بازدید 40759
۳

سالیوان: درحال پرداخت بهای خروج از برجام هستیم

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا همزمان با پایان دور هفتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار داشت: در حال پرداخت بهای تصمیم فاجعه بار خروج از برجام هستیم.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳ 18 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سالیوان روز جمعه به وقت محلی در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به هراس واشنگتن از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ما نگرانی خود در مورد ادامه برنامه هسته‌ای ایران را از طریق متحدان اروپایی به ایران اعلام کرده ایم.
مشاور امنیت ملی دولت بایدن مدعی شد ایران این نگرانی‌ها را درک می‌کند، ولی نمی‌خواهد به صورت آشکار در مورد آن‌ها مذاکره کند.
این مقام ارشد کاخ سفید به رغم اظهارات "انریکه مورا" معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام و اظهار امیدواری وی برای به نتیجه رسیدن گفتگو‌ها ظرف چند هفته آینده مدعی شد: مذاکرات به خوبی پیش نمی‌روند، زیرا هنوز مسیری برای بازگشت به برجام بدست نیاورده ایم.
وی درعین حال اذعان کرد، اما فکر می‌کنم در چند روز گذشته پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تداوم فضاسازی‌ها علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ادامه داد از زمانی که ما از برجام خارج شدیم، آن‌ها برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده اند و محدود کردن دوباره این برنامه از طریق برجام، مشکل‌تر از گذشته شده است و ما در حال پرداخت بهای تصمیم فاجعه بار خروج از برجام هستیم.
این مقام ارشد کاخ سفید در عین حال مدعی شد که آنچه خوب پیش می‌رود اتحاد ما با شرکای اروپایی و همسویی بیشتر با روسیه و چین است و فکر می‌کنم ایران به طور فزاینده‌ای تشخیص می‌دهد که باید به شکلی جدی و سازنده به میز مذاکره بیاید.
وی با تکرار ادعا‌های همیشگی مقامات آمریکایی مدعی شد که صبر ما به هیچ وجه نامحدود نیست.
سالیوان بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و حضور ایران در برجام برغم این بدعهدی و کاهش تعهداتش طبق این توافق بین المللی مدعی شد که همانطور که آن‌ها برنامه خود را پیش می‌برند بقای اساسی برجام را به خطر می‌اندازند.
سالیوان با اذعان به منزوی بودن آمریکا در دوره ترامپ بدلیل خروج از برجام مدعی شد که یک سال پیش آمریکا در مورد نحوه رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران منزوی بود و با متحدان خود اختلاف داشت. امروز آمریکا و متحدانش دارای موضع مشابهی در این زمینه هستند.
این مقام دولت بایدن درباره نقش روسیه و چین در این زمینه گفت که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ زمانی که مشغول مذاکره بر سر برجام بودیم، روسیه نقش مهمی در به ثمر رسیدن این مذاکرات ایفا کرد. ما دارای تعامل سازنده با روسیه در وین هستیم. چین در طول یک هفته گذشته سعی کرده است بر ضرورت بازگشت به توافق تاکید کند.
وی مدعی شد که فکر می‌کنم در میان قدرت‌های جهان یک نظر مشترک مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وجود دارد و بهترین روش دیپلماسی است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در عین حال با تکرار فضاسازی‌ها و جنگ روانی غرب مدعی شد اگر این روش شکست بخورد، گزینه‌های دیگر برای آن کشور‌ها بسیار مشکل ساز بوده و این امر به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در میز مذاکره تلاش بیشتری انجام دهند.

اظهارات این مقام ارشد دولت آمریکا در حالی است که علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در پایان دور هفتم این گفت و گونا، با تاکید براینکه سرعت دستیابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد، گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفتگو‌های دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.

به گزارش ایرنا، باقری کنی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: این دور از گفتگو‌ها با توجه به اینکه دولت جدید در این شکل گرفته بود و تیم جدیدی هم برای گفتگو‌ها ماموریت پیدا کرده بود، قاعدتا همراه خودش دیدگاه‌ها و مواضع دولت جدید را به وین آورده بود. برهمین اساس ما در قبال گفتگو‌هایی که در شش دور قبل انجام گرفته بود و پیش نویس‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود موضع، دیدگاهها، اصلاحات و پیشنهادات مد نظر تیم ایرانی را لحاظ کردیم و این را در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارائه کردیم.

او گفت: به طور مشخص دو سند برای مذاکرات مهم بود. یکی سند مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اصلی و دستورکار مهم تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران بود. البته این اولویت صرفا مربوط به ما نیست بلکه طرف‌های دیگر از جمله برخی از اعضای ۱+۴ مانند چین هم به صراحت در جلسات تصریح کردند که اولویت مد نظر آن‌ها هم منطبق با اولویت جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم‌ها است

بر همین اساس اصلاحات و موارد مورد نظر تیم جدید در سند مربوط به لغو تحریم‌ها درج و به طرف مقابل ارائه شد. بر این اساس چارچوب جدیدی برای گفتگو درمورد لغو تحریم‌ها شکل گرفت.

باقری اضافه کرد: در طول چند روزی که ما گفتگو‌های وین ۷ را داشتیم - تقریبا حدود کمتر از ۲۰ روز - چند جلسه در مورد موضوع لغو تحریم‌ها بین طرفین هم در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده هم در سطح کارگروه‌ها و کارشناسان برگزار شد. چند سند هم بین طرفین مبادله شد تا دیدگاه‌های دو طرف در مورد اصلاحات و یا تغییراتی که در متن باید داده شود میان دو طرف مبادله شد. آخرین سند را ما امروز درباره لغو تحریم‌ها دریافت کردیم.

این دیپلمات ایرانی افزود: در مورد موضوع هسته‌ای هم ما دیدگاه‌ها و مواضع اصلاحات مد نظر خودمان را بر روی پیش‌نویس دور ششم گفتگو‌های وین درج و به طرف مقابل ارائه کردیم. ولی تفاوت سند مربوط به هسته‌ای با سند مربوط به لغو تحریم‌ها در این بود که طرف اروپایی اصلاحاتی که ایران در آن سند اعمال کرده بود و درواقع نظرات جدید ایران بود، به عنوان مبنای مذاکرات نمی‌پذیرفت و تصریح داشت که باید همه برگردند به پیشنویسی که در دور ششم نهایی شده و مذاکرات بر اساس آن پیش‌نویس ادامه پیدا کند.

باقری تاکید کرد:، اما ما بر اساس منطق و استدلالی که داشتیم در مقابل این موضع غیر منطقی ایستادگی و تصریح کردیم که باید مواضع تیم جدید لحاظ شود و در طول مذاکرات با هم مباحثه خواهیم داشت تا به یک جمع‌بندی مورد وفاق دو طرف دست پیدا کنیم. اما متاسفانه با یک مقاومت غیر موجه از سوی طرف اروپایی مواجه شدیم؛ ولی این باعث نشد که تیم ایرانی از مواضع اصولی و مبنایی، منطقی و مشروع خودش دست بکشد. به ویژه در طول یک هفته گذشته مذاکرات بسیار سنگین، فشرده بین طرفین در سطوح مختلف میان دو طرف شکل گرفت؛ دیدگاه‌های طرفین مبادله شد تا در نهایت طرف اروپایی هم مجاب شد که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش پذیرفته شود.

وی گفت: بنابراین ما هم در موضوع تحریم‌ها و هم در موضوع هسته‌ای به دو سند جدید مذاکراتی دست یافتیم که دیگر این سند، سند ۲۰ ژوئن نخواهد بود. دو سند جدید است که بر اساس دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز خواهد شد.

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام گفت که مشارکت کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند.
«انریکه مورا» در جمع خبرنگاران بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست، ولی مبنای ادامه گفتگو‌ها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفتگو‌ها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران هشتم آذر (۲۹ نوامبر) آغاز شد که هیات ایرانی دو سند پیشنهادی شامل رفع تحریم‌های ظالمانه و موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد که طرف‌های غربی درخواست مشورت با پایتخت‌های خود را داشتند.

پس از مشورت غربی‌ها با پایتخت‌های خود، مذاکرات ۱۸ آذرماه (۹ دسامبر) از سر گرفته شد که روز جمعه ۲۶ آذرماه (۱۷ دسامبر) با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام این دور از گفتگو‌ها پایان یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
پیامد خروج آمریما از برجام را فقط مردم بدبخت ایران پرداخت می کنند نه هیچکس دیگری
کدوم بها؟
صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه زدید؟
آیا این خسارت رو نقدا پرداخت می کنید که اینقدر نگرانید؟؟
همانگونه که دولت به خرج ملت مقاومت می‌کند، آمریکا نیز به خرج ملت ایران بهای خروج از برجام می‌پردازد. بیچاره امریکا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر