بازدید 11214

واکنش گروسی به خبر غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی به سوالاتی پیرامون مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، فعالیت آژانس در ایران و تحولات برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۹۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 02 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از شبکه فرانس ‌۲۴، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او رسیدن به یک توافق در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین امکان‌پذیر است؟ گفت: این یک موضوع پیچیده است. از نظر من رسیدن به یک توافق همیشه امکان‌پذیر است، با توجه به این که اراده سیاسی وجود دارد. خوب است که آن‌ها [مذاکرات] را از نقطه آغاز از سر نگرفته‌اند؛ قبلا ۶ دور مذاکره کرده‌اند و این هفتمین دور خواهد بود. بنابراین، کارهای زیادی از اول سال تاکنون انجام شده است و درباره موارد متعدد هسته‌ای مذاکره کرده‌اند، از جمله موضوعات فنی. موضوعات سیاسی هم دربرگیرنده مسئله تحریم‌ها بوده‌اند که در حیطه وظایف من نیست. اما می‌توانم بگویم عوامل زیادی در آن‌جا دخیل است اما اگر آن‌ها بخواهند، توافق امکان‌پذیر است.

گروسی در ادامه درباره شروع نشدن مذاکرات از نقطه آغاز آن‌ها و بدون در نظر گرفتن نتایج ۶ دور قبلی گفت: به نظر می‌رسد آن‌ها سعی می‌کنند چیزهایی را که قبلا انجام شده مبنای کارشان قرار دهند اما مسلما این به خود مذاکره‌کنندگان بستگی دارد. ما مذاکرات را به دقت دنبال می‌کنیم. شما می‌دانید که آژانس عضو برجام[توافق هسته‌ای] نیست، ما بازرسان و تضمین‌کنندگان چیزی هستیم که مورد توافق قرار می‌گیرد یا نمی‌گیرد. بنابراین، ما آن را به دقت دنبال می‌کنیم و امیدواریم زود به توافق برسند.

او در پاسخ به این که زود یعنی در طول چند ماه یا چند هفته؟ گفت: ما از آن باخبر نیستیم.

مدیرکل آژانس درباره این که با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مقامات اروپایی می‌گویند احیای توافق با این شرایط دشوارتر شده است، توضیح داد: تا حدی درست است، از نظر این که مواد هسته‌ای بیشتری غنی‌سازی شده است، از نظر نسل جدیدی از سانتریفیوژها که در حال حاضر فعالند و این مغایر با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که آن موقع سانتریفیوژهایی با مدل‌های دیگر و کارایی کمتر و با سرعت کمتری وجود داشتند. بنابراین، تغییراتی وجود داشته است. اما باید دانست، تاکنون، حداقل دو طرف در حال مذاکره برای بازگشت به توافق اصلی هستند.

او در پاسخ به این که آیا از نظر او توافقی موقتی با ایران که موجب متوقف شدن یا کند شدن غنی‌سازی ایران در ازای لغو جزئی تحریم‌ها شود تا طرفین درباره توافقی بزرگ‌تر عمیق‌تر مذاکره کنند، بیان کرد: من چنین چیزی را از آن‌ها نشنیده‌ام. چون دولت ایران در درخواست بازگشت به توافق اصلی و منافعی از جمله رونق مالی و دسترسی به بازارهای جهانی که قرار بود طبق آن توافق نصیبشان شود بسیار سرسخت هستند.

گروسی در پاسخ به این که آیا از اطلاعاتی که گفته‌ می‌شود رژیم صهیونیستی به متحدانش ارائه داده و در آن ادعا شده است ایران در حال غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است، باخبر است یا نه؟ گفت: نه، ما این اطلاعات را در اختیار نداریم. البته باید به خاطر آورد تنها حضور در محل، حضور ما است، حضور بازرسان آژانس. در حال حاضر غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم در ایران انجام نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر