بازدید 17624
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با تابناک

نتیجه دور نخست مذاکره تیم جدید ایران با گروه ۱+۴ چه بود؟

برخی ناظران همچنان بدبینانه به این مذاکرات نگاه می‌کنند و معتقدند، دیوار بی اعتمادی بین طرفین آنچنان بلند است که دستیابی به توافق را دشوار می‌کند. در مقابل برخی دیگر از ناظران برآنند که مذاکرات روز گذشته رو به جلو و امیدوار کننده بوده و می توان به آینده خوشبین بود.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ 30 November 2021

نتیجه دور نخست مذاکره تیم جدید ایران با گروه ۱+۴ بود؟

بین الملل تابناک: نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ عصر دوشنبه با حضور در هتل «کوبورگ» محل مذاکرات احیای برجام در وین، دور هفتم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند؛ مذاکراتی که مورد توجه تحلیلگران و کارشناسان قرار گرفته و نظریات مختلفی پیرامون آن مطرح شده است.

برخی ناظران همچنان بدبینانه به این مذاکرات نگاه می‌کنند و معتقدند، دیوار بی اعتمادی بین طرفین آنچنان بلند است که دستیابی به توافق را دشوار می‌کند. در مقابل برخی دیگر از ناظران برآنند که مذاکرات روز گذشته رو به جلو و امیدوار کننده بوده و می توان به آینده خوشبین بود.

در همین رابطه تابناک در گفت‌وگو با دکتر حیدرعلی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس حوزه سیاست خارجی به ابعاد و نتایج مذاکرات روز گذشته پرداخته است.

دکتر مسعودی در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرد: براساس مذاکرات و اخبار بیرون آمده، من به چند نکته یا جنبه اشاره می‌کنم: جنبه اول در رابطه با محتوای مذاکرات است و جنبه دوم جنبه ساختار مذاکرات است. برای هر مذاکره دیپلماتیک، این مساله وجود دارد. یک متن و محتوا و یک فرامتن یا ساختار وجود دارد.

وی افزود: در مذاکرات، روز اول به نظر می‌رسد مسائل و مباحث پیرامون ساختار مذاکرات شکل گرفته است؛ به این معنی که عوامل فرامتنی بر محتوای مذاکرات سایه افکنده است؛ اینکه از ماه‌های گذشته مقدماتش فراهم شده، اینکه مذاکرات چه زمانی و کجا باشد و مذاکرات با آمریکایی‌ها مستقیم باشد یا غیرمستقیم؛ این‌ها بحث‌هایی بوده که علی‌رغم همه نوسان‌هایی که داشته است، به جایی که اکنون می‌بینیم، رسیده است. اینکه کارگروه رفع تحریم‌ها روز اول تشکیل شود یا روز دوم، یعنی در گام دوم بعد از شروع مذاکرات و کارگروه مربوط به تعهدات هسته‌ای روز بعد در گام سوم، یک عامل فرامتنی یا ساختاری در مذاکرات وین است.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: چیزی که به محتوای مذاکرات برمی‌گردد، این است که باید منتظر باشیم ببینیم از مذاکرات چه چیزی بیرون خواهد آمد و مقامات کشورهای مختلف در جمع خبرنگاران یا در نشست‌های خبری‌شان چه مواضعی را بیان می‌کنند. اما چیزی که تا این‌لحظه می‌توان مشخص نمود، این است که محتوای مذاکرات قبلی یعنی شش دور مذاکره قبلی که در قالب یک پیش‌نویس به نتیجه رسیده بود، به لحاظ محتوایی مسلط است. چرا این را عرض می‌کنم؟ به دلیل اینکه دیپلمات‌ها و مقامات ایران در چندهفته گذشته منتهی به مذاکرات وین، مواضع بحقی را بیان کرده‌اند؛ از جمله در زمینه دریافت غرامت از آمریکا. این تعبیر من است که بحث غرامت را عرض می‌کنم، اما بصورت مشخص آقای علی باقری کنی و دیگران این را مستقیم بیان کرده‌اند که بايد مسئولیت آمریکا در خروج از برجام مشخص شود. یعنی قبل از اینکه مذاکره در رابطه با ادامه یا احیای برجام یا حتی رفع تحریم اتفاق بیفتد بايد مشخص شود که آمریکا مسئول خروج از برجام بوده و بنابراین وقتی مسئولیت حقوقی آمریکا مورد شناسایی قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود، نتیجه این خواهد بود کسی که مسئول این وضعیت است باید به عنوان نمونه غرامت هم به ایران پرداخت کند. یعنی اقدامات آمریکا باید از طریقی دیگر جبران شود و راه کاری برای عدم انتفاع ایران از برجام اندیشیده شود. این مساله محتوایی بود که طی هفته‌های گذشته وجود داشت و زمانی که مذاکرات آغاز شد، ما آن را خیلی جدی و پررنگ ندیدیم یا حداقل در مواضعی که مقامات و مذاکره‌ کنندگان کشورها بیان کردند چیزی تحت این عنوان وجود نداشت.

مسعودی اظهار داشت: بنابراین اگر بخواهم جمع‌بندی کنیم، مذاکرات وین مانند هر مذاکره دیگری دو جنبه مهم دارد: جنبه ساختاری مذاکرات یا جنبه فرامتنی و جنبه محتوایی یا متنی مذاکرات. در روز اول مذاکرات همچنان مسائل ساختاری یا فرامتنی موضوع بحث بوده است. از این به بعد نشانه‌ها حاکی از این است که به لحاظ محتوایی حداقل موضوع اولیه مذاکرات، نتایجی است که از شش دور قبلی مذاکرات به دست آمده و در قالب یک پيش‌نویس در اختیار مذاکره کنندگان طرف‌های مختلف است و قرار است مذاکراتی را انجام دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
نتیجه مذاکرات ۴+۱ خلاصه هیچی نبود !!!؟

باقری کنی همچون رییس قبلی خودش ، جلیلی

برای اخذ نتیجه لازم نیامده اند ، و بیشتر برای وقت گذرانی

و تدریس فلسفه سیاسی اسلامی به نمایندگان کشورهای ۵+۱

با ۴۰ نفر امده اند و بس !!!!!

و احتمالا از تدریس درسهای دوره های چند سال قبل جلیلی

از نمایندگان امتحان بگیرند !!!!!
پاسخ ها
حمزه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
حالا ظریف رفت مذاکره و اخرش هم گفت من متوجه نشدم واژه تعلیق تو برجام بوده یا نبوده،خوب بود؟. وضع امروز ما نتیجه مذاکره غلط ظریف بود
هیچ
تا وقتی تفکرات باقری کنی و جلیلی هست هیچ پیشرفتی صورت نمیگیره
بعد چهل و چند سال نقطه سر خط....
لعنت بر کاسبان جنگ و تحریم که زندگی مزدم ایران را نابود کردند....
خوشخیال آمریکا در موضع ضعفه که بیاد غرامت بده ؟؟؟؟؟
هر وقت از عراق غرامت و از افغانستان حق آبه هیرمند را گرفتیم، از امریکا هم تاوان می گیریم. مخالفان گشایش در زندگی مردم اینبار نمی توانند توافق کنند و بعد با موشک پرانی آن را نابود کنند، برای همین تصمیم گرفته اند مسائلی را مطرح کنند که اصلا توافقی صورت نگیرد تا مجبور نشوند به قواعد و سازکارهای بین المللی پایبند باشند و هست و نیست ملت را با دست باز در سوریه و عراق و یمن و ... بر باد بدهند، اما نتیجه عدم توافق اینبار بسیار مرگبار خواهد بود. انتخاب آقای کنی به عنوان گفتگو کننده نشان می داد که طرف ایرانی تا چه حد برای بازگشت به برجام، شاید هم برای عدم بازگشت به آن، مصمم است. بزرگان جوری پای میز مذاکره رفته اند گویا ایران است که آمریکا را تحریم کرده، نه آمریکا ما را!!!!
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
برادر من درسته ایران آمریکا را تحریم کرده تو دنیا اولین بار پایگاه آمریکا را موشکباران کرده و خودش هم پذیرفته آمریکا اگر از ترس موشکهای ایران خوابش تحریم نبود پای مذاکره نبود
این قافله تا به حشر لنگ است
تا روسیه هست خوش بین نباشید.
هیچی ! از باقری کنی و جلیلی چی میخواد در بیاد ؟؟!!
پاسخ ها
حمزه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
از ظریف چی در اومد؟
ما که نفهمیدیم چی گفت امیدوارم خودش فهمیده باشه
برجام بهترین قرارداد بین المللی بعد از انقلاب برجام قراردادی که مصالح کل جهان در نظر گرفته امروز آمریکا مجبور است به برجام برگرده چون کل جهان طرف ایران گرفت و حق به ایران داد و تایید کرد که برجام بهترین و کاملترین قرارداد سیاسی اقتصادی و اجتماعی جهان است مورد تایید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبر و سرداران ، درود بر دکتر باقری درود بر دکتر ذوالنور درود بر دکتر شریعتمداری که اجازه ندادن دولت آمریکایی روحانی از برجام خارج شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
قرص هات رو اشتباهی خوردی ببم جان
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
واقعا عاشقی
این هم یک پروژه چهار ساله است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
شایدم 8 ساله.
بهرحال برای یه عده کلی بخور بخور داره.
ماهی چندبار سفر اروپایی و کلی حق ماموریت و . اینا از جیب ملت بینوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
وبلکه چهل ساله!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
امید بستن به این گروه و باقری کنی که دستیار جلیلی در ۸ سال مداکرات خسته کننده و پرهزینه شد

و در اخر ۷ قطعنامه تحریمی و بردن کشور ذیل بند ۷ منشور ملل را برای بدبخت کردن مردم و کشور داشت

را هنوز داریم با فقر و بیکاری و تورم و گرانی و گرسنگی عقب مانده گی می دهیم

بسیار عبث و بیهوده است و این تیم فقط هزینه های میلیونها دلار برای هتل و ایاب و دهاب و خوراک و هدیه و حق ماموریت را به گردن مردم خواهند گداشت

و تحریم های سخت تر و حتی حمله نطامی را برای کشور و مردم سوعات خواهند اورد

شک نکنید که یک عاقل از یک سوراخ ۴۳ سال گزیده نباید بشود
دور اول سه هبچ بنفع ایران تموم شد
ولی هنوز نتیجه تست دوپینگ نیومده
شب بخیر ، آیا واقعیت دارد که گروه اعزامی به وین حدو چهل نفر هستند؟ و عکسی که نشان می‌دهند تعدادی از خانم‌ها که همه با حجاب هستند بعنوان تماشاگر ایرانی و جز این گروه چهل نفری هستن؟
نتیجه دور نخست مذاکره تیم جدید ایران با گروه ۱+۴ چه بود؟
جواب قول می دهم اتلاف وقت. اروپایی های قول یک سری ویلا و پاسپورت و تحصیل خانواده در بهترین دانشگاه ها و حقوق تضمینی برای شرکت کنندگان و لیست داده شده.
قول می دهم که نمایندگان از طرف ایران یک لیست چند هزار نفری که باید پاسپورت دریافت کنند را همراه دارند.
متاسفانه در میان ایرانیان خود تحقیر زیاد داریم و‌دوست دارند ایران در مقابل غرب همیشه ذلیل باشد مثل روحانی و طرفدارانش و یکسری دیگر
موضوع اینجاست که وضعیت مردم و تورم اصلا برای مذاکره کنندگان مهم نیست . حقوق دلاری میگیرند خانه هم چند تا دارند و بیکاری هم نکشیده اند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار