بازدید 87725

«بهتر است در مواجهه با سارق مقاومت نکنیم»؛ اما پلیس و قانون کجا هستند؟

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم، سربازی برای دفاع از یک بانوی بزه دیده که در معرض جرم سرقت قرار گرفته است، با ماشین خود به سارق حمله می‌کند و بعد از سرنگونی سارق، با ضرب و شتم او به دفاع از این زن می‌پردازد. همین فیلم با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴ 04 December 2021
«بهتر است که در مواجهه با سارق مقاومت نکنیم» ؛ اما پلیس و قانون کجا هستند؟
حسین بشیری: «شهروندان در هنگام سرقت مقاومت نکنند»؛ این توصیه‌ای است که به تازگی یک مقام ارشد انتظامی درباره نحوه مواجهه با جرم «سرقت» و سارقان بیان کرده است. هرچند این توصیه تجربی و کاربردی، مبتنی بر تجربیات جامعه آماری گسترده‌ای از بزه دیدگان و مالباختگان خرد و کلان است که در پیچ و خم‌های اداری و بروکراسی‌های قانونی در پی حفاظت از مال خود یا برای احقاق حق از دست رفته خویش به آن دست یافته اند، اما آیا این توصیه از زبان مقامی که به عنوان رئیس پلیس پیشگیری تهران انجام وظیفه می‌کند، پذیرفته هست؟
 
به گزارش «تابناک»؛ جرم سرقت یکی از شایع ترین جرایم در جوامع است که عوامل متعددی در ظهور و بروز آن نقش دارند. از نحوه تربیت در خانواده گرفته تا سیاست‌های کلان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در وقوع این جرم در مقیاس‌های مختلف تاثیرگذار خواهند بود. متاسفانه یکی از حوزه‌های تاثیرگذار بر این جرم، اوضاع اقتصادی و همچنین مقدار بازدارندگی قوانین و اصلاح پذیری بزهکاران مرتبط با این جرم است. بر اساس یافته‌های جرم شناسی، جرم سرقت از جمله جرایم برگشت پذیر بوده که مرتکبین این جرم حتی پس از چندین بار کیفر باز هم اقدام به ارتکاب چنین جرایمی کرده و این گونه اعمال را به مثابه یک شغل برای خود فرض می‌دانند.
 
اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم، سربازی برای دفاع از یک بانوی بزه دیده که در معرض جرم سرقت قرار گرفته است، با ماشین خود به سارق حمله می‌کند و بعد از سرنگونی سارق، با ضرب و شتم او به دفاع از این زن می‌پردازد. همین فیلم با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شد و عموم کاربران این فرد را به عنوان یک شهروند وظیفه شناس و مسئول و دغدغه‌مند معرفی کرده و به تحسین او پرداختند و حتی گفته شد که اضافه خدمت او هم بخشیده خواهد شد.اما اگر همین سرباز در مواجهه با فرد سارق آسیب شدید بدنی به او وارد می کرد باز هم افکار عمومی می توانست چنین قضاوتی نماید و آیا مواد قانونی موجود از او حمایت می کردند؟
 
در ادامه واکنش‌های مرتبط با این موضوع یک مقام ارشد انتظامی با اشاره به کمک این سرباز وظیفه به یک خانم که مورد سرقت توسط سارق کیف قاپ در خیابانی واقع در پایتخت قرار گرفته بود، گفت: از آن سرباز شجاع تقدیر و تشکر می‌کنم درود بر غیرت و شرف این سرباز عزیز. رفتار این سرباز عزیز انسان دوستانه و معقول بوده و در شرایط مشابه ممکن است که هر شهروند مسئولیت پذیر دیگری نیز این اقدام سرباز را علیه سارق انجام دهد.
 
وی اما در ادامه اظهاراتش در بیانی هشدارگونه که از اهمیت بسزایی برخوردار است، تصریح می‌کند: باید حواسمان باشد تا در دفاع از خود و دیگران نباید از چهارچوب قانون خارج شویم. نباید اقدامی خشن‌تر و خطرناک‌تر علیه اقدامی که سارق در هنگام سرقت انجام داده، انجام دهیم و به او آسیب برسانیم تا در ادامه به دردسر نیفتیم. سرهنگ موقوفه‌ای تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که اگر دچار کیف قاپی شدند، به هیچ عنوان مقاومت نکنند، چون امکان دارد مورد حمله شدید سارق قرار بگیرند؛ لذا برای ما حفظ جان از مال شهروندان مهمتر است.
 
تعداد بازدید : 9710
 
 
 
قانون درباره دفاع مشروع چه می گوید؟
 
درباره اظهارات این مسئول انتظامی، نکات مختلفی قابل بیان است؛ اما آنچه مهمتر به نظر می‌رسد که باید مورد توجه قرار گیرد، میزان آگاهی عمومی از قوانین مرتبط با دفاع مشروع و همچنین میزان پاسخگویی قوانی فعلی مرتبط با بحث «دفاع مشروع» است که باید بر آن مداقه گردد و رابطه متقابل آن با ظهور و بروز برخی جرایم دیگر بررسی شود. یکی از مهمترین مواد قانون مجازات اسلامی ماده ۱۵۶ آن است که بحث «دفاع مشروع» مورد اشاره قرار گرفته است.
 
ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی: هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، درصورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی‌شود:
الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد.
پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
ت- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر موثر واقع نشود.
تبصره ۱- دفاع از نفس، ناموس، عرض، مال و آزادی تن دیگری در صورتی جایز است که او از نزدیکان دفاع کننده بوده یا مسوولیت دفاع از وی برعهده دفاع کننده باشد یا ناتوان از دفاع بوده یا تقاضای کمک نماید یا در وضعیتی باشد که امکان استمداد نداشته باشد.
تبصره ۲- هرگاه اصل دفاع محرز باشد، ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است. تبصره ۳- در موارد دفاع مشروع دیه نیز ساقط است جز درمورد دفاع در مقابل تهاجم دیوانه که دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.
 
همان گونه از که از مفاد این ماده برداشت می‌شود برای اینکه همین سرباز شجاع دچار عواقب کیفری یا ضمان مالی از جهت آسیب به فرد سارق نگردد، باید همه بند‌های ماده در مورد اعمال وی صادق باشد تا او دچار عواقب کیفری مجازات و یا محکوم به پر داخت دیه آسیب وارده به فرد مرتکب جرم سرقت نشود.
 
«دفاع مشروع» در قوانین دیگر کشورها

درباره نحوه تحقق «دفاع مشروع» میان حقوقدانان جزا و جرم شناسی، اختلاف نظر‌های گسترده و عمیقی وجود دارد به طوری که برخی از آنان معتقدند، باید جرم محقق شده و بعد فرد بزه دیده به دفاع پردازد، ولی در مقابل برخی دیگر بر این باورند که اگر حتی احتمال وقوع جرم از سوی فردی داده شود و در برابر او اعمالی از جهت دفاع رخ دهد، می‌تواند از مصادیق دافع مشروع باشد و باید مرتکب را از عواقب کیفری و یا ضمان مالی معاف دانست.در نگاه به قوانین دیگر کشور‌ها هم دیده می‌شود که آن‌ها هم قوانین خاصی درباره نحوه دفاع مشروع و شرایط تحقق آن در نظر گرفته و سعی کرده اند با توجه به عرف حاکم بر جوامع خود به این موضوع نگاه نمایند.
 
ماده ۱۲۲-۵ قانون جزای فرانسه مصوب ۱۹۹۹: شخصی که در مقابل یک تهاجم ناموجه علیه خود یا دیگری در همان زمان مبادرت به اقدامی نماید که برای دفاع مشروع از خودش یا دیگری ضروری است، از نظر کیفری مسئول نیست، مگر آنکه میان اقدامات دفاعی به کار رفته و شدت حمله تناسب وجود نداشته باشد.
شخصی که برای متوقف کردن ارتکاب یک جنایت با جنحه علیه مالی مبادرت به اقدامی دفاعی نماید، جز در مورد ارتکاب قتل ارادی به هنگامی که این عمل به طور مطلق با هدف دنبال شده، ضرورت داشته باشد و تا هنگامی که اقدامات اتخاذی با شدت جرم متناسب باشد از حیث کیفری مسئول نیست.

بخش ۳۲ قانون جزای آلمان مصوب ۲۰۰۹: فردی که در جهت دفاع از خود مرتکب اقدامی شود، اقدامی غیر قانونی انجام نداده است. دفاع از خود به معنای اقدامی دفاعی است که برای دفع حمله‌ای فوری و غیر قانونی علیه خویش یا دیگری ضروری باشد.
 
بخش ۳۳ قانون جزای آلمان مصوب ۲۰۰۹: به فردی که به دلیل دستپاچگی، ترس یا وحشت در محدودیت‌های لازم برای دفاع از خود افراط نماید، نباید مسئولیت کیفری داد.

ماده ۲۰ قانون جزای چین مصوب ۱۹۹۷: هر فعلی که فرد در جهت متوقف کردن غیر قانونی و به قصد جلوگیری از صدمه وارد شدن به منافع دولت و مردم و یا منافع خود یا منافع افراد حقیقی اموال یا سایر حقوق مورد تجاوز علیه شخص متجاوز ضمن ورود دمه مرتکب شود، دفاع مشروع محسوب و فرد دارای مسئولیت کیفری نیست.
 
چنانچه عمل فرد که به صورت دفاع مشروع است، به طور واضح بیشتر از حد لزوم و موجب صدمه و زیان شدید شود، فرد مدافع دارای مسئولیت است، اما او می‌تواند از تخفیف مجازات یا معافیت از مجازات استفاده نماید.
 
آرای قضایی درباره دفاع مشروع

در مراجعه به آرای قضایی صادره هم می‌توان آرای بسیاری درباره تحقق یا عدم تحقق دفاع مشروع یافت؛ به طور مثال فردی که پس از مواجهه با سارق و اعطای کیف پول خود به او و سپس جدا شدن سارق از او مبادرت به پرتاب چاقو کرده و همین عمل او دفاع مشروع شناخته نشده و فرد مال باخته به عواقب کیفری و ضمان مالی محکوم شده است.
 
یا در پرونده دیگری درباره ضرب و شتم میان مالباخته و سارق فرد بزه دیده با ضربه‌ای به سر سارق موجب به کما رفتن او شده است که پس از بررسی شرایط خاص پرونده این عمل مرتکب دفاع مشروع شناخته و از عواقب کیفری و ضمان مالی معاف شده است؛ لذا به نظر می‌رسد، هرچند مفاد قانونی و محکمی درباره دفاع مشروع وجود دارد، در واقعیت و در لابلای پرونده‌های قضایی مواردی مشاهده می‌شود که متاسفانه فرد مال باخته به جای نشستن در جایگاه مدعی از جهت احقاق حق خود بر جایگاه متهم نشسته و مجبور شده است که عواقب کیفری عمل خود را متحمل شود.
 
نتیجه
 
اما به توصیه‌ای که در صدر مطلب بیان شد، برمی‌گردیم؛ یعنی اینکه «سعی کنید در مواجهه با سارق مقاومت نکنید!» این توصیه همان گونه که در ابتدای سخن گفته شد، شاید از سوی یک بزه دیده که به خاطر خطا در عمل خود و واکنش بیش از اندازه به جای بزه دیده به بزهکار تبدیل شده است قابل قبول باشد، اما این سخن و توصیه هنگامی از زبان یک مقام ارشد انتظامی قابل پذیرش است که تمامی سرقت‌های خرد ناکام مانده باشد یا تمامی اموال بزه دیدگان جرم سرقت در جامعه به آنان برگردانده شده باشد که در این حال می‌توان گفت هنگام مواجهه با یک سارق با آغوش باز به همکاری با وی پرداخته و مال خود را در اختیار فرد سارق قرار دهید و هیچ مقاومتی نکنید!
 
اما هنگامی که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه موجب شده است که جبران مال از دست رفته در برخی موارد حتی ناممکن شود و نیز عده و توان قوای انتظامی در برابر پیشگیری یا مقابله یا کشف جرم سرقت به میزان قابل پذیرشی نرسیده باشد،توصیه به مقاومت نکردن، این مقام انتظامی کمی قابل تامل به نظر می‌رسد.
 
این یک واقعیت انکارناشدنی است که به دلایل شرایط اقتصادی، ظهور جرایم و سرقت‌های خرد در حال افزایش است و حتی انگیزه‌های بروز چنین اعمالی روز به روز بیشتر و به گواهی آمار و تجربه اکثر کسانی که در معرض سرقت مال قرار گرفته اند یا به مال خود دست نیافته اند یا اینکه مال مسروقه خود را مثلا تلفن همراه یا خودروی سرقتی خود را در شرایطی به آنان عودت داده شده است که باید آن را در حکم تلف مال دانست.
 
به هر حال شایسته است، از کنار چنین وقایع و جرایمی به سادگی عبور نکنیم و شرایط حاکم بر جامعه را با تمام جوانب آن در نظر بگیریم و این ضرورت را فراموش نکنیم که باید با بررسی همه جانبه و بروز رسانی قوانین به دنبال این باشیم که جایگاه بزه دیده و بزهکار عوض نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۹۳
انتشار یافته: ۱۰۱
اینطوری خیال سارق ها راحته . تا میان جلو گوشیو میگیرن میرن و پر رو میشن
اونطوری هم که ضرر جانی داره . به خاطر ی گوشی ( بخوانید حقوق ۵ ماه یک نفر ) چاقو میخوریم .
موندیم خلاصه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
دو تا سارق، منفی دادن!!!
سارق زحمت کش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
بنده یک سارق زحمتکش و خدمتگذار هستم که شبهای سرد و سوزناک که همه در خواب ناز هستند مشغول کار و روزی حلال هستم لطفا از همه میخواهم که شبها خواب عمیق داشته باشند و دربها را قفل نکنند و به سروصداها توجه نکنند تا بنده هم باتوجه به رکود کرونایی درآمدی کسب کنم
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
من نظری ندارم
لطفا اسرار نفرمایید
حمید کالباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
دزدها را در آتش بیاندازید و بعد با چماق بزنید
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
دزدها انسانهای شریفی هستند
من خودم دزدم پدرم هم دزد بود
پدربزرگ خدانیامرزم هم شادزد بود
جمشید بسم الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
آقا نون ما دزدا رو آجور نکنین
خدارو خوش نمیاد
قوانین در ایران همیشه به ضرر بزه دیده است، همیشه در همه موارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
یععنی ببه خااطر دزدی بباااید بکشمییممش؟
بهتر است بودجه پلیس را به ساخت مدارس اختصاص دهیم

ما پلیس نخواستیم
به نظرم اون سرباز خدمت خودش رو به جامعه انجام داد . دمش گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
این سرباز باید همین الان هم مدال لیاقت بگیره وهم کارت پایان خدمت ..درود بر شرف و شجاعتش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
بخدا اونایی که منفی زدن سارق هستن
بهتر است در مورد ۳۱ هزار تومن شدن دلار چیزی بنویسید
آقایی که هزار تومنی توی مناظره نشون میدی از وقتی اومدی کمتر از ۳ ماه ۴۰% پول ملی رو به فنا دادی اونوقت حقوق کارمند هارو ۱۰% اضافه میکنی ته اقتصاددانهایید
چیزی تا تهش نمونده...
تا حالا در تهران دوبار گوشی همراه من رو زدند، یک بار لپ تاپ رو با کلی وسایل اضافی از تو ماشین در عرض 5 دقیقه که رفتم تو مغازه زدند، یک بار کیف پولم رو و جالبه همش برگشت!! شوخی کردم همونجور که حدس زدید بعد از بار دوم که وقت و انرژی و پولم رو برای پیگیری تلف کردم، از دفعات بعدی فقط به پلیس گفتم که اگر با وسایلم کار غیر قانونی انجام شد بدونند که من نبودم و کاملا بی خیال رسیدن به مالم شدم. آره امنیت داریم اونم چجورش!!!!!
پلیس که کارش گیر دادن به حجاب و تفریحات شخصی مردم باشه از این بهتر نمیشه!!!
نتیجه اینکه
سارقان و دزدان را آزاد بگذارید تا کارشان را بکنند اگر دفاع کردید کارتان با کرام الکاتبین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
ایین حمله هست نه دفاع.
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
صیانت از دزدان و سارقان
البته اونها هم باید مطمن باشن جونشون در خطر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
اینجا یکی از سارقین رفته به کارش برسه و سارق دیگه داره هنوز منفی می ده!!۱
اگر این سارق چاقو یا تفنگ ویا.. داشت به قصد کشتن عمل کند بله حتی کشتن این سارق مباح است
باور کنید اگر مالتان برود دیگر در هرگز آن را نخواهید دید. نيروی انتظامی آن گونه که باید باشد نیست. بخشی از پلیس را تعطیل کنید حقوقشان را بدهید افراد بزهکار باور کنید سرقت خیلی کم می شود.
پاسخ ها
majid s
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
كاملا درست مي فرماييد. اگه مالباخته اي به اموالش رسيده لطفاً اعلام كند.
شیر مادرت حلالت سرباز تو هم میتونستی مثل بعضی ها فقط نگاه کنی ولی از یک زن بی دفاع دفاع کردی. باید با همه ی سارق ها و خلافکار ها این طوری برخورد بشه نه برن زندان مثل هتل باهاشون برخورد بشه بعد چند ماه هم با دوستان جدید و خلاف های جدید وارد اجتماع بشن.
تا زمانی که حد اسلام که قطع انگشت و دستان است اجرا نشود این سارقان بدتر خواهند شد و بی رحم تر
پاسخ ها
majid s
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
لازم به اين همه شدت هم نيست فقط كافيه دزد را پيدا كنن و دوتا كشيده بهش بزنن. حتي اين مقدار هم انجام نميشه
از اولش هم بیشتر مردم روی این قوانین و این پلیس هیچ حسابی باز نکرده بودن
پاسخ ها
majid s
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
تا اونجايي كه من تجربه دارم اين پليس فقط زورش به مردم عادي ميرسه
خواب
کلا از بزه کاران خرد تا کلان کسی نباید برخورد بکنه .. در عمل هم در مورد بزه کاران کلان شاهد این موضوع هستیم
پلیس سرگرم کنترل مو و پوشش خانم هاست وقت برای پیشگیری از سرقت و دستگیری سارق ندارد.
اتفاقا سارقان راحت ازاد میشوند اکثرا دهبار بیست الی چهل بار هم پلیس کفته ولی دستگاه قضا ازاد گرده نمیدانم چرا
ظاهرا عوضش امنیتم نداریم.
باید قانون تغییر کنه! حالا در دفاع از خود، سارق یا زورگیر زخمی هم شد که شد! یعنی با خیال راحت مالمون رو که به سخت به دست آوردین تقدیم ایشان کنیم؟!!
سارق باید به سزای عملش برسه چه کیف قاپ باشه چه مسوول مختلص
یادش به خیر، قدیما وقتی مردم دزدی رو میگرفتن، تا تحویل پلیس میشد همه مردم طرف رو حسابی میزدن و دزده هم خودش میدونست که کار بدی کرده. ولی الان ظاهرا قانون فرق کرده و دزده طلبکار هم هست!!!
پاسخ ها
majid s
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
الان دست بهش بزني بايد ديه بدي! دوستان زيادي تا حالا به دزدان ديه پرداخت كردن. حتي موردي بوده كه دزد هنگام بالا رفتن از ديوار باغ آسيب ديده رفته شكايت كرده و ديه گرفته. دادگاه گفته چرا امنيت ديوار را رعايت نكردي چون لبه ديوار شيشه داشته
با سلام یکی عوامل افزایش سرقت همین توصیه نیروی انتظامی است اگر نیروی انتظامی امنیت را بر قرار کند دیگر از کارها صورت نمی گیرد. مردم موارد زیادی شاهد بودند. مجرمین در حضور نیروی جرمی را مرتکب شدند. وهیچ واکنشی از نیروی انتظامی صورت نگرفته . روزی من با 110 تماس گرفتم گفتم چنین جرمی در مکانی صورت می گیرد. بنظر شما چه جوابی به من دادند؟
گفتند شما مکان را تحت نظر بگیرید هر موقع این جرم خواست اتفاق بیافتد به ما بگید. آیا این جواب منطقیه؟
من چکاره بودم این کار بکنم. بدون تعصب و جانبداری و بدون سیاست زدگی اول بیایید قبول کنیم خیلی جاها مشکل دا ریم بعد به فکر اصلاح باشیم. به امید روزی که در کشورمان همه بخش ها کارشون را درست انجام بدند
لطفا مزاحم کسب و کر سارقان چه کلان چه خورد نشوید این شعار روز دولت
این یعنی چراغ سبز نشان دادن به سارقان
اين حرف از يك مسئول پليس فرار از مسئوليت و فرار رو به جلو و پاك كردن صورت مسئله است اگو نه پليس بايد قوانين خود. و توان خود را به گونه اي بكار گيرد تا بزه صورت نگيرد در غير اين صورت قوانين مطرح شده از ديگر كشور ها صحيح و صادق است و اينگونه برخورد با مسائل دست بزهكاران را كه اصولا قوانين را بيشتر دانسته و مورد سوء استفاده قرار ميدهند بيشتر باز مي گذارد و انوقت بزه فراوان مي شود
تابناک شما که کل نظرات من را تا کنون منعکس نکردید مهم نیست من برای شما می نویسم نقش پلیس چیست ؟ ممنون که گفتی مقاومت نکنیم ولی شما بعنوان پلیس چه نقشی دارید؟ اصلا پلیس در کجای این معرکه است شما شب 30 کیلومتر در تهران رانندگی کنید دریغ از یک ماشین گشت پلیس هر ابوالبشری در طول شب هر کاری بخواهد میکند وقتی تو روز روشن کیف زن مردم را میزنند و پلیس تنها توصیه به خودداری از مقاومت و دفاع می نماید در شب که تکلیف روشن است متاسفم
این حرف اون مقام ایجاد شبهه میکنه
برادران اگر بخواهند سیم ثانیه مال را پس میگیرند. اگر بخواهند نمونه متعدد هست
آقا یک نفر قاضی جواب من را بدهد : اگر دزد با اسلحه غیر واقعی که خیلی شبیه به اسلحه واقعی بود وارد خانه شد و خواست که افراد دست هم را ببندند ولی شما مقاومت کردید و طرف کشته شد حکم قاضی چیست ؟ اگر دست هم را می بستند معلوم نبود که دزد چه جنایتی را می کرد؟
پلیس هم که عملا به جای دفاع از مردم به مردم حمله میکنه و سارقین ازاد.
این همه از سارقان دفاع نکنید این سارق فیلم 2 متر قد داره حتی نمی تونه کارگری هم بکنه؟! این حرفها جامعه را نا امن می کنه ب. درسته که قوانین در این مورد سخت گیرانه است و منطق محکمی پشت آن است ولی این از مسئولیت های پلیس چیزی کم نمی کنه بهتر است نیروی انتظامی گشت های خود را زیاد کند تا از این جرم های آشکار کاسته شود
اینقدر قانون مقابله با جرایم بی خود است که همین سارق با پر روئی تمام ایستاده و فرار هم نمی کند چون به این نتیجه رسیده که قانون در برابر آنها هیچعامل بازدارنده ای ندارد. من نمی دانم چرا باید ما مالیات بدهیم و این افراد آن را از بین ببرند. اگر قانون قطع دست که در اسلام آمده اجرا شود این نوع بزه ها حداقل از بین می رود. به نظر من این افراد باید از طرف مردم آنقدر احساس نا امنی کنند که به خودشان اجازه همچین کاری را ندهند یعنی اگر گرفتار مردم شدند مردم آنقدر اختیار داشته باشند که آن سارق را تا جائی که زنده بماند مورد ضرب و شتم واقع شود
رئیس پلیس پیشگیری ای که به جای حمایت از این فرد شجاع و مسئولیت پذیر، همچین توصیه ای میکند را باید درجا عوض کرد.
چراغ سبز نشون کیف قاپ ها می دین؟!! ایول توی چه کشوری زندگی می کنیم!!
سلام
یک کمی باغ پرتقال دارم که تا به حال چند مورد مورد سرقت قرار گرفت و به غیر از یک مورد دیگر شکایتی هم نکردم چون پیگیری نمی‌شود و اگر هم بشه نتیجه حاصل نمیشه
بهترین کار برای اینکه دیگر دزدی هم نباشه همانطور که در قانون اساسی حفاظت از مال و جان و ناموس مردم برعهده حکومت هست در صورت دزدی از مردم حکومت موظف به پرداخت خسارت از خزانه بشه و یا از جیب فرماندار و رییس کلانتری و دادستان هر شهر پرداخت بشه و هر موقع دزد را گرفتن اموال دزدی بعد از فروش به خزانه واریز یا به مسئولین مربوطه پرداخت بشه در اینصورت چون مسئولین خودشان ذینفع هستن برای همیشه نسل دزدها برچیده میشه وگرنه تا موقعی که از جیب مردم باشه وضع همین است
کلا شده کشور قلدرها، خلافکارها و کلاهبردارها. مرسی تابناک. احساس ناامنی ای که از حرف این آقای مسئول تامین امنیت به جامعه تزریق میشود و باعث گستاخی بیش از پیش سارقین میشود، قابل جبران نیست.
یعنی سارق مال شما را جلو چشمتان بدزرد و شما هم نگاهش کنید. واقعا دست مریزاد به این قانون
جالبی فیلم انجاست اقا دزد فرار نمی کند طلب کار هم است انقدر به دزد اسان گرفتیم که طلب کار هم شدند
دزده تو فیلم فرار هم نمیکنه. خیلی عجیبه احتمالا وایساده دیه هم بگیره.
ایول
والا دزد با سابقه ای رفته بود باغ دوستمون از دیوار پریده بود اونطرف از شانسش چاهی حفر شده بود که درون ان سقوط می کند و در حالیکه صاحب باغ در محل حضور نداشته................خوب نتیجه فکر می کنید چه بود....پرداخت دیه صاحب باغ برای جناب دزد
قوانین در این مورد خاص نیاز به بازنگری وبروز رسانی دارند
خواهشا بی پایه و اساس انتقاد نکنید.
پلیس حرف درستی زذه و اطلاع رسانی کاملا بجایی هست.
من یک پرونده دارم برای یک مقاومت ساده، دست طرف نزدیک بوده قطع بشه و چندین بار جراحی شده.
باید سرمون بیاد تا بفهمیم یا بهتره پلیس اطلاع رسانی کنه؟
من از پلیس ممنونم. کار درستی هست. این واقعیت جامعه ماست. گفتن واقعیت فقط به آسیب کمتر کمک می کنه.
قانون ایراد دارد و باید اصلاح شود. یعنی در این فیلم به طور مثال بگذاریم که ان دزد از خانم دزدی کند!!! اخر دوره زمانی که می گویند همین جاست ... باید به آن سرباز مدال شجاعت هم بدهد. دمش گرم ...
باید در این شرایط که نامردمان و جانیان و دزدان و راهزنان هرگوشه در کمینند قانون اجازه قتال متجاوز را در دفاع از ناموس و مال و جانبا تغییر قانون 50 سال پیش را بدهد.سارق با انتخاب و آگاهانه وارد عرصه بزه شده و مطمئن که دست بالا را در انجام فعل خلاف قانون دارد و حاشیه امنیت سلامت جسمانی و باید این فکر تغییر کند.صد تا دزد که وسط کوچه تیکه پاره افتاد روی زمین باقی حساب کار دستشون میاد
اون سارق و تجاوزگر هم از حقوقی برخوردار است، شما حق ندارید بدونِ حکم یک قاضی عالم و عادل به او صدمه بزنید، بلکه باید به پیش محاکم قضایی رفته و درخواست خود را آنجا بیان کنید، اگر قرار بود که انسان خودش اقدام کند که دیگر سنگ رو سنگ بند نمیشد.
وظیفه سرباز خدمت به جان و مال و ناموس و وطن هست.
اون سرباز خدمت خود رو انجام داده.
باید قوانین را به گونه ای اصلاح نمود که احتمال بزه کاری و جرم و جنایت به حداقل رسیده و شان انسانها حفظ گردد.
حتی اگر مجرم آسیب جدی هم می دید می بایست قوانین حامی سرباز باشد تا کسی جرات حمله به یک زن بی دفاع را نداشته باشد.
سلام . عزیز نماینده شهرستان خرمشهر میتوانی در خصوص اصلاح این قانون دفاع مشروع اقداماتی انجام دهید که قاضی و پلیس و مردم در مقابله خاص با سارق ؛ اینقدر دست بسته نباشند
خواهشا فقط طوری برخورد نکنید که تو این دورانی که اغلب تماشاچی و منفعل هستند، یه جوانمرد هم که پیدا میشه، به دلیل ملاحظه کاری، از کمک به مظلوم منصرف بشه.
سارق مسلح را باید بهش شلیک کرد. حداقل به پاش.
بهتر از این هست که دستگیر بشه بعد از یک مدت ازاد بشه دوباره شروع کنه به کارش.
وقتی یک نفر در حال تهدید به مرگ کردن دیگران هست پلیس حق دارد به ان فرد شلیک کنه.
از نظر اخلاقی کاملا هم درست هست.
پلیس وظایف دیگری دارد
جامعه سوئد هم مجرمان را ازاد گذاشت الان سوئد ناامن ترین کشور غربی شده.
جواب مجرم مسلح را باید با تفنگ داد. حقوق بشر برای شامپو دزد و تخم مرغ دزد هست.
برای ادمکش و اختلاس گر و دزد میلیاردی و اوباش سابقه دار مسلح باید از تفنگ استفاده کرد.
پلیس ایران وظایف مهمتری از قبیل گشت ارشاد و مبارزه با نگهداری حیوانات و سرکوب اجتماعات مردمی داره وقت رسیدگی به این کارهای خرد و بی ارزش رو نداره.
به نظر من عادلانه تر این هشت که مسوولیت هر اتفاق ناشایستی بر عهده دزده. تو چنین صحنه ای با این حد از قصاوت و خشونت و خطر آفرینی برای جان آن خانم ... این آقا دزده خونش مباحه و مفسد فالارض حساب میشه.
حدود 10 سال پیش شب هنگام از خانه یکی از بستگان ما سرقت شد ، اینها متوجه شدند و دنبال سارق کردند و در راه پله افتاد به طوری که مشکل نخایی پیدا کرد .
بعد از حدود دو سال ماجراهای دادگاهی مجبور شدن به سارق به پول آن زمان 50 میلیون بدهند ، به طوری که در آن زمان در اطراف تهران میشد با همین پول خانه خرید و فقط سارق 4 ماه زندان افتاد .
قاضی انتظار داشت که سارق رو با گل و شیرینی نگه دارن .
مردم برای حفظ جان خود و خانوادشون باید مسلح شوند
با درود به این سرباز وظیفه شناس و انسان شریف در اینگونه مواقع بهتره از شیوه خود سارق یعنی بزن در رویی استفاده کرد. یعنی همچین بزنیش که تا مدتها هر وقت یادت اومد دلت خنک شه
جدیدا یه فیلم برگرفته از واقعیت در صدا و سیما نشون داده شد که طرف همین اقدام رو کرد اما دزد مرد و چندین سال در زندان ماند و زندگیش از هم پاشید .
قانون طوری در حمایت از دزدان است که کسی جرات کمک در این مواقع نمی کنه چون یا خودش چاقو می خوره یا باید دیه بده و یا بره زندان .
همینی که هست هر کی ناراحته جمع کنه بره والسلام
خجالت آوره که یک پلیس در دفاع از مردم و مظلومان اینچنین موضع گیری کند...

یکی باید به این پلیس بگه در هنگام وقوع جرم دقیقا تو کجایی؟؟

اصلا چرا پلیس اجازه وقوع جرم در جامعه را میدهد؟؟

اون همه سازمان های کلان و طویل جلوگیری و پیشگیری از وقوع جرم دقیقا چه میکنند ؟؟؟
باید خون سارقین و زورگیران مباح شمرده شود و همین که ثابت شد طرف سارق یا زورگیر بوده دیگر ضارب یا ضاربان تحت تعقیب قرار نگیرند تا مردم بتوانند به سهولت این شیاطین را مغموم کنند و شکت دهند
من 20 سال پیش در انگلیس بودم. اونجا قانونی داشتند که اگر سارقی به منزلی حمله کرد، صاحب منزل فقط باید به پلیس اطلاع دهد و به برگولار آسیبی نرساند، بعد دیده بودند این قانون باعث افزایش این نوع بزه شده، قانون را 180 درجه تغییر دادند به این صورت که اگر برگولاری وارد خانۀ کسی شد، صاحب خانه در مقام دفاع از خود و خانواده و اموال خود با هر وسیلۀ ممکن حتی مجاز است او را بکشد.
دقیقا باید اینجور باشه

آتش به اختیار!!!!!
چرا هر بار دزد ها را ازاد می کنید

مگر اسلام نمیگه دست دزد باید قطع بشه
...
با این حساب باید در قانون اساسی تجدید نظر شود و احکام و قوانین خاصی برای سارقان در نظر بگیریم از جمله تامین مسکن و ماشین و کار رایگان دولتی و لوازم خانگی با اقساط 99 ساله؟!!!! حمایت کی از کی ؟
اگر مثل برخی کشورها با سارق رخورد جدی می شد سرقت یک جرم رایج و برگشت پذیر نبود و کسی که خود باید محافظ جان و مال مردم باشد توصیه به منفعل بودن در مقابل سارق نمی کرد
درود بر سرباز رشید اسلام... متاسفانه قانونی در حمایت از افرادی مثل این سرباز نیست که اگر بود کسی جرات نمیکرد دزدی کند
الان وضع جامعه نتیجه اوضاع وخیم اقتصادی و اجتماعی جامعه اس با این وضع مسلح شدن به سلاح گرم و افزایش تقاضا برای این امر خودش باعث افزایش نا ارامی میشه ،قضات نباید این افراد رو زود ازاد کنن تا اجتماع رو به نا امنی سوق بدن
حدیث از رسول خدا که دفاع از جان و مال و ناموس مشروع است حتی اگر منجر به قتل سارق ، مگر کشور اسلامی نیست مسلمانان جهان اسلام غیر از ایران برای دفاع از مال و ناموس و جان خویش اگر متجاوز کشتن هیچ مجازات نمیشن لطفا مدعیان حکومت اسلامی قرآن و احادیث بخوانید
پلیس؟؟؟؟؟
مگه مهمه که پلیس خودشو درگیر سارقین و نوامیس مردم کنه؟ کار اصلی پلیس گرفتن سگ و گربه مردمه.
به نظر من ... کسی که با دزدی، خفت گیری یا درگیری ... با جان و سلامت مردم بازی میکنه .. در موقع درگیری یا فرار از هیچگونه حقی نباید برخوردار باشه.
پلیس و قانون اگر بودند که این جرم ها اتفاق نمی افتاد!!
نمونش:
خودم سالها تو دادگاه و دادسرا دویدم تا جرم کلاه برداری کسی رو که خونه ام رو بالا کشیده ثابت کردم، حالا که حکم صادر شده یارو ناپدید شده، رفتم می گم یه دستور بدید تا از طریق آگاهی پیداش کنیم، می گن خودت باید بری ببینی کجاست!! یعنی پیدا کن یه سوزن رو تو انبار گاه!!!
به تعبيري بايد گفت كه دليل رها كردن دزدان مستقيم و غير مستقيم منابع ملي از كشور را متوجه شديم.
اگر با دزدان برخورد كنيم و مانع كار انها شويم باعث آسيب رساندن به ما و خانواده ما خواهند شد و حتي مي توانند ما را ساقط كنند لذا بهتر است بي تفاوت باشيم. اگر به قوه قضائيه هم شكايت كنيم ره به جايي نخواهيم برد چون ....

من خودم بجاي درگير شدن با شخصي كه به خودرويم آسيب رسانده بود شكايت كردم ولي بعد از چند ماه بدو بدو و ... قاضي حكم منع تعقيب صادر كرد چون آدرس فرد را پيدا نكرده بودند و حتي دستوري صادر نكردند كه در زمان نقل و انتقال يا خريد و فروش خودرو ، خودرو را توقيف كنند لذا بايد گفت كه وا اسفا ...
ایفون من و تو بلوار فرهنگ سعادت اباد چهار دزد موتور سوار (دو موتور) با خفت گیری گرفتند هنوز دور نشده بودند گشت پلیس اومد با اصرار سوار شدم که بریم دنبالشون اروم راه افتادن و گفتم به همکاراتون اعلام کنید تو چهار راهها بگیرن گفتن چشم و هیچ کاری نکردن نهایتا پیاده ام کردند و گفتن به 110 زنگ بزنید بیاد صورت جلسه کنه انشالله پیدا میشه گفتم شما جلوی چشم تان دنبال دزد نرفتید الان حواله ام می دین به همکاراتون؟ 72000 تومان هم دادیم برای ردیابی بعد دو ماه پیام اومد مهلت تموم شده باید تمدید کنید حالا فکر می کنید من باید به پلیس اعتماد کنم؟
اگه مال دولتی را ببرند اگه در اسمون هفتم باشند دستگیرشان می کنند ولی اگه دار و ندار یک فرد بدبخت را بدزدند باید بری کلانتری و دادگاه و کلی هزینه تشکیل پرونده و وقت بزاری و اخرش هیچ
به فکر کنترل تورم و رفع بیکاری باشید.
درس چگونه در مقابل سارقین رفتار کنیم بی فایده است ، بیکاری زیاد شده و راهی جز دزدی و حق حساب گرفتن و گرانفروشی نمانده.

دلار را کنترل کنید .
تحریم ها را رفع کنید.
تنها راه ، تشدید دو برابری مجازات سرقتهاییه که در اونها سارق با مالباخته رو در رو میشه مثل کیف قاپی یا زورگیری یا بالاترش...چون در این نوع سرقتها علاوه بر باخت مال ...مالباخته مورد تعرض روانی هم قرار میگیره و پلیس هم حضور به موقع نمیتونه داشته باشه ..اینجوری حکم اعدام بسیاری از سارقین صادر میشه و اتمسفر تنفس شهروندان بی دفاع یکم بهتر میشه اما درباره سرقتهایی که فقط مال دزدیده میشه و ایجاد رعب و وحشت و ترس و تعرض روانی و جسمی و جنسی نداره ...خوبه همون قوانین سابق اجرا بشه...
سربازه شانس آورد دزده نرفته ازش شکایت کنه وگرنه باید به دزده دیه میداد وازش رضایت میگرفت وکلی بدبختی توی این دادگاه و دادسرا ها داشت تا دیگه از این کارای بد نکنه که مزاحم دزد بشه خدا خیلی دوستش داشت یا نه نه اش سر نماز بوده بنده خدا در هر صورت خدا بهش رحم کرد این دفعه رو .؟؟؟؟!!!!!
دمش گرم، خاک پای این سربازم
دزد ها هیچ ترسی از دستگیر شدن ندارند.مهم فقط رسیدن به مال مال باخته است چون بعد از دستگیر شدن مالی برای پس دادن وجود ندارد.خانواده دزد بعد از اطلاع از ادرس مالباخته با انواع ترفند ها از جمله التماس تا تهدید موفق به گرفتن رضایت بدون پرداخت مال دزدی میشوند.
همه جای دنیا اگه دزد بیاد توی خونتون میتونی بزنی بکشیش و حق با تو است نه با دزد و هیچکاریت ندارن. ولی توی ایران اگه یکی بیاد خونت دزدی بزنیش میبرنت زندان خیلی مسخره است
شما این نیروها رو برای کار دیگه ای ساختید ، خودتون هم میدونید ، سانسور نکن اوضاع به اندازه کافی داغون هست
پلیس ایران هر کاری را می کند بجز مسٸولیت پلیس بودنش را..؟
خوبه نگفت یک چیزی اضافه هم بدهید
کیف خانم بنده را در شمال ( ساحل گیسوم) از داخل ماشین سرقت نمودند همه اسناد و مدارک خودم و خانواده ام داخلش بود کارت بانکی هم به همراه رمزش در داخل کیف بود که سارق از چند خودپرداز و چند فروشگاه بزرگ خرید نمود با اینکه فیلم و عکس سارق به صورت کاملاً واضح در اختیار مرجع قضایی و نیروی انتظامی قرار دارم ولی الان بعد از گذشت حدود 4 سال هیچ اقدامی نکردند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار