بازدید 19809
مرور روزنامه‌های یکشنبه چهاردهم آذرماه

دولت سیزدهم هنرنمایی کند/قضاوت درباره وین زود است/چرا رسیدن به توافق در برجام، منطقی‌ترین کار است؟

فرمان بازار خودرو، دست دلالان، درماندگی بی‌سابقه اسرائیل مقابل ایران، صدای انفجار در آسمان نطنز، آقای رضایی! وعده خبر‌های خوش چه شد؟ امید به باز شدن گره مذاکرات در دور بعد، توقف چاپ پول بدون پشتوانه، امضای چهار سند همکاری میان ایران و سوریه، ایران؛ محور گفت‌وگوی پوتین و بایدن، روایت نماینده سابق مجلس از حواشی یک طرح و پشت پرده نوسانات در بازار ارز و آنچه باید برای مواجهه با اُمیکرون و سایر گونه‌های جهش‌یافته، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۷ 05 December 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه چهاردهم آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که صدای انفجار در آسمان نطنز و تغییر کانال دلار در یک آخر هفته، فهرست خدمات ۱۰۰ روزه دولت از مهار کرونا تا ساماندهی بازار در صفحه نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می کنیم؛

 

چرا رسیدن به توافق در برجام، منطقی‌ترین کار است؟

سید حامد مرندی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار، چرا رسیدن به توافق در برجام، منطقی‌ترین کار است؟ نوشت: روز جمعه بود که پس از چهار روز مذاکره تیم جدید خارجی کشورمان با کشور‌های حاضر در توافق آسیب دیده برجام، از هتل محل مذاکرات، دود مشکی بر آسمان سیاست نمایان شد و در این میان، همه طرف‌ها خود را صاحب حق دانسته و دیگری را مقصر به بن بست رسیدن مذاکرات در مقطع فعلی معرفی کردند؛ از پلیس بد مذاکرات، یعنی فرانسه که خود را بی تفاوت نشان داد و از بعید بودن برگزاری دور بعدی مذاکرات در آینده نزدیک صحبت به میان آورد، تا برخی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی که جمع بندی نظر خود را در عدم احیای برجام دیدند و در این میان آمریکا که امکان گفتگوی مستقیم را نداشت نیز، از ادبیات همیشگی خود مبنی بر محدود بودن فرصت ایران و موجود بودن سایر گزینه‌های روی میز صحبت به میان آورد.


اکنون طرف‌های برجام هر یک بر اساس تفکرات و داشته‌های خود اقدام به مطالبه صددرصدی خواسته‌های خود می‌کنند و این موضوع بر قفل شدن مذاکرات، افزوده است. تغییر شیوه مذاکره توسط ایران، پس از شش دور مذاکرات قبلی و ارائه دو پیش‌نویس غیر منتظره، همراه با اعلام عدم امکان تغییر گسترده در متون ارائه شده به جهت جبران منافع از دست رفته ایران، سبب شد تا خارجی‌ها تا حدودی غافلگیر شده و آن را سختگیرانه توصیف کنند و اتفاقا این درخواست‌ها را خارج از متن برجام ارزیابی کرده و این موضوع را دلیلی برای ترک مذاکرات بیان می‌نمایند. متاسفانه در وضعیت حاضر و با این شیوه گفتگو، خواسته یا ناخواسته، دانسته و یا ندانسته، همه طرف‌ها دست به قماری بسیار خطرناک زده‌اند که می‌تواند جهان را با چالش‌های بسیاری مواجه کند. اروپایی‌ها بدون بیان ریشه اصلی مشکلات که تا حدود زیادی توسط خودشان ایجاد شده، مرتب از طریق رسانه‌های خود اعلام می‌کنند که اقتصاد ایران در شکننده‌ترین زمان خود در نیم قرن اخیر بوده و چشم به فشار از پایین به بالا از طریق نارضایتی عمومی در ایران داشته و برای پیشبرد اهداف خود مدام بر طبل وخامت وضعیت ایران و لزوم پذیرش شرایط جدید می‌کوبند؛ ایران نیز اکنون با تکیه بر غنی سازی ۶۰ درصدی و با تصور ضعف در طرف‌های مخالف به دلیل مسائل پیش آمده در چند ماه گذشته نظیر بحران انرژی و توجه به بدهی‌های سنگین خارجی و نمایان شدن بحران‌های اقتصادی غرب و خروج شرم‌آور آمریکا از افغانستان و عنایت به وضعیت کنونی منطقه بخصوص در عراق و ترکیه و نیز بروز نشانه‌هایی از شکاف میان ابرقدرت‌های حاضر نظیر درگیری سیاسی ناشی از برگزیت میان فرانسه و انگلستان و نیز مجادله با آمریکا بر سر قرارداد نظامی استرالیا و تغییر برخی نیرو‌های تاثیرگذار نظیر آنگلا مرکل صدراعظم قدرتمند آلمان و صد البته حساب باز کردن روی حمایت‌های ناگزیر استراتژیک روسیه و چین، به این جمع بندی دست یافته که غرب توانایی درگیری نظامی در این مقطع را ندارد و با این پیش فرض به دنبال مذاکره با دست بالاتر است. تصوراتی که برای همه طرف‌ها می‌تواند سرآغاز تحولات بسیار خطرناک و پیش بینی نشده‌ای باشد.


برای درک تاریکی تحولات احتمالی کافی است تصویر آینده را بعد از شکست مذاکرات تصور کنیم؛ به زعم غربی‌ها پیش بینی می‌شود پس از شکست مذاکرات در کوتاه مدت، انتظارات تورمی در ایران بالاتر خواهد رفت و با افزایش بیشتر تورم، احتمالاً ایران با اعتراضات صنفی بیشتری مواجه خواهد شد. همزمان تحرکات دشمنان کشور نیز با وضع تحریم‌ها و موانع بیشتر در مسیر فروش کالا و نفت و نیز تلاش برای بردن پرونده ایران به فصل هفتم منشور ملل متحد بیشتر خواهد بود. در این میان ایران نیز چاره‌ای جز نزدیکی بیشتر به چین و روسیه نخواهد داشت و حتما از طریق ابزار در دسترس خود، ناچار به حفظ منافع و امنیت خود است، با شکست مذاکرات، ارتباط ایران با اروپا و آمریکا بدتر از هر زمان دیگری خواهد شد و با کمرنگ شدن کنترل وضعیت اتمی کشور توسط آژانس بین‌المللی اتمی و ایجاد حساسیت در منطقه، احتمال ورود و دستیابی به تکنولوژی نظامی مرتبط توسط سایر بازیگران منطقه نظیر مصر، عربستان و حتی ترکیه دور از ذهن نخواهد بود؛ موضوعی که برای هیچ یک از قدرت‌های حاضر حتی چین و روسیه نیز خوشایند نیست. از سوی دیگر ضرورت کنترل چین توسط قدرت‌های جهانی با از دست رفتن دسترسی به ایران، سبب سرعت گرفتن ابتکار کمربند و جاده چین خواهد شد و تقابل پروژه دروازه جهانی اروپا که برای مقابله با طرح چین در شرایط حاضر با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در حال انجام است، به مرحله جدی‌تری وارد می‌شود و با نمایی‌تر شدن تضاد منافع شرق و غرب و حضور ایران در مرکز آن، ممکن است علی‌رغم همه مراقبت‌ها، در شرایط بدبینانه، برخورد نظامی برای طرفین بر روی میز قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند شروعی جدید بر بحران پناهجویان و فشار بیشتر بر اقتصاد غرب و بروز مشکلات جدی‌تری شود و این به معنی تهدید بسیار بزرگ برای سال‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام شده در منطقه است. این‌ها تنها بخش‌های بسیار کوچکی از آنچه ممکن است اتفاق افتد، بوده و تقریباً منافع همه طرف‌ها در منطقه، در خطر است.


در پایان به نظر می‌رسد برای کاهش این مخاطرات باید بر اساس توصیه همیشگی سازمان ملل، تلاش همه طرف‌ها برای توافق، مضاعف گردد، زیرا با شرایط احتمالی پیش گفته، منطقی‌ترین کار، رسیدن به توافق است، حال به صورت محدودتر و یا گام بندی شده!

قضاوت درباره وین زود است

سید رحیم نعمتی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان قضاوت درباره وین زود است نوشت: هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای روز جمعه گذشته به پایان رسید و ارزیابی امریکا و متحدانش از آن نه‌تن‌ها مثبت نیست بلکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در جریان سفر به امارات در مورد عدم موفقیت این دور مذاکرات گفته و حتی پیش‌بینی کرده که مذاکرات ادامه نخواهد داشت. معلوم است که ماکرون برای فروش ۸۰ فروند جنگنده رافائل و دیگر تسلیحات فرانسوی به امارات لاف‌زنی کرده تا بتواند پول بیشتری از اماراتی‌ها به جیب بزند، اما باید گفت که او بی‌توجه به رویکرد منفی امریکا نسبت به این دور از مذاکرات نبوده و همسو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، حرف زده تا به پروپاگاندای غرب علیه پیشنهاد‌های غرب دامن زده باشد. این سیاست کلی غرب در مقطع فعلی است، اما نمی‌توان گفت که پایان کار است.


در واقع برخلاف حرف ماکرون، مذاکرات ادامه خواهد داشت و غرب نیز به این دلیل رویکرد منفی در ابتدای کار در پیش گرفته تا اینکه بتواند قدرت چانه‌زنی خود را حفظ کند. در واقع، از اول هم روشن بود که این دور از مذاکرات به سختی شروع خواهد شد و طرف‌های مذاکره به وین نمی‌روند تا کار احیای برجام را در همین دور از مذاکرات و بعد از چند دور گفتگو‌های غیرمستقیم بین ایران و امریکا تمام کنند، چرا که مسائل اصلی در پیش رو طی شش دور قبلی از مذاکرات لاینحل باقی مانده و بعید است بتوان با چندین دور رفت و برگشت به وین حل کرد. دو مسئله از میان این مسائل مهم‌تر از همه هستند که اولی مربوط به امریکا می‌شود و دومی به ایران.


مساله مربوط به بی‌اعتمادی به امریکاست. دونالد ترامپ پیش از این نشان داد که به امضای مقام‌های امریکایی پای هیچ قراردادی نمی‌توان اعتماد کرد. نتیجه ساده‌لوحی به امضای جان کری پای برجام در ۲۰۱۵ پاره شدن این توافق در ۲۰۱۸ به دست ترامپ بود و دیگر نمی‌توان چنین اعتمادی به بلینکن یا حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، داشت. این موضوع با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سه سال بعد امریکا حائز اهمیت است چرا که جمهوریخواهان یکپارچه شده و وعده می‌دهند در صورت دستیابی به هر توافقی با ایران، آن را در صورت پیروزی در آن انتخابات پاره خواهند کرد. بنابراین، بدون داشتن تضمین واقعی و قابل اعتماد از امریکا هر توافقی با آن فقط سه سال دوام خواهد داشت. مسئله مربوط به ایران پیشرفت‌های هسته‌ای است که غرب می‌خواهد با احیای توافق ۲۰۱۵، این پیشرفت‌ها را معکوس ساخته و ضمن برچیدن سانتریفیوژ‌های پیشرفته، ذخایر اورانیوم ۲۰ و ۶۰ درصد را به خارج از ایران منتقل کند و ذخایر پایین‌تر از ۴ درصد را نیز به میزان مذکور در برجام کاهش دهد. مسئله اینجا است که ایران چگونه می‌تواند با وجود بی‌اعتمادی به امریکا و متحدان غربی‌اش چنین کاری را قبول کند و قبل از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها از سوی امریکا، اجازه انجام این کار‌ها را بدهد در حالی که انجام این امور مهم‌ترین اهرم‌های ایران برای اطمینان یافتن از لغو تحریم‌ها است. روشن است که نه تنها این دو مسئله به یکدیگر ارتباط دارند بلکه یافتن راه‌حل قابل‌قبول تمام طرف‌ها در مورد هر یک از این مسائل زمان‌بر است. این اتفاقی بود که طی شش دور از مذاکرات قبلی رخ نداده بود و نمی‌توان انتظار داشت که با یک دور نشست در وین هم به نتیجه‌ای رسید بلکه باید انتظار چندین دور از مذاکرات را داشت تا شاید راه‌حل‌هایی برای تمام مسائل به دست بیاید و تازه آن موقع می‌توان از احیای برجام حرف زد. شاید بتوان گفت که نتیجه‌گیری انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، واقع‌بینانه‌ترین اظهارنظر در خصوص این دور از مذاکرات بود که گفته بود: «مشکلات زیادی پیش رو داریم و مذاکرات آسان نخواهد بود، اما در چند روز آینده به مذاکرات برخواهیم گشت.» بنابراین، هنوز خیلی زود است تا نسبت به این چند روز مذاکرات در وین قضاوتی شود و باید منتظر بود و دید روند مذاکرات در دور‌های بعد به چه سمت و سویی خواهد رفت، اما دست‌کم این نکته روشن است که فاصله زیادی تا رسیدن به نتیجه نهایی و احیای برجام باقی مانده است.

دولت سیزدهم هنرنمائی کند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان دولت سیزدهم هنرنمایی کند نوشت: شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی جمله‌ای کلیدی داشت که در سخنرانی‌هایش آن را مطرح می‌کرد و می‌گفت: انسان، موجودی است شدنی.
منظور آیت‌الله بهشتی این بود که نباید توقع داشته باشیم انسان‌ها همیشه یکسان بمانند و تغییری در آن‌ها به وجود نیاید. تکامل، لازمه وجود انسان‌هاست و هر فردی می‌تواند رشد فکری داشته باشد.


این روز‌ها در رسانه‌های مکتوب و مجازی تهاجم زیادی به سران جناح اصولگرا به خاطر گرایش مثبتی که به برجام و مذاکره درباره رفع تحریم‌ها نشان داده‌اند صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد با معیار‌های مرتبط با تکامل فکری انسان‌ها آنطور که شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی مطرح می‌کرد، منطبق نیست. به سران جناح اصولگرا ایراد می‌گیرند که شما همان کسانی هستید که برجام را آتش زدید و گفتید بعد از شهادت سردار سلیمانی هرکس سخن از مذاکره بگوید دهانش را خرد می‌کنیم. شما برجام را سند ذلت می‌دانستید و آن را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه می‌کردید و هرگونه مذاکره با طرف مقابل را خیانت می‌دانستید و حالا با یک هیات ۴۰ نفره به وین رفته‌اید و با آمریکا هرچند غیرمستقیم مذاکره می‌کنید. ایراد می‌گیرند و سوال می‌کنند که بالاخره کدام حرفتان را قبول کنیم؟ اگر برجام خیانت بود، چرا حالا خودتان به دنبال آن هستید و این موجودی که خودتان آن را مرده می‌دانستید به آن دخیل بسته‌اید؟


با توجه به منطق صحیح «انسان، موجودی است شدنی» این ایراد‌ها به دولتمردان سیزدهم وارد نیست. آن‌ها می‌توانند در جواب بگویند ما قبل از آنکه مسئولیت اداره کشور را در دست بگیریم، برجام را قبول نداشتیم، ولی حالا که با مشکلات گسترده کشور مواجه شده‌ایم و راه‌های حل مشکلات را بررسی کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که برجام آنطور که ما فکر می‌کردیم نیست و باید برای احیاء آن مذاکره کنیم و به آن برگردیم.


این استدلال، قابل قبول است و باید به دولتمردان سیزدهم حق داد تغییر عقیده بدهند و به این نتیجه برسند که قبلاً اشتباه می‌کردند و حالا باید درصدد جبران اشتباه خود برآیند و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف نمایند.
نکته بسیار مهم اینست که همه فعالان سیاسی باید دست به دست همدیگر داده و مشکلات مردم را حل کنند و رقابت‌های سیاسی را در امور کشور دخالت ندهند. سران جناح مقابل باید خوشحال باشند که رقبای سیاسی آن‌ها اکنون تغییر عقیده داده‌اند و راه درست را انتخاب کرده‌اند. این همسانی که در مورد نگاه به برجام و مذاکره برای احیاء آن میان دو جناح به وجود آمده، برای کشور مبارک است. نتیجه بسیار مطلوبی که این همسانی فکری خواهد داشت اینست که در کشور کسی نیست که در برابر دولت مانع ایجاد کند، مجلس مصوبه‌ای برای مشکل کردن کار هیات مذاکره‌کننده نمی‌گذراند، نیرو‌های مسلح اقدامی که حساسیت‌برانگیز باشد انجام نمی‌دهند، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها نه‌تن‌ها علیه هیات مذاکره‌کننده تبلیغ نمی‌کنند بلکه با آن همراهی هم می‌کنند و کسی هم فیلمی برای خائن نشان دادن اعضاء آن و متهم ساختن آن‌ها به جاسوسی نمی‌سازد. بدین ترتیب، هیات مذاکره‌کننده می‌تواند از زمینه کاملاً فراهم شده‌ای که در اختیار دارد حداکثر استفاده را به عمل بیاورد و مذاکره را به نتیجه مطلوب برساند.


اکنون برای همه روشن شده است که احیاء برجام و رفع تحریم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور، ضروری است و برخورد‌های شعاری با این موضوع را باید کنار گذاشت. اینکه احیاء برجام توسط کدام دولت و کدام شخص و کدام هیات صورت بگیرد و کدام دولت موفق به رفع تحریم‌ها شود، مهم نیست، مهم اینست که این کار‌ها انجام شود و مردم از رنجی که می‌برند رها شوند. همه حاضرند بپذیرند تمام افتخارات به نام دولت سیزدهم ثبت شود و تمام قلم‌ها و زبان‌ها حمایت از کارگزاران کنونی را وجهه همت خود قرار دهند، اما شاهد رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی باشند. همه خواهان عزت ملت، استقلال کشور و اقتدار دولت هستند و معتقدند در پرتو این عزت و استقلال و اقتدار می‌توان مشکلات را نیز حل کرد. در چنین شرایطی دولت سیزدهم باید هنر خود را نشان دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶۱
بهترین کار ، مذاکره مستقیم با آمریکا و بدون حضور کشورهای بی خاصیت اروپایی است

یعنی شما هنوز نفهمیدید این کشورهای بی خاصیت همان مگس های دور شیرینی اند !!؟!؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
نمی خواهند تحریم ها برداشته شود فقط مذاکره می کنند وضعیت بدتر نشود
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
گل گفتید. کشورهای اروپایی هیچ خاصیتی ندارند. در زمان برجام هم هیچ منفعتی نرساندند.بعدش هم هیچ کمکی نکردند. فقط حرف میزنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
مثل این که شما خودت هنوز نفهمیدی یا از عمد است که چند بار قبلا با آمریکا جانت مستقیم مذاکره شده و اتفاقا مانند همیشه و توافقات متعدد حتی با باج هایی که ما دادیم زدن زیرش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
باقری کنی در تیم جلیلی دستیار او بوده است

و در گرفتن ۷ قطعنامه تحریمی و بردن کشور ذیل بند ۷ منشور ملل، ایشان هم شریک بودند

چرا با خود امریکا و بدون دخالت و حضور روسیه و چین مذاکره نمی کنید ؟

نتیجه: یا کلا نمی خواهید

و یا اینکه واقعا نمی توانید

و یا اجازه نمیدهند !!!؟
تحریم ها ثابت کردند در هیچ زمینه ای از اقتصاد خودکفا نبودیم
همه چیز نمایش بود
این کشور همچنان به فروش نفت معتاد است

تاسف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
حتی در تامین آب و نان و سوخت و برق و گاز و گندم و برنج و مرغ و تخم مرغ هم
هنوز وابسته هستیم

و در صنعت خودرو ، هنوز مونتاژ کار از نوع بد و غیر استاندارد هستیم

و به تایید خودتان ۷۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند

لطفا بفرمایند در کدام زمینه و رشته و حوزه ای ما پیشرفت کردیم و دستاورد داشتیم ؟

در سرمایه گزاری کلان سیاست خارجه منطقه ای هم که بازنده بودیم

حتی در حوزه تربیت و اموزش و پرورش اعتقادات جوانان مان هم که در حوزه تخصصی خودتان بوده است

نیز بشدت افت کردیم و درصد بزرگی از جوانان کلا به دین و باورهای مدهبی ، بی توجه و کم اطلاع و بی اعتماد و عالبا ظاهر سازی با هدف دریافت امتیازات خاص را پیشه کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
ساعت خواب
ما درخیلی از صنایع آخر تکنولوژی هستیم شما خبر نداری مانند نظامی سد سازی توربین ها و....
غلامعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
11:45خطاب به تو. با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه پیشرفت موقعی خوب هست که توی زندگی مردم نمود پیدا کند با منم منم به جایی نمی رسیم حالا با پرداخت هزینه زیاد سلاحهای از رده خارج شده چین و روسیه را مونتاژ کنید و بگویید ساخت ماست
همانطور که انتظار می رفت دولت رییسی هم نتوانست جلوی تورم و گرانی ها بایستد .
در حال حاضر برخی کارخانجات اقدام به توقف فروش یا فروش محدود تولیداتشان نموده اند
فروپاشی اقتصاد مدتهاست اتفاق افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
سال بعد بیا با تورم نصف الان
اقتصاد مسخره بازی نیست که چند روز و چند ماهه ریل عوض کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
امامان جمعه و سیمای میلی و کیهان شریعتمداری و تند روهای اصولگرا و جبهه پایداری ها که بسیار از عملکرد و جهت گیری و راهبرد دولت رییسی راضی و خشنود هستند !!!!؟

البته چین و روسیه و ونزویلا و لبنان و سوریه و اقلیتی از عراقی ها و هم نمره عالی به دولت جدید ما دادند !!؟
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
ناشناس 10:21 پس چرا قبل از انتخابات میگفتن سه روزه حلش میکنیم ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
کی گفت 3 روزه حل می کنند؟
فقط در مورد بورس برخی گفتند بودن فکر کنم که معنی آن هم این نیست که بعد 3 روز همیشه صعودی خواهد بود
حتی با داشتن یکمیلیون موشک هسته ای نمیشه ادعای قدرت کرد وقتی که ببینی شکم های مردم گرسنه باشند و دلهای ملت افسرده و غمگین .

شادی و نشاط از جامعه رفته
فروپاشی اجتماعی مدتهاست اتفاق افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
میلیون ها لایک
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
نمیخوام سیاه نمایی کنم، اما چه چیزی فرونپاشیده است؟ اقتصاد؟ آب و هوا؟ اجتماعی؟ تولید؟ امید؟ آینده؟ همه درحال فرار هستن و آقایان هنوز همان حرفای کلیشه ای و بدردنخور رو هی بیان میکنند. کشور با حرف اداره نمیشه. مدیر میخواد که نداریم.
تنها قصدی که در دولت مردان کشور، دیده نمی شود، اصلاح امور است، پس بیخود دل به چیزی خوش نکنید
غرق شدن در رودخانه بهتر از عبور کردن از پلی است که یک نامرد ساخته

چرا اینقدر به روسیه و چین چسبیدید ؟
نامردهای سیاسی جهان همین دو کشور ملعون هستن.
محمود احمدی نژاد یک سنگ انداخت تو چاه
چهل نفر امسال
شش نفر چند سال پیش
۸ نفر چند سال قبل تر
و چندین نفر قبل تر تر

هنوز نتونستن درش بیارن .

جل الخلایق و جل المحمود !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
احمدی نژاد انداخت یا در سال 81 که با 3 کشور و به شکل غیر قانونی با چند کشور در خارج از چارچوب آژانس و فراتر از قانون ان پلمپ شد و تا الان ادامه دار شد آن حرکت ناشیانه؟
البته وضع مردم در دوره احمدی نژاد خیلی بهتر از این چند سال بود
مسئولان ایرانی هنوز نمیدانند طولانی شدن مذاکرات خواسته ی طرف مقابل است
وضع اقتصاد بشدت خرابه
مردم هر روز فقیرتر میشن
اعتراضات هر روز بیشتر خواهد شد
خط فقر داره به ۱۵ میلیون میرسه
فروپاشی از درون حتمی خواهد بود...

این نسخه قبلا در شوروی سابق جواب داد
با داشتن ۵۰۰ کلاهک هسته ای بیشتر از آمریکا دوام نیاورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
عزیزم خبر داری هرچی بیشتر بگذرد اثرات تحریم از بین می رود و به همین خاطر آمریکا نمی خواهد این ابزار از بین برود التماس می کند برای توافق مجدد تا بعدا بتواند دوباره تحریم کند؟
عزیزم آیا خبر داری شوروی هم بعد از توافق با آمریکا از هم پاشید؟
عجله کردن هم خطرناک است دوبار یک برجام بد خواهیم بست که مثل اب خوردن بدون هزینه خارج می شوند توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است . عجله نکنید با زیرکی توافق کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
مرد حسابی کدوم عجله؟ 5 ماه تمام از اومدن دولت گذشته و تمام مدت میگفتن باید همه چیز رو بررسی کنیم تا مذاکره کنیم حتی صدای روسیه هم در اومده بود که چقدر لفتش میدن قبلش هم 3 ماه مذاکره شده بود همه ی اینا هم فقط سر بازگشت به یه توافق هست نه توافق جدید!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
الان مگه میخوان یه توافق جدید بنویسن میخوان همون به قول شما توافق برجام بد رو بدون کم و کاست تایید کنن
بعدش هر کشوری از هر توافقی بنا بر منافع ملیش میتونه خارج بشه با هر ضمانتی که داده باشه فقط باید هزینه اون خروج رو بپردازه حالا شما هر تظمینی میخوای بگیر
یه روزی ایران در زمان قاجار با انگلیس قراردادهایی داشت که از اونا خارج شد و هزینه هاش رو داد ولی منافع اون لغو به هزینش میارزید
حالا هم امریکا از برجام خارج شد و هزینه اش سرعت اقدامات هسته ای ایران بود خوب اگه این هزینه برا اونا سنگین نبود که برا برگشت و احیای این به قول شما توافق بد که اتفاقا با بودنش ایران هم منافع زیادی میبرد---که اگه نمیبرد برای برگشت به اون و انجام بدون کم و کاستش این قدر پای فشاری نمیکرد و از خداش بود به واسطه اقدام طرف مقابل لغو بشه و خودش رو از شر اون خلاص کنه ---این اصرار نداشت
پس این توافق برا هر دو طرف سود کافی داشته که حالا برا برقراری مجدد اون حاضر هستن این همه وقت بزارن
باز هم میگم هیچ تظمینی نمیتونه اونقدر محکم باشه که نشکنه و هر زمان که هر کدوم از طرفین احساس کنن با عدول از توافق منافع بیشتری از هزینه ها میتونن کسب کنن امکان خروج دارن که در این مورد واضح هست که هیچ کدوم از طرفین درست محاسبه نکردن که الان میخوان به همون توافق برگردن پس هیچ جایگزین بهتری لااقل در این زمان برای برجام وجود نداره
پس لطفا دست از شعار دادن الکی بردارید
تابناک لطفا منتشر کن
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
اونی که شنیدی در مورد ازدواجه دو نفره نه سرنوشت 80 میلیون نفر
اوج هنر نمایی دولت ها را در انتصابات فامیلی دیدیم

دولتها تا اینجا هیچ فایده ای نداشتن
قضاوت دیر یا زود وین مهم نیست مهم دلار 30 هزار تومانی و تورم است که زندگی مردم را نابود کرده است
منظور روزنامه جمهوری اسلامی از برجام همان برجام متعفن است یا برجام دیگری هم بوده که متعفن نبوده.
دولت سیزدهم علاوه براینکه هنرنمائی کندمعجزه هم بکند مردم دروضع بسیارسخت معیشتی هستندببکاری وگرانی زندگی اکثرقریب به اتفاق مردم راتحت فشارشدیدقرارداده دولت سیزدهم برای معجزه کردن کافیست واقعیتهاراهمانگونه که هست باورکند نه آنگونه که میخواهدباشد
چرا روزنامه جمهوری نمی نویسد که مگر برجامی هم وجود دارد که روی آن دوباره توافق شود ؟تاکی می خواهید از برجام سخن بگویید درحالی سالهاست صاحب اصلی آن یعنی آمریکا خارج شده وچیزی دیگر گیر ایران نمی آید ونیامد.
!الان اصل مذاکره که مورد توافق همه جناح ها برای توافق جدید در رفع تحریم ها درحا ل انجام است. آیه یاس خواندن تنها با انجام یک دور مذاکرات دوگانگی در روش ومنش اصلاحات واصلاح طلب کارها را نشان می دهد! مگر برای همین برجام 4 سال مذاکره نشد؟
سه ماه دولت جدید اومده فقط همین واکسیناسیون را درنظر بگیریم برای کل دوره رییسی بس است اما درهمین سه ماه کلی اتفاق مثبت افتاد ه والبته اشتباهاتی هم بوده وطبیعی است اما شما از دولت سه ماهه انتظاراتی را دارید که در طول دولت بی کفایت یازدهم ودوازدهم مطرح نکردین؟اف بر انصافتان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
عزیز دلم پاسخی بهتون داده نمی شه دلیل نمی شه حرفت درست یاشه. درصد عظیمی از واکسن ها در دوره قبل سفارش گذاری شده. کمی علم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
چهار سال مذاکره؟؟؟؟ کدوم چهار سال؟؟ چهار سال که کلا مذاکره ممنوع بود سال 93 مذاکرات شروع شد و 95 تموم شد رییسی 5 ماه اومده 7 تومن رفته رو قیمت دلار! 70 میلیون رفته رو قیمت پراید! واکسیناسیون رو از دولت قبل خرید ها انجام شد و همینطور بعد از اینکه کشور های دیگه کامل واکسن زدن خب معلومه واکسن راحت تر گیر میاد عقل هم خوب چیزیه به قرآن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
اقای نوربخش
شعارهای انتخاباتی نمایندگان جهادی وانقلابی ورئیسی یادت رفت؟ مگر نمیگفتند که مشکلات کشورومعیشت مردم فقط20درصدش مربوط به تحریم هست مابقی80درصد به مدیریت ناقص دولت ربط دارد وبا یک انتخاب صحیح ومدیریت انقلابی مشکلات کشوردرداخل قابل حل هست تخم مرغ را شانه 35تومن تحویل گرفت الان سانه 50تومن مرغ را 24تومن تحویل گرفت الان دولتی 30تومن پنیر را 8تومن تحویل گرفت الان شده 21تومن لبنیات را 11تومن تحویل گرفت شده 17تومن رب گوجه فرنگی را13تومن تحویل گرفت الان شده32تومن واقعا مغز توسرشماهست؟ درمورد واکسیناسیون این را همه میدانیم خرید دوحانی بوده لذا رئیس جمهور چین از روحانی دروهاست تست مرحله سوم انسانی راازملت ایران کرده که روحانی درجوابش گفت ملت ما موش ازمایشگاهی نیستند وچین واکسن نداد تازه یادت رفت یا کروکور بودی بشنوی وببینی چه کسانی وچه تعدادی ازنمایندگان انقلابی تو طوماری تهیه کردند که واکسن خارجی ممنوع شود زاکانی والهیان وهمین دکتر عین الله شما و180نماینده دیگر یادت رفت ./...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
چه دولت خوبی بود قبلا که واکسن ها را گذاشت برای دولت بعد
مرد حسابی همه دست‌اندرکار می گویند واکسن را با پروسه دو هفته ای از درخواست تا آمدن به کشور انجام شده آن وقت از دولت قبل می گویی؟
حال بماند قیمت پراید و دلار چند بود که باز هم....!
و فقط برای این که اطلاعاتت بالا برود می گویم دلار باید با تورم بالا برود و نه این که سرکوب شود و یک کمی بالاتر رفته این هم به خاطر مذاکرات است که موقتی است ولی تا آخر سال در همین قیمت ها خواهد بود
روزنامه جمهوری اسلامی فرموده که چه اشکالی داره جناح اصولگرا شجاعانه تغییر موضع بدهند و اعلام کنند که برجام چیز بدی نیست. آیا شدنی است؟ یعنی اصولگرایان اینقدر منطقی بودند و ما نمیدونستیم؟ هشت سال قبل برجام رو آتش زدند و الآن بگویند ببخشید تغییر کردیم؟ هشت سال مملکت رو که هر ثانیه اش مهمه به قهقرا بردند و الان بگویند نفهمیدیم؟ معلوم است هشتاد سال هم بگذرد امثال جمهوری اسلامی، اصولگرایان رو نخواهد شناخت!
اگر تیم مذاکره کننده بتواند به توافقی برسد و مردم از این همه گرفتاری و فشار اقتصادی رهایی پیدا کنند بهتر است
فقط خدا می داند مردم چه صدماتی از این تحریمها دیده اند
هیچ کس نمی تواند همه ی مشکلات و گرفتاری های مردم را حتی تصور کند
بعضی فقط گرفتاری های خودشان را و احیانا افراد نزدیک را می بینند
اما حساب کنید همه را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
اول برو اقتصاد یاد بگیر که مشکلات ما بیشتر درونی است نه بیرون
سید مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
10:29
اگر مشکلات از داخله الان ک رئیس جمهور محبوب شما اومده و نظام کاملا یک دسته چرا مشکلات عوض حل شدن هر روز داره بیشتر و بیشتر میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
چون درکت به این حد نرسیده که اقتصاد یک شبه حل نمی شود وقرار هم نیست آخر سر بشوید بهشت ترین جای جهان
مذاکرات بازی است


تئوری بازی ها را مطالعه بفرمایید تا متوجه شوید

دارن ما رو بازی میدن تا زمان بخرن
زمان بیشتر برای نابودی بیشتر اقتصاد ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
منظور ایشان جناح تند روی حاکم فعلی و تیم مداکره کننده اش است !!؟

که در ۸ سال به ریاست جلیلی و همین باقری کنی رفت و امد کردند

ودر اخر ، ۷ قطعنامه تحریمی و بردن کشور ذیل بند ۷ منشور ملل را برای کشور و مردم را گرفتند

و در کمال آرامش و پر رویی گفتند که اینها کاغذ پاره هستند و ارزشی نداره !!؟

ولی روحانی و ظریف را هم که با زحمت ۳ ساله توانستند
خطر جنگ و تحریم را بردارند
و تنها یک سال و نیم نتایج خوبی را به مردم و کشور هدیه کنند

را تند روها و کاسبان تحریم با سنگ اندازی های پر حجم و دخالت های بی اندازه

و کار شکنی ها و شعار نویسی و.. ...
کاری کردند که یهودیان قدرتمند در امریکا اجبارا و از روی ترس

یک ترامپ دیوانه صهیونیست را به کاخ سفید بیاورند

حالا هم این تیم باقری کنی نه می خواهد
و نه میتواند تا مشکلات را حل کند

و صد البته روسیه و چین هم در این عدم توافق برجام

بسیار سود برده اند و می برند و نخواهند گذاشت

متاسفانه تمام هزینه این اشتباهات و حتی خیانت ها را کشور و مردم به سختی و درد و رنج و نابودی و خطر فروپاشی و تجزیه پرداخته اند ،ق،ح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
اشتباهی منفی دادم
به نظرم هیچ چیز در این دولت تغییر نکرده است. با این گرفتاری ای که برای خودشان در خارج ایجاد کرده اند، وضعیت فساد هم بدتر خواهد شد.
روزنامه جمهوری اسلامی ، آره بابا جون اشکال داره خیلی هم اشکال داره مگه مملکت ۸۰ میلیونی مسخره شماهاست ؟ خجالت نمیکشی این شده وضعیت مملکت بعد با ۴ تا کلمه بی ربط میخوای ماست مالی کنی ؟ا
دولت سیزدهم هنرنمائی کند

اولا: این جور تیترها و اینطور استدالال ها از مغز کسانی تراوش میکنه که ده ها سال با لفاظی های رسانه ای سوار بر گرده ی مردم شدن و حسابی سواری گرفتن و تا تونستن خسارت زدن به مملکت.

دوماً: کی گفته که مذاکره نباید بشه. رهبر معظم انقلاب هم با مذاکره مخالف نیستند ولی با شرط و اینکه افراد مذاکره کننده چه کسانی باشند. ایشون بارها گفتند مذاکره با آمریکا هیچ فایده ای نداره چون به تعهداتش عمل نمیکنه . ولی تا کجا؟ تا اونجاییکه اول قدرتموند بشیم بعد با زور حقمونو بگیریم. تا دستمون خالیه نمیشه از آمریکا امتیاز گرفت وباید اول به بالا بردن توان داخلی بپردازیم بعد بریم پای میز مذاکره. اما آیا چنین اتفاقی افتاد؟

سوماً: یه تیم بی عرضه و منفعل رفته یه قراردادی که هیچ دخل و تصرفی توش نداشتن امضا کردن و اومدن و کلی خسارت به مردم و مملکت وارد کردن و هیچی هم به دست نیاوردن و از اونطرف هم رسانه های غربی دایم سمپاشی میکنن که ایران همچنان باید به تعهداتش عمل کنه ولی خودشون ملزم به انجامش نیستن و مدام دم از مذاکره میکنن. ا تیم مذاکره کننده نباید چنین قرار دادی می بست ولی حالا که بسته و خسارت وارد شده آیا نباید یه تیم دلسوز بره و پا رو گردن ظالم بذاره و علاوه بر اینکه رسواشون میکنه خسارتها رو هم پس بگیره ؟ اونم با توجه به اینکه الان ایران به دلایل گوناگون سیاسی و نظامی و بین المللی در موضع قدرت قرار داره. پس مذاکره میکنیم اونم بدون قبول حضور آمریکا نه برای اینکه برجام خوب بوده و به نفع ماست . نه... بلکه برای اونکه بریم خسارتهای وارده و ظلمهای اعمال شده به مردم و کشور رو بتونم جبران کنیم. پس این حرف کاملاً غلطه که میگن چرا قبلاً با مذاکره مخالف بودید و لی حالا موافقید. هنوزم مخالفیم . ولی باید حقمون رو از حلقوم غربیها بیرون بکشیم. ما به تعهداتمون عجولانه عمل کردیم و ولی اونها نه پس حق با ماست و باید از حقمون دفاع کنیم.
نگاه به داخل چی شد؟ یادمه هر بار که دولت قبل دو کلمه حرف می زد متخصصین اصولگرا می فرمودند نگاهتان به داخل باشد. دلار به میمنت و مبارکی عجالتاً بالای ۳۰ هزار تا بعد سر فرصت خدمت برسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
حتما هم فکر کردی دلار با تورم 50درصدی باید همان عدد اول دولت باشد؟
حدود بیست سال قبل که اولین‌بار مسئله انرژی اتمی در ایران توسط غربی ها عنوان شد و رهبری هم فرمودند که ایران اهل بمب اتمی نیست و لی کشور‌های غربی به صراحت اعلام کرد ند که وقتی که ما یک همچین اهرمی برای فشار به ایران در اختیار داریم چرا باید آنرا رها کنیم این بدان معناست که مذاکره با غربی ها برای رفع تحریم‌ها امکان پذیر نبوده نیست و نخواهد بود حتی اگر تسلیم کامل بشویم
عده ایی از روی شکم سیری حرف میزنند و فقط حرفهای ساده لویی میزنند و می‌گویند که مشکلات درونی هست درست هست که پنجاه درصد از بی مدیریتی هست ولی وقتی با تحریم و مصوبه های خود تحریمی که نمیشود با هیچ بانک خارجی بصورت عادی کار کرد هر دولتی هم بیایید با تحریم ها را دور بزند وبرای این کار باید هزینه های گزاف بدهد که باعث فسادهای زیاد هم میشود. ولی متاسفانه اکثریت احساسی حرف میزنند .در صورتی که در این زمانه بدون تعامل با دنیا اقتصاد هیچ کشوری رشد نخواهد کرد. چرا واقعیت ها را بیان نمیکنید و فقط حرف های تکراری و عام فریبانه میزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
دور زدن تحریم به اندازه ای هزینه ایحاد نمی کند که الان در آن هستیم و مشکلات فراریان آن در درون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
ساده لوح
الکی جو ندید .. چهل سال بد بختی نکشیدیم
که اخر سر به دشمن بگیم چشم..
به امریکا و اروپا نمیشود اعتماد کرد . چون در ان کشورها رئیس جمهور تصمیم میگیره . و از کجا معلوم دولت بعدیشان برجام را پاره نکند یا از برجام خارج نشود . هیچ تضمینی نیست..
انها بی گدار به اب نمی‌زنند . کاسه ای زیر نیم کاسه هست
کی گفته منطقی‌تره که شما دارید .
شاید باید جنگ بشه تا مردم بیدار شدن . این نتیجه اشتباه خود مردم هست که اینچنین شده است . منافع هزار نفر قربانی 80ملیون نفر .
باید حتما با اردنگی از وین پرتمون کنن بیرون که وقت قضاوت برسه؟
با کفار و شیاطین نباید مذاکره کرد، توافق که هیچ معنایی ندارد
سیاه نمایی نکنیدامروزسران قوابربهبودمسئله اقتصادی تاکیدکردند!!!
اگر روسیه و چین اجازه بدهند همه مشکلات با غرب حل میشود .اصلا از روز اول چنین مشکلاتی پیش نمی امد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان