را خوانده است.

برای نمونه لورا اینگراهام مجری این شبکه خبری در پیامی خطاب به میدوز نوشته که رئیس جمهوری باید به افرادی که وارد کپیتول شده اند بگوید که به خانه هایشان بروند، زیرا این وضع به زیان همه ماست و ترامپ مشروعیت و دستاورد‌های خود را از بین می‌برد.

برایان کیلمید مجری دیگر فاکس نیوز در پیامی به میدوز نوشته است: لطفا سخنان او (ترامپ) را در تلویزیون پخش کنید، همه دستاورد‌ها را نابود می‌کند. در نهایت شان هنیتی از میدوز پرسیده: ترامپ نمی‌تواند کاری بکند؟ آیا می‌تواند بیانیه صادر کند و از این افراد بخواهد که از کپیتول بیرون بروند.

میدوز هم زمان با این حمله حتی پیام‌های کوتاهی از افراد گوناگون شامل نمایندگان کنگره از درون ساختمان‌های کپیتول دریافت کرد که ضمن اطلاع از وقوع این حمله به او، پرسیده بودند که آیا ترامپ اقدامی خواهد کرد؟

آدام شیف نمانیده دمکرات از کالیفرنیا گفت: میدوز پیش و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، پیام‌هایی در باره لزوم باقی ماندن ترامپ در قدرت با هر هزینه‌ای دریافت کرده است.

سی ان ان گفته: میدوز پیامی از یک شماره ناشناس در باره انتصاب جفری کلارک به عنوان سرپرست دادستانی کل دریافت کرده تا ترامپ بتواند وزارت دادگستری را وادار به حمایت از ادعای خود در باره رخ دادن تقلب در انتخابات کند. افزون بر این میدوز روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیامی دریافت کرد که او را تشویق به در پیش گرفتن راهبرد تهاجمی می‌کرد که بسیاری از اعضای کمیته ۶ ژانویه بر این باورند فرستنده آن ریک پری فرماندار سابق تگزاس و وزیر نیروی دولت ترامپ بوده است.

این کمیته تاکنون تنها یک نشست علنی در ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار کرده که در آن ماموران پلیسی شهادت داده اند که در جریان شورش، در رویارویی مستقیم با خشونت و درگیری‌ها بوده اند. روی هم رفته پنج گروه در چارچوب این کمیته در باره شورش ۶ ژانویه در خصوص موضوع‌هایی از تامین هزینه‌های برپایی گردهمایی معروف به توقف دزدیده شدن انتخابات گرفته تا فعالیت‌های اینترنتی افراطی‌ها و طرح‌های برای تضعیف کردن انتخابات ریاست جمهوری، تحقیق می‌کنند.

به نوشته واشنگتن پست، این گروه‌ها همچنین در باره مسائل دشواری مانند اینکه چگونه ترامپ به رغم نداشتن مدرک و سندی برای اثبات ادعای تقلب در انتخابات، توانسته این موضوع را به بسیاری از حامیانش بقبولاند، تحقیق می‌کنند.

یک دستیار بلندپایه این کمیته به واشنگتن پست گفته که ترامپ و همکارانش در بهره برداری از میلیون‌ها شهروند آمریکا، بسیار استادانه اقدام کرده است. یک دستیار این کمیته نیز به سی ان گفته است که در پی انتشار گزارش موقت این کمیته در تابستان، گزارش نهایی در پائیز ۲۰۲۲ انتشار خواهد یافت. افزون بر این این کمیته امیدوار است بتواند نتیجه بیشتر تحقیقات خود را شامل مصاحبه‌ها و نشست‌ها برای روشن شدن رخداد‌های منجر به شورش کپیتول، در نیمه نخست ۲۰۲۲ در اختیار همگان قرار دهد.

اعضای این کمیته همچنین گفته اند که با بررسی قوانین، در صورت وقوع شرایط و اوضاع مشابه در آینده، از سوء استفاده رئیس جمهوری از قدرت جلوگیری خواهند کرد و باید در باره لزوم وضع قوانین تازه برای جلوگیری از بروز مشکلات شامل مانند نپذیرفتن نتایج معتبر انتخابات در آینده، تصمیم بگیرند.

همچنین پرسشی در باره لزوم مداخله وزارت دادگستری در این پرونده به علت جرایمی که این هیئت باور دارد که شاید ترامپ و دستیارانش مرتکب شده باشند، مطرح است. این موضوع در مورد مارک میدوز نیز مطرح است که این کمیته پرونده او را به دلیل ماهیت کیفری اقداماتش، برای بررسی به وزارت دادگستری فرستاده است.

دادستان‌های فدرال تاکنون بیش از ۷۲۵ تن را به ارتکاب جرایم گوناگون در جریان این شورش متهم کرده اند. از میان افراد دستگیر شده، ۲۲۵ نفر به حمله به ماموران یا مقاومت در برابر بازداشت، متهم شده اند که اتهام بیش از ۷۵ تن از آنان، کاربرد سلاح مرگبار یا خطرناک علیه پلیس ثبت شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر