بازدید 12678
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه در کانون توجه کاربران ایرانی/ تراژدی تلخ آرمان و غزاله هنوز در فضای مجازی داغ است/ زهره کودایی؛ شیرزنی که اتهامی بی اساس نامش را ترند کرد/ جروم پاول کیست و چرا ترند شد؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «لیر ترکیه»، «زهره کودایی»، «جروم پاول»، «لیندا کیانی»، «داستان آرمان و غراله» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 26 November 2021

سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه در کانون توجه کاربران ایرانی/ تراژدی تلخ آرمان و غزاله هنوز در فضای مجازی داغ است/ زهره کودایی؛ شیرزنی که اتهامی بی اساس نامش را ترند کرد/ جروم پاول کیست و چرا ترند شد؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «لیر ترکیه»، «زهره کودایی»، «جروم پاول»، «لیندا کیانی»، «داستان آرمان و غراله» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

لیر ترکیه

ترکیه روزهای پرالتهابی را می گذراند و سیاست های اقتصادی اردوغان به شدت به بن بست خورده است.

در روز و هفته های اخیر ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار آمریکا به شدت ریزش کرده و همین مسئله موج اعتراضی را در ترکیه رقم زده است.

در ایران نیز بسیاری از شهروندان نسبت به تحولات اقتصادی در ترکیه حساس هستند و اخبار مرتبط با آن را دنبال می کنند.

همین مسئله سبب شده تا عبارت لیر ترکیه در گوگل به یکی از ترندها تبدیل شود.

قابل ذکر است که ارزش لیر، واحد پول ترکیه، به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار رسیده و از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. ارزش لیر در غروب روز چهارشنبه حدود هفت درصد نسبت به روز قبل از آن بهبود پیدا کرد و به ۱۲.۲۰ لیر در برابر هر دلار رسید.

سقوط بی سابقه ارزش لیر ترکیه - تابناک | TABNAK

بسیاری از مردم ترکیه که با تورم ۲۰ درصدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند نگران افزایش قیمت‌ها هستند. آن دسته از شهروندان ترکیه که روز چهارشنبه تلاش می‌کردند آیفون و سایر لوازم الکترونیکی بخرند با پیام‌های خطا مواجه شدند، زیرا سقوط تاریخی ۱۵ درصدی لیر که روز سه‌شنبه رخ داد، باعث بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری کالاها شده است.

کاهش ارزش پول ترکیه در روزهای اخیر و پس از سخنرانی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری، در دفاع از ادامه کاهش بهره‌ها شدت گرفته است.

توضیح بیشتر اینکه لیره ترکیه یکای پول کشورهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی است. یکای زیرین لیره کروش است. هر صد کروش مساوی یک لیره است. چاپ پول در ترکیه بر عهدۂ بانک مرکزی ترکیه می‌باشد. از تاریخ۳۱ ژانویه ۲۰۰۵ ۶صفر از چرخش پولی پاک شد و از آن پس به آن لیره ترک جدید یا YTL گفته شد.

بیشتر بخوانید

زهره کودایی

زهره کودایی یک بازیکن فوتبال ایرانی است که در پست دروازه‌بان برای ذوب آهن بازی می‌کند.

او عضو تیم ملی فوتبال زنان ایران است. زهره کودایی در جریان بازی ایران و اردن توانست با مهار دو ضربه پنالتی تیم ملی فوتبال زنان ایران را تاریخ ساز کند.

 سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا دربارهٔ درخشش فوتبالیست دختر ایرانی و صعود آنها به جام ملت‌های آسیا نوشت: زهره کودایی برای ایران قهرمان بود. او دو پنالتی را مهار کرد تا نتیجه ای تاریخی برای فوتبال زنان ایران به دست آورد.

 زهره کودایی در مسابقات انتخابی جام ملت‌های زنان آسیا ۲۰۲۲ توانست کلین شیت کند.

پس از شکست تیم ملی اردن در برابر اردن، فدراسیون اردن در اقدامی شنیع گزارشی ناظر بر احتمال مرد بودن زهره کودایی را به ای اف سی ارسال کرد که حواشی فراوانی را به پا کرد.

همین مسائل سبب شد تا نام زهره کودایی به یکی از ترندهای گوگل در ایران تبدیل شود.

زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران در نخستین واکنش پس از ادعای اردنی‌ها گفت: «من دختر ایران زمین با قلبی شکسته از مردم متشکرم.»

وی اضافه کرد: «امیدوارم فرزند شایسته‌ای برای وطنم ایران باشم تا با افتخارآفرینی‌های زیاد برای بالا نگه‌داشتن پرچم کشورم، دل شما هواداران فوتبال زنان را شاد کنم.»

دختر محروم و مهارهای معروف! - تابناک | TABNAK

فدراسیون فوتبال ایران در روزهای اخیر از اردن به‌خاطر این ماجرا به کمیته انضباطی و اخلاق ای‌اف‌سی شکایت کرده است. زهره کودایی این نوشته اینستاگرامی را در روز تولدش به اشتراک گذاشته است. تیم ملی فوتبال زنان ایران در مهرماه گذشته توانست تیم ملی فوتبال اردن را در مسابقات تاشکند شکست دهد و جواز حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ در کشور هند را دریافت کند.

زنان ایران مقابل اردن در ضربات پنالتی و با نتیجه ۴-۲ پیروز شدند. زهره کودایی در جریان بازی ایران و اردن با مهار دو ضربه پنالتی، ستاره میدان بود و نقش زیادی در صعود ایران به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا ایفا کرد.

بیشتر بخوانید

جروم پاول

جروم هِیدِن «جِیْ» پاول متولد ۱۹۵۳ و بانکدار سرمایه‌گذاری سابق و رئیس فدرال رزرو است.

 جروم ایچ پاول در فوریه ۱۹۵۳ در واشینگتن، دی.سی. متولد شد. او در سال ۱۹۷۵ با مدرک بی ای در سیاست از دانشگاه پرینستون و در سال ۱۹۷۹ با مدرک جی دی از دانشگاه جرج‌تاون فارغ‌التحصیل شد. او در زمان حضور در جرج تاون سردبیر نشریه حقوقی آن بود. او متأهل و دارای سه فرزند است.

جرومی‌ پاول پیامی که بازارها می‌خواستند را مخابره کرد - تابناک | TABNAK

اخیراً و با حمایت جو بایدن، پاول برای ریاست هیات مدیره‌ بانک مرکزی آمریکا دوباره معرفی شده است و  او برای چهار سال دیگر به مدیریت تورم و کنترل سیستم مالی مشغول می‌شود.

همین مسئله حالا نام پاول را در میان فارسی زبانان نیز در گوگل به ترند تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید

لیندا کیانی

لیندا کیانی بازیگر سینما و تلویزیون است که در ۲۳ شهریور ۱۳۵۹ در آبادان متولد شد. وی دارای یک خواهر و ۴ برادر است.

 کیانی دوره کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه مفید گذراند و فعالیت‌های هنری را با شرکت در دوره‌های آموزش بازیگری در کلاس‌های آموزشی تحت نظارت محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان آغاز کرد.

اخیراً فیلم منصور با بازی لیندا کیانی در نقش همسر شهید ستاری رو پرده سینما رفته که به نظر می رسد در ترند و مورد توجه قرار گرفتن نام لیندا کیانی موثر بوده است.

البته جدا از این موضوع همچنین در روزهای اخیر دو خبر دیگر نیز پیرامون لیندا کیانی منتشر شده است.

لیندا کیانی به تازگی در برنامه «خندوانه» خاطراتی از دوران دبستان رفتن و ماجرای بند آمدن زبانش در موشک‌باران تهران تعریف کرد.

یافت آباد» با حضور لیندا کیانی به روی صحنه رفت - تابناک | TABNAK

او در این باره می‌گوید: «در دوران دبستان روبه‌روی مدرسه ما را بمب زدند که بر اثر آن مدتی لال شدم. برای اینکه بازی با دخترخاله‌ام حالم را بهتر کند به خانه آن‌ها در آریاشهر رفتیم. همان روز برق آلستوم را زدند. پشت پنجره بازی می‌کردیم که با موج انفجار وسط اتاق پرت شدیم. خوب یادم است که آن روزها چه اتفاقاتی می‌افتاد.»

همچنین او به تازگی در واکنش به قیمت دلار تصویری از فیلم «مردان آنجلس» را به شوخی در اینستاگرام منتشر کرد که اکنون در فضای مجازی دست به دست می شود.

سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه در کانون توجه کاربران ایرانی/ تراژدی تلخ آرمان و غزاله هنوز در فضای مجازی داغ است/ زهره کودایی؛ شیرزنی که اتهامی بی اساس نامش را ترند کرد/ جروم پاول کیست و چرا ترند شد؟

بیشتر بخوانید

داستان آرمان و غراله

تراژدی آرمان و غزاله در فضای حقیقی روز چهارشنبه برابر با سوم آذرماه به نقطه پایان رسید و بالاخره آرمان اعدام شد.

با اعدام آرمان عبدالعالی که تلاش های فراوانی برای نجات او از پای چوبه دار انجام شد، اما موفقیت آمیز نبود در روزهای گذشته نام او به عنوان قاتل و نام غزاله شکور به عنوان مقتول و نیز عبارت داستان آرمان و غزاله به یکی از ترندهای تلخ گوگل تبدیل شد.

آرمان عبدالعالی جوان ۲۶ ساله ای بود که در سال ۱۳۹۲ به قتل غزاله شکور؛ دختر نوجوانی که با او ۲ سال قبل در ترکیه آشنا شده بود، متهم شد و پرونده قتل او به واسطه اظهارات متناقض تا همین امروز به درازا کشید.

آرمان که روز ناپدید شدن غزاله با او دیدار داشت، ابتدا در دادگاه اعتراف کرد که غزاله را در خانه پدری اش با ضربات میله به سر به قتل رسانده و جسدش را در یکی از سطل آشغال های شهر رها کرده است.

همه تلاش ها برای کسب رضایت ناکام ماند / بالاخره حکم قصاص «آرمان عبدالعالی» اجرا شد

او اما بعدها منکر این اقدام شد و مدعی شد که غزاله بیرون از واحد خانه و به واسطه لیز خوردن روی پله ها جان خود را از دست داده است. در طول همه این سال ها هرچند برای دادگاه قتل احراز شده بود، اما با امید به جلب رضایت خانواده مقتول و نیز رسیدن به سن قانونی قاتل، اجرای حکم به طول انجامید.

زمانی دراز و طولانی که سبب شد آرمان در زندان فرصت ادامه تحصیل بیابد و حتی درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی پزشکی اخذ کند.

با اینکه در سال های گذشته ۵ بار دادگاه برای اجرای حکم تاریخ تعیین کرد، اما هر بار این تاریخ مجدد به تعویق افتاد تا شاید پدر و مادر غزاله نظرشان مبنی بر قصاص تغییر کند. تلاش هایی که البته برخی چهره های فرهنگی و سلبریتی نیز در تحقق آن پیشگام شدند ولی خانواده مقتول هرگونه رضایت را منوط به اعلام موقعیت دقیق جنازه دخترشان کردند. به هر صورت تلاش ها برای رضایت بی نتیجه بود و صبح روز چهارشنبه برابر با سوم آذرماه آرمان عبدالعالی اعدام شد.

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
در سن کودکی دچار قتل شده درست نیست نگهش دارند تا بعد اعدامش کنن باید حبس بهش میدادن. اعدامش ناعادلانه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
دقیقا موافقم. موافقان اعدام نمی فهند که وقتی آدمی زیر 18 سال مرتکب قتل میشه در واقع یک قاتل حرفه ای نیست. خیلی از این افراد در مدتی که ثبر می کنند به 18 ساگی برسند تغییر می کنند و چه بسا انسانهای مفیدی در آینده برای جامعه میشن ولی افسوس ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
آقا سعید میخاستید آزاد بشه تا چند بار دیگر اینکارو میکرد در ضمن خواهر و ناموست بود بازم عفو میمردی اصلا هم نباید گذشت کنن معلوم نیست با چه شکنجه .عذابی دختر بیچاره را کشته است
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
من نظری ندارم
بخشیدن خوب است ولی در این قضیه خودمان را جای خانواده غزاله بگذاریم میبینیم داغ بزرگی که با پیدا نشدن پیکر دخترشان به جا مانده راهی جز قصاص برای آرامش قلب نمی گذارد.
پاسخ ها
مهدی ظهوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
شمااول یک کم سوادت رابیشتر کن بعد نظر بده میخواستند ووو
آرمان و غزاله دو قربانی هستند که قربانی سیاست های نادرست بر کشور در زمینه فرهنگی و اجتماعی و قضایی شدند آنها اولین قربانیان نبودند و آخرین هم نخواهند بود.
کودکی ۱۷ ساله که رشد عقلی کاملی ندارد در اثر احساسات کودک دیگری را به قتل رسانده است او را نگه می دارند تا سنش بیش از ۱۸ سال شود و بعد اعدامش می کنند. از سوی دیگر مردی با داس سر کودکی را گوش تا گوش می برد و به ۱۰ سال زندان محکوم می شود فرق قتل رومینا با غراله بسیار است رومینا را فردی عاقل و بالغ و آگاهانه و با علم به نتیجه کار خود و با برنامه قبلی به قتل رساند غزاله قربانی عقل رشد نیافته یک کودک شد نظام قضایی قاتل رومینا را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد و قاتل غزاله را به اعدام !!!!! این عدالت است؟ نظام قضایی طوری خبررسانی کرد تا موج منفی صدور حکم اعدام برای کسی که در زمان قتل سنش زیر ۱۸ سال بوده است را به گردن خانواده غزاله بیاندازد و ادعا کرد تلاش برای رضایت بی نتیجه بوده است و حالا خانواده غزاله که زیر فشار از دست دادن فرزند خود بود زیر فشار افکار عمومی در رضایت ندادن نیز قرار گرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
همین طفل هفده سال معصوم می تونست با نشون دادن جای جسد مقتول خودش رو از اعدام نجات بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
از قدیم گفتن در دروازه رو میشه بست دهن مردمو نمیشه بست، هیچ کس حق نداره واسه رضایت ندادنشون اونا رو تحت فشار بزاره
ناشناس
| Slovakia |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
آفرین تحلیل خوبی کردید. اما الان یک سری کوته فکر میان
دعا می کنند که ای کاش بچه خودتون کشته بشه تا شما جای خونواده مقتول باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
از کی تا حالا یک جوان ۱۷ ساله کودک حساب میشه ؟
اقدام برای جان انسان ،اقدامی انسانی است .اما متاسفانه جانبداری از قاتل یک اقدام نا عادلانه است زیرا حق زندگی کسی که بر اثر اقدام قاتلش از او گرفته شده را نمی بینند ولذا در حق مفتول و خانواده اش ظلم میشود.
پاسخ ها
Kingcyrus
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
آقا یکی بیاد به بعضی آدما یاد بده که 17سال کودک به حساب نمیاد نوجوان به حساب میاد
مادر پدر غزاله ثابت کردند انسانیت واقعا مرده است و تمام شده است
امیدوارم که روی آرامش در زندگی شان بتوانند ببینند
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
ناشناس محترم اگر خود شما یه دختر بسیار عزیز 19 ساله داشتی که یه پسر جانی 18 ساله اونرو به خونه خودش میبره و به احتمال زیاد پس از تجاوز به او و نگرانی از تبعات اون به شکل فجیعی اونو میکشه و تکه میکنه و بعد مثل یه تیکه آشغال توی سطل آشغال شهری میندازه و تویه بابا 8 سال دنبال اثری از او میگشتی و بعد اون پسرک کثیف و خانواده رانت خوارش از تمامی حربه ها برای نجات قاتل استفاده میکرن و مطمئنا اگ موفق میشدن اینکار رو بکنن در کمتر از 48 ساعت قاتل سر از کانادا در میاورد و با خاطرات حماقت مقتول و خانوادش زندگی میکرد باز هم نظرت در مورد انسانیت همینی بود که الان ازش تعریف کردی؟! نه عزیزم اینطور نبود برای آرامش خانواده مقتول باید خیلی زودتر از اینها قصاص میشد
خوب یادم هست ترامپ گفت ما اقتصاد ترکیه رو زمین زدیم. خوب شما خوشحال نشید.ما کشورهای ایران ترکیه عراق سوریه تا وحدت نداشته باشیم وضع همینه فقط کافیه غرب احساس کنه یک کم یک قدرتی مستقل تو این مناطق در حال شکل گیری است فرم اون هم فرقی نمیکنه.
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
متوهم ،اولا اینجا جای این بحث نیست . دوما ترکیه به خاطر سیاست غلط خودش به این روز افتاده
اگر یکی به این آقای هفده ساله یک توصیه بکنه کلی آدم میان میگن طرف عاقل وبالغ شده دیگه. امروز شده کودک هفده ساله!!! توی کودکستان هم مرتکب قتل شده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی