جزئیات تصمیم بنزینی دولت برای جزیره کیش/ بدون خودرو، پول بنزین بگیرید/ هر کد ملی چند لیتر بنزین؟
پس از اینکه در روزهای اخیر نامه ای در خصوص اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها در جزیره قشم و کیش رسانه ای شد، امروز سرپرست منطقه آزاد کیش، جزئیات اجرای این تصمیم را بیان کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سرپرست منطقه آزاد کیش، با اشاره به اجرای طرح "بنزین برای همه" در جزیره کیش گفت: در این طرح به مردم سهمیه ۲۰لیتری تعلق میگیرد.
بر این اساس، محمدرضا لواسانی خبر افزایش قیمت بنزین را کذب دانست و با تأکید بر این که تغییر قیمت حاملهای انرژی نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است، ابراز کرد: در بودجه ۱۴۰۱ اشارهای به افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت نشده است.
وی تفاوت این طرح با طرح پیشین را تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی عنوان کرد که پیش از این به هر خودرو تعلق میگرفت.
سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: از این پس، سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق میگیرد، میزان یارانه تخصیصی بهازای هر نفر، معادل ۲۰ لیتر بنزین بهنرخ ۱۵۰۰ تومان است.
بهگفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو میتوانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است به فروش برسانند. طبق این طرح، افرادی که به هر دلیل، امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی، مبلغ آن را بهصورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.
لواسانی با تأکید بر اینکه تمام دارندگان کد ملی که بیش از یک سال در کشور اقامت داشته باشند، مشمول طرح هستند اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسایط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه خود برخوردارند و هیچگونه تغییری در سهمیه تاکسیها، خودروهای عمومی و گازوییلی ایجاد نمیشود و اعضای خانواده هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین میشوند. وی ابراز امیدواری کرد اجرای طرح جدید تخصیص یارانه بنزین به الگویی در سطح کشور تبدیل شود.
طرحی که در گذشته نیز مطرح شده بود
بر اساس این گزارش، رویکرد جدید دولت سیزدهم در خصوص توزیع عادلانه یارانه پنهان انرژی در میان همه مردم در حالی این روزها، مطرح شده است که بررسیها نشان میدهد، حدود هشت سال قبل نیز طرحی مشابه با طرح فعلی دولت در رسانهها مطرح شده بود، به گونهای که بر اختصاص سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانهای به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه تاکید داشت.
در این میان، با گذشت زمان و در اسفندماه ۱۳۹۷، مجلس با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر اعطای سهمیه یک لیتر بنزین در روز به هر ایرانی، مخالفت کرد. همچنین در مرداد سال ۹۹ نیز طرحی با نام "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد که طبق گفته نمایندگان وقت مجلس، باقی مانده از مجلس قبل بوده و بازنویسی شده و قرار بود در صورت اجرا، برای رعایت بیشتر عدالت، مبنا را از هر خودرو به هر خانوار تغییر و سهمیهای نیز متناسب با پیمایش به خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسیهای اینترنتی اختصاص دهد.
در آن زمان (مرداد سال گذشته) مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهکهای پایینتر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" باشد. اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد، مثلا یک خانواده ۵ نفره، ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق میگیرد. شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده تا سامانهای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش بینی شود."
از سوی دیگر؛ بر اساس طرح یاده شده در مردادماه سال ۹۹، تاکید شده بود که اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانههای بانکی، قابل واگذاری به دیگران است یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازگردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود. همچنین قیمت دوم و آزاد بنزین در این طرح، شناور و معادل ۹۰درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس با نرخ تسعیر سامانه نیما خواهد بود. بیشتر منابع حاصل از این طرح به اصلاح و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت و بخشی نیز صرف دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و تاکسیهای اینترنتی خواهد شد. همچنین در این طرح هرگونه افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی توسط دولت، شوراهای شهر و روستا و شهرداریها، ممنوع و وزارت صمت نیز مکلف شده است سهم خودروهای پایه گازسوز با موتور داخلی را به ۳۵درصد افزایش دهد.
به هر صورت بعد از اعلام وصول این طرح، خبر خاصی در مورد آن منتشر نشد تا اینکه چهارم اسفندماه ۱۳۹۹ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دوباره مالک شریعتی، این طرح را برای ورود به لایحه بودجه پیشنهاد داد. مالک شریعتی نیاسر به عنوان پیشنهاد دهنده الحاق یک بند به تبصره (۱) توضیح داد: در حال حاضر سهمیه بنزین یارانهای بین افرادی توزیع میشود که دارای خودرو هستند، اما نیمی از خانوادهها که فاقد خودرو هستند از این سهمیه بیبهره هستند. وی گفت: در پیشنهاد مطرح که گام اول است گفته میشود ۵۰ درصد جامعه که از سهمیه یارانهای بنزین ۳ هزار تومانی بیبهره هستند، به ازای هر عضو خانواده ۱۵ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی دریافت کنند. این ایده باعث رعایت مساله جمعیت که مورد اهمیت است نیز میشود. وی ادامه داد: حتی میتوان بازاری ایجاد کرد تا کسانی که خودرو ندارند، اما سهمیه بنزین یارانهای دریافت میکنند، بنزین خود را خرید و فروش کنند. حتی تاکید شد که ممکن است دولت کنونی توان اجرا نداشته باشد؛ از این روی، اجرای آن را به ابتدای مهرماه موکول کردهایم.
در نهایت در آن زمان (اسفند ۹۹) نمایندگان مجلس با ۸۴ رأی موافق، ۱۴۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
در این میان، با گذشت زمان و در اسفندماه ۱۳۹۷، مجلس با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر اعطای سهمیه یک لیتر بنزین در روز به هر ایرانی، مخالفت کرد. همچنین در مرداد سال ۹۹ نیز طرحی با نام "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد که طبق گفته نمایندگان وقت مجلس، باقی مانده از مجلس قبل بوده و بازنویسی شده و قرار بود در صورت اجرا، برای رعایت بیشتر عدالت، مبنا را از هر خودرو به هر خانوار تغییر و سهمیهای نیز متناسب با پیمایش به خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسیهای اینترنتی اختصاص دهد.
در آن زمان (مرداد سال گذشته) مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهکهای پایینتر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" باشد. اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد، مثلا یک خانواده ۵ نفره، ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق میگیرد. شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده تا سامانهای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش بینی شود."
از سوی دیگر؛ بر اساس طرح یاده شده در مردادماه سال ۹۹، تاکید شده بود که اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانههای بانکی، قابل واگذاری به دیگران است یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازگردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود. همچنین قیمت دوم و آزاد بنزین در این طرح، شناور و معادل ۹۰درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس با نرخ تسعیر سامانه نیما خواهد بود. بیشتر منابع حاصل از این طرح به اصلاح و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت و بخشی نیز صرف دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و تاکسیهای اینترنتی خواهد شد. همچنین در این طرح هرگونه افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی توسط دولت، شوراهای شهر و روستا و شهرداریها، ممنوع و وزارت صمت نیز مکلف شده است سهم خودروهای پایه گازسوز با موتور داخلی را به ۳۵درصد افزایش دهد.
به هر صورت بعد از اعلام وصول این طرح، خبر خاصی در مورد آن منتشر نشد تا اینکه چهارم اسفندماه ۱۳۹۹ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دوباره مالک شریعتی، این طرح را برای ورود به لایحه بودجه پیشنهاد داد. مالک شریعتی نیاسر به عنوان پیشنهاد دهنده الحاق یک بند به تبصره (۱) توضیح داد: در حال حاضر سهمیه بنزین یارانهای بین افرادی توزیع میشود که دارای خودرو هستند، اما نیمی از خانوادهها که فاقد خودرو هستند از این سهمیه بیبهره هستند. وی گفت: در پیشنهاد مطرح که گام اول است گفته میشود ۵۰ درصد جامعه که از سهمیه یارانهای بنزین ۳ هزار تومانی بیبهره هستند، به ازای هر عضو خانواده ۱۵ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی دریافت کنند. این ایده باعث رعایت مساله جمعیت که مورد اهمیت است نیز میشود. وی ادامه داد: حتی میتوان بازاری ایجاد کرد تا کسانی که خودرو ندارند، اما سهمیه بنزین یارانهای دریافت میکنند، بنزین خود را خرید و فروش کنند. حتی تاکید شد که ممکن است دولت کنونی توان اجرا نداشته باشد؛ از این روی، اجرای آن را به ابتدای مهرماه موکول کردهایم.
در نهایت در آن زمان (اسفند ۹۹) نمایندگان مجلس با ۸۴ رأی موافق، ۱۴۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
در ضمن قبلا كسانيكه خودرو داشتند اين منابع را مفت مفت استفاده مي كردند، الان قرار شده به همه بدهند، طبيعتا سهم كسانيكه قبلا خودرو بيشتري داشتند كم خواهد شد
ناشناس
| ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
امسال چند بار همه اجناس گران شد؟
تا کجا قراره ادامه پیدا کنه؟
با سعی و خطا نمیشه مسائل اقتصادی را درست کرد.
ناشناس
| ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
نعمت
| ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
یا دارم؟
ناشناس
| ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
اونوقت که از جیبت کرایه های قشنگ پرداخت می کنی!
ناشناس
| ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
رضا
| ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
با این طرز نفکرت خواهشا تو یکی از تمام دنیا حرف نزن.
در کجای دنیا ارزش پول مردم 10 برابر کم می شود و به جای آن اندکی یارانه می دهند؟
در چند کشور نفت استخراج می شود؟
چند کشور در دنیا، همه اقتصادشان گره خورده به مذاکرات طویل المدت هسته ای؟
در کجای دنیا در طول یکسال قیمت کالاهای اساسی چند بار افزایش می یابد؟
در کجای دنیا بحران خشکسالی و آلودگی هوا ده ها سال رها می شود؟
در کجای دنیا حقوق ها انقدر کم هست و هر روز قدرت خرید مردم کمتر می شود؟
و در یک کلام در تمام دنیا نمی گذارند وضع مردمشان به جایی برسد که گیر یارانه بنزین بمانند.
ناشناس
| ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
حق نگاه
| ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
ناشناس
| ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
ناشناس
| ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
ناشناس
| ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
منم چندین تا خودرو ندارم. ولی اتفاقا اونهایی که چندین خودرو دارن و مخصوصا خودروی خارجی هم اگه داشته باشن که انصافا اونها بابت عوارض و مالیات و ... در کل چند برابر بهترین ماشین لوکس خارجی پول دادن و به نوعی اگه اونها اون پول رو نمیدادن الان من و شما باید با مالیات و ... بیشتر اون پول رو از جیبمون برای دولت جبران میکردیم!!! پس کسی که ماشین داره نه تنها حق اونی که نداره رو نخورده و بلکه جلو جلو با پرداخت هزینه چند برابر بیشتر از ارزش اون ماشین یه کمکی هم به اونی که ماشین نداره کرده !!
ناشناس
| ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
ضمنا اون کسی که ماشین لوکس داره که بنزین آزاد هم بزنه خیلی براش فرقی نداره ولی اگه کارخونه داره و اگه سازنده باشه، اون قیمت رو میکشه روی اجنساس تولیدیش !! و اون موقع من و تو هستیم که باید هزینه چند برابر از جیبمون بدیم!!
ناشناس
| ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
مرد میدان
| ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ما مرد میدانیم
ناشناس
| ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
بنزین به ۳۶۰۰۰تومان افزایش پیدا میکنه، بعدم میان میگن ما در جریان نبودیم!!!!! مثل ۹۸
ناشناس
| ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
نه یارانه 2 برابری می خواهیم نه بنزین به هر نفر.
آقا گرونی را کنترل کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صورت مسئله را حذف نکنید.
سرم مردم را با این قاقالی ها گرم نکنید.........................................
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ماشالله حزب الله
| ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
دوست نداری جمع کن از ایران برو
ناشناس
| ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
هزینه ها به دلار ۳۱ هزار تومانی و درامد به ریال بی ارزش
علی
| ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
نهایت یکسال.
ناشناس
| ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ساندیس را سهمیه بندی نمی کنند؟
ناشناس
| ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
با روحانی تا 1400 یادتون رفته؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
یارانه هم میگیری؟
یارانه ت رو بده به ما
ناشناس
| ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
20 لیتر ماهیانه هم بدن برام مهم نیست
حالا خواهیم دید بعدا همون خانواده هایی که ماشین ندارن و جمعیتشون هم زیاده بیشتر ناله خواهند کرد از آسیبها و گرانی های ناشی از این طرح های من در اوردی
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناشناس
| ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
همه جای دنیا سرمایه جذب میکنن ما سرمایه فراری میدیم
کی میخوایید بفهمید که سرمایه داره که شغل ایجاد میکنه نه کارگر و کارمند
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
ناشناس
| ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





