بازدید 6318

آمریکا: تغییری در رویکرد ما درقبال ایران ایجاد نشده

ک مقام آمریکایی دوشنبه شب در واکنش به روز نخست مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها میان ایران و گروه ۴+۱ گفت: هیچ تغییری در رویکرد ما در قبال ایران و مذاکرات به وجود نیامده است.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷ 30 November 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، یک مقام مسؤول در وزارت امورخارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در ادامه ادعا‌های مقامات واشنگتن در قبال ایران، در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه خبری "الشرق" قطر، بدون اشاره به اینکه کدام کشور باعث ایجاد مشکلات فراوان کنونی برای توافق بین المللی برجام شده است، ادعا کرد: اگر ایران خواسته بیشتری را مطرح کند، مذاکرات موفقیت آمیز نخواهد بود.

جمهوری اسلامی به صراحت و بار‌ها تاکید کرده است که خواستار لغو همه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است و لغو تحریم ها، اصلی‌ترین خواسته ایران در مذاکرات وین است. مقامات روسیه و چین در مذاکرات وین نیز روز دوشنبه تاکید کردند که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران باید برداشته شود و خواسته تهران برای لغو تحریم ها، کاملا منطقی است.

این مقام آمریکایی بدون توجه به اینکه این آمریکا بود که در اقدامی یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد، گفت که بازگشت متقابل به برجام و پایبندی کامل به آن، بهترین گزینه موجود برای حل مسائل موجود است.

وی بدون اشاره به اقدامات و رفتار‌های مخرب و بی ثبات کننده فراوان کشورش و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان، بار دیگر ادعا‌های نخ نمای واشنگتن مبنی بر بی ثبات کننده بودن رفتار‌های ایران را تکرار کرد.

در عین حال، ساعاتی پیش خانم جن ساکی سخنگوی کاخ سفید درخصوص مذاکرات برجام گفت: بدون شک بهترین رویکرد ما از طریق دیپلماسی است و نمی‌خواهم زمان بندی برای آن تعیین کنم.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که ما همچنان به دیپلماسی روی خواهیم آورد.

جن ساکی با بیان اینکه درباره شایعات و گزارش‌ها نمی‌خواهد مطلبی بیان کند، بدون اشاره به خروج واشنگتن از برجام و نقض این توافق بین المللی مدعی شد که هدف واشنگتن تغییر نکرده است و بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام است.

نشست روز نخست مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها بین دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه برگزار شد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز نخست مذاکرات وی برای لغو تحریم را سازنده توصیف کرد و گفت که همه مباحث شش دور قبلی مذاکرات قابل مذاکره است.

باقری شامگاه دوشنبه بعد از پایان روز نخست مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: برخی از اعضا از جمله روسیه و چین از مواضع ایران حمایت کردند و اروپایی‌ها هم تصریح کردند که این کاخ سفید بود که با خروج از برجام، مشکلات را ایجاد کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت که همه مباحث شش دور گذشته قابل مذاکره است.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: نشست امروز نشست امروز کمیسیون مشترک برجام که با شرکت جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های چهار به علاوه یک برگزار شد دو دستور کار داشت. دستور کار اول مربوط به گزارشی درباره وضعیت اجرای برجام بود و دستور کار دوم درباره دیدگاه‌های طرف‌های شرکت کننده در این نشست در رابطه با مذاکرات در دوره پیش رو بود.

وی بیان داشت: در موضوع اول ما نگاه خودمان را بیان کردیم مبنی بر اینکه وضعیتی که الان با آن مواجه هستیم، عامل اصلی آن اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها در نقض توافق و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و همینطور نقض قواعد و مقررات بین المللی است.

باقری افزود که جمهوری اسلامی ایران در این نشست تصریح کرد در دستور کار نخست و اولویت دار کمیسیون مشترک برجام باید رسیدگی به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد که این مساله مورد اتفاق این نشست قرار گرفت و بر همین اساس مقرر شد که صبح فردا نشست کارگروه تحریم در وین برگزار شود.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: در مورد چشم انداز آتی مذاکرات نکته‌ای را که ما روی آن تاکید کردیم این بود که باید شاخص‌ها، ملاک‌ها و معیار‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق نتیجه‌گرا و نتیجه‌بخش و پایدار مد نظر دارد باید مورد توجه قرار گیرد که خیلی از ملاک‌ها و شاخص‌هایی که ما به طور اجمال در این جلسه بیان کردیم مورد استقبال طرف‌های دیگر قرار گرفت از جمله اینکه آمریکا باید تضمین بدهد تحریم جدید و تحریم‌هایی که قبلا وضع شده، برداشته شده و دوباره آن‌ها را اعمال نکند.

وی افزود: همچنین در مورد عدم خروج مجدد از برجام و عدم استفاده از ظرفیت‌هایی که علیه کشور‌های عضو برجام در توافق وجود دارد، باید تضمین داده شود

باقری گفت: مجموعه نشست امروز به نظر من و دیگر اعضا نشست سازنده و مفیدی بود. برخی از اعضا از جمله نمایندگان روسیه و چین از مواضع جمهوری اسلامی ایران استقبال و حمایت کردند. نمایندگان کشور‌های اروپایی هم در چارچوب بیان نگاه خودشان بر این نکته که تصریح داشتند که این آمریکا بوده که چنین شرایطی را ایجاد کرده و قاعدتا اقدامی که باید انجام شود باید از سوی کشور آمریکا باشد.

پس از پایان نشست، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در توئیتی نوشت شرکت کنندگان در این نشست درخصوص برداشتن گام‌های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت آمیز آغاز شد.

در نشست امروز، هیات ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این شهر حضور یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر