بازدید 5926
۱

تروئیکای‌اروپا: با حسن‌نیت به مذاکرات‌وین باز‌می‌گردیم

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کردند که با حسن نیت به مذاکرات وین، درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران باز می‌گردند.
کد خبر: ۱۰۸۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۱ 25 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده آمده است: ما برای مذاکره با حسن نیت به وین باز خواهیم گشت تا کار را از جایی که بحث‌ها در ژوئن متوقف شد از سر بگیریم.

انگلیس، آلمان و فرانسه بدون اشاره به اینکه برجام با خروج و کارشکنی‌های آمریکا از این توافق در دست انداز‌های کنونی قرار گرفته است عنوان کردند: ما متقاعد هستیم که امکان دستیابی و اجرای تفاهم در مورد اقداماتی وجود دارد که موجب می‌شود ایران به پایبندی کامل تعهدات برجامی و ایالات متحده به توافق بازگردد.

طرف‌های اروپایی با نادیده گرفتن بدعهدی‌های خود در عدم اجرای تعهدات برجامی و ضرورت رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا ادعا کردند: ایران باید از فرصت (مذاکرات آتی) برای از سرگیری اجرای برجام استفاده کند. اجرای کامل برجام در راستای منافع امنیت جمعی همه از جمله ایران است.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بار‌ها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام و نحوه بازگشت آمریکا به این توافق گفتگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی‌های آمریکا درباره لغو تحریم‌ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالیکه یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به از سرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دور جدید مذاکرات گروه چهار به علاوه یک و ایران قرار است هشتم آذر در وین از سرگرفته شود. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات وین را برعهده دارد می‌گوید: تمرکز ما بر رفع تحریم‌های ظالمانه است و آمریکا هم هیچ گزینه‌ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته‌ای ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کدام حسن نیت به مذاکرات کلا اروپا حسن نیت ندارد چون دست اش در دست امریکاست و دروغ زیاد میگوید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر