بازدید 5939

۱۰ جریان مهم فناوری در سال ۲۰۲۲

پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میلادی که هزینه‌های جهانی برای تحول دیجیتال سالانه ۲۰درصد افزایش یابد و در سال آینده به یک‌تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار برسد.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱ 03 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، اختلالات بازار ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و پذیرش گسترده مدل‌های کاری ترکیبی، این روند را تسریع کرده است. کارشناسان صنعت می‌گویند که بسیاری از کسب‌وکارها تمایل بیشتری به توسعه فناوری‌های داخلی دارند تا وابستگی خود را به ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که درصورت اختلالات زنجیره تامین در آینده کمتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

جان دیوید لاولاک، معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقاتی گارتنر می‌گوید: «ابتکارهای فناوری دیجیتال به‌عنوان یک اولویت تجاری استراتژیک برای شرکت‌ها باقی می‌ماند؛ زیرا آن‌ها همچنان به ابداع آینده کار خود ادامه می‌دهند. تمرکز بر هزینه‌ها به‌منظور ضدضربه کردن زیرساخت‌ها و تطبیق کار ترکیبی پیچیده‌تر برای کارمندانی است که وارد سال ۲۰۲۲ می‌شوند.» در میان افزایش بودجه تحول دیجیتال و ظهور آخرین نوآوری‌ها، به ۱۰ ترند برتر فناوری در سال ۲۰۲۲ نگاهی می‌اندازیم.

هوش مصنوعی مولد

یکی از قوی‌ترین تکنیک‌های هوش مصنوعی که به بازار می‌آید، هوش مصنوعی مولد است. این موضوع شامل مجموعه‌ای از روش‌های یادگیری ماشینی می‌شود که در مورد محتوا یا اشیا از داده‌های آن‌ها یاد می‌گیرند و از دانش برای تولید محصولات کاملا جدید و واقعی‌تر استفاده می‌کنند.

تأمین مالی دیجیتال به جریان اصلی تبدیل شود

نوآوری‌های مالی دیجیتال، مانند ارزهای دیجیتال و توکن‌های تحت حمایت بانک‌هایی که رمزارزها را قبول دارند، باعث افزایش مشارکت مالی و بهبود پرداخت‌های بین‌مرزی می‌شود. بانک‌های مرکزی در نقاط مختلف دنیا در حال سبک و سنگین کردن شرایط این ارزها هستند.

سیستم‌های خودمختار

با ادامه در تحول کسب‌وکارها، دیگر برنامه‌نویسی سنتی یا اتوماسیون ساده به اندازه کافی مشتری نخواهد داشت. سیستم‌های خودمختار، سیستم‌های فیزیکی یا نرم‌افزاری خودمدیریتی هستند که از محیط یاد می‌گیرند. برخلاف سیستم‌های خودکار، سیستم‌های خودمختار می‌توانند الگوریتم‌های خود را بدون به‌روزرسانی نرم‌افزار خارجی تغییر دهند که آن‌ها را قادر می‌سازد به سرعت با شرایط جدید در این زمینه سازگار شوند؛ درست مانند انسان.

قابلیت همکاری شبکه شارژ EV

محبوبیت وسایل‌نقلیه الکتریکی به سرعت در حال افزایش است؛ زیرا مشوق‌ها و یارانه‌های دولتی باعث پذیرش آن‌ها می‌شود. اما شارژ همچنان یک مشکل است؛ زیرا شبکه‌های شارژ عمومی EV معمولا سطح پایینی از قابلیت همکاری را دارند. این شامل روش‌های دسترسی، انواع پرداخت و حساب‌های مختلف است. در سال جدید میلادی، برنامه‌ریزی‌ها به سمت همکاری بیشتر بین ایستگاه‌های شارژ خواهد رفت.

محاسبه کوانتومی

رایانه‌های کوانتومی نشان‌دهنده شتاب عظیمی در سرعت و عملکرد محاسباتی هستند. انتظار می‌رود که پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای را در بسیاری از صنایع ازجمله توسعه داروسازی، انرژی هسته‌ای، علم مواد، انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تغییرات آب و هوا، کشاورزی پایدار و... پدید آورند.

هایپراتوماسیون

هایپراتوماسیون فرایندی است که در آن کسب‌وکارها با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و روباتیک تا حد امکان وظایف خود را خودکار می‌کنند. یافتن سریع، آزمایش و خودکارسازی هرچه بیشتر فرایندها، رشد سریع و انعطاف‌پذیری کسب‌وکار را ممکن می‌سازد.

اتصال هوشمند برای افزایش رشد

به‌گفته کارشناسان صنعت، اتصالات دیجیتال سریع‌تر، با ۵G و اینترنت اشیا، پتانسیل‌های بکر را باز می‌کند و به اقتصاد جهان می‌افزاید. اطمینان از ارتباطات سریع‌تر در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، تولید و خرده‌فروشی می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال ۲۰۳۰ از یک‌تریلیون و ۲۰۰ میلیون دلار به ۲ تریلیون دلار افزایش دهد.

شبکه امنیت سایبری

شبکه امنیت سایبری یک استراتژی است که به‌طور مستقل هر دستگاه را با محیط خاص خود ایمن می‌کند. بیشتر روش‌های امنیتی سنتی از یک محیط واحد برای ایمن کردن کل محیط فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند، اما شبکه امنیت سایبری از رویکردی دایره‌ای‌تر و فراگیر استفاده می‌کند.

زنجیره‌های تامین برای استفاده از آخرین فناوری‌ها در راستای انعطاف‌پذیری

اختلالات و حملات سایبری در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، ضرورت داشتن شبکه انعطاف‌پذیر از زنجیره‌های تامین را در کانون توجه قرار داده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که امنیت سایبری زنجیره تامین به یک نگرانی برای همه صنایع تبدیل خواهد شد؛ نه فقط صنایعی که مستقیما با نرم‌افزار سروکار دارند.

محاسبات ابری

همه‌گیری و افزایش خدمات دیجیتال، ابر را به مرکز تجربیات دیجیتال جدید تبدیل کرده است. طبق گزارش گارتنر، در سال ۲۰۲۲، درآمد جهانی ابری بالغ بر ۴۷۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که از ۴۰۸ میلیارد دلار در سال‌جاری سبقت می‌گیرد. این نکته کلیدی را نباید فراموش کنیم که هیچ استراتژی کسب‌وکاری، بدون استراتژی ابری وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل