بازدید 32137
مرور روزنامه‌های شنبه سیزدهم آذرماه

تفاوت سیاست برجامی دولت کنونی با دولت پیشین؟ /طعم و بوی زندگی با تحریم ادامه‌دار / دست باز دولت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

توقف هفت روزه مذاکرات وین، سندروم میکروفن‌های باز، فراتر از فاجعه پیش روی افغانستان ۲۰۲۲، نگاه بودجه ۱۴۰۱ به میز مذاکره، ورود اُمیکرون به ایران دور از انتظار نیست، مرگ و میر صفر یا یک نفری کرونا در سیزده استان طی شبانه‌روز گذشته، تنش مرزی طالبان و پنهان کاری، دوازده برابر بودجه دولت! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹ 04 December 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه سیزدهم آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که روایات‌ ضد و نقیض از وین در پایان دور هفتم، فریاد بی‌مخاطب سهامداران بورس، جزییات درگیری نظامی ایران و طالبان و افزایش بیش از ۶۰ درصدی قیمت شکر برنج ایرانی و گوشت گوساله در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


تفاوت سیاست برجامی دولت کنونی با دولت پیشین؟

محمدعلی وکیلی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان تفاوت سیاست برجامی دولت کنونی با دولت پیشین، نوشت: مذاکرات هسته‌ای بالاخره آغاز شد. بعد از روی کار آمدن دولت جدید، پس از کش و قوس فراوان و گذشت مقداری زمان این مذاکرات در قالب همان مذاکرات احیای برجام شروع شد. این دور مذاکرات و نتیجه آن البته اهمیت بسیار ویژه‌ای از جهات مختلف دارد. اول از این جهت که مذاکرات کنونی مهمترین صحنه نمایش سیاست‌های دولت کنونی و دولت بایدن است. پیرامون سیاست‌های این دولت‌ها، ابهاماتی وجود داشت. مجموعه همه مواضع نیز پیرامون میزان باور به شعار‌های اعلانی نوعی ابهام و تردید ایجاد کرده بود. این اولین کنش جدی در سیاست خارجی این دولت نسبت به غرب است و تقریباً آخرین شانس احیای برجام است. با این مذاکرات چشم‌انداز راهبرد‌های سیاست خارجی دولت آقای رئیسی (که این روز‌ها در گمانه زنی مورد توجه کارشناسان است) شناخته خواهد شد. همچنین میزان تفاوت سیاست‌های بایدن و ترامپ. نوع و نتیجه این مذاکرات مشخص خواهد کرد که ما قرار است به چه سمتی برویم.


از جهت دیگر، همواره این سوال مطرح است که آیا پارادایم برجامی دولت کنونی با پارادایم دولت پیشین متفاوت است؟ و اگر متفاوت است، تفاوت در چیست؟ از مجموعه رفتار دولت در سیاست خارجی و مذاکرات و مواضع شکل گرفته، تا اینجای کار معلوم شد که؛
الف) اصل مذاکرات برجامی سیاست راهبردی دولت کنونی است. یعنی این دولت مطابق آنچه رئیسی گفته، تاکنون بنا ندارد از برجام خارج شود و مذاکرات احیای برجام را دنبال می‌کند.
ب) رفع تحریم به جای بی اثر کردنِ آن مانند گذشته سیاست اصلی است. یعنی هرچند همه تلاش برای کم اثر کردن و دور زدن تحریم در شرایط تحریم انجام خواهد شد، اما سیاست اصلی، رفع تحریم است نه دور زدنِ آن.
ج) مذاکرات کنونی در امتداد مذاکرات پیشین ادامه دارد.
د) تیم کنونی بخاطر تخلف طرف آمریکایی ترجیح داد مانند شش دور مذاکره قبلی، مذاکرات را بدون حضور نمایندگان آمریکا ادامه دهد.
ه) مطابق معمول و آنچه پیش‌بینی می‌شد اروپاگردی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سنگ اندازی و شانتاژ خبری شروع شده است. یعنی مانند گذشته که برجام را به ضرر خودشان ارزیابی می‌کردند اکنون نیز با احیای آن مخالفند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پارادایم برجامی تغییر نکرده و همچنان سیاست اصلی احیای برجام و رفع تحریم هاست، اما شیوه مذاکرات و سیاست‌های رسانه‌ای تغییر محسوس دارد.
باید منتظر ماند و دید این تغییر تاکتیک چه دستاوردی دارد؟ ظرف روز‌های آینده معلوم خواهد شد که کدام روش در پیشبرد منافع کشور موفق‌تر است. البته یک نکته روشن است و آن اینکه تیم کنونی وزارت خارجه سعی دارند تموم تخم مرغ‌ها را در سبد هسته‌ای نگذارند و وزارت خارجه را به وزارت برجام تبدیل نکنند و این بسیارمهم است

 

طعم و بوی زندگی با تحریم ادامه‌دار

احسان شادی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: دقت در گزارش‌های برآمده از نشست وین برای پرونده هسته‌ای یا آن طور که مقام ارشد مذاکره‌کننده ایرانی می‌گوید برای رفع تحریم‌ها ناامید‌کننده است. مقام‌های اصلی دیپلماسی در ایران و آمریکا پرده‌پوشی و پنهان‌کاری در این باره را روا نمی‌دانند و با صراحت می‌گویند به دیگری اعتماد ندارند و هر کدام دیگری را متهم می‌کند که با زیاده‌خواهی می‌خواهد زیر میز مذاکره بزند. البته تا ساعتی که این نوشته تهیه می‌شد تنها خبر امیدوارکننده نسبی این بود که ایران پیشنهاد‌های خود را به کمیسیون تخصصی ارائه داده است و باید این کمیسیون برنامه ایران را بررسی کند. واقعیت این است که مجادله فرسایشی دو طرف اصلی درباره پرونده هسته‌ای و سایر مسائل ایران و آمریکا، روح و روان شهروندان ایران را که چشم به صلح دوخته‌اند آزار می‌دهد. این درست است که ایرانیان حکومت را در این باره که با کدام برنامه و کدام راهبرد می‌خواهد پرونده را ببندد آزاد گذاشته و فشاری به حکومت از سوی مردم دیده نمی‌شود، اما واقعیت این است که کار به همین سادگی هم نیست.

حالا اگر شهروندان ایرانی بدانند که رییس سازمان برنامه و بودجه با صراحت می‌گوید بودجه سال بعد را با فرض ادامه تحریم تهیه کرده‌ایم بدون تردید ناامید‌تر خواهند شد. ادامه زندگی با تحریم و پیامد‌های دشوار و کمرشکن آن برای ایرانی‌ها مزه و بوی ناخوشایندی دارد و شاید زندگی برایشان سخت‌تر شود. ایرانیان از دولت تازه انتظار دارند سد تحریم را به هر ترتیبی که ممکن است از سر راه زندگی و کسب‌وکار آن‌ها بردارد و اجازه دهد دست‌کم برای یک دوره کوتاه نفس تازه کنند تا بتوانند با بردباری بیشتر بار سنگین تحریم را بر دوش نحیف خود نگه دارند. ایرانیان نباید به بو و مزه ناخوشایندی که پیامد‌های ادامه تحریم دارد عادت کنند و این راهی است که باید از سوی نهاد‌های قدرت هموار شود. اگر دولت سیزدهم می‌تواند دخل و خرج کشور با همین وضعیت و ادامه تحریم‌ها که سختگیرانه‌تر نیز خواهد شد را به تعادل برسانند زودتر به مردم اعلام کنند. شاید لایحه بودجه ۱۴۰۱ که دستپخت تمام‌عیار جناح سیاسی اصولگرایان است و هیچ اصلاح‌طلب یا اقتصاددان لیبرالی هم در تهیه آن سهم و نقش نداشته است بتواند از برنامه دولت پرده‌برداری کند. باید میزان فشار وارد شده بر شهروندان در صورت ادامه تحریم اندازه گرفته شود و ببینیم که جسم و جان ایرانیان آمادگی کشیدن این بار را به مدت نامعلوم دارد یا نه؟

 

دست باز دولت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز با عنوان دست باز دولت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نوشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، روند‌های غلط گذشته را شناسایی کرده و به آن‌ها خاتمه داد.


قانون اقدام راهبردی، لغو کامل تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را در دستور کار داشته است، بنابراین با تغییر دولت موفق شدیم ریل مخروب گذشته را به مسیر صحیح بازگردانیم.
در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران بر این نکته تأکید کردیم که منافع ملت ایران اصل است و اگر این منافع تأمین شود مذاکرات می‌تواند تداوم یابد و بر همین اساس دولت قبل چند دور مذاکرات را انجام داد و مذاکرات جدید بر اساس قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها پیش می‌رود.


هدف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها حصول کامل منافع ملت ایران است و باید بدانیم مجلس و دولت با همراهی یکدیگر قرار است به باج‌خواهی طرف مقابل پاسخ عملی دهند و عملا دست قوه مجریه را برای اجرا و عمل متناسب با منافع کشور و ملت، باز کرده است. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عملا سرخط‌های اساسی برای حفظ منافع ایران به منظور لغو کامل تحریم‌ها را مشخص می‌کند.


دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم اگر در هر مذاکره‌ای شرکت می‌کند باید در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موضوع را دنبال کند، چون هدف و مبنای این قانون منفعت مردم عزیز ایران است.
مذاکره‌کنندگان ایرانی باید در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با طرف‌های مقابل مذاکره کنند، ضمن اینکه جمهوری اسلامی بار‌ها نشان داده اهل مذاکره است کما اینکه پیش از این هم نشان دادیم عهدشکنی، پیمان‌شکنی و فریبکاری از سوی طرف‌های مقابل ما بوده و اکنون زمان آن رسیده که دولت‌های اروپایی به تعهدات خود در برابر ایران عمل کنند، ولی طرف غربی باید دیوار بی‌اعتمادی ایجادشده را کوتاه کند.


اگر منافع ملت ایران تامین نشود مذاکره‌ای که تامین‌کننده نیاز‌های جمهوری اسلامی نباشد و نتواند منافع ملی ما را تامین کند عملا مثمر ثمر نخواهد بود و تهران صرفا وقتی در مذاکرات به صورت جدی حاضر می‌شود که احساس کند طرف مقابل به دور از هرگونه فریبکاری یا ریاکاری به دنبال تامین حقوق ملت ایران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۶
چی میگی ما الان در دنیا صنعتی داریم به نام دور زدن تحریم های ایران این صنعت ۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی داره تحریم ایران برای روسیه فقط در نفت و گار ۱۲ میلیارد دلار در سال سود داره چین و هند و بسیاری از کشورهای جهان دارند از تحریم ایران منتفع میشوند چین بودجه خودش رو بر اساس تخفیف ۵۰ درصدی نفت ایران میبنده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
این امار الکی را از کجا اوردی
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
مطمئنی توی ایران زندگی میکنی
جنابعالی با آمار 400 میلیاردی دلار بایستی
الان حدود 2000 تومن باشه آقای کاسب تحریم
هیچ تعقیر بع وجود نیامده تورم ف۳ درصد به ۵۵رسیده تازه تخم مرغ به صورد ثبتنامی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
تغییر، صورت. این اشتباهات از اثرات زندگی تحت تحریمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
حذف دلال ها اینقدر بهت گرون امده ، نکنه دلال محترم هستی
شما تیتر روزنامه جوان را ببینید متوجه نوع برخورد مسئولین با مردم میشوید
ایران ۲ پیشنهاد جدی داد
اروپا مهلت خواست
اما حقیقت غیر از این است
از ماکرون دیپلمات اروپایی بالاتر که نداریم گفت مذاکرات موفقیت آمیز نبود بلینکن هم گفت ایران جدی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
احسنت
تعداد تحریم ها مهم نیست. رفع تحریم های کلیدی + تضمین. پافشاری بر تضمین مهم تر است. تضمین از خود رفع تحزیم مهمتر است.
تعداد تحریم ها مهم نیست. رفع تحریم های کلیدی + تضمین. پافشاری بر تضمین مهم تر است. تضمین از خود رفع تحزیم مهمتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
تضمین این است که با اروپا و امریکا مشارکت اقتصادی کنیم تا بخاطر منافعشان نتوانند تحریم کنند مثل چین و روسیه. نه اینکه ما هم کالای امریکایی را تحریم کنیم.
باقری کنی، مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی نیز مانند عراقچی، پس از پایان یک دوره مذاکرات به تهران بازگشت تا با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده و با دستورالعمل های تازه به وین بازگردد. بازگشتی که زمان آن را دوشنبه حدس زده اند. البته باقری کنی قیاس به نفس کرده است، زیرا دیگر مذاکره کنندگان اتمی نیازمند آنگونه مشورت هائی نیستند که باقری و بقیه کلید داران قوای سه گانه ایران بدان نیازمند هستند. به همین دلیل، ادعای باقری در پایان مذاکرات و در آستانه بازگشت به تهران مثل بقیه اظهار نظرهایش در روزهای گذشته فرافکنی بوده است نه واقعیت گوئی. همچنان که عبداللهیان وزیر خارجه نیز همینگونه سخن می گوید. باقری گفت:
در مذاکرات بر این نکته تأکید شد که پیشنهاد‌های ایران درباره دو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و موضوع هسته‌ای روی میز است. طرف‌های مقابل احساس کردند برای پاسخ به پیشنهادات ایران در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای نیازمند گفتگو با پایتخت‌های خود هستند.
‌بر این اساس این فرصت به طرف‌های مقابل داده شد تا پس از مشورت در پایتخت‌هایشان برای ادامه گفتگوها به وین بازگردند. البته باقری نگفت که خودش به تنهائی به تهران باز میگردد یا آن هیات 40 نفره که برخی با همسرانشان راهی وین شده بودند نیز به تهران باز می گردند!
یک وزنه بردار که میتواند 250 کیلو وزنه بلند کند گاهی در 250 گرم اضافه ترمیماند وزیر بار وزنه کم می آورد.واقعیت این است که میزان تحمل مردم زیر بار گرانی وتورم وعوارض تحریم ها که دامنه گسترده ای برزندگی مردم دارد. نیزحدی دارد.تقابل ایران 4+1 نباید اسباب تقابل جناههای داخل ایران با هم باشد.چون فقط مذاکرات طولانی تر وفشار بر مردم بیشتر میشود ضمن اینکه طرف مقابل چون تحت فشار نیست وعجله ای ندارد .در خونسردی میتواند امتیاز بیشتری بگیرد.اینکه چرا تا حالا نیز کار به اینجا کشیده بحثی جداگانه ست که روزی قضاوت خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
اگر کارمند یک اداره دولتی باشی بخوبی می فهمی که مشکل
در تحریم نیست بلکه در نحوه اداره کشور است
تنها تفاوت دولت سیزدم با دولت دوازدهم در این است هر کاری بکند جه خوب و چه بد مورد تایید و تشویق قرار میگیرد ولی ان دولت که نایجه کارش بیرون اوردن ایران از زیر قصل هفت سازمان ملل و تصویب همین برجام که این دولت در احیا و اعلام پیروزی هست کارش بد و نکوهیده بود خدا کند کاری بکند تمام کارهای خوب بنام این دولت و کاری بد حتی نیامدن باران به اسم روحانی تنها چیزی که حقیقت دارند همان نیامدن باران هست که مقصرصش روحانی بصورت جمع است
این تیم ، ما رو مسخره کردن با این مزاکره کردنشون .
جناب وکیلی متنوع الافکار !!!!
ظاهراً شما یاد گرفته اید متناسب با شرایط و زمان موضع گیری کنید و مطلب بنگارید!!
از کدام راهبرد و تاکتیک دولت جدید می گویید؟؟
مگر تغییری هم ایجاد شده است؟
مگر راهبرد جدیدی هم مشاهده می شود.؟
مگر تخم مرغی هم هست که در سبد گذاشته شود
جناب وکیلی:
خواهش می کنم منصفانه قضاوت کنید
اوضاع اقتصادی مردم در دولت فعلی بسیار بدتر و بحرانی تر از قبل شده
لطفا مردم رو هالو فرض نکنید
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
آره تو راست میگی
تنها را خلاصی از شعب ابوطالب مذاکره رودر روبا امریکا است ولاغیر ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
اشتباه میکنی
باید با همین فرمون بره جلو تا یه سرش پاره بشه
واقعا خسارت های تحریم برای ایران باورکردنی نیست هر ماه ۶ میلیارد دلار هر روز ۲۰۰ میلیون دلار هر ساعت ۸ میلیون دلار هر دقیقه ۱۳۰ هزار دلار بعد بعضی در دنیای کوچک خودشون دلشون خوشه که فلان دیپلمات ایرانی به خانم ها نگاه نمیکنه
من هم دوست دارم تحریم نباشیم چون یک ارانیم اما تحریم حریه ی پیوسته ی دشمن است انها اسخوان بندی اقتصاد ما را خودشان با وابستگی به نفت به وسیله ی دولتهای وابسته و تفکر غربی و غرب زده ها چه قبل انقلاب وچه بعد انقلاب بسته اند و چون دولتها در ایران غربی بوده اند و نفوذ پذیر و اقتصاد و تفکرات نا محسوس ما وابستگی است لذا به استخوان بندی فرهنگی و اقتصادی ما اسیب زده اند سوراخ سمبه های ما را مثل کف دستشون بلدند و ما را تحت فشار قرار میدهد اگر ما واقعا تو دهنشان بزنیم و کل سیستم ها را تعقیر بدیم هیچ کاری از دستشان نمیاد.
مساله فقط نارضایتی و عصبانیت مستقیم مردم نیست.
جامعه فقیر به طور خودکار به خشونت و ناامنی و اعتیاد کشیده می شود. یک نگاهی به افغانستان و پاکستان و یمن و سومالی بندازید که فقر چه بلایی سر انها اورد.
خیلی سخت هست که جامعه ای که به سمت دزدی و خشونت کشیده را دوباره امن کرد.
تحریم برای بعضی منفعت داره وفشار اصلی بر گردن روستاییان دامدار وکارگران است
با امریکا تنها مذاکره کنید دو سه تا قرارداد تجاری باهاش ببندید که باعث ایجاد یک میلیون شغل در ایران و آمریکا شود بعد همین شغل کارگرهای آمریکایی که از این قرارداد نان میخورند را گروگان بگیرید که اگر آمریکا قراردادی را نقض کرد ایران هم با نقض قراردادی دیگر ، باعث بیکاری کارگرها در آمریکا شود ! مثل کشورهای عربی که قرارداد میبندند.
اگر هم بلد نیستید از ایران خودرو و سایپا بخواهید که به شما آموزش بدهند که همانطور که کارگرهای ایرانی را گروگان ممنوعیت واردات خودرو کرده اند ، همان کار را با آمریکا کنید اگر میتوانند !!!
سیاستمداران ما باید الویت ها را مد نظر قرار دهند در مورد ررجام با توجه به وضعیت تورم بالای ۵۰ درصد در ایران در جلسات مربوط به بحث برجام یک جاهایی می شود در سیاست خارجه کوتاه آمد ولی در خصوص بحث موشکی تا ۷۰ ، ۸۰ درصد مقاومت و ایستادگی کرد و حال باید دید رفاه و آسایش و آرامش مردم ایران مهم است و یا سیاست‌های غلط فرامنطقه ای (چراغی که به خانه رواست دلار و رفاه و آسایش به بیگانه حرام است)
مقتدایی میگه: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، عملا دست قوه مجریه را برای اجرا و عمل متناسب با منافع کشور و ملت، باز کرده است. سوال این است که پیش از تصویب این قانون، دست قوه مجریه چگونه بسته بود که حالا باز شد؟!!
سیاست برجامی؟ کدوم سیاست؟ یک عده ای دلشون سفر اروپا خواسته بود رفتند و امدند.
دوباره بازی آمریکا و اروپا و چین و روسیه با همکاری جمهوری اسلامی شروع شد بازی همیشگی بحران زایی و بحران زیستی که چهاردهه است گریبان ملک و ملت ما را گرفته است.بحران درست می کنند و در بحران بقا پیدا می کنند یک طرف بقا پیدا می کند یک طرف اسلحه می فروشد فقط نگاه کنید همزمان با به اصطلاح مذاکره یا به نظر من آغاز نمایش جدید مکرون رفت ۱۹ میلیارد دلار قرارداد فروش هواپیما با امارات بست در صورتی که اگر بحرانی در خاورمیانه نبود صادرات اسلحه ای هم نبود. این ماجرای اتمی و مذاکره یکی از این بحران های ساختگی است که برای فریب مردم ایران ساخته اند هر دو هم نقششان را خوب بازی می کنند و هر روز مردم ایران را زیر فشار نگه می دارند و اسلحه هایشان را هم به کشورهای منطقه می فروشند برای هر دو طرف برد برد است!!!!! اقلیتی هم در ایران منافع هنگفت نصیبشان می شود پست و مقامشان پابرجا می ماند فرزندانشان را به اروپا و آمریکا و استرالیا و کانادا می فرستند و در این کشور ها کاخ سازی می کنند اکثریت مردم ایران هم در فقر و فلاکت و بدبختی که برایشان درست کرده اند دست و پا می زنند.
دست باز دولت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها
نه بابا ؟ جدی ؟ چی میگی اصلا ؟ دست باز دلار رو بیار پایین پس
فقط حرف زدید ، فکر کردید ملت چین ؟؟؟
دولت رئیسی از روحانی هم بدتربود دردولت روحانی گرونی بود کرونا دلتا هم گرفتیم تامین شدیم اما الان دیگه نه توان پرداخت اجاره ونه توان سیر کردن شکم بچه هامونو داریم ماشین که محاله پراید.....
برا سیاستمدار جماعت فرقی نمیکنه اصولگرا یا اصلاح طلب منافع مردم اصلامهم نیست فقط منافع حزبی وشخصی خودشون مهمه.
قانون اقدام راهبردی بیشتر داره ما رو لغو می‌کنه تا تحریم‌ها.
صنعتی که داشتن اون ۲۰سال بدبختی وفلاکت وبی اعتباری در جوامع بین المللی برای ما مردم ایران که اکثرمون هم قشر ضعیف هستیم به ارمغان آورده نخواستیم آقایون باید به کی بگیم دیگه توانی برای تحمل درد و رنج رو نداریم ..رهبرعزیز تصمیم عاجلی بگیرین لطفا
قطعا چین و روسیه از تحریمهای ایران حداکثر استفاده را میکن
در صورت شکست مذاکرات ظرف یک ماه دلار 40 هزار تومانی و تورم 70 درصدی را خواهید دید.
دلار ۳۰۰۰۰ تومان بیچاره مردم
مذاکرات بی نتیجه
روحانی کجایی؟ دلار بالای ۳۰ تومن!!!
آقای باقری شما با جلیلی هیچ فرقی نمی کنی وقت کشور را تلف نکن
اکنون که دلار مرز ها را در می نوردد و با سرعتی انقلابی جهادی به قله های پیشرفت نزدیک می شود جا دارد از مجلس و دولت هماهنگ تشکر نموده و برایشان ارزوی موفقیت بکنیم.
ایران باید هرچه زودتر از ان پی تی خارج شود، عزت مردم ایران برای مذاکره کردن نیست، آقای رییسی هرچه زودتر باید این خفت را پایان دهد، بجای اینکه چشمتان به دست غربی ها باشد، خودباوری داشته باشید، نگاه دولت باید به داخل باشد، ما به غنی سازی ۹۰ درصدی نیاز داریم تا بتوانیم سوخت زیردریایی های اتمی امان را تامین بکنیم
اگر بستن بودجه فارغ از تحریم نباشد همان گره زدن اقتصاد به آزاده غرب میشود پس نظر می نویسید طنز نباشد
رو دست خوردن از بیگانگان درمذاکرات هسته ای ناشی گری بخشش ناپذیر است
---
قاطعیت علمی منطقی مبتنی بر اصول قرآنی- انسانی انقلاب اسلامی با پایبندی به رهنمودهای حکیمانه ی رهبر فرزانه ی انقلاب تنها قدرت پیروزی آفرین در مذاکرات هسته ای و سایر مذاکرات با بیگانگان و جلوگیری از نیرنگهای وقت تلف کن این بیگانگان است که بیش از چهل سال است دشمنی سرسختانه ی خود را علیه اصول انسانی انقلاب پیوسته و بی وقفه به اثبات می رسانند و هیچ جایی برای حسن نیت نسبت به خود نزد ده ها میلیون از آحاد ملت انقلابی خدا پرست ایران اسلامی باقی نگذاشته اند.
اگر بعد از بایدن یک جمهوری خواه رئیس جمهور بشود قطعاًبرجام را پاره خواهد کرد.
پس بهتر است که اصلا از همون اول امضا نشود تا تمام دستاوردهای کشور از بین نرود.
به عقیده من بهترین راه این است که کشور از تمامی امکانات خود در جهت اثر بخشی و کارایی بیشتر استفاده کند و کلاً بر جامعه خیال شود.
باید دنبال راه دیگری بجز برجام بود.
نمیشه هسته ای رو بیخیال شیم ؟ نمیشه با دنیا دوست باشیم و به فکر کشور خودمون باشیم؟ با اینهنه منابع قطعا میشد قدرت اقتصادی بزرگی باشیم اما افسوس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل