بازدید 5903

کم عرض بودن جاده خرمشهر زمینه‌ساز سوانح رانندگی

جاده اهواز-خرمشهر از جمله جاده‌هایی که به دلیل کم عرض بودن به یکی از محور‌های حادثه خیز با آمار بالای تلفات ناشی از سوانح رانندگی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲ 26 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، تردد خودرو‌های سبک و سنگین و سرنشینان آن‌ها در جاده‌های اصلی زمانی تضمین می‌شود که استاندارد‌های لازم از جمله؛ عرض زیاد، خط کشی، علائم راهنمایی و رانندگی، دوخطه بودن و ... در آن‌ها دیده شود.

اما در برخی جاده‌های استان خوزستان هرازگاهی شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگواری که منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان می‌شود، هستیم.

وقوع حادثه مرگبار صبح روز شنبه، ۴ دی ماه سال جاری در محور اهواز-خرمشهر از جمله حوادثی است که سبب کشته شدن ۱۰ نفر از کارگران و مصدوم شدن ۱۳ نفر دیگر شد و خانواده‌های زیادی عزادار شدند.

رئیس پلیس راه خوزستان رصد مستمر جاده‌ها و محور‌های پرتردد اهواز-خرمشهر، اهواز- آبادان و ... را به دلیل وجود شرکت‌های نفت و توسعه نیشکر متعدد را وظیفه پلیس راه عنوان کرد و گفت: با توجه به تصادف‌ها و حوادثی در این مسیر‌ها رخ می‌دهند، نکاتی به دستگاه‌های متولی به منظور رفع نقاط حادثه خیز گوشزد می‌شود.

سرهنگ رضا دولتشاهی افزود: در جاده اهواز-خرمشهر که امروز شاهد وقوع حادثه‌ای تلخ با ۱۰ قربانی و ۱۳ مصدوم بودیم، به لحاظ ایمنی مشکلی ندارد، زیرا دارای خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی است.

وی مشکل کنونی این جاده را همانند جاده ایذه-دهدز را کم عرض بودن آن‌ها عنوان و بیان کرد: در گذشته افراد بومی از این جاده‌ها استفاده می‌کردند و شاید سال‌های قبل جوابگو بودند، ولی هم اکنون به دلیل افزایش تردد به دلایلی از جمله؛ کاروان‌های راهیان نور، همایش بزرگ اربعین حسینی، فعالیت شرکت‌های صنعتی و تولیدی، فعالیت پایانه مرزی چذابه در زمینه صادرات و تجارت، گمرکات و... سبب شده اند تردد‌ها افزایش چشمگیری داشته باشند.

سرنوشت نامعلوم قرارداد تعریض جاده اهواز-خرمشهر

سرهنگ دولتشاهی با بیان اینکه علیرغم موادر مذکور، اما همچنان وضعیت جاده هیچگونه تغییری نداشته است، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۹ قرارداد‌هایی به منظور اجرای پروژه‌های راهسازی منعقد شد، ولی تاکنون هیچکدام از آن‌ها عملیاتی نشدند.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به خاکریزی در ابتدای جاده اهواز-خرمشهر تصریح کرد: اما به گفته مسئولان زیربط به دلیل نبود اعتبار‌های لازم، پروژه پس از گذشت سال‌های متمادی عملیاتی نشد و شاهد وقوع حوادث تلخ هستیم.

وی اجرای پروژه راهسازی در محور اهواز-خرمشهر را منوط به عزم و اراده ملی دانست و ادامه داد: حدود ۲۰روز قبل نکات و هشدار‌ها درخصوص وضعیت جاده‌ها به ویژه این محور در شورای راهبری به استاندار ویژه خوزستان ارائه دادیم، زیرا شاهد افزایش چشمگیر حوادث رانندگی هستیم.

فوت حدود ۲۵ نفر در محور اهواز-خرمشهر

سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون شهری خوزستان به دلیل شیوع کووید-۱۹ و اعمال محدودیت‌های کرونایی بیان داشت:، ولی در سال ۱۳۹۸ شاهد فوت حدود ۲۵ نفر در این جاده بودیم، ضمن اینکه در ۹ ماهه سال جاری نیز ۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه اربعین سال جاری به صورت مختصر برگزار شد، شاهد وقوع تصادف‌های منجر به فوت و جرح بود، پس اگر سال آینده همچون سال‌های گذشته و پیش از کرونا این همایش به شکل مفصل و گسترده برگزار شود، این جاده جوابگو نخواهد بود.

تعریض جاده الزامی است

سرهنگ دولتشاهی گفت: پلیس به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند، ولی نیاز اساسی این جاده تعریض، ۲ بانده شدن و نصب جداکننده وسط جاده است و مسئولان راه و شهرسازی باید در این زمینه وارد عمل شود.

وی در تشریح حادثه‌ای که منجر به فوت و مصدوم شدن ۲۳ نفر شد، بیان داشت: مینی بوس سانحه از محور فرعی وارد جاده خرمشهر می‌شود و پس از طی کردن مسیر کوتاهی، دوباره وارد محور فرعی شده، به عبارت دیگر بیشتری تردد اتوبوس‌های شرکت‌ها در جاده‌های فرعی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه این جاده فاقد روشنایی است، اظهار کرد: شرکت‌های فعال در این محور حتی حاضر به بهبود وضعیت جاده‌های اختصاصی خود نیستند، زیرا توجه به ایمنی جاده‌ها جزو مسئولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شود، ولی در استان ما این موضوع بسایر کمرنگ است، این در حالی است که در استان‌های همجوار، شرکت‌ها به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی و ورود به مشکلات مناطق همجوار و رفع آن‌ها کمک می‌کنند.

رئیس پلیس راه خوزستان ارائه دفترچه رانندگی به راننده‌های شرکت‌ها را منوط به تست اعتیاد، مرور سابقه رانندگی، سپری کردن دوره‌های آموزشی و... عنوان کرد و افزود: کنترل لازم بر عملکرد آن‌ها از طریق جی پی اس و ثبت ساعت نیز انجام می‌شود.

تامین روشنایی جاده اهواز-خرمشهر در گرو تامین اعتبار

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: با توجه به ترافیک قابل ملاحظه محور اهواز-خرمشهر و اهمیت آن، فعالیت‌های راهداری، نگهداری، ایمن سازی به صورت مستمر و بی وقفه توسط این اداره کل در حال انجام است.

محمد جولانژاد طول محور مذکور را ۱۰۶ کیلومتر عنوان کرد و بیان داشت: سراسر این مسیر دارای خط کشی، بازتاب ایمنی حاشیه جاده، شانه راه آسفالتی استاندارد و شیب شیروانی قابل ملاحظه بوده و با توجه به وقوع تصادف‌های رخ به رخ در این جاده طی سال‌های اخیر، تمامی طول مسیر و حتی در مقاطع سبقت آزاد شیار لرزاننده میانی تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه جاده اهواز-خرمشهر الزامات کافی جهت تردد ایمن در صورت رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی را دارد، افزود: ایجاد روشنایی جزو الزامات ایمنی نیست و در حوزه ارتقاء ایمنی قرار می‌گیرد.

جولانژاد اظهار کرد: البته در مقاطع و تقاطع‌های حساس این محور روشنایی به صورت نقطه‌ای وجود دارد، اما امکان ایجاد روشنایی طولی با توجه به محدودیت‌های اعتباری، امکانپذیر نیست.

اینکه بگوییم مرگ حق است و هر فردی در روز تعیین شده از دنیا می‌رود، جای خود دارد، اما گاهی با کمکاری‌ها و عمل نکردن به مسئولیت‌های محوله و کمبود اعتبارها، شاهد وقوع حوادث تلخی می‌شویم که هیچگونه جبرانی ندارند، آنچه می‌ماند داغی بزرگ بر دل خانواده‌هایی است که به سبب قصور برخی دستگاه‌های اجرایی و متولی باید سیاهپوش و داغدار عزیزان خود شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار