بازدید 5799

گوترش: مردم آفریقا نباید برای اومیکرون سرزنش شوند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که مردم آفریقا مقصر کمبود غیر اخلاقی واکسن کرونا در این قاره نیستند و نباید برای شناسایی سویه جدید کرونا و همچنین اشتراک گذاری اطلاعات در مورد این سویه سرزنش و مجازات شوند.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵ 30 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، دبیرکل سازمان ملل افزود که به شدت نگران انزوای کشور‌های جنوب آفریقا به دلیل محدودیت‌های مسافرتی جدید است.

گوترش تصریح کرد نرخ پایین واکسن کرونا بستر مناسبی برای بروز انواع سویه‌ها است. مردم آفریقا را نمی‌توان به خاطر سطح پایین غیراخلاقی واکسیناسیون موجود در این قاره سرزنش کرد و نباید آن‌ها را به دلیل شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مهم علمی و بهداشتی با جهان مجازات کرد.

دبیرکل سازمان ملل از همه کشور‌ها خواست که آزمایش‌های مکرر برای مسافران، همراه با سایر اقدامات مناسب موثر با هدف اجتناب از انتقال سویه اومیکرون کرونا انجام دهند تا امکان سفر و تعامل اقتصادی فراهم شود.

پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است. حدود دو ماه طول کشید تا گونه‌ی دلتا توسط سازمان بهداشت جهانی در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شود؛ اما گونه‌ی Omicron ظرف ۷۲ ساعت پس از شناسایی در این طبقه‌بندی جای گرفت.

این بیماری اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD) در روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ مورد [مثبت]تأیید شده است؛ به تدریج با انتشار نتایج آزمایش، موارد بیشتری به ثبت رسیده‌اند.

"تولیو دی اولیویرا" ویروس شناس آفریقای جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «نوع جدید ویروس کرونا باعث نگرانی در آفریقای جنوبی شده است». او توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه Omicron که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است، نگران‌کننده است چرا که نشان می‌دهد این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت جمعه شب (۵ آذر) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص و احتمال داد که سویه اومیکرون در سراسر جهان گسترش یافته و خطر بسیار زیادی داشته باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از توصیه فنی این سازمان خطاب به ۱۹۴ کشور عضو نوشت که این سویه ویروس کرونا ممکن است در برخی از مناطق «پیامد‌های شدیدی» در پی داشته باشد.

در این توصیه‌نامه از کشور‌های عضو خواسته شده تا واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار را شتاب داده و اطمینان یابند که برنامه‌های لازم برای تخفیف آثار همه‌گیری و حفظ خدمات اساسی بهداشتی اتخاذ شده باشد.

سازمان جهانی بهداشت نوشت: اومیکرون تعداد بی‌سابقه‌ای جهش در بخش سنبله دارد که موجب می‌شود از لحاظ تأثیر احتمالی بر خط سیر همه‌گیری ویروس کرونا نگران‌کننده باشد. برآورد می‌شود که رویهم رفته مخاطرات جهانی مرتبط با سویه نگران‌کننده جدید اومیکرون بسیار زیاد باشد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل افزود که لازم است که پژوهش بیشتری برای درک بهتر توانایی اومیکرون در گریز از مصونیت ناشی از واکسیناسیون یا بیماری پیشین انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که داده‌های بیشتری ظرف هفته‌های آتی در اختیار باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان