بازدید 5430

پویش احیای جنگل‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در ۲۹۰هکتار وسعت استان همزمان با سراسر کشور از ۱۰ آذرماه اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳ 30 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سید اسماعیل صالحی روز دوشنبه در جلسه نهضت سبز استان در استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: برای اجرای این پویش مردمی، کاشت گونه‌های بادام، گلابی وحشی و زالزالک در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، این طرح در همه استان و در مناطق خاص از جمله منطقه آبسرده اردل، سیاسرد بروجن، تپه نورالشهدای بن، جاده سلامت سامان ، پارک تهلیجان شهرکرد، منطقه چاله‌گاه خانمیرزا و منطقه آس‌جم لردگان، پارک جنگلی چلیچه فارسان، منطقه طارم در کوهرنگ و ناغان شهرستان کیار اجرا می‌شود.

صالحی با اشاره به خشکسالی اخیر، شیوع آفات و بیماری درختان جنگلی و بهره‌برداری بی‌رویه و تخریب جنگلها گفت:اجرای پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس ،محدود به مهلت زمانی خاص نیست و تا پایان فصل بذرکاری ادامه خواهد داشت و بذر مورد نیاز در اختیار دوستداران طبیعت و بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

کاشت گونه گیاهی در ۳۰۰هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری در دست اجراست

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی و مرتعی در استان با توجه به خشکسالی و کاهش این گونه‌ها افزود:کاهش گونه‌های گیاهی و دارویی در سطح چهار هزار هکتار مراتع استان با آغاز بارشها شروع شده است.

محمدرضا محمدی افزود: در این طرح گونه‌های گیاهی و خوراکی شامل کلوس، باریجه و آنغوزه به ۲ روش کشت بذر و ریشه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین توسعه جنگل دراستان یک اولویت است، گفت: در این طرح‌ها ،گونه‌های سازگار با طبیعت استان و مقاوم به کم‌آبی و بذرهای ضدعفونی شده و بومی استان کشت می‌شود.

به گفته وی، پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس در مناطقی که ضریب حفاظتی بالا داشته باشند اجرا می شود تا از تخریب جنگلها جلوگیری و فضای سبز توسعه پیدا کند.

محمدی گفت: برای اجرای این طرح در مناطقی که جنگل وجود ندارد از ظرفیت بوستان‌ها، پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز استفاده می‌شود.

اجرای پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس نیازمند همکاری همه گروههاست

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ درختکاری و جنگلکاری و حفظ و حراست از منابع طبیعی گفت:اجرای پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس نیازمند همکاری همه گروهها دارد.

مجید نظری افزود: برای اجرای طرحهای توسعه جنگلکاری و مرتع‌داری باید از ظرفیت مرتعداران و جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

وی به خشکسالی و کاهش بارش در سالهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این طرحها یکی از مهمترین اقدامات در حوزه آبخیزداری است.

به گفته وی، بارش‌های خوبی در۲سال گذشته در استان نداشتیم و میانگین بارش هم‌اکنون در استان ۶۸میلمتر است که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد و بلند مدت ۲۳درصد کاهش داشته است.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:اجرای پویش احیای جنگلهای بلوط در همه مناطق استان اجرا می‌شود.

هومان خاکپور افزود: در استان به منظور توسعه فرهنگ جنگلکاری طرحهای مختلف از جمله طرح هر مدرسه یک نهالستان و یک ساعت با محیط‌بان در مدارس دست اجراست.

به گفته وی، اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان از استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد تا ارتباط کودکان با نهال و بذر توسعه یابد.

وی به مشکلات جنگل‌های حوزه زاگرس از جمله بهره‌برداری غیر اصولی، خشکسالی، آفت و بیماری اشاره کرد و افزود:هم اکنون وضعیت جنگلهای حوزه زاگرس خوب نیست و توسعه پویش‌های مختلف درختکاری در توسعه و احیای این جنگلها اثر گذار است.

به گزاش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر