بازدید 16133
بسته ویدیویی «تابناک»

لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / مرگ‌بارترین مرز در جهان کجاست؟ / تجربه‌های شکست خورده استقلال طلبی / آیا یورو در حال مرگ است؟ / پرواز بر فراز زوریخ با کیفیت ۴K

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ 29 November 2021

لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / مرگ‌بارترین مرز در جهان کجاست؟ / تجربه‌های شکست خورده استقلال طلبی / آیا یورو در حال مرگ است؟ / پرواز بر فراز زوریخ با کیفیت 4K

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی

اچ‌ام‌اس برهم، نبردناو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا از کلاس ملکه الیزابت بود که توسط اژدر یکی از یوبوت‌های آلمانی غرق شد. نبردناو‌ها کشتی‌های بسیار بزرگ با قدرت آتش بالا بودند که دیگر از صحنه نظامی اقیانوس‌ها خارج شدند، اما در زمان خود نشان دهنده برتری سیاسی و نظامی کشور خود به حساب می‌آمدند. غرق شدن "اچ‌ام‌اس برهم" ضربه سنگینی به نیرو دریایی بریتانیا در جنگ جهانی دوم بود، تا حدی که هیات دریایی بریتانیا تمام اخبار غرق شدن آن را سانسور کرد تا از این طریق خبر غرق شدن آن را از آلمانی‌ها مخفی و جلو تخریب روحیه بریتانیایی‌ها را بگیرند. بعد از چند هفته تاخیر تنها اقوام درجه یک خدمه از جریان مطلع شدند، اما این خبر همراه با تذکر برای حفظ اطلاعات بود. بعد از ادعا‌های مکرر توسط رادیو‌های آلمانی نهایتا در ۲۷ ژانویه ۱۹۴۲ غرق شدن آن به طور رسمی از طرف هیات دریایی بریتانیا اعلام شد. ویدیوی لحظه انفجار این نبردناو را در «تابناک» می‌بینید.

 

مرگ‌بارترین مرز در جهان کجاست؟

قاره آفریقا از دیرباز به علت استعمار و استثمار گسترده توسط کشورهای اروپایی، شاهد بحران‌های بسیاری بوده است. در سال‌های اخیر به علت ناپایداری دولت‌ها، اختلافات قومیتی و مذهبی، فقر گسترده و جنگ، از آفریقای سیاه به شمال آفریقا و سپس اروپا مهاجرت بسیاری انجام شود. اتحادیه اروپا برای سال ها چشم بر خطرناک بودن مدیترانه برای این مهاجرت بسته بود و به مرگ مهاجران از طریق این مسیر بی اعتنا بود؛ اما با خبرساز شدن آمار مرگ و میر مهاجران، اقدام به عملیات جستجو و نجات آنها از دریا کرد. سیاست های مهاجرستیز اروپا باعث سرگردانی مهاجران و آینده نامعلوم برای آنها شده است. اروپایی که خود باعث و بانی این موج مهاجرت است، حال نمی‌خواهد کوچکترین مسئولیتی در قبال مهاجرین داشته باشد.

 

 

تجربه‌های شکست خورده استقلال طلبی

بسیاری از اقوام و گروه‌ها در جهان هستند که خواستار استقلال و رسیدن به یک کشور مستقل هستند اما تجربه‌های تاریخی ثابت کرده است که رسیدن به این شرایط در عمل تقریبا غیرممکن و بسیار دشوار است.

 

آیا یورو در حال مرگ است؟

بحران اخیر در یونان و اسپانیا همچون افزایش نرخ بیکاری، از جمله مواردی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد بحران های اقتصادی بزرگتری شده است که تعدادی از اقتصاددانان و تحلیلگران بر این باورند که این روند نشان دهنده مرگ وجه رایج یورو است.

 

 

پرواز بر فراز زوریخ با کیفیت 4K

«زوریخ / Zürich / Zurich» بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور سوییس و مرکز کانتون زوریخ است. این شهر در شمال مرکزی سوییس، در دامنهٔ کوه‌های آلپ جای گرفته‌است. زوریخ، مهمترین قطب اقتصادی سوییس به‌ شمار رفته و گاه از آن به عنوان پایتخت فرهنگی این کشور یاد می‌شود؛ حال‌آن‌که پایتخت سیاسی سوییس، شهر برن است. شهر قدیمی زوریخ، به منطقه‌ی قدیمی شهر گفته می‌شود که بین خیابان بانهوف و سواحل سمت چپ رود لیمات قرار دارد. نیمه‌ غربی این منطقه همان جایی است که رومیان، منطقه‌ مسکونی و برج و بارو قلعه‌ خود را ساختند؛ یعنی قلعه‌ لیندن‌هوف امروزی که با وجود بناهای تاریخی و درختان سایه‌دارش، یکی از زیباترین مناطق شهر است. از تراس این قلعه می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از منطقه‌ی قدیمی شهر را ببینید. در قسمت شرقی این منطقه، در کنار رود، خیابان‌های قدیمی و بسیار دیدنی و در این خیابان‌های زیبا، ساختمان‌های تاریخی با نمای زیبا قرار گرفته‌اند. فضای داخلی بعضی از آنها در دسترس عموم قرار دارد و با سبک رنسانس به زیبایی تزیین شده است. در خیابان Spiegelgasse خانه‌ای قرار دارد که محل زندگی لنین در سال ۱۹۱۷ بوده است. موزه‌ هنرهای زیبا، نیدردورف، موزه‌ ملی سوئیس، خیابان اصلی زوریخ، عمارت لوکوربوزیه، کلیسای زنان، کافه قنادی، خانه‌ اپرای زوریخ و میدان Bürkliplatz و دریاچه‌ زوریخ، موزه‌ ساعت بایر و خیابان Limmatquai و تالار شهر و کوه «اوتلیبرگ / Uetliberg»، موزه‌ Bellerive، باغ‌های گیاه‌شناسی دانشگاه زوریخ، «موزه‌ ریتبرگ / Rietberg»، کلیسای سنت پیتر و لیندن‌هوف بخشی از جاذبه‌های این شهر است. تصاویری از زوریخ را از فراز این شهر با کیفیت 4K در تابناک تماشا می‌کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار