بازدید 5685

مهم‌ترین رویداد‌های سیاست خارجی روسیه در ۲۰۲۱

وزارت خارجه روسیه، مهم‌ترین رویداد‌های سیاست خارجی این کشور در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که مشارکت مسکو در مذاکرات برای احیای برجام در وین، آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و مشارکت روسیه، ایران و ترکیه در حل و فصل مسائل سوریه در فرمت آستانه از مهم‌ترین رویداد‌ها اعلام شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰ 29 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه سه شنبه شب در قالب بیانیه‌ای مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی خارجی این کشور در سال درحال گذر ۲۰۲۱ میلادی را منتشر کرد.

روسیه در مذاکرات وین مشارکت می‌کند

در بیانیه گفته شده است: روسیه در آغاز مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران (برجام) در حالت اولیه آن نقش کلیدی ایفا کرد.

مشارکت روسیه در حل و فصل مناقشه‌های منطقه‌ای

در بخش دیگر بیانیه آمده است: مشارکت روسیه در حل و فصل مناقشه ها، در حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین المللی سهم قابل توجه داشت.

وزارت خارجه روسیه در این بخش به مشارکت مسکو در حل و فصل مناقشه قره باغ و کمک به بهبودی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تلاش برای حل و فصل مناقشه مسلحانه مرزی بین این دو کشور که ده‌ها کشته و مجروح از دو طرف برجای گذاشت، اشاره شده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: روز دهم ماه دسامبر در مسکو دیداری در چارچوب ۳+۳ شامل سه کشور قفقازی ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان و نیز سه کشور همسایه شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد که در آن طرف گرجستانی حضور نیافت.

خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان

در بخش دیگر بیانیه به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و سقوط حکومت اشرف غنی در این کشور به عنوان رویداد مهم سیاسی در سیاست خارجی روسیه اشاره شده است.

در بیانیه آمده است: روسیه با نمایندگان دولت جدید افغانستان روابط کاری برقرار کرده است.

وزارت خارجه روسیه یادآورشد که روز ۲۰ ماه اکتبر در مسکو، رایزنی‌های در فرمت مسکو با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند و پنج کشور آسیای مرکزی برگزار شد.

روسیه با ایران و ترکیه در فرمت آستانه مشارکت کرد

در بخش دیگر بیانیه آمده است: روسیه با هماهنگی شرکای ایرانی و ترکیه ای، نقش پیشروی فرمت آستانه برای حل و فصل وضعیت کشور سوریه را تامین کرد.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو از قطعنامه ۲۲۵۸ شورای امنیت سازمان ملل که در آن بازسازی زیرساخت‌های ارتباطاتی و آموزش و بهداشت پیش بینی شده است، حمایت کرد.

آغاز روند عضویت ایران در سازمان شانگ‌های

آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های که در اجلاس سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان اعلام شد، رویداد مهم دیگر در سیاست خارجی روسیه است.

بیانیه وزارت خارجه روسیه ادامه داد که در سازمان همکاری شانگهای، تدابیر برای تکامل سازی ساز و کار مقابله با چالش‌ها و تهدید‌های منطقه‌ای مورد توافق قرار گرفت.

بر این اساس، در این سازمان روند پذیرش عضویت ایران آغاز شد و به مصر، قطر و عربستان سعودی هم موقعیت شریک سازمان داده شد.

توسعه همکاری‌های روسیه با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گسترش روابط با کشور‌های عضو گروه بریکس و سازمان پیمان امنیت جمعی، توسعه روابط روسیه با بلاروس در چارچوب دولت اتحادی دو کشور و تشدید تنش‌ها و اختلافات میان روسیه و ناتو و آمریکا در سال جاری از دیگر رویداد‌های مهم عنوان شده در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست